LGL. kirjoitti 10.02.2017 klo 16:18:08:
Täytyhän tässä nyt vähän ottaa huomioon Tracerin ja AVON:n erilaisuus. On vähän niinkuin verrattaisiin Cadillacia ja mopoautoa
Pitää paikkansa, erilasia nuo ovat monessakin suhteessa, ja tarkoitettu eri käyttöön. Avo Mk IV:tä olen käyttänyt yli kymmen vuotta ja mitannut sillä satoja putkia. Avosta on useita eri versioita ja tämä MK IV on noin 1960 paikkeilta, joskin siitäkin on ainakin kolme eri hieman toisistaan eroavaa mallisarjaa.
uTraceria en käytännössä tunne, katselin kyllä dokumentteja muutama vuosi sitten, kun siitä tietoja tuli tällekin forumille. Se on hieno laite mutta ei varsinaisesti putkitesteri, kuten sen kehittäjäkin alunperin niissä dokumenteissa kertoi. Sen käyttö ja tulosten ymmärtäminen edellyttää kyllä hieman perehtymistä putkitekniikkaan ja riittävää datatietoa kulloisestakin putkityypistä.
Avo on aikakautensa huipputuote, ainakin MkIV ja nuoremmat. Jokseenkin kaikki putkityypit on AVO-referenssikirjoissa dokumentoitu oleellisten mittausarvovojen ja asetusten osalta, kuten tuolla viestiketjussa aiemmin jo kerrottiin.
Moposarjaan en sitä kyllä laske, sillä aikansa tekniikalla se hienosti toteutettu. Olen omaani hieman kunnostellut, ja onpa haasteellista hommaa, jos tavoitteena on alkuperäinen toimintatarkkuus. Oma evät olisivat kyllä loppuneet ilman asiantuntija-apua, jota löytyi englantilaiselta forumilta muutama vuosi sitten.
Ilman Avoa olisi putkiradioiden kunnostus ainakin minulla ollut paljon tylsempää ja veikkailuja, joten oiva laite, mitä arvostan.
Ei välttämättä ole relevanttia lähetä naureskelemaan 60-vuotta sitten suunnitetuille laitteille, osaavat ihmiset niitäkin tekivät ja käyttivät.
terv.
Åke