Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Kasettinauhurin kunnostusta, Salora 6000A (Luettu 23873 kertaa)
Ismo Hautala
Senior Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Veteli
Re: Salora 6000A
Vastaus #15 - 15.03.2014 klo 10:22:41
Tulosta viesti  
Huomenta

Olen erimieltä tuosta 7-78 ominaisuuksista. Spray ei itsessään liimaa mitään (kuivuttuaan) mutta se reagoi noin toisinaan joutuessaan kosketuksiin voiteluaineiden kanssa. Jos 7-78:lla voidellaan täysin puhdasta pintaa ei ongelmaa tule. Baltic puhui asiaa tuon kytkimen parhaasta puhdistustavasta , se on purkaminen ja puhdistus.

Ismo Hautala
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaapo65
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #16 - 16.03.2014 klo 22:22:11
Tulosta viesti  
Tännehän on alkanut ´satelemaan´ neuvoja/vinkkejä! Iso Kiitos niistä! Täytyypä alkaa putsailemaan liittimet/kytkimet heti huomenissa. Joskopa se häiritsevä ääni katoaisi noilla konsteilla. Itselläni ei ole tällä hetkellä muuta ´mönjää´ kuin CRC:n Precision Cleaner (elektroniikkakomponenttien tarkkuuspuhdistaja), tiedä häntä minkälaista lie??Tätä olen käyttänyt kun sattui kaapista löytyvän...ainakin valintakytkimien särinät/rutinat loppuivat ko. ainaeella.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaapo65
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #17 - 17.03.2014 klo 19:20:04
Tulosta viesti  
Ismo Hautala kirjoitti 14.03.2014 klo 14:25:51:
Terve

Aina vanhoja nauhureita kunnostaessa on syytä puhdistaa Rec-liukukytkimen kontakteja.
Se pitkä kytkin joka liikkuu Rec-näppäimen painalluksella.

Hyväksi havaittu konsti on ensin käyttää esim. video kontakt PRF 4-48 sprayta ja perään saman valmistajan Kontakt 7-78 sprayta.
Molempien spreijausten välillä voimakasta kytkimen käyttöä.
Tuon Rec-kytkimen huonot kontaktit aiheuttavat nimenomaan pumppausta (VU mittarit lyö tappiin) ym. häiriöitä.

Kiitos hyvästä vinkistä! Sen verran on tuossa tullut taas tuon vempeleen kanssa puuhasteltua, että tuo juputtava ääni kuuluu vain ja ainoastaan right-kanavasta ja vain tosiaan Tape2 nappi kun on pohjassa!?! Ei mahda olla kytkinvika?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jari
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulu
Vastaus #18 - 18.03.2014 klo 23:16:18
Tulosta viesti  
Tape 2 pohjassa ilmeisesti kuunnellaan laitteen omaa nauhuria? Onko toisto muutoin ok?
Ongelmaa voisi lähestyä vaihtamalla Dolby kortit SSNY01 ristiin. Skemaan olen joskus kauan sitten kun nämä olivat vielä aivan uusia merkannut CNY4  220uf/16V olleen viallinen ko kortilla. Myös RNY114 (100k) näkyy olevan merkattuna. Valitettavasti en enää tarkemmin muista minkälaista vikaa näistä aiheutui..

Jari

Sivun alkuun

IP kirjattu

eukkola
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #19 - 19.03.2014 klo 07:58:04
Tulosta viesti  
Balticsuperin ohjeet nauhurivärähtelyn poistamiseksi olivat täysin riittävät. Itse vahvistinosan voimakkuus- ja äänenvärisäätimet on varsin helppo purkaa ja huoltaa rätinöinnin poistamiseksi. Sisältä löytyy kuivunutta vaseliinia ym. ajan patinaa. Pölysuojauksena olevat liukuteipit olivat voimakkussäätöjen puolella vioittuneet joten uusin potentiometrit.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaapo65
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #20 - 19.03.2014 klo 20:21:23
Tulosta viesti  
No eipä olisi uskonut mutta...vikaa haettu ´kissojen ja koirien kanssa´ pari iltaa aikaa tiiviisti ja syylliseksi selvisi liian lähellä Saloraa oleva langaton Wlan-modeemi!! Tuo vempelehän säteilee ympäriinsä ja aikakausi jolta Salora on, ei ole tiedetty modeemeista saatika adsl-modeemeista yhtikäs mitään, joten ulkoiset höiriöt on nykyään varmaa sitä luokkaa että salorakin on ihmeissään Pyöritä silmiä
No, Rec-kytkin on puhdistettu ja levarikin heräsi manuaalisesta horroksesta täys-automaattiseksi lisäämällä puuttuva holkki sinne mekaniikan syövereihin. Taisi olla saksalainen foorumi jossa kuvien kera opastettiin millainen holkki/kumi ja minne...eli homma pelittää nyt oikeastaan ihan täydellisesti !! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ripa Rapa
YaBB Newbies
*
Poissa

Puksista rallaa Raxista
pullaa

Vastaus #21 - 07.02.2017 klo 23:35:55
Tulosta viesti  
Olen alan ammattilainen ja siksi en juuri viitsi kirjoitella tällä foorumilla ellei asia ole erityisen kiinnostava tai tärkeä. Minulla on ollut itsellä noita Salora 6000/A/AS mallisia stereoyhdistelmiä varmaan lähes 20 kpl + töissä vastaan tulleet koneet joita niitäkin on paljon. Tuota yhdistelmää alettiin valmistaa vuonna 1976 ja viimeiset tehtiin vuonna 1979 jolloin 6600 malli tuli markkinoille. Yhdistelmää kehitettiin jatkuvasti ja siitä on olemassa ainakin 6 eri versiota jotka poikkeavat hieman toisistaan niin sähköisesti/mekaanisesti sekä ulkonäön suhteen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Sijainti: Helsinki
Re: Kasettinauhurin kunnostusta, Salora 6000A
Vastaus #22 - 08.02.2017 klo 12:33:40
Tulosta viesti  
Ripa Rapa kirjoitti 07.02.2017 klo 23:35:55:
Olen alan ammattilainen ja siksi en juuri viitsi kirjoitella tällä foorumilla ellei asia ole erityisen kiinnostava tai tärkeä....

Justiinsa juu. hyvä että asenne on kohdillaan Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

ilkka suni
Senior Member
Poissa

Sijainti: SRHS
Vastaus #23 - 09.02.2017 klo 13:31:54
Tulosta viesti  
Ripa Rapa kirjoitti 07.02.2017 klo 23:35:55:
Olen alan ammattilainen ja siksi en juuri viitsi kirjoitella tällä foorumilla ellei asia ole erityisen kiinnostava tai tärkeä...
...
... Yhdistelmää kehitettiin jatkuvasti ja siitä on olemassa ainakin 6 eri versiota jotka poikkeavat hieman toisistaan niin sähköisesti/mekaanisesti sekä ulkonäön suhteen.

"Vähän mutta asiaa" on arvostettava käytäntö. Siltikin, ammattilaisilla on, olisi hyvinkin paljon annettavaa radiohistorian harrastajille. Ja onhan SRHS:n jäsenistössäkin monia esimerkiksi elektroniikka-alan sekä sähköisen viestinnän nykyisiä ja eläköityneitä ammattilaisia, joten ei ammattilaisten mielestäni kannata karsastaa näitä keskusteluja.

Tervetuloa siis kirjoittelemaan foorumille useamminkin, kun tietämystä kerran löytyy. Ja ainahan asiantuntijat ovat tervetulleita Suomen Radiohistoriallisen seuran kasvavaan jäsenkuntaakin. Seuran Radiot-lehteenkin osaajien ja tietäjien kirjoittamat artikkelit ovat tervetulleita, siinä kuin harrastajienkin kirjoittamat.

Salora 6000 -mallistohan on yksi suomalaisen radioteknologian sekä hifiosaamisen keskeisiä ikoneja, ja ainakin omasta mielestäni olisi mukava tietää, mitä oleellisia eroja mallistossa on vuosien varrella ollut. Itse olen lukenut ainoastaan 6000A-mallin keskinäisistä eroista, eli alkuvaiheessa Dual 1237-levysoittimessaan oli sileäreunainen levylautanen. Itselläni on se uudempi, ja yleisempi stroboreunainen levylautasmalli.

Miten esimerkiksi malli 6000 CASSETTE poikkesi muista 6000-sarjalaisista? Oliko nauhuriosastaan millaisia evoluutioversioita?

Ystävällisin terveisin,
Ilkka Suni
tiedottaja, SRHS

Sivun alkuun

IP kirjattu

astronic
Full Member
Poissa

Vastaus #24 - 11.03.2017 klo 10:33:35
Tulosta viesti  
Tilasin Salorasta viimeisen 6000 kasetti osan ja tarkoitus oli rakentaa siitä se NS-1000 dekki. Osa levyistä olin tehnyt jo valmiiksi ja osa oli vain reikälevyillä kokeiltuna. Dekin puuosat olivat tehtyinä, hankalasti saatavat osat paketeissaan pöydällä. Sitten tulivat nuo ulkomaan keikat ja projekti jäi ja se meni osittain myyntiin. Muistiinpanoni ovat tallessa ja voisin joskus taas alkaa sitä jatkamaan, mutta tekniikka on ajanut tuon sc-174 ohitse joten taidan sytytellä kokkoa kesällä noilla papereilla kuten osalla kytkentäkaavioistanikin olen jo tehnyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jat79
Full Member
Poissa

Sijainti: Ilmajoki
Vastaus #25 - 01.06.2017 klo 17:23:11
Tulosta viesti  
Mulla on se NS1000 dekki. Ollut aikoinaan uutena sedän "kotistudiossa" ja sillä on äänitetty demo kasetteja vähän joka puolelle.
Alkuvuodesta hain sen lattiattomasta pihaladosta sisälle akuuttiin nauhoitus tarpeeseen, missä se oli ollut hylättynä 2000 luvun alusta asti.
Ylimääräisten roskien puhaltelun jälkeen vaihdoin kaikki muut remmit paitsi sen lattaremmin, se on ehkä vaihdettu joskus ennemmin, kun näytti ja tuntui ihan hyvältä, myös kireys.
Laskuri antaa ilmeisesti tiedon nauhansyöntikatkaisijalle, koska katkoi ilman sen remmiä.
Rec-play kytkin piti purkaa ja putsata kunnolla, ei auttanu suihkuttelut siihen, ja luonnollisesti äänipää ja muut nauhaan koskettavat osat piti putsata.
Liikkuvia osia herkistelin ja rasvasin kellosepän öljyllä.
Näiden hommien jälkeen alkasi toimia, vanhat NOKIA elkotkaan ei omien tutkimusten mukaan olleet juuri uutta kummemmat. Tähän saan lisävarmuutta kun kiinanpojan ESR-mittari saapuu.
Äänenlaadusta yllätyin hyvin positiivisesti. Ehdottomasti säilyttämisen ja paremman kunnostamisen arvoinen laite.

Oon muutamalle kaverille soittanu taustamusiikkia tämän kautta. Kun kasetin loppuessa kaapista kuuluu NAKS, käyn kääntämässä kasetin. Sen jälkeen saa kuunnella ihmetteleviä kommentteja että "voiko tuo tosiaan tulla c-kasetilta, ja tuosta romusta" Hymiö
« Viimeksi muokattu: 02.06.2017 klo 12:05:37 Kirjoittaja jat79 »  
Sivun alkuun
YouTube  
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta