|
Olen oikeastaan transistorisukupolven edustaja, mutta silti ensimmäinen radioni oli Helvarin Kerho yleisvirtakone, jonka sain naapurista. Radion korjaamista opettelin koululaisena em. Kerhon ja Kansanvalistusseuran Kirjeopiston kurssin avulla. Elävästi muistan ne iltojen hetket kun radion putket loistivat ja vaimea musiikki soi hämärässä huoneessa sen jälkeen kun radio lähes vuoden työn jälkeen alkoi toimia ja olin saanut kunnollisen ulkoantennin. Vähän myöhemmin isommat pojat kertoivat Radio Luxemburgista, joten oli pakko yrittää saada radio, jolla se kuuluisi. Erilaisia pikkutöitä tehden sain rahat käytettyä Philipsin PikkuMattia varten. Sitten avautuikin aivan uusi maailma...
Olen aina ollut innostunut kotimaista laitteista. Kun uusia laitteita tuli kauppoihin, kävin ne liikkeissä kuuntelemassa. Toki täytyy myöntää, että Tandbergista, B&O:sta ja varsinkin Revoxista haaveilin jo silloin.
Näppylälaitteet ainakin minulle aikoinaan huollossa olivat sellaisia, jotka a) olivat hankalia purkaa korjausta varten, b) vikojen löytäminen oli vaikeata, c) hajosivat käsiin korjauksen aikana, d) varaosia oli lähes mahdotonta saada, e) eivät kestäneet käytössä, vaan tulivat taas kohta korjaukseen, f) edellisten yhdistelmät, joskus jopa kaikki ominaisuudet samassa paketissa.
Ajan kuluminen on kuitenkin muuttanut suhtautumista sikäli, että melkein poikkeuksettahan kaikki entisajan laitteet olivat/ovat sentään korjattaviksi tarkoitettuja.
Televisioista puhuttaessa erikoisasemassa on aina ollut Salora, ensin kotona, sitten huoltohommien kautta, mutta myös siksi, että minulla oli kunnia olla pieni osa Saloran tarinaa ennen siirtymistäni takaisin radioiden pariin.
|