Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Miten tulitte radioharrastuksen pariin? (Luettu 17481 kertaa)
Miksuuuu
God Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Miten tulitte radioharrastuksen pariin?
22.02.2014 klo 14:39:14
Tulosta viesti  
Minä tulin harrastuksen pariin kun sain luxorin 80-luvun radion..siitä sitten tuli ihastuttua siihen ja kuuluvuuteen, mutta halusi sitten parempi äänisiä vanhempia joten ostin Suomen Siemens RG200. Nyt tilanne on melkeimpä ryöstäytynyt käsistä sillä 2 viikon sisään on tullut jo 8 laitetta lisää ja nyt yksi putkiradio tulossa. Tila lopussa huoneesta joten pitää hillitä ostohaluja. Onneksi täällä on muutto mahdollisesti tapahtumassa, joten kokoelmat voivat alkaa karttumaan  Virnistys Virnistys Virnistys
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014 klo 23:10:04 Kirjoittaja Miksuuuu »  
Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Re: Miten tulitte radioharrastuksen pariin?
Vastaus #1 - 22.02.2014 klo 23:04:02
Tulosta viesti  
Sain ensimmäisen radioni; Celeston Sinfonia muistaakseni vuonna 1984. Myin sen kuitenkin pois jo aika pian, koska eräs jo nyt edesmennyt perhetuttava tarvitsi putkiradion. Seuraavan radion sain Tätiltäni melko pian; Salora Rosita 60. Sukulaisilta olen saanut sen jälkeen muun muassa Salora 772V:n ja Telefunken 2B54GWK radiot. Kaikki nämä kolme radiota on minulla edelleen.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Vastaus #2 - 22.02.2014 klo 23:11:23
Tulosta viesti  
Itseäni Salora kiinnostanu mutta ei oo kohalle sattunu. Philipsi kookoelma karttu taas tänään kun, mikälie Philips tuli ostettua. Merkki allergiaa jonkinverran Philipsiin tullut, vaikkakin niitä löytyy  Pyöritä silmiä Pyöritä silmiä Pyöritä silmiä

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5YW
God Member
Poissa

Sotilasradioharrasta
ja

Sijainti: Kouvola
Vastaus #3 - 23.02.2014 klo 07:19:03
Tulosta viesti  
Oli synkkä ja myrskyinen yö – näinhän ne kuuluisat tarinat aina alkavat. Elettiin jotain 60-luvun puoliväliä ja kuuntelin pilkkopimeässä huoneessani isoäidiltä lahjoituksena saamaani radiota. Salaa tietenkin, olihan seuraava päivä taas koulupäivä ja sen ikäisenä piti olla jo nukkumassa.  Radion asteikkolamput loivat keltaisen valonkajon ja maaginen vihreä näköviritysputken ”silmä” vilkutti etupaneelissa. Radion merkki on jostain syystä jäänyt mieleen, Latvialainen VEF Super ja nuo kirotut asteikkolamput saivat minut lopulta  aloittamaan radioharrastukseni.
Isäpappa kurkkasi oven raosta ja totesi ”taas” radion olevan päällä vaikka pojan piti olla jo unten mailla. Rangaistukseksi käännettiin huoneeni sulake iltaisin pois, eipä enää kuunnella kymmenen jälkeen.
Asuimme omakotitalossa ja kummassakin naapuritalossa asui suunnilleen samanikäisiä pojankoltiaisia ja porukassa keksittiin kaikkea jännää. Kun taas kerran valittelin elämän kurjuutta, radiotakaan ei voinut kuunnella iltaisin, tiesivät toisen naapurin pojat kertoa isoveljellään olevasta ihmeradiosta, joka ei kuluta sähköä eikä hohda yön pimeydessä. Isoveljen ollessa töissä tarkastelimme me pikkunappulat tuota ihmeaparaattia joka kuului olevan joku kidekone ja totta tosiaan, kuulokkeista kuului musiikkia.
Laite näytti sen verran yksinkertaiselta, että piirsimme ruutuvihkoon osasijoittelukuvan ja komponenttien arvoja ja sitten kirjastosta lainaamaan radiokirjoja. Muutaman päivän päästä pyöräilimmekin jo keskustan radioliikkeisiin kysymään kidekoneeseen sopivaa kidettä. Eipä kauppiaat semmoista tunteneet, ainoastaan LA-puhelimen kiteitä löytyi. Onneksi sentään viimeisessä radioliikkeessä, Kouvolan Radiohuolto, asia ymmärrettiin ja meille myytiin germaniumdiodi RL34g ja muutkin tarvittavat osat edulliseen harrastelijahintaan.
Nopsasti saimme muutaman sokeripalan avulla komponentit oikeisiin väleihin, antenniksi siihen aikaan talosta taloon kulkevan puhelinkaapelin lyijyvaippa ja maadoitus lämpöpatteriin. Voi sitä riemua kun Lahden pitkäaaltoaseman signaali kuului lujaa ja selvästi kuulokkeistamme.

Kyllä nyt oli mukava teeskennellä nukkuvaa, toinen korva tyynyä vasten, joka kätki kuulokkeen, ja kuunnella iltaöisin kuunnelmia ja aamulla sitten silmät ristissä kouluun.
Mitä muuta voisimme itse rakentaa? Radiokirjat olivat täynnä toinen toistaan ihmeellisimpiä vastaanottimia, summereita ja lähettimiä. Alkoi armoton radio-osien haaliminen. Ullakot koluttiin ja kaatopaikoiltakin raahattiin vanhoja radioita kodin kellariin, jossa niitä sitten purettiin ja osat järjesteltiin laatikoihin. Kouvolan radioliikkeistäkin niitä haalittiin ja kotiin kuljetettiin. Ennätys taisi olla 8 vanhaa putkiradiota yhtaikaa Helkama Jopoon köytettynä. Vähitellen tietotaitomme kasvoi ja rakentelimme ensimmäiset transistorivastaanottimet ja putkivahvistimet...

siitä se sitten lähti......

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #4 - 23.02.2014 klo 09:29:12
Tulosta viesti  
OH5YW: Sinulla on sitten ollut paljon onnellisempi lapsuus radiotarvikkeiden saannissa. Ei ollut kaatopaikoilla eikä muuallakaan tyrkyllä radioita.
Kun tarvitsin verkkomuuntajan niin piti ostaa käytetty radio naapuripitäjän radioliikkeestä ja siitä purkaa muuntaja jonka toision käämin uudelleen. Vuosi oli joku 1965 tai 1966. Radiostakin piti maksaa muistaakseni 20-30 markkaa.
Pienessä maalaispitäjässä ei tarjonta tosiaan ollut kovin kummoinen.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

vesa.k
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #5 - 23.02.2014 klo 20:11:36
Tulosta viesti  
Poikasena, n.11-12 vuotiaana sain lahjaksi Waldemar Buhlerin Poikien suuren askartelukirjan. Sieltä se lähti sähkölaitteiden, vahvistimien ja radioiden rakentelu. Kirjastosta Wiio / Somerikon Nuorten radiokirja taisi olla jatkuvasti minulla lainassa.

Komponentteja ei ollut saatavissa täällä maalla. Naapurit, sukulaiset ja tutut kantoivat vanhat putkiradiot, tv:t, nauhurit jne... purettavaksi jotta sain komponentteja.

Tänä päivänä HARMITTAA etten säilönyt ullakolle. Joukossa meni paloiksi todella hyväkuntoisiakin laitteita.

Paras joululahja oli isän jostakin hankkimat 5kpl vanhoja televisioita ja ihan uusi Kaisen yleismittari.

Postimyynnistä Helsingin Radio-Mikrosta tuli tilattua jonkin verran tavaraa sitten vähän myöhemmin.

Harrasteesta muotoutui sittemmin ammatti josta jäin jo eläkkeelle ja jatkan taasen harrasteena. Tosin en enään yhtä palavasti kuin nuorena. Nyt on aikaa muullekin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Arni63
Junior Member
**
Poissa

Sijainti: Varkaus
Vastaus #6 - 23.02.2014 klo 21:28:57
Tulosta viesti  
Itselläni harrastus alkoi vuonna -75 kun 12 vuotiaana nöösinä ostin ensimmäisen radion Harmon 660W paikalliselta radio- ja tv-korjaajalta viidellä markalla. Radion toin kotiin muovipussin sisällä pulkalla talvisessa lumisateessa. Sen avulla harrastin monet vuodet dx-kuuntelua -70 ja -80 luvulla. Radio on edelleenkin minulla eräänlaisena "onnen radiona" (vrt. Roope Ankan onnenraha)
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014 klo 22:00:36 Kirjoittaja Arni63 »  

harmon.jpg ( 126 KB | 0 latausta )
harmon.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Vastaus #7 - 23.02.2014 klo 21:42:55
Tulosta viesti  
Tässä siis minun ensimmäinen radioni, siis se jonka sain, (Rajamäen Koulun signeerauksella)(Luxor 9556) kun olin TET:tissä ja piti viedä roskiin tuo.
Nyt löytyy kalustoa ja tänään hankin sen Philips B3SF01A-putkiradion

2217468378_001.jpg ( 63 KB | 0 latausta )
2217468378_001.jpg
Sivun alkuun
IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Vastaus #8 - 23.02.2014 klo 22:14:15
Tulosta viesti  
Tässä kuva siitä ensimmäisestä radiosta siis, joka siis kuului toisinkuin joku nykymoskan aikaansaannos  Itku

Luxor_9556_001.jpg ( 87 KB | 0 latausta )
Luxor_9556_001.jpg
Sivun alkuun
IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #9 - 24.02.2014 klo 02:17:04
Tulosta viesti  
OH5YW kanssa kuunneltiin 80-luvulla mielenkiintoisia asemia eripuolelta maailmaa, radioharrastukseni alkoi myös 60-luvulla, kirjoittelin minun DX-kuuntelun alkutaipaleista täällä.

http://harrinvanhatradiot.blogspot.fi/2014/02/grundig-satellit-208-ja-duffelitak...

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #10 - 24.02.2014 klo 06:00:57
Tulosta viesti  
Kotisivullani on ollut joitain vuosia tämmöinen esitys radio-ja elektroniikkarakenteluistani alkutaipaleelta tuonne 90-luvulle.
http://ijl.fi/valokuvat_rakentelu.html

Tässä nyt sitten ei ole DX-kuuntelusta mitään, mutta se alkoi 1960-70-lukujen taitteessa. Aktivisuus siinä on vaihdellut. Aika monta teknilistä juttua olen aikoinani kirjoitellut DX-kuuntelija lehteenkin. Olin myös ko. lehden päätoimittajana lyhyen aikaa 80-luvulla.
Teknillisen luokan radioamatööritutkinnon suoritin 90-luvun lopulla. Tässä harrastuksessa kiinnostukseni on kohdistunut käytännössä pelkkään tekniikkaan ja sekin hiipui kun radiopuhelimien modifiointi "meni pois muodista".

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Vastaus #11 - 25.02.2014 klo 21:03:10
Tulosta viesti  
Tässä harrastuksen kiihdyttäjä mihin olen hankkinut kelanauhurin ja levysoittimen Hymiö (Tandberg 1600X ja Philips GA308)

Pitää jostain netistä tilata lamput, kun en ole kaupoista löytänyt

IMG_20140222_120552.jpg ( 239 KB | 0 latausta )
IMG_20140222_120552.jpg
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH3MVV
Senior Member
Poissa

SRHS 735

Sijainti: Lempäälä
Vastaus #12 - 25.02.2014 klo 23:02:51
Tulosta viesti  
Hienoja kuvia hienoista radioista!

Itse aloin puuhailla putkiradioiden kanssa joskus 14-15 vuoden iässä, 1970-luvun lopulla. Oli hienoa kun sai iltaisin kuunneltua kuunnelmia (esim. Vahtosen seikkailuja) omasta putkiradiosta! Silloin nuo kaatopaikoilta tai naapureiden nurkista pelastetut laitteet yleensä sai kuntoon puhdistamalla kytkimet tai viimeistään vaihtamalla vuotavan konkan ennen pääteputkea. Kun "romua" kertyi tarpeeksi niin sai myös vaihtokomponentteja, joista yhdistelemällä tuli monta radiota ja myös telkkareita heräteltyä henkiin.

Välillä tuli suoritettua radioamatööritutkintokin yleisluokkaan asti, mutta silloinkin olivat modernit puolijohdevehkeet pääosassa. Meni vielä parikymmentä vuotta että taas alkoivat putkivehkeet kiinnostaa. Nyt on tullut rakenneltua pieniä A-luokan single-ended putkivahvistimia ja haalittua osia isompiin, ehkäpä jossain välissä olisi työn alla vähän reilumman tehoinen vahvistin ja kukaties vaikka Ula-viritin! Miksi ei myös voisi verestää vanhoja DX-kuuntelumuistoja ja kokeilla askarrella lyhytaaltovastaanotinta putkilla. Harmi kun esim. säätökondensaattorit ovat nykyään niin hankalia löytää muuten kuin purkamalla vanhoista radioista - ja ei niitäkään haluaisi hajottaa!

--
Tuukka OH3MVV

Sivun alkuun

IP kirjattu

Miksuuuu
God Member
Poissa

Vastaus #13 - 25.02.2014 klo 23:30:32
Tulosta viesti  
OH3MVV kirjoitti 25.02.2014 klo 23:02:51:
Itse aloin puuhailla putkiradioiden kanssa joskus 14-15 vuoden iässä, 1970-luvun lopulla. 

Itse olen tällä hetkellä 15 ja syksyllä tulee vuosi lisää. Vähän vaihtelua radioiden kanssa näpräämisellä tuli koneella istumiseen.  Virnistys

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH3MVV
Senior Member
Poissa

SRHS 735

Sijainti: Lempäälä
Vastaus #14 - 26.02.2014 klo 00:04:55
Tulosta viesti  
Hieno harrastus, siitä se lähtee ja vaikka putkivehkeitä ei nykyään juuri käytetäkään niin putkiradiotekniikan opettelemisesta ei taatusti ole haittaakaan. Samat säännöt pätevät siellä gigahertsialueillakin, ja varsinkin yleiset vian etsinnän menetelmät ovat aivan samanlaisia niin putki- kuin vaikka 3G-puolellakin.

Itse olen työskennellyt muutamassakin eri matkapuhelinpuolen firmassa vaihtelevissa tehtävissä niin rauta- kuin softapuolellakin, mutta liki kaikissa on ollut hyötyä omasta radioharrastuksesta ja varsinkin vian etsimistaidoista!

--
Tuukka OH3MVV

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta