Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Re: Vanhoja liikennevastaanottimia (Luettu 31148 kertaa)
RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
28.11.2013 klo 10:50:26
Tulosta viesti  
Tämä ketju on erotettu omaksi aiheekseen seuraavasta keskustelusta:
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1384379135

t: Admin

Mielestäni elkojen uusiminen ei ole ollenkaan yksioikoinen asia. Nyt kun on vähän enemmän päässyt mittailemaan vanhoja elkoja ESR-mittarin kanssa on saanut jonkinlaisen heikon näppituntuman aiheeseen.

Yleisvaikutelma on se että 60-luvulta eteenpäin ovat elkot säilyttäneet kuntonsa yllättävän hyvin. 50-luvun pahvikuorisissa on kovasti eroja, kuivuneita löytyy jo merkittävästi.

Oma filosofiani on se että jos elko on kestänyt 60-luvulta tähän saakka ja todettu mittauksilla kelvolliseksi, kestää se luultavasti tästä eteenpäinkin paremmin kuin joku epämääräinen kiinalainen halpakonkka. Ja kun ei edes riitä että olisi tunnettu laatuvalmistaja, meillä on suolakaivoksella paljon esimerkkejä teollisuuselektroniikan varaosakorteista jotka ovat varaston hyllyllä hapantuneet pilalle reilussa 10 vuodessa. Syynä lyyttien kuivuminen.

Tätä taustaa vasten mittaan itse kaikki lyytit ja vaihdan vain ne jotka ESR-mittari näyttää huonoksi, toimivat saavat jäädä paikalleen. Tämä koskee vain perinteistä radiokäyttöä, jotkut suurivirtaiset hakkurivirtalähdesovellukset on asia erikseen.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2013 klo 01:05:43 Kirjoittaja Administrator »  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #1 - 28.11.2013 klo 15:19:26
Tulosta viesti  
Minä vaihdan omiin laitteisiini 100-220uF ja siitä pienemmät laadukkaisiin aksiaalitantaaleihin kuten monissa ammattielektroniikan laitteessa on ollut jo alunperinkin. Ei tarvi miettiä sitten uutta vaihtokierrosta.

Isommille kapasitansseille ja jännitteille sitten lyyttejä. Kyllä laadukkaitakin löytyy kun on riittävän merkkitietoinen.

Silti on sanottava, että aika vähän niitä pakollisia vaihtoja on ollut laatuluokan laitteissa verrattuna nykyajan tuotantoon.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Sijainti: HELSINKI, Finland
Vastaus #2 - 28.11.2013 klo 17:09:05
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 28.11.2013 klo 15:19:26:
Minä vaihdan omiin laitteisiini 100-220uF ja siitä pienemmät laadukkaisiin aksiaalitantaaleihin kuten monissa ammattielektroniikan laitteessa on ollut jo alunperinkin. Ei tarvi miettiä sitten uutta vaihtokierrosta.

Isommille kapasitansseille ja jännitteille sitten lyyttejä. Kyllä laadukkaitakin löytyy kun on riittävän merkkitietoinen.

Silti on sanottava, että aika vähän niitä pakollisia vaihtoja on ollut laatuluokan laitteissa verrattuna nykyajan tuotantoon.

Ilpo

OT: Olen kerran päässyt käymään Britanniassa tehtaassa, jossa valmistettiin aksiaalitantaaleja.

Vaatii sekä hienomekaniikkaa että epäorgaanisen kemian hallintaa, ja elektroniikan tietämystä.  Hirveän moni maailmalla ei noita kaikkia (hyvin!) kait hallitse?

T: Antti

PS.  Siis en ole ammattielektroniikkaihmisiä, vaan tällä hetkellä työtön työnhakija ja tohtori tietotekniikan alalta.

Idem

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 28.11.2013 klo 17:37:53
Tulosta viesti  
Puhutaan paljon kondensaattoreiden vaihtamisesta hyvälaatuisiin. Minua on askarruttanut jo pidemmän aikaa kysymys: mistä tietää jonkun kondensaattorin olevan hyvälaatuinen. Eri kondensaattorityyppien yleiset ominaisuudet tunnetaan melko hyvin mutta miten tunnistaa hyvälaatuiset kondensaattorit eri rakenteissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #4 - 28.11.2013 klo 21:20:33
Tulosta viesti  
Aksiaaliset tantaalikonkat ovat yleensä tehdyt militäärilämpötila-alueelle vaikka niitä varsinaisesti ei olisi mil-speksattukaan. Eli -55 - 125 celsiusta. Myös muovikoteloisissa kanttikaissa kotelomalleissa on on esim. Ero:lla ja Sprague:lla ollut sama lämpötila-alue.

Kotimaisista laitevalmistajista esim. Nokia on käyttänyt noita tietoliikennealan tuotteissaan. Välillä ihan "virallisia" mil-speksattujakin.

Aksiaalisia tantaalikonkkia on valmistanut aika moni. Itselläni on tullut vastaan mm. valmistajat: Ero, Siemens, Sprague, Kemet, STC, ja japanilainen NCC. Myös neuvostoliittolaisia malleja löytyy.
Töissä käytimme 80-luvulla paljon Eron valmisteita.

Negatiivisena piirteenä hermeettisesti suljetuilla konkilla on paino ja hinta - joka ohjehintatasolla on hyvin moninkertainen vastaaviin lyytteihin tai tippatantaaleihin verrattuna. Noiden isompikapasitanssisten kappalehinnat voivat olla tänä päivänä kympeissä, mutta surplusmyynnistä löytyy aina silloin tällöin edullisemmin.

Tavallisista lyyteistä niitä vaihtamaan joutuneet sanovat usein Panasonicin tuotteiden olevan laadukkaita. En tunne aluetta niin paljon, että tietäisin onko ko. valmistajalla valikoimaa riittävästi eri tarpeisiin, mutta näihin tietokone-taulutelevisio-alueen remontteihin kuulemma hyvin löytyy.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #5 - 28.11.2013 klo 21:54:26
Tulosta viesti  
Myös Nichicon, ELNA, EPCOS(entinen Siemens) ja Vishay BC(entinen Philips) ovat laadukkaita. Tietysti myös KEMET(entinen RIFA) on laadukas. Itse olen korjannut lukuisia hakkuripowereita ELKOja vaihtamalla. Olen laittanut niihin pääsääntöisesti Panasonic(Matsushita) ja Nichicon:in ELKOja; hyvin ovat niissä toimineet. KEMET:in kannuELKOja olen joihinkin lineaaripowereihin laittanut.

Sivun alkuun
IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Seinäjoki
Vastaus #6 - 28.11.2013 klo 23:13:49
Tulosta viesti  
Lainaus:
Jo reilut 10 vuotta sitten yritti ruotsalainen yritys myydä pois harmeistaan minulle ohjelmointilaitteen tykötarpeineen hirvittävän kovaan hintaan kun olin ehkä 5 korttia siellä sitä ennen ohjelmoinnissa käyttänyt. No kauppoja ei tullut. Ikinä ei olisi omilleen päässyt jos vaikka kaikki harrastelijoiden Icomit Suomessa uudelleen ohjelmoinut...

Ilpo

Jep noinhan se oli ...

Kehittelimme ite tuon ohjelmointi kannan Willepro eprommerille sen jälkeen kun Ruotsin pojat polttivat omansa.
Vissiin saman mitä olivat Ilpolle kaupanneet hi .... .. ? hyvä kun et ostanut .... ..  .... ..
(väittivät vielä että lähettämämme muistikortti oli viallinen ja syyllinen , onneksi saatiin se takaisin)

No tuolla omalla sovittimella ja Willemillä siten ohjelmoitiin ko. muisti , ja on tänäänkin käytössä .

Väsättiin samalla oh6fdr:n kanssa myös EEprom kortti jossa ei tuota paristoa ole.

Piirsin noista piirilevyt , väsäilin piirikortit .

Tuolla mun skema-arkiston sivuilla on jokunen Harrin piirtämä kytkis noista jos nimittäin kiinnostaa kattoo ?
http://www.netikka.net/markku.rantala/schemat/radiot/radioamatoorilaitteet/hfrad...

Homma ja noiden käynnistys parametrien paranteluviilaaminen jäi hieman kesken kun viimeinenkin RAM muistikortti meni "ajoon" takasin.

Mahtaisko löytyä keltään noita tyhjenneitä paristo RAM kortteja ??
ottasin mielelläni vastaan noita softakokeiluun jos jollekin on jäänyt nurkkiin , kun olette kuulemma laittaneet eprom kortteja tilalle ?

ja molemmat mallit olis myös tarpeen ja käy ,,  siis yhden ja kahden piirin kortit .

HW ??

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Sijainti: Helsinki
Vastaus #7 - 29.11.2013 klo 01:06:10
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 28.11.2013 klo 21:54:26:
Myös Nichicon, ELNA, EPCOS(entinen Siemens) ja Vishay BC(entinen Philips) ovat laadukkaita. Tietysti myös KEMET(entinen RIFA) on laadukas. Itse olen korjannut lukuisia hakkuripowereita ELKOja vaihtamalla. Olen laittanut niihin pääsääntöisesti Panasonic(Matsushita) ja Nichicon:in ELKOja; hyvin ovat niissä toimineet. KEMET:in kannuELKOja olen joihinkin lineaaripowereihin laittanut.

Mulla on taas Nichiconeista päinvastaisia kokemuksia. Varmaan lukemattomia tietokoneen pohjakortteja on noiden takia hylätty, kun niistä on tullut epästabiileja pullistuneiden ja yläpäästään räkineiden konkkien vuoksi, ja merkkinä useimmiten Nichikon. Yhden kortin jaksoin joskus jopa korjata, kun vaihdoin konkat. Toimii vielä tänäkin päivänä, kun on sellaisessa käytössä, ettei viime hetken ominaisuuksia tarvita.

EDIT: Ok, syy ei ollut ihan kokonaan Nichikonin, mutta tuossapa on kerrottu juurisyy ym, ongelmalle. Huonoa elektrolyyttiä oli valmistajat saaneet jostain. -> http://en.wikipedia.org/wiki/Nichicon , ja Dell haastoi konkanvalmistajia oikeuteen asti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Sijainti: HELSINKI, Finland
Vastaus #8 - 29.11.2013 klo 02:39:02
Tulosta viesti  
oh6mf kirjoitti 28.11.2013 klo 23:13:49:
Lainaus:
Jo reilut 10 vuotta sitten yritti ruotsalainen yritys myydä pois harmeistaan minulle ohjelmointilaitteen tykötarpeineen hirvittävän kovaan hintaan kun olin ehkä 5 korttia siellä sitä ennen ohjelmoinnissa käyttänyt. No kauppoja ei tullut. Ikinä ei olisi omilleen päässyt jos vaikka kaikki harrastelijoiden Icomit Suomessa uudelleen ohjelmoinut...

Ilpo

Jep noinhan se oli ...

Kehittelimme ite tuon ohjelmointi kannan Willepro eprommerille sen jälkeen kun Ruotsin pojat polttivat omansa.
Vissiin saman mitä olivat Ilpolle kaupanneet hi .... .. ? hyvä kun et ostanut .... ..  .... ..
(väittivät vielä että lähettämämme muistikortti oli viallinen ja syyllinen , onneksi saatiin se takaisin)

No tuolla omalla sovittimella ja Willemillä siten ohjelmoitiin ko. muisti , ja on tänäänkin käytössä .

Väsättiin samalla oh6fdr:n kanssa myös EEprom kortti jossa ei tuota paristoa ole.

Piirsin noista piirilevyt , väsäilin piirikortit .

Tuolla mun skema-arkiston sivuilla on jokunen Harrin piirtämä kytkis noista jos nimittäin kiinnostaa kattoo ?
http://www.netikka.net/markku.rantala/schemat/radiot/radioamatoorilaitteet/hfrad...

Homma ja noiden käynnistys parametrien paranteluviilaaminen jäi hieman kesken kun viimeinenkin RAM muistikortti meni "ajoon" takasin.

Mahtaisko löytyä keltään noita tyhjenneitä paristo RAM kortteja ??
ottasin mielelläni vastaan noita softakokeiluun jos jollekin on jäänyt nurkkiin , kun olette kuulemma laittaneet eprom kortteja tilalle ?

ja molemmat mallit olis myös tarpeen ja käy ,,  siis yhden ja kahden piirin kortit .

HW ??

73 de oh6mf

Sitten kun amerikkalainen EPROM -kortti saapuu postitse, niin minulta liikenee yksi tyhjennyt paristo-RAM-kortti.

Katsotaan nyt koska saan sen paristoRAMkortin käsiini.

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Sijainti: Hamina
Vastaus #9 - 29.11.2013 klo 04:57:20
Tulosta viesti  
Paljon hakkuriteholähteitä korjaava kolleegani kertoi tämän hetken tilanteesta että Panasonic (Matsushita), Nichicon ja Elna kestävät parhaiten niissä käytöissä.

Yksi iso ongelma nykyään ovat counterfeit eli kopiotuotteet.
Tunnetuista elektrolyyttikondensaattoreista tehdään huonolaatuisia kopioita ja näitä päätyy aina silloin tällöin myyntiin myös suurille tukkureille ja heidän kauttaan laitteita valmistavaan teollisuuteenkin.

Monia takavuosien tunnettujen ja ihan hyvinäkin pidettyjen merkkien kuten Nichicon, Rubycon, Nippon Chemicon ja Jamicon elkoja on päätynyt massakopiointiin.

Kopiotuotteita tehdään etenkin kaukoidässä aivan kaikenlaisista elektroniikkakomponenteista.
Varsinkin ebayn kautta voi saada ihan mitä tahansa, varsinkin jos koettaa ostaa jotain harvinaisemmaksi käyneitä komponentteja.

Kopiotuotteet saattavat komponenttityypistä, käyttösovellutuksesta ja valmistussarjasta riippuen olla suorastaan infernaalisia tai toimia tehtävässään jopa ihan tyydyttävästikin.

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5FED
God Member
Poissa

SRHS #627

Sijainti: Hamina
Vastaus #10 - 29.11.2013 klo 05:23:47
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 28.11.2013 klo 21:20:33:
Aksiaalisia tantaalikonkkia on valmistanut aika moni. Itselläni on tullut vastaan mm. valmistajat: Ero, Siemens, Sprague, Kemet, STC, ja japanilainen NCC. Myös neuvostoliittolaisia malleja löytyy.

Noista mainitsemistasi ainakin Sprague valmistajana on poistunut markkinoilta, Siemens saattaa nykyään olla Epcos ja Ero on myös hyvä kysymysmerkki, koska brändin omistaa Vishay. Vishaylla on jenkeissä tämän kokonaan omistama tehdas (entinen Tansitor Electronics), joten jos Ero nimellä aksiaalitantaaleja vielä myydään, saattavat tulla sieltä.
Vishay Sprague nimellä myytävätkin saattavat olla peräisin samalta tehtaalta.

Kemet tuottaa aksiaalitantaaleita edelleen ja tämän lisäksi jenkeissä on useita valmistajia, joista ehkä Kemetin rinnalla merkittävin on Dearborn Electronics.

Venäjällä aksiaalitantaaleita tuottaa ainakin OKSID (Novosibirsk Factory of Radio Components)
http://www.oksid.com/index.php/produktsiya
« Viimeksi muokattu: 29.11.2013 klo 05:40:38 Kirjoittaja OH5FED »  

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #11 - 29.11.2013 klo 10:00:22
Tulosta viesti  
OH5FED kirjoitti 29.11.2013 klo 04:57:20:
Yksi iso ongelma nykyään ovat counterfeit eli kopiotuotteet.
Tunnetuista elektrolyyttikondensaattoreista tehdään huonolaatuisia kopioita ja näitä päätyy aina silloin tällöin myyntiin myös suurille tukkureille ja heidän kauttaan laitteita valmistavaan teollisuuteenkin.

Monia takavuosien tunnettujen ja ihan hyvinäkin pidettyjen merkkien kuten Nichicon, Rubycon, Nippon Chemicon ja Jamicon elkoja on päätynyt massakopiointiin.

Kopiotuotteita tehdään etenkin kaukoidässä aivan kaikenlaisista elektroniikkakomponenteista.
Varsinkin ebayn kautta voi saada ihan mitä tahansa, varsinkin jos koettaa ostaa jotain harvinaisemmaksi käyneitä komponentteja.

Kopiotuotteet saattavat komponenttityypistä, käyttösovellutuksesta ja valmistussarjasta riippuen olla suorastaan infernaalisia tai toimia tehtävässään jopa ihan tyydyttävästikin.
Kopiotuotteet ovat toisiaankin ongelma. Itse en eBay:sta koskaan ELKOja hanki; radioputkia olen joskus hankkinut. Hankkimani putket ovat toistaiseksi olleet aitoja NOS-putkia. Lukuisilla foorumeilla on kerrottu, että radioputkia on myös alettu väärentämään. Itse luulen, että tätä on tehty jo ainakin pari kymmentä vuotta tai kauemmin. Luulisi, että ainakin Telefunkenit; pohjassa diamond(timantti) logo; ovat aitoja.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Vastaus #12 - 29.11.2013 klo 11:35:57
Tulosta viesti  
Blaekie kirjoitti 29.11.2013 klo 01:06:10:
EDIT: Ok, syy ei ollut ihan kokonaan Nichikonin, mutta tuossapa on kerrottu juurisyy ym, ongelmalle. Huonoa elektrolyyttiä oli valmistajat saaneet jostain. -> http://en.wikipedia.org/wiki/Nichicon , ja Dell haastoi konkanvalmistajia oikeuteen asti.
Itselläni on tullut eteen aika monta tietokoneen emolevyä, jossa "pullahtaneet" ELKOt ovat olleet United Chemi-Con(Nippon Chemi-Con) merkkisiä. Nichicon:ia ei ole tullut eteen. Muistan kuulleeni, että nuo huonot olivat alihankintana teetettyjä. Taisivat olla jostain muualta kuin japanin tehtaalta. Koskee niin Chemi-Con:ia kuin Nichiconia. Onneksi nämä ongelmat ovat taakse jääneitä...
Pitää muistaa sellainen muistisääntö. Oikea ELKO oikeaan paikkaan. Eli hakkureihin vain niihin tarkoitettuja ELKOja ja muualle niitä tavallisia; yleiskäyttöön tarkoittuja ELKOja.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Sijainti: Helsinki
Vastaus #13 - 29.11.2013 klo 15:11:43
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 29.11.2013 klo 11:35:57:
Blaekie kirjoitti 29.11.2013 klo 01:06:10:
Itselläni on tullut eteen aika monta tietokoneen emolevyä, jossa "pullahtaneet" ELKOt ovat olleet United Chemi-Con(Nippon Chemi-Con) merkkisiä. Nichicon:ia ei ole tullut eteen. Muistan kuulleeni, että nuo huonot olivat alihankintana teetettyjä. Taisivat olla jostain muualta kuin japanin tehtaalta. Koskee niin Chemi-Con:ia kuin Nichiconia. Onneksi nämä ongelmat ovat taakse jääneitä...
Pitää muistaa sellainen muistisääntö. Oikea ELKO oikeaan paikkaan. Eli hakkureihin vain niihin tarkoitettuja ELKOja ja muualle niitä tavallisia; yleiskäyttöön tarkoittuja ELKOja.

Juu varmaankin joku Taiwanilainen alihankkija. Oli elektrolyytti nesteen toimittaja vissiin vakoillut reseptin Japanista, ja eivät osanneet kopioida sitä täydellisesti Hymiö . Tuloksena miljoonia ennenaikaisesti vikaantuvia konkkia, ja sitäkautta laitteita. Hyvin meni.
Tuossa tarkempaa juttua, jos joku ei sitö tuosta edellisestä linkistä osannut kaivaa -> http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_Plague

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Vastaus #14 - 29.11.2013 klo 18:20:04
Tulosta viesti  
Taasen eksyi keskustelu pois otsikon aiheesta. Sinänsä erinomaista aineistoa, mutta sitä on vaikea löytää.
Voisiko joku tehdä koontaa ja Admin siirtää parempaan paikkaan,paremman otsikon alle.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4
Lähetä aiheTulosta