Minulla on uTracer V3+, havaintojeni mukaan putken hehkujännite laitteessani pitää 6,3 V:n saamiseksi asettaa arvoon 7,2 V. Olen tarkistanut tämän mittarilla, joka antaa jännitteen tehollisarvon oikein. Syy poikkeamaan johtuu hehkujohtimissakin olevista ferriittikuristimista. Ne aiheuttavat induktanssiensa vuoksi hakkuritekniikalla tehdyn hehkujännitteen pulssien pyöristymistä. Asiasta on sivustolla
www.dos4ever.com selostusta ja myös ehdotus kalibroida jännite mittaamalla uutta putkea ja säätää hehkujännitteen asetusta oikean käyrästön saamiseksi. Tämä silloin, jos ei ole sopivaa mittaria käytettäessä. Mikäli hehkujännite on väärä, niin käyrästöt eivät vastaa normaalitoiminnan käyriä.
Paristoputkia mitattaessa on mielestäni syytä käyttää erillistä ulkoista virtalähdettä ja tarkkaan huolehtia mihin hehkupiiri kytketään. Asia on selitetty ohjeistuksen kuvassa 8.6. Väärällä kytkennällä voi laite rikkoutua.
Onnistuin valmistajan sivustolla olevien FAQ ohjeiden mukaan saamaan uTracerin toimimaan myös Macintosh 10.11.6 - käyttöjärjestelmässä ilman Windowsia. Hankalinta oli saada USB-RS232 muunninjohto toimimaan, ainoastaan aidoilla FTDI:n piirisarjalla tehty muunnin sopi com-portin määrittelyyn.
ECC- sarjan putkien testauksessa saa mitatuksi kummatkin triodit yhtäaikaa ja piirtämään ne samaan kuvaan. Silloin näkee miten hyvä on puoliskojen sovitus toisiinsa. Dekkerin ohjeissa on tämäkin opastettu. Toisen triodin anodi liitetään anodikoskettimeen ja toisen anodi suojahilakoskettimeen. Hilat ja katodit normaaleihin liitoksiin. Ohjelmasta valitaan vaihtoehto, jossa anodijännite ja suojahilajännite ovat yhtäsuuret. Kuvioon määritetään piirrettäväksi sekä anodi- että suojahilavirrat.
Minä olen tyytyväinen laitteeseen ja vielä menee aikaa ennen kuin osaan käyttää sitä sujuvasti.