Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Venäläistä elektroniikkaa (Luettu 19941 kertaa)
resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Re: Venäläistä elektroniikkaa
Vastaus #15 - 07.12.2013 klo 23:59:35
Tulosta viesti  
Millä kalustolla Ameriikan Astronautit nykyisin lentelee, olisiko entisen neuvostojenmaan Sojuz tai sinnepäin.

Oli minullakin venäläisiä mittareita 80-luvulla, hyvin toimivat. Ei minulla ole Venäläisiä radioita ollut mustaakseni kun Selena.

Muistan kun olin nuorena sähkötöissä Neuvostoliitossa (Svetogorsk)  1974-75 ei voinut moittia innovaation puutteesta, suuri kuorma-auto laitettiin talvella käyntiin starttimoottorin paikalle asennetulla perämoottorin näköisellä vempaimella.  Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Sijainti: HELSINKI, Finland
Vastaus #16 - 08.12.2013 klo 02:01:15
Tulosta viesti  
resonanssi kirjoitti 07.12.2013 klo 23:59:35:
Millä kalustolla Ameriikan Astronautit nykyisin lentelee, olisiko entisen neuvostojenmaan Sojuz tai sinnepäin.

Oli minullakin venäläisiä mittareita 80-luvulla, hyvin toimivat. Ei minulla ole Venäläisiä radioita ollut mustaakseni kun Selena.

Muistan kun olin nuorena sähkötöissä Neuvostoliitossa (Svetogorsk)  1974-75 ei voinut moittia innovaation puutteesta, suuri kuorma-auto laitettiin talvella käyntiin starttimoottorin paikalle asennetulla perämoottorin näköisellä vempaimella.  Järkyttynyt

Mainittu venäläinen kantoraketti on nimeltään Proton.

http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_(rocket_family)

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #17 - 08.12.2013 klo 08:47:55
Tulosta viesti  
resonanssi kirjoitti 07.12.2013 klo 23:59:35:

Kyseinen startti lienee ihan alkuperäinen startti. Olen nähnyt Ural kuorma-autossa pelkääjän jalkatilassa puukaminankin. Se toimii -50 asteen pakkasessa kun auton polttoaine alkaa hyytymään putkiin ja kotiin on matkaa paljon. Säästyy henkikulta kamiinan avulla ennenkuin apu saapuu .

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #18 - 08.12.2013 klo 11:02:39
Tulosta viesti  
Minä käytin hyvin pitkään tämmöistä mittaria tuolta 70-luvun alusta pitkälle 80-luvulle. Tässä esiintyvä on ihan alkuperäisessä kunnossa, mutta silloiseen vaihdoin paremmat naparuuvit. Ja luonnollisesti myös silikonikuoriset mittajohdot.

http://koti.mbnet.fi/~ijl/u4313_multimeter.html

Samanlaisen mittarin varaosina saatavista yliheittimen kakuista tein modaamaani Trio JR-310 vastaanottimeen bandikytkimen. Se on edelleen topimintakunnossa.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #19 - 08.12.2013 klo 11:07:21
Tulosta viesti  
Minulla on käytössä pientaajuusgeneraattori G3-111 Made in USSR. 20Hz - 2Mhz sini- ja sakara-aaltoa. Toimii hyvin.

Timo

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Sijainti: Hamina
Vastaus #20 - 08.12.2013 klo 18:45:08
Tulosta viesti  
OH2EO kirjoitti 08.12.2013 klo 11:07:21:
Minulla on käytössä pientaajuusgeneraattori G3-111 Made in USSR.

Laitteesi on kotoisin Velikije Lukista.

Siellä erilaisia mittauslaitteita radiotuotannon ohessa valmisti Velikije Lukin radiotehdas.
Se oli Neuvostoliiton aikana merkittävä radioteknisten mittauslaitteiden valmistaja.
Tehtaan käyttämät merkit ja nimet (venäjäksi): http://www.radionic.ru/node/445

Pieni näyte tehtaan tuotteista: http://www.retrotexnika.ru/846.html

Nykyinen kotisivu: http://vl-rpp.h17.ru/

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Vastaus #21 - 09.12.2013 klo 12:27:43
Tulosta viesti  
AJY kirjoitti 07.12.2013 klo 19:46:16:
Venäläisestä elektroniikasta tiedetään minun tietääkseni yleisesti ottaen Suomessa melko vähän -- korkea teknologia on monasti classified information, eikä sitä, eikä siihen liittyvää tietämystä, helposti vuodeta ulkomaille.   Ja sitten ovat nämä asenteet!  TKK:lla oli aikoinaan rahaa venäläisten mittalaitteiden, työkalujen, jopa sorvien yms yms. ostamista varten, mutta huonot poliittiset asenteet vesittivät asian melko lailla.

Hyvin mahdollista että juuri näin.

Ainakin siellä osattiin tehdä järeitä työstökoneita ja niistä Suomalaisilla konepajoilla on kokemusta.
Tuttavani perheyrityksen konepajassa on jo 40-vuotias sorvi joka hankittiin aikoinaan neukkulasta. Siihen on jo kolmesti uusittu sähköistykset, mutta koneen mekaniikka sen kuin vain kestää. Valmistavat koneiden osia mm. paperi- ja paperikoneteollisuudelle.

Yksi nykyisen Venäjän korkean teknologian tuote mikä äkkiseltään mieleen tulee ovat IEM Kvartz vetymaserit (atomikelloja), jollaisia meillä Suomessakin Mittatekniikan Keskuksella (MIKES) on käytössään.

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Vastaus #22 - 09.12.2013 klo 12:44:12
Tulosta viesti  
Heh, itselläni juurikin tuollainen ruuvipenkki. Monet liittimet on siinä juoteltu ja hyvin on kestänyt. Taitaa olla pitkäikäisimpiä investointejani ja edelleen siis käytössä. Ostovuosi jotain 1983-86.

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #23 - 09.12.2013 klo 12:49:32
Tulosta viesti  
Kyllä Neuvostoaikana osattiin laatutyötä tehdä. Minulla on Belarus 59 radio-levysoitin, joka on tehty liki militääritekniikalla. Kaikki paperinkonkat on valkoisessa, keraamisen näköisessä kuoressa, ruuvit on lakalla lukittu jne. Korkeiden äänien säätö muuttaa pientaajuuden lisäksi VT-kaistanleveyttä ym. hienouksia.
http://www.radiomuseum.org/r/minsk_radi_belarus_59_radiola.html
Laadukkaimmin tehty radio minkä omistan myös puutyön osalta.
Timo OH2EO

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Vastaus #24 - 09.12.2013 klo 13:00:48
Tulosta viesti  
OH2EO: Jos et vielä omista G3-111 generaattoriisi huolto-ohjetta ja piirikaavioita, niin ne saa tuosta:
http://ftp.qrz.ru/pub/hamradio/schemes/metering/g3-111.pdf

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #25 - 09.12.2013 klo 14:50:53
Tulosta viesti  
OH5FED kirjoitti 09.12.2013 klo 13:00:48:
OH2EO: Jos et vielä omista G3-111 generaattoriisi huolto-ohjetta ja piirikaavioita, niin ne saa tuosta:
http://ftp.qrz.ru/pub/hamradio/schemes/metering/g3-111.pdf

Kiitos! Tässäpä olikin täydelliset dokumentit. Oma yksilöni on varustettu englanninkielisillä etulevyteksteillä, eli kai sitten joku vientiversio. Tyyppimerkintä tosin on kyrillisillä aakkosilla.
Timo OH2EO

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Sijainti: HELSINKI, Finland
Vastaus #26 - 09.12.2013 klo 15:50:55
Tulosta viesti  
OH5FED kirjoitti 09.12.2013 klo 12:27:43:
AJY kirjoitti 07.12.2013 klo 19:46:16:
Venäläisestä elektroniikasta tiedetään minun tietääkseni yleisesti ottaen Suomessa melko vähän -- korkea teknologia on monasti classified information, eikä sitä, eikä siihen liittyvää tietämystä, helposti vuodeta ulkomaille.   Ja sitten ovat nämä asenteet!  TKK:lla oli aikoinaan rahaa venäläisten mittalaitteiden, työkalujen, jopa sorvien yms yms. ostamista varten, mutta huonot poliittiset asenteet vesittivät asian melko lailla.

Hyvin mahdollista että juuri näin.

Ainakin siellä osattiin tehdä järeitä työstökoneita ja niistä Suomalaisilla konepajoilla on kokemusta.
Tuttavani perheyrityksen konepajassa on jo 40-vuotias sorvi joka hankittiin aikoinaan neukkulasta. Siihen on jo kolmesti uusittu sähköistykset, mutta koneen mekaniikka sen kuin vain kestää. Valmistavat koneiden osia mm. paperi- ja paperikoneteollisuudelle.

Yksi nykyisen Venäjän korkean teknologian tuote mikä äkkiseltään mieleen tulee ovat IEM Kvartz vetymaserit (atomikelloja), jollaisia meillä Suomessakin Mittatekniikan Keskuksella (MIKES) on käytössään.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_maser

Tuosta käy ilmi, että vetymaserit ovat hyvin korkeata teknologiaa, ja maksavat amerikassa satojatuhansia dollareita.

Olisi muuten kiinnostavaa tietää, paljonko ne MIKES:in maserit ovat maksaneet.....

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #27 - 09.12.2013 klo 17:37:12
Tulosta viesti  
Laitan Ria Novostin uutisen Venäläisestä avaruustekniikasta, uutistoimistohan lakkautetaan ja uusi tulee tilalle. http://en.ria.ru/science/20131208/185362462/Russia-Launches-British-Satellite.ht...

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #28 - 09.12.2013 klo 18:18:01
Tulosta viesti  
Ainakin joku tai jotkut Kvarzin vetymasereista tuli Mikesille "halvalla" kun olivat osana venäjän velan kuittausta...

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta