Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Re: Vanhoja liikennevastaanottimia (Luettu 31165 kertaa)
resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #30 - 30.11.2013 klo 18:18:14
Tulosta viesti  
Toisaalta, tämäkin harrastus olisi tylsää jos kaikki laitteet kestäisi eliniän, silloin ei olisi mitään korjattavaa ja sitä vian löytämisen tuottamaa iloa ei saataisi. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Sijainti: Helsinki
Vastaus #31 - 30.11.2013 klo 18:42:00
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 30.11.2013 klo 18:17:15:
.... Muistan 80-luvulta kun yksi mikrokontrolleri maksoi siviiliversiona 100 mk ja sen militääriversio 6000mk. ...

.. ja avaruusversiona 250000mk ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #32 - 30.11.2013 klo 19:36:32
Tulosta viesti  
Lainaus:
Muistan 80-luvulta kun yksi mikrokontrolleri maksoi siviiliversiona 100 mk ja sen militääriversio 6000mk. ...

.. ja avaruusversiona 250000mk ?

Avaruuteenhan ei yleensä laiteta kovin uutta testaamatonta teknologiaa. Jopa sotilaspuolelle saatetaan hyväksyttää vähemmän aikaa markkinoilla ollut tuote tai tehdä sille ainakin kaikki testit vaikkei hyväksyntää vielä saataisikaan. Tuo lutikka oli silloin ollut markkinoilla alle 2 vuotta joten en avaruusversion olemassaoloon oikein edes ainakaan tuona aikana edes usko..

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #33 - 30.11.2013 klo 20:34:35
Tulosta viesti  
Ilpo. mikä on avaruusteknologian ja MIL-teknologian keskeisin ero, muu kuin pitempi testaus aika, olen ymmärtänyt  että kumpienkin tulee kestää tärinää, kylmää, kaasuja, kovia iskuja ym. Olen aina luullut että MIL komponentteja voi käyttää myös  huoletta avaruudessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #34 - 30.11.2013 klo 20:46:17
Tulosta viesti  
resonanssi kirjoitti 30.11.2013 klo 20:34:35:
Ilpo. mikä on avaruusteknologian ja MIL-teknologian keskeisin ero, muu kuin pitempi testaus aika, olen ymmärtänyt  että kumpienkin tulee kestää tärinää, kylmää, kaasuja, kovia iskuja ym. Olen aina luullut että MIL komponentteja voi käyttää myös  huoletta avaruudessa.

Noinhan se periaatteessa menee. Käsittääkseni kuitenkaan kuten aiemmin mainitsin ei olla kovinkaan halukkaita aivan uusinta teknologiaa siirtämään avaruuteen ymmärrettävistä syistä.

Tästä löytyy jotain tietoa military-ja space levelin eroista:

http://biancaweb.cnes.fr/Standard_CNES_public/en/MIL_system_overview.pdf

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Vastaus #35 - 30.11.2013 klo 21:52:27
Tulosta viesti  

Vaikka kysymys ei ollut mulle osoitettukaan, mutta uskoisin että se ero on säteilynkestossa, ja mikropiirien osalta vielä siten, että ne ovat jollain tavalla avaruuteen tarkoitettuna "itsekorjautuvia" , eli jonkun yksittäisen transistorin kuolema piirissä ei tapa koko chippiä. Tämä näin karkeasti kerrottuna.

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Sijainti: HELSINKI, Finland
Vastaus #36 - 03.12.2013 klo 20:50:48
Tulosta viesti  
Drake 60-luvulta on saatu asiantuntevaan huoltoon.  Kirjoittelen, kun tulee jotakin eitriviaalia sanottavaa.

Amerikkalainen EPROM + RAM-kortti tuli, annettu asennettavaksi samaiselle huollolle; jonka löysin SRHS:n kautta.  Kirjoittelen, jos jotakin sanottavaa.  Icomia ohjaava ohjelma on EPROM:illa, RAM:issa on 1024 muistipaikkaa, ja se muistipaikka-RAM on backupattu litiumparistolla, mikä ei tässä liene haitta.

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #37 - 03.12.2013 klo 22:08:43
Tulosta viesti  
Blaekie kirjoitti 30.11.2013 klo 21:52:27:

Vaikka kysymys ei ollut mulle osoitettukaan, mutta uskoisin että se ero on säteilynkestossa, ja mikropiirien osalta vielä siten, että ne ovat jollain tavalla avaruuteen tarkoitettuna "itsekorjautuvia" , eli jonkun yksittäisen transistorin kuolema piirissä ei tapa koko chippiä. Tämä näin karkeasti kerrottuna.

Jotkut järjestelmät oli kahdennettuja,jostain luin staattisen sähkön olleen suurin riesa. CCCP käytti MIR asemalla hapentuottosysteemin valvontaan DEC PdP kloonia .

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Vastaus #38 - 04.12.2013 klo 01:20:00
Tulosta viesti  
Jukka Rajala kirjoitti 03.12.2013 klo 22:08:43:
Blaekie kirjoitti 30.11.2013 klo 21:52:27:

Jotkut järjestelmät oli kahdennettuja,jostain luin staattisen sähkön olleen suurin riesa. CCCP käytti MIR asemalla hapentuottosysteemin valvontaan DEC PdP kloonia .

OT:

TKK:lla oli aikoinaan neuvostoliittolainen PDP-11/45-klooni, jota valmistivat nimellä SM-4.  Käyttivät sitä assembler-kurssin harjoitustöihin.

Hiukka myöhemmin esittelivät messuilla SM-5-tietokonetta, joka oli jonkin isomman PDP-11-sarjan koneen klooni.

Minähän tietysti menin istumaan demokoneen ääreen, mursin demo-ohjelman suojaukset ja ryhdyin selaamaan messutietokoneen hakemistojen sisältöjä.  Esittelijät ihmettelivät, miten se voi olla mahdollista.   Minä selittämään: "No kun tämä on Digitalin PDP:n kopio... ja kopio on myöskin käyttöjärjestelmä......."

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #39 - 04.12.2013 klo 08:44:28
Tulosta viesti  
Neuvostomaassa tehtiin myös IBM-klooneja mainframe puolella, näistä neuvostomaan ihmeistä saisi oman osastonsa forumille.

Näistä itänaapurin vekottimista ei voi olla pitämättä, itse ainakin olen pitänyt niistä , ehkä niiden hieman haasteellisen huollettavuuden takia. Venäläisten laitteiden huoltomanuaalit on kyllä olleet kattavia sisällöltään.

Tilasin putkia Venäjältä, nappasin samaan kuormaan nixie-putki driverit jos saisi tehtyä ikuisuus projektin loppuun.

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Vastaus #40 - 04.12.2013 klo 13:21:33
Tulosta viesti  
Jukka Rajala kirjoitti 04.12.2013 klo 08:44:28:
Neuvostomaassa tehtiin myös IBM-klooneja mainframe puolella, näistä neuvostomaan ihmeistä saisi oman osastonsa forumille.

Näistä itänaapurin vekottimista ei voi olla pitämättä, itse ainakin olen pitänyt niistä , ehkä niiden hieman haasteellisen huollettavuuden takia. Venäläisten laitteiden huoltomanuaalit on kyllä olleet kattavia sisällöltään.

Tilasin putkia Venäjältä, nappasin samaan kuormaan nixie-putki driverit jos saisi tehtyä ikuisuus projektin loppuun.

Paitsi huoltonamuaalit niin myös itse koneet olivat hieman haasteellisia....

TKK/TeKoLa SM-4 kaatui tämän tästä, operaattorin konsolille tuli virheilmoitus Floating point exception (divide by zero) tai jokin vastaava.

Olihan opetuskin vastaavaa tasoa......

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #41 - 04.12.2013 klo 14:31:31
Tulosta viesti  
Tässä aiheesta kiinnostuneille:

http://skrolli.fi/neuvostoliiton-ja-it%C3%A4blokin-tietotekniikan-historiaa

Linkki saattaa avautua hitaasti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Vastaus #42 - 04.12.2013 klo 17:03:32
Tulosta viesti  
Jukka Rajala kirjoitti 04.12.2013 klo 14:31:31:
Tässä aiheesta kiinnostuneille:

http://skrolli.fi/neuvostoliiton-ja-it%C3%A4blokin-tietotekniikan-historiaa

Linkki saattaa avautua hitaasti.

Minulla linkki avautui ilman ongelmia.

Joo, olen joskus tutustunut noiden teoreettiseen matematiikkaan, se on aivan täysin länsimaiden tasolla, yhtään mitään häpeämättä mitenkään.

Onhan tuossa sangen edistynyttä tietotekniikkaa.   Kiinnostava valinta tuo länsimaisten koneiden kloonaus, japanilaiset muuten ovat harrastaneet samaa.

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

Lasse Nirhamo
God Member
Poissa

SRHS #12

Sijainti: Nurmes
Vastaus #43 - 04.12.2013 klo 18:31:58
Tulosta viesti  
Tämä nyt ei liity liikennevastaanottimiin ja vielä vähemmän radiohistoriaan, mutta mielenkiintoisia linkkejä nämäkin.
Ko laitteita myös löytyy Jyväskylästä...

http://suomentietokonemuseo.fi/

http://suomentietokonemuseo.fi/vanhat/fin/mir2_fin.htm
http://www.icfcst.kiev.ua/MUSEUM/museum-map.html
http://www.computer-museum.ru/english/index.php

Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #44 - 04.12.2013 klo 22:35:34
Tulosta viesti  
Mitä mieltä olette; oliko vuosikymmeniä sitten laitteet parempia kauttaaltaan ja komponentit niissä nykyisiä laadukkaampia?

Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 
Lähetä aiheTulosta