Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Re: Vanhoja liikennevastaanottimia (Luettu 31147 kertaa)
AJY
Senior Member
Poissa

Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #45 - 04.12.2013 klo 22:45:27
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 04.12.2013 klo 22:35:34:
Mitä mieltä olette; oliko vuosikymmeniä sitten laitteet parempia kauttaaltaan ja komponentit niissä nykyisiä laadukkaampia?

Ennen vanhaan ainakin jos radio tai TV meni rikki, niin se korjattiin, ja laitteet oli periaatteessa tehty kestämään.

Nykyään usein kun elektroniikkalaite menee rikki, niin siitä tulee SER-romua, ja ostetaan uusi.

Yleensä nykylaitteiden kestävyydestä voidaan mielestäni sanoa, että hyvin tunnetut kansainväliset brändit eli tavaramerkit usein kestävät.  Minulla oli Hewlett-Packardin laserprintteri, joka meni vaihtoon vasta 11 vuotta minua palveltuaan.  Samoin IBM PC, joka kesti noin 10 vuotta.   Ja minulla on vielä nytkin tuossa vieressä käytössä ensimmäinen taulutelevisio, minkä koskaan olen kotiini ostanut -- se on Philipsin tekemä.

Kiinalainen hyperhalpa taskuradioamatöörikone hajosi vuodessa.

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #46 - 05.12.2013 klo 01:26:03
Tulosta viesti  
Itse olen vältellyt tätä halpiselektroniikkaa, koska hyvää ja halpaa ei juuri samasta paketista löydy.
Nykylaitteiden laatua ei yksinkertaisesti kannata nostaa menneiden aikojen tasolle, koska käytetty
tekniikka vanhenee ennätysajassa entiseen verrattuna. Tämä koskee erityisesti tätä elektroniikkaa.

Huoltotoimintaa alettiin aivan tietoisesti ajaa alas jo 70-luvulla, takuukorjausten hinnoittelu oli ihan
niitä ensimmäisiä joihin tuli kiristyksiä. Yksittäisiä komponentteja vaihdettiin vielä tuolloin korjausten
yhteydessä mutta moduli-rakenteet tekivät tuloaan jo silloin. Sitten alkoi tulla nauhureihin muoviset
koneistot, valusellaiset löytyivät enää harvoista ja valituista premiumluokan koneista. Yksittäisten
rattaiden telojen yms. saatavuus alkoi olla vaikeaa, koska tilalle myytiin osakokonaisuus. Joutui aika
usein turvautumaan tarvikeosiin alkuperäisten sijasta. Sitten alkoi tulla laitteisiin yhä enemmän osia
joita ei tarvikkeina saanut mistään. Laitteiden hinnat laskivat joten niiden huoltaminen ei enää ollut
lopulta kannattavaa. Tässä vain muutama esimerkki, tästä voisi kirjoittaa vaikka kirjan.

Nykylaitteista näkee heti kotelon avattuaan että sunnittelussa on otettu huomioon ser-kierrätys
eikä mahdollista huoltoa ole edes ajateltu. Merkki ei myöskään ole enää samanlainen takuu laadusta,
kuten oli ennen, eikä korkea hinta.

Markku  Surullinen Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #47 - 05.12.2013 klo 06:45:44
Tulosta viesti  
Työkäytössä on kokemusta minulla noin 1500 käyttäjän tietotekniikasta yli 10 vuoden ajalta.

Tulostimissa on merkki ollut koko ajan HP muutamaa poikkeustapausta lukuunottamatta. Yksi erä tuli 10 vuotta sitten Okeja jotka osoittautuivat lyhytikäisiksi.
Tällä hetkellä on vielä käytössä HP:n malleja Laserjet 1200, 1300, 1320 uudempien lisäksi eli ovat iältään siinä 10 vuoden korvilla. Näistä menee huonoon kuntoon Pick Up kumirulla eli se joka ottaa paperin kaukakalosta. Jos sen vaihtaa (maksaa 2-3 €) niin taas toimii vuosia.

Tietokoneissa on vuokra-aika 4 vuotta ja tälle ajalle otetaan jatkettu takuu. Dellin koneissa on takuuremonttien määrä jotain 1-2% luokkaa koko konekannasta. Jos koneita on pidetty pitempään - kuten on joissain tapauksissa ollut niin, että on ostettu omiksi, niin 5 vuoden jälkeen alkavat esim. emolevyjen lyyttiongelmat näkyä. Näitä ongelmia on ollut niin Dellissä, IBM:ssä kuin HP:ssäkin.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #48 - 05.12.2013 klo 08:08:10
Tulosta viesti  
AJY kirjoitti 04.12.2013 klo 17:03:32:
Jukka Rajala kirjoitti 04.12.2013 klo 14:31:31:
Tässä aiheesta kiinnostuneille:

http://skrolli.fi/neuvostoliiton-ja-it%C3%A4blokin-tietotekniikan-historiaa

Linkki saattaa avautua hitaasti.

Minulla linkki avautui ilman ongelmia.

Joo, olen joskus tutustunut noiden teoreettiseen matematiikkaan, se on aivan täysin länsimaiden tasolla, yhtään mitään häpeämättä mitenkään.

Onhan tuossa sangen edistynyttä tietotekniikkaa.   Kiinnostava valinta tuo länsimaisten koneiden kloonaus, japanilaiset muuten ovat harrastaneet samaa.

Sinänsä ymmärrettävää kloonaus, miksi keksiä pyörää uudelleen. Monesti itse esim Arduino alustalla, muokkaan jo olemassa olevaa lähdekoodia omiin tarpeisiin, kokeilun ja erehdyksen kauttakin.. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #49 - 05.12.2013 klo 11:29:28
Tulosta viesti  
Itselläni on HP LaserJet 5000n A3 laserverkkotulostin kahdella paperialustalla. Aikomukseni on vielä korjata kyseinen tulostin. Vikana on, että ei aina jaksa vetää paperia sisäänsä. Monia osia näytti vielä HP:lla olevan saatavissa, vaikka tulostimella on ikää jo yli 10 vuotta. Kumirullat tuossa pitäisi varmaankin vaihtaa; ne jotka vetävät paperin lokerosta. Tämä tulostin oli maksanut edelliselle omistajalle yli 2000 euroa. Joten luulisi olevan laatulaite.

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #50 - 05.12.2013 klo 11:51:59
Tulosta viesti  
Kyllähän nuo isot laserjetit aika pitkäikäisiä pelejä on. Muistan lukeneeni, että esim. mallilla 5Si on ajettu yliopistokäytössä 1 - 1,5 miljoonaa tulostetta - tietysti normaaleita huoltotoimenpiteitä välillä on tehty. Tuossa on työmaalla yksi oma Laserjet 8000N joka on niin painava, etten ole kotiin saanut rahdattua. Toimii oikein hyvin ja sain tuon ilmaiseksi joskus 6 vuotta sitten...

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #51 - 06.12.2013 klo 00:12:36
Tulosta viesti  
Hei Markus, putsaa ne kumirullat ja vastinosat alkoholilla tai elektrospraylla - joskus voi vähän joutua karhentamaan hiekkapaperilla (esim 120), mutta erittäin kevyesti. Paperista tarttuu kumiin kaikenlaista töhnää ja se saattaa jopa lievästi kiillottua ja tartunta on mennyttä.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #52 - 06.12.2013 klo 01:35:22
Tulosta viesti  
Kumiteloille on saatavissa oikein elvytys ainekin...

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=11658

Markku  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #53 - 06.12.2013 klo 10:17:30
Tulosta viesti  
Kyllähän noita elvytysaineita ja muita konsteja on myös töissäkin käytetty, mutta ei niillä kovin pitkäikäistä jatkoa kumirullille saa - välillä ei ollenkaan jos kumi on mennyt riittävän huonoksi.

Joissain malleissa ei kumista ole käytössä paperin vedossa kuin osa ja sitä kumia voi muuttaa eri asentoon jolloin tulee "tervettä" kumia käyttöön.

Verkkokaupoissa on kuiternkin moniin malleihin mielestäni erittäin halvalla saatavissa uusia rullia.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #54 - 06.12.2013 klo 10:20:22
Tulosta viesti  
Täytyy kokeilla näiden kumirullien elvyttämistä. Tosin uudet rullatkin on ollut mielessä. Löytyykö joltain foorumilaiselta tähän sopivia rullia tai tietoa, josta sellaiset saisi kohtuuhintaan?

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #55 - 06.12.2013 klo 10:25:10
Tulosta viesti  
Tuolta olen töihin varaosia tilannut:
http://fi.eetgroup.com/Guide/m/HP-LaserJet-5000N

Ilpo