Normaali aihe Radioiden hommaaminen ulkomailta (Luettu 7110 kertaa)
Arni63
Junior Member
**
Poissa

Sijainti: Varkaus
Radioiden hommaaminen ulkomailta
18.10.2013 klo 12:59:15
Tulosta viesti  
Oletteko koskaan hommanneet radioita esim. Saksan puolelta. Itse olen katsellut joskus eBayn sivuilta mielenkiintoisia radioita ja jotkut olisivat vieläpä ihan kohtuu hintaisia. Mutta miten kuljetus toiminee Suomeen ja onko kuinka luotettavaa tuo toiminta ulkomaalaisten kesken. Entä sitten paljonko nuo toimituskulut ovat?

Sivun alkuun

IP kirjattu

fsol77m
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: turku
Re: Radioiden hommaaminen ulkomailta
Vastaus #1 - 18.10.2013 klo 13:29:41
Tulosta viesti  
Arni63 kirjoitti 18.10.2013 klo 12:59:15:
Oletteko koskaan hommanneet radioita esim. Saksan puolelta. Itse olen katsellut joskus eBayn sivuilta mielenkiintoisia radioita ja jotkut olisivat vieläpä ihan kohtuu hintaisia. Mutta miten kuljetus toiminee Suomeen ja onko kuinka luotettavaa tuo toiminta ulkomaalaisten kesken. Entä sitten paljonko nuo toimituskulut ovat?

olen itse tilannut kaikenlaista vuosien saatossa mutta en vielä radion kokoista esinettä joten en osaa ihan varmaksi sanoa mutta :
saksan posti on kyllä ihan luotettavaa (ja muidenkin maiden) ja joskus tulevat jopa nopeammin kuin kuriirin kanssa (dhl/ups jne).
paketin seuranta mahdollisuuksia vain on rajoitetusti joten voi silti mennä toistaviikkoa ettei tiedä yhtään missä paketti seilaa.

luotettavinta on tietysti tilata sellaiselta myyjältä jolta on jo moni muukin tilannut ja saanut hyvän tavaran.
ja vaikka tulisi huijatuksi niin kannattaa maksaa luottokortilla esim paypal:in kautta niin saa aina kuitenkin rahat takaisin vaikka myyjä ei niitä palauttaisikaan. (suoraa tilisiirtoa/luottokortin käyttöä kannattaa välttää)

mitä tulee postikuluihin niin ne voivat olla varsinkin yksityiseltä ostettaessa huimat (yli satasia) kun/jos tavara on kookas/painava ja pitää tietysti kuljettaa särkyvänä.
ulkomaisista liikkeistä ostettaessa postikulut on yleensä pienemmät (niillä on postifirmojen kanssa sopimuksia)

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH1KIO
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS #746

Sijainti: Mäntsälä
Vastaus #2 - 18.10.2013 klo 15:25:53
Tulosta viesti  
Arni63 kirjoitti 18.10.2013 klo 12:59:15:

Yksi putkiradio Saksan eBaystä ja useita paketteja liikkeistä on tullut tilattua.

Ei voi sanoa että kaikki menisi aina 100% nappiin, mutta yleisesti ottaen ikävät yllätykset ovat olleet hyvin vähäisiä. Murheet ovat toistaiseksi olleet aina Suomen päässä, varsinkin jos paketti tulee "DHL Standard"-lähetyksenä. Silloin kuriiri yrittää päiväsaikaan kotiin, EI SOITA jos ei olla kotona vaan lähettää lapun postitse, jossa annetaan viikko aikaa noutaa paketti kuriirin varastolta ennenkuin se lähetetään takaisin. Kun huomioi että ilmoituslappu laitetaan postiin saapumista seuraavana päivänä ja se viettää Itellan kyydissä parikin päivää, on syytä olla "tarkkailla postia", tai ostos lähtee takaisin Saksanmaalle. Muut palvelut ja tavallinen Deutsche Post (DHL) ovat toimineet ihan OK.

Jos eBayssä haluaa maksaa VAIN PayPalilla, kannattaa olla tarkkana myynti-ilmoituksia selatessa, koska aika moni saksalainen myyjä haluaa rahat pankkisiirrolla. Itse olen siihen suostunut, eikä ikäviä yllätyksiä ole toistaiseksi tullut vastaan. Maksu sujuu verkkopankissa ihan samalla tavalla kuin suomalaisellekin tilille (Saksasta saa vaan DE-alkuisen IBAN-numeron)

Toimituskulut riippuvat paljon siitä uskaltaako myyjä laittaa paketin tavalliseen postiin, jolloin alle parinkymmenen kilon radiosta on pyydetty alle 50 euroa. Jos siihen tulee särkyvyyksiä mukaan tai kuriiripalveluja, sitten en osaa arvata mitä voisi maksaa. Englannin eBayssä on pistänyt silmään että britit eivät sitten millään suostuisi lähettämään ulkomaille (lienee vaikeaa?), mutta silloin kun suostuvat, on homma sujunut hyvin. Kaksi wanhaa radiota on tullut ehjänä perille ja alle 50 eurolla on selvinnyt kunnon kokoisesta tuplapakatusta vajaan 20kg kuljetuksesta.

"Tuurilla ne laivatkin seilaa"... Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 18.10.2013 klo 17:05:07
Tulosta viesti  
Tässä on muutamia esimerkkejä ulkomailta ostetuista radioista. Olen ostanut useita radioita ympäri Eurooppaa, ja Saksa tuntuu olevan paras, postikulut ei särkyvänä on alle kymmenen kilon (isot matkaradiot) lähetyksista 22 eur (Deutsche Post) Särkyvänä n. + 10 eur, ja alle 20kg 32 eur + mahd. lisämaksu. Englannissa postikulut kohtuulliset, samaa luokka kuin Saksassa, jos käyttää esim yksityistä Interparcel kuriiria, Royal Mail on kallein. Ranskasta ostettaessa yleensä melko kallista n.40-50 eur painavista paketeista.
Yllättävää on myös, että Ruotsista tilattaessa postikulut ovat jopa yli 60 e, jos on painava radio.
Ebay:ssä on nykyään usein joillakin kauppiailla "pakettitarjous", jossa ALV maksetaan heti kaupan yhteydessä, laskuri seuraa kauppahintaa, ja siitä maksetaan siis Suomen ALV, mutta etukäteen, Tämä on palvelu nimeltään Global International Mail.
Ostin taannoin HIENON RCA Strato World 3BX671 radion, joka tuli kaikkinensa maksamaan n.130e, radion osuus siitä 75 taalaa, minusta ei
ollenkaan kohtuutonta, siellä on mistä valita, ml. useat vanhat Zenith radiot, Crosleyta ja Emersonia unohtamatta.
Rohkeasti vaan tilaamaan, näitä on erittäin mukava restauroida, ovat aikoinaan tehty parhaista materiaaleista "proudly made in USA".

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                
Vastaus #4 - 18.10.2013 klo 18:53:31
Tulosta viesti  
hifiradio58 kirjoitti 18.10.2013 klo 17:05:07:
...Ebay:ssä on nykyään usein joillakin kauppiailla "pakettitarjous", jossa ALV maksetaan heti kaupan yhteydessä, laskuri seuraa kauppahintaa, ja siitä maksetaan siis Suomen ALV, mutta etukäteen, Tämä on palvelu nimeltään Global International Mail...

EU-maista ostettaessa mitään ALV:ia ei tarvitse maksaa.

Mihin sinun tapauksessasi etukäteen Suomen prosentin mukaan peritty ALV on päätynyt, jos sen on perinyt ulkomainen myyjä ?
Ettei vain olisi jäänyt myyjän taskuun ?
Sen pitäisi päätyä Suomeen ja perinnän hoitaa Suomen Tulli tai Tulliposti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

MartinT
Senior Member
Poissa

Sijainti: Varkaus
Vastaus #5 - 18.10.2013 klo 19:25:53
Tulosta viesti  
Jos ostaa tavaraa liikkeestä niin tavaran ostomaan arvonlisäveroa joutuu maksamaan vaikka on kyseessä EU maa. Yksityisten ihmisten kaupoista ei veroa peritä. EU:n ulkopuolelta tilatusta tavarasta Suomen tulli perii Suomen ALV:n. Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että olen ostanut radion Briteistä ja komponentteja Briteistä, Kanadasta ja USA:sta. Kaupat on aina sujuneet todella hyvin ja tavara tullut ehjänä perille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH1KIO
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS #746

Sijainti: Mäntsälä
Vastaus #6 - 21.10.2013 klo 12:08:19
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 18.10.2013 klo 18:53:31:
Mihin sinun tapauksessasi etukäteen Suomen prosentin mukaan peritty ALV on päätynyt, jos sen on perinyt ulkomainen myyjä ?
Ettei vain olisi jäänyt myyjän taskuun ?
Sen pitäisi päätyä Suomeen ja perinnän hoitaa Suomen Tulli tai Tulliposti.

Tuon palvelun tarjoaa eBayn kautta huolintaliike (ei myyjä) ja ALV tilitetään sitä kautta Suomen Tulliin. Kokonaishinta menee PayPalin kautta maksettuna yhtenä eränä eBayn kautta, josta eBay jakaa osan suoraan huolintaliikkeelle (rahti ja ALV) ja loput myyjälle (tavaran hinta). Omalla tilillä on sitten lopullisesti näkynyt kaksi erillistä rahansiirtoa.

Paketit ovat tulleet tuota käyttämällä EU:n ulkopuolelta suoraan kotiin (tai postiin) ilman "normaalia" ostajan täällä päässä tekemää tulliselvitystä

Sivun alkuun

IP kirjattu

hemmo
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #7 - 23.10.2013 klo 12:11:01
Tulosta viesti  
Olen Saksasta pariin kertaan tilaillut. Ihan positiivinen kokemus. Samalla lailla tuntuisi tulevan kuin Suomen sisäisestikin. Toimitushintoja en nyt tähän hätään muista..

Sivun alkuun

IP kirjattu

hemmo
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #8 - 28.10.2013 klo 13:03:35
Tulosta viesti  
Edelliseen palaten tilasin Electronic Starilta lahjaksi menneen Soundmaster vintagelaite- tuotteen. http://www.electronic-star.fi/Stereot-vinyylisoittimella_c297.htm?FIT=0&IPP=48&O... Postikuluja ei tullut lainkaan. Tuolla ainakin valikoimissa paljonkin edullisia vintageradioita.

Sivun alkuun

IP kirjattu