Normaali aihe Kiinan kuraako? (Luettu 1845 kertaa)
HarriS
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Kemijärvi
Kiinan kuraako?
31.10.2013 klo 17:02:44
Tulosta viesti  
Pitkällinen putkivahvistinprojektini sai yllätyskäänteen kun ostin käytetyn vahvistin, Yagin mc-100b. Sain sen verran halvalla (300 €) , että laskin jo osien arvon olevan enemmän, joten kaupat syntyivät yön yli mietittyäni. Viime kädessä ratkaisun sai aikaan netistä löydetty kytkentäkaavio. Vahvistimen pääteputket ovat KT88 -tyyppiä tehoa luvataan triodi -moodissa 30 W.

Nyt vahvistin on soinut minulle jo reilun kuukauden ja täytyy sanoa että yllätyin sen hyvästä äänenlaadusta. Mietin kuitenkin, että voisiko äänenlaatua vieläkin parantaa esim. konkkia vaihtamalla tms? Alkuperäiset etuputket (Sovtek 12AX7WC) olen jo vaihtanut Philips ECC83:siin kun niin minulla sattui olemaan varastossa useampi. Etuputkien vaihdolla ääneen tuli hieman lisää kirkkautta. Tietoa vahvistimesta löytyy netistä googlettamalla ja esim. täältä:
http://www.china-highend-hifi.com/Y-MC-100B-KT88,%20En.htm

Mitähän mieltä asiantuntijat ovat kiinalaisten suunnittelutaidoista?  Järkyttynyt

Yagin_MC-100b__800x480_.jpg ( 217 KB | 0 latausta )
Yagin_MC-100b__800x480_.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Re: Kiinan kuraako?
Vastaus #1 - 31.10.2013 klo 22:46:40
Tulosta viesti  
Moikka, jos vahvistin soi mielestäsi hyvin ja olet tyytyväinen äänenlaatuun niin älä tee mitään - kuuntele vaan.
Homma menee niin, että vahvistin on vaan yksi lenkki ketjussa äänilähde (cd, mankka, levari ym.) ja kovaääniset, niiden sijoittelu ja laatu, huoneakustiikka. Tietysti myös kuuntelijan korva. Kun kuuntelet vuoden laitetta alat tottua siihen ja se on OK. Laite on tehty tavallisista ja hyvistä osista, konkat MKP ja hiilikalvovastukset; samoja osia käytetään 4000€ LA:ssa Kliseinen
Konkissa on sitten valinnanvaraa ja se on loputon suo tarpoa. Täytyy vaihtaa osa ja kuunnella ja mahdollisesti mittailla jne.
Tässä pätkä eräästä keskustelusta:
I listed them in order of sound quality (actually the same as increasing dielectric and resistive losses)
Even more accurately: (Air 1.0001) 1. PTFE (2.0), 2. polystyrene (2.5), 3. polypropylene (2.1), 3. Polycarbonate (2.9), 4. polyester (3.2)
Non-metalized film IS better than metalized film. (kuitenkin kalliissa vehkeissä käytetään metallisoitua kalvokonkkaa)
Now start studying. Apparently, you have a very long way to go. 

http://www.reliablecapacitors.com/pickcap.htm = tuolla on tietoa!
Myöskin Uraltonen keskusteluissa on paljon juttua näistä asioista,
Mielestäni vahvistin vaikuttaa hyvältä ainakin kuvan mukaan: vitsi tai ei; musiikkimies kuuntelee musaa hifisti rahinoita Järkyttynyt
minä kuulen huonosti joten kaiken täytyy soida kovaa.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu