Arni63 kirjoitti 18.10.2013 klo 12:59:15:
Oletteko koskaan hommanneet radioita esim. Saksan puolelta. Itse olen katsellut joskus eBayn sivuilta mielenkiintoisia radioita ja jotkut olisivat vieläpä ihan kohtuu hintaisia. Mutta miten kuljetus toiminee Suomeen ja onko kuinka luotettavaa tuo toiminta ulkomaalaisten kesken. Entä sitten paljonko nuo toimituskulut ovat?
Yksi putkiradio Saksan eBaystä ja useita paketteja liikkeistä on tullut tilattua.
Ei voi sanoa että kaikki menisi aina 100% nappiin, mutta yleisesti ottaen ikävät yllätykset ovat olleet hyvin vähäisiä. Murheet ovat toistaiseksi olleet aina Suomen päässä, varsinkin jos paketti tulee "DHL Standard"-lähetyksenä. Silloin kuriiri yrittää päiväsaikaan kotiin, EI SOITA jos ei olla kotona vaan lähettää lapun postitse, jossa annetaan viikko aikaa noutaa paketti kuriirin varastolta ennenkuin se lähetetään takaisin. Kun huomioi että ilmoituslappu laitetaan postiin saapumista seuraavana päivänä ja se viettää Itellan kyydissä parikin päivää, on syytä olla "tarkkailla postia", tai ostos lähtee takaisin Saksanmaalle. Muut palvelut ja tavallinen Deutsche Post (DHL) ovat toimineet ihan OK.
Jos eBayssä haluaa maksaa VAIN PayPalilla, kannattaa olla tarkkana myynti-ilmoituksia selatessa, koska aika moni saksalainen myyjä haluaa rahat pankkisiirrolla. Itse olen siihen suostunut, eikä ikäviä yllätyksiä ole toistaiseksi tullut vastaan. Maksu sujuu verkkopankissa ihan samalla tavalla kuin suomalaisellekin tilille (Saksasta saa vaan DE-alkuisen IBAN-numeron)
Toimituskulut riippuvat paljon siitä uskaltaako myyjä laittaa paketin tavalliseen postiin, jolloin alle parinkymmenen kilon radiosta on pyydetty alle 50 euroa. Jos siihen tulee särkyvyyksiä mukaan tai kuriiripalveluja, sitten en osaa arvata mitä voisi maksaa. Englannin eBayssä on pistänyt silmään että britit eivät sitten millään suostuisi lähettämään ulkomaille (lienee vaikeaa?), mutta silloin kun suostuvat, on homma sujunut hyvin. Kaksi wanhaa radiota on tullut ehjänä perille ja alle 50 eurolla on selvinnyt kunnon kokoisesta tuplapakatusta vajaan 20kg kuljetuksesta.
"Tuurilla ne laivatkin seilaa"...