Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Mikä kipinä sai aloittamaan radioharrasteen ? (Luettu 13890 kertaa)
resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Mikä kipinä sai aloittamaan radioharrasteen ?
26.04.2013 klo 18:07:54
Tulosta viesti  
Minulla oli ensin Radioharraste ja sitten siitä muodostui sähkötekniikkaan liittyvä ammatti. Miten muilla Foorumin jäsenillä. Onko tekniikan-ala myös ammattina ?

Minun Radioharrastus sai alkunsa kun tutustuin 60-luvulla radioamatööriin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Re: Mikä kipinä sai aloittamaan radioharrasteen ?
Vastaus #1 - 26.04.2013 klo 18:51:03
Tulosta viesti  
60-luvun alussa näin Joka Poika -lehdessä kidekoneen kytkentäkuvan. Rakentamatta jäi, mutta kiinnostus jäi.

Sen jälkeen kirjastossa sattui käsiin Nuorten radiokirja....

Sitten ammattikoulun Radio- ja TV-linja. Työelämä on enemmän tai vähemmän sivunnut radioita tai elektroniikkaa.

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #2 - 26.04.2013 klo 19:04:32
Tulosta viesti  
Ensimmäinen kipinä syntyi jo 4 -5 vuotiaana. Äiti toisinaan siivotessaan nosti radion pois hyllyltä ja voi sitä ihmettä miten mielenkiintoinen maailma takakannen reikien läpi siellä sisällä näkyi.

Sitten vähän myöhemmin jo lukutaitoisena Jäämaan Nuorten kokeilijain ja keksijäin kirja sekä Wiio -Somerikon radiokirjat kuluivat käsissä. Ensimmäinen radio syntyi DLL21 putkella joskus 12 - 13 vuotiaana. Sitten radioamatööritutkinto 15-vuotiaana ja siitä harrastuksen kautta ammattiin. Harrastus jatkuu vielä eläkeiässäkin.

Muisteli Timo OH2EO

Sivun alkuun

IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 27.04.2013 klo 09:14:39
Tulosta viesti  
Minulle kävi niin, että sain sormilleni parivuotiaana yölampusta , josta puuttui polttimo, työnsin sormet sinne ja sain elämäni ensimmäisen sähköiskun....no ei sentään.

Muistan kuitenkin innostuneeni kun sain enolta lahjaksi kaksivärisen raketin muotoisen kidekoneen, jolla sitten yritettiin kuunnella yöllä ulkomaisia asemia, siirtyen siitä sitten tädin putkiradioon, josta Radio Luxemburg kuului paremmin ja joitakin laivaradiopiraatteja taisi kuulua, olikohan Radio Nord ja Veronica, en muista tarkkaan.
Varsinainen harrastus elektroniikkaan ja radioihin syntyi juniorikerhon kautta, johon kuuluivat itseni lisäksi meidän rapussa asuneet pari naapurinpoikaa. Siitä sitten Elcoma-sarjoihin (hyviä olivat!), kaikenlaisia DX antennivahvareita, Jostykit rakennussarjoja ja musiikkilisälaitteita ja muita kokeiluja edeten  suurimpaan yksittäiseen projektiini, rakensin myös 70-luvun puolessavälissä varmaan maan ensimmäisiin kuuluneen ison analogisen syntikan, joka oli todella isotöinen (vrt. Roland isot pöytäsyntikat siltä ajalta) Radioita ei ole montaa tullut tehtyä, paitsi pari Larsholt viritinmoduleista, ja kai parit yksinkertaiset AM-radiot, enemmän on mennyt keräilyn ja entisöinnin saralle tällä vuosituhannella....mutta kivaa on ollut

Sivun alkuun

IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Vastaus #4 - 27.04.2013 klo 10:30:46
Tulosta viesti  
Isoisäni sai jostain idean opettaa minulle paristojen ja taskulampun polttimoiden avulla elektroniikkaa kun olin ehkä kuusivuotias. Siis niitä tavallisia sarjaan- ja rinnankytkentöjä jne. Siitä se lähti, ja radiot tuli mukaan ala-asteen käsityötunnilla itse rakennetun ula-radion myötä. Teini-iässä kiinnosti rock, tytöt ja yleinen porsastelu enemmän, ja harrastus jäi kymmeneksi vuodeksi taka-alalle, lukuunottamatta satunnaisia kavereiden kitaravahvistimien korjaamisia.

Oikeastaan en ehkä pidä itseäni niinkään radioharrastajana, vaan elektroniikkaharrastajana, sillä aikalailla enemmän olen tehnyt kaikkea muuta. Soitinvahvistimia ja erilaisia niihin liittyviä härveleitä eritoten. Siitä soitinhommasta oli työksikin monta vuotta, mutta nykyisin sitten teeskentelen työntekoa - eikun olen ahkera - radioiden parissa myös vuokranmaksun takia. Sähköasentajan koulutuskin on, mutta niitä hommia en ole varsinaisesti koskaan tehnyt.

Tepon lyhyt historia.

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #5 - 27.04.2013 klo 10:40:12
Tulosta viesti  
Olen kotisivuillani tätä aihetta harrastuksen suhteen jonkin verran omalta kohdaltani käsitellyt:
http://ijl.fi/valokuvat_rakentelu.html

Työelämässä tein ennen sotaväkeä sekalaisia töitä sahatyömiehestä kirvesmieheen. Muutama omakotitalo tuli kolmen hengen porukalla rakennettua. Kävin sotaväen jälkeen yhden 18 kk sähköalan kurssin - jonka asiat tunsin käytännössä jo etukäteen koska olin lukenut mm. sähkötarkastuslaitoksen useat julkaisut niin moneen kertaan entuudestaan, että osin ne suurinpiirtein ulkoa.
Lyhyitä kursseja lukuunottamatta se on ainoa koulutus mitä minulla alalta on.

Sen jälkeen tein useamman vuoden asennustöitä joihin liittyi kaikki työt mitä voi kuvitella A-ryhmän asennusfirman töihiin kuuluvan, mukaanlukien keskusantennijärjestelmät.

Sittemmin halusin päästä sisätöihin kun välillä alkoi -25 asteen pakkasessa pylväissä killuminen kyllästyttämään (pikkufirmassa ei tunnettu pakkasrajoja ja linjahommiakin välillä oli)

Seuraava vaihe oli sitten siirtyminen teollisuuteen ja heti alkuunsa siirryin aika vahvasti elektroniikan puolelle työstökoneiden korjauksien, uudistuksien ja uusien laitteistojenkin valmistuksen muodossa. Siinä sivussa tehtiin kaikenlaista muutakin. Muun muassa testailin silloin tällöin T54 ja T55 panssarivaunujen sähkölaitteista latureita ja starttimoottoreita melkoisen vanhalla, mutta toimivalla testilaitteella. Laturit muuten kadottivat silloin tällöin jäännösmagnetisminsa ja semmoista ei voinut tietystikään ottaa käyttöön.

Toisen puolen 80-lukua olinkin sitten jo puhtaasti elektroniikaa valmistavan ja huoltavan yrityksen leivissä pääasiassa työnjohtajana, mutta myös mukana työssä.. Työalueena suurimmalta osin testilaitteiden teko alihankintana, ilmailuelektroniikan yms. valmistus. Jonkin verran oli joissain laitteissa myös RF-tekniikkaakin.
Sen jälkeen oli vielä pätkä yrittäjänäkin. 

2000-luvun alusta olen (valitettavasti) työskennellyt ICT-alalla. Välillä kyllä tuntuu, että haluaisin vielä palata takaisin töissäkin enemmän elektroniikka-alalle vaikka eläkeikään ei olekaan kovin monta vuotta. Töitä vaan ei siltä puolelta kovin hyvin nykyään löydy.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

LGL
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #6 - 27.04.2013 klo 16:57:47
Tulosta viesti  
Jos ammattina on "kipinä" se ei välttämättä tarkoittaa sitä että olisit kiinnostunut ammatista eikä sen elektroniikasta. Muistan kerran kun erässä laivassa jossa kipinä oli ollut työssä jo yli 2 vuotta ja kyseli miksi  telex-yhteys aina takkuilee. Sisarlaivassa missä itse työskentelin ja samat laitteet, ei ollut koskaan mitään vaikeuksia QSO:ssa. Tuli ilmi että kaveri ei oikein ymmärtänyt  kokonanaan laitteen päälle, kun kysyin jos hän oli virittänyt RX:n kohdalleen. Tässä oli nimittäin hienosäätö nimellä "CLARIFIER"-nuppi joka piti vetää ulospäin. Kaveri oli kovin hämmästynyt tästä "hienoudesta". On selvä ettei ollut kiinostunut koko tekniikasta eikä ammatista. Mutta hän kuului  mestari-luokkaan schakkipelissä Suomessa.
Itse olen aina ollut kiinnostunut radioista, mummon Philipsin V6A:sta lähtien, jonka kuulemma rikoin innoissani, 4-vuotiaana.

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #7 - 27.04.2013 klo 18:08:08
Tulosta viesti  
Minusta oli hauskempaa tehdä työtä joka liittyi harrasteisiin, jos työskentelee ammatissa jossa ei viihdy, silloin ei oma-alotteisesti opiskele uusia asioita ja kestä kehityksen kelkassa. eli todellisuudessa menee taaksepäin.

Aikanaan tunsin monia Tekniikan insinöörejä jotka toimivat opettajina, ja käyttivät 20 vuotta vanhoja kalvoja opetuksessa. ei siinä paljon uutta tietoa siirtynyt oppilaille.

Moni opettaja oli kiinnostunut enemmän hiihtämisestä ja sienien poimimisesta. kuin uuden oppimisesta.

Toinen esim. Ajatellaan Kulutuselektroniikka myyjää, jos henkilö ei itse ole kiinnostunut laitteista, niin ei voi antaa paljon hyödyllisiä neuvoja, eikä auttaa asiakasta parhaassa valinnassa.  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

plamminen
God Member
Poissa

SRHS: 610

Sijainti: Loviisa
Vastaus #8 - 27.04.2013 klo 18:58:02
Tulosta viesti  
Aika samanlaisia ovat omatkin alkutaipaleeni kuin parilla edellä. Meillä tehtiin ollessani 8 v sähköremontti ja sain pitää kaikki vanhat kytkimet ja rasiat. Niistähän tein kimpilevylle varsinaisen arvutuskoneen kun laitoin polttimoita ja kytkimiä sikin sokin. Sitten vain pelaamaan vanhempien ja vieraiden kanssa että jos arvaat mikä lammpu syttyy vaikkapa kytkimestä 3 saat panoksesi 5x takaisin. Panos oli 1 mk ja aika harvoin joku sen 5mk sai. Siitä ja niillä rahoilla + aika moenlla muullakin ostin sitten ensimmäisen juotoskolvin. Mikä oli joku delta 50w osuuskaupasta. Mutta oli iso askel rakenteluun. Komponentit olivat kaikki purettuja mutta aina jotain syntyikin. Radioita tein aika vähän mutta kaikkea muuta vilkkua ja summeria.

pentti

Pentti Lamminen
Sivun alkuun

IP kirjattu

resonanssi
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #9 - 27.04.2013 klo 19:38:22
Tulosta viesti  
Minun putkiradio kokeilut alkoi 60-luvulla,kun sain Isän vanhan Philips putkiradion. Meille oli hankittu Luxorin matkaradio. Ensitöikseni otin koneiston pois laatikosta ja niin oli helpompi mittailla, pienellä volttimittarilla, joka oli sekin isän vanha. Philips oli hyvä harjoitusradio. Nyt harmittaa kun 70-luvulla se tuli annettua pois.

Komponetteja ei saanut silloin kuin TV/Radio korjaajilta. Ja usein ne oli kalliita. Silloin putkiradioita riitti kokeiluihin kun kaikki halusi Transistoriradion.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tervo
Full Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Joroinen
Vastaus #10 - 27.04.2013 klo 21:54:08
Tulosta viesti  
Lainaus:
Minulle kävi niin, että sain sormilleni parivuotiaana yölampusta , josta puuttui polttimo, työnsin sormet sinne ja sain elämäni ensimmäisen sähköiskun....no ei sentään.

Parivuotiaana? Minä tein (ihan aikuisten oikeesti) tuon kolmekymppisenä Kliseinen Onneksi oli sängynlaita persuksen alla, muuten olisi tippunut lattialle asti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #11 - 27.04.2013 klo 23:46:43
Tulosta viesti  
Varmaan ensimmäisen orastavan kipinän sain noin 4-vuotiaana kun vuonna 1957 hankittu Philipsin mv-töllö hajosi ja kotiin tuli huoltomies. Ällistelin tietenkin mitäs kummaa konehuoneesta löytyy ja sain huoltohemmolta vikaantuneen putken. Se piti tietenkin hajottaa jonkun ajan päästä.

Seuraava vaihe on ollut hajonneen Philips matkaradion tärvääminen. Se on selkeä muisto että putkien kiiluminen radion ja tv:n takalevyn reijityksestä on ollut yksi syy kiinnostuksen heräämiseen ja se outo palanen pölyn haju.

piti sen Philipsin töllön jälkeen hankittu ASA-Visio avata ja ihmetellä mitä se on syönyt. Vanhemmat oli tietenkin töissä tuolloin..  Varsinainen radiotouhu alkoi sedältäni saamalla Hornyphonilla vuodelta 1939(?) , siitä ei tullut kuin sanomista ja vanhemmat joululahjaksi antoivat Philipsin kokeilusarjan jossa komponentit asennettiin jousivirityksiin kiinni. Siitä se sitten lähti. Välillä oli totaalinen seisaus tinaushommissa kun oli muut jutut mielessä.

Pohjana tinaamiselle oli sittemmin Vallilan ammiksessa järjestetyt iltakurssit + AEL:n eri kurssit vuosien mittaan työnantajan piikkiin. nykyisin vapaa-ajan viettoa häiritsee puhelinpuolen ongelmat ja niiden ratkomista sekä kaikenkarvaisten laitteiden hankinta valtionlaitokselle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jesse N
Senior Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Valkeakoski
Vastaus #12 - 02.05.2013 klo 21:27:44
Tulosta viesti  
Itse olen jo keräillyt (enimmäkseen halunnut) elektroniikkaa jo 2 vuotiaasta asti, ainakin isä minulle sanoi... Mutta ensimmäisen trankkuradion sain 5 vuotiaana, se olikin arvokas ja menin purkamaan sen osiksi ja sen jälkeen minulla olikin jo palovaroittimia ja trankkuradioita (Paljon muutakin sähkötavaraa) Ensimmäisen radioputken sain jo 11 vuotiaana luokkakaverin isältä, koska oli ostanut väärän putken. Pari kuukautta eteenpäin ja sain toiselta luokkakaverilta pussillisen vanhoja taskulamppuja ja Fenno Tähti putkiradion. Sitten isän kanssa testailtiin ja sehän toimikin. Sen jälkeen radioita alkoi kerääntyä liikaa ja säilytin niitä eteisessä ja niitähän oli jo n. 10kpl äiti ei pitänyt ja isän kanssa tehtiin radiohuone jossa paikkoja on noin 20 radiolle ja korjaustilat. Sen jälkeen radiota on tullut jo yhdellä reissulla jopa 3-4kpl, välillä taas ei ollenkaan... Tässä taas olen ostamassa radiota mutta tilanpuute alkaa näkyä vaikka ei niin haittaa vielä ole
Nyt minulla on 2isoa jätesäkkiä tavaraa odottamassa kaatopaikkaa pienenä keräsin jopa johdonpätkät talteen myös rikkinäisiä hehkulamppujakin. Lähellä menee hiekkatie, josta tarttui joka kerta elektroniikkaromua mukaan, vanhin oli Finluxin TV jonka muistan nähneeni sielä n. 9 vuotiaana nykyään jätesäkissä on enää etulevy siitä. Tv oli 70-luvulta.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2013 klo 23:09:43 Kirjoittaja Jesse N »  

Radioiden keräilijä ja kunnostaja.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ville-Matti
God Member
Poissa

SRSH<br />

Mikä sytytti harrastuksen pariin?
Vastaus #13 - 02.04.2014 klo 12:25:39
Tulosta viesti  
Siirsin tänne kun aihetta on käsitelty jo ainakin parissa aikaisemmassa säikeessä. RJL

Tervehdys,

Tuli tässä aurinkoisena keskiviikkopäivänä jälleen muisteltua, mikä aikanaan innosti radioharrastuksen pariin. Oma radioharrastukseni keskittyy putkiradioiden keräilyyn ja huoltoon, ja homma sai ensikipinänsä lapsuusaikanani.

Isäni oli puukäsityön opettajana Päivölän kansanopistolla, jossa olin useasti menossa mukana apupoikana. Puutyöpajalla oli yläkerrassa huonekalujen entisöintihuone, jonka nurkassa nökötti vanha Saloran valmistama Maestro -putkiradio (805V -malli Maestro -merkillä). Laite kiehtoi heti ensi näkemältä, ja tästä kohtaamisesta alkoi putkiradioharrastus sekä nostalgian sävyttämä kiinnostus menneeseen aikaan muutenkin.

Mikä innosti teidät radioharrastuksen tai -työuran pariin?
« Viimeksi muokattu: 02.04.2014 klo 13:28:58 Kirjoittaja RJL »  
Sivun alkuun
IP kirjattu

Timo Nieminen
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #14 - 02.04.2014 klo 16:47:39
Tulosta viesti  
Varhaisin radioelämys tuli 50-luvun alkuvuosina, kun näin kerrostalomme vintillä hylätyn kehäantennin ja kuuntelin isän selostusta, mistä vehkeestä oli kyse. Jonkinlaista radioharrastetta pidin yllä kidekoneita ja pieniä transistoriradioita tekemällä. Erityisesti on jäänyt mieleen se, että kuuntelin vuoteessa kidekoneella Helsinki-radion lähetyksiä.  Samaa litaniaa kuuntelin myös putkiradiollamme niin että äiti rupesi jo hermostumaan: Ttässä Helsini-radio - laivaradiopuhelut". Siihen katkesi aktiivinen harrastus sillä erää. Aloimme rakentaa omakotitaloa omin voimin. Isä tuumasi selvästi, että jos on koulun jälkeen joutoaikaa, sen voi käyttää hyödyksi kotityömaalla, eikä tuhlata jonninjoutaviin. Jonkinverran seurasin elektroniikan kehitystä lueskelemalla kirjoja ja myöhemmin  ERT-lehtiä.

Opiskeluni vielä sivusi elektroniikkaa, mutta lopulta päädyin kirjastohommiin informaatikoksi.

Seuraava innon nousu tapahtui opiskelujen jälkeen yksin asuessani. Erityisesti on jäänyt mieleen kaverilta saatu vanha telkkari, jonka poikkeutuksiin kytkin stereon kanavat ja katselin valoshowta, kun söheröä tuli musiikin tahdissa. Tässä kohdin erosivat miesten ja naisten reaktiot. Huomasin nopeasti, että naistuttaville ei kannata näyttää: "no eikös siitä mitään muuta näy?"

Taas tuli taantumaa, kunnes unkarilainen tuttava tartutti taudin uudestaan. Hän kuunteli Unkarin yleisradiolähetyksiä maailmanradiolla. Siitä innostuin kauan ja hartaasti hautuneeseen kehäantenniasiaan. Niitä on tullut rakennettua muutama kymmenen. Vaimo joskus ihmetteli, että miksi minä teen antenneja, kun en niillä juuri kuuntele. Oikea vastaus varmaan olisi, että siksi, kun näin pienenä kehäantennin vintillä.

Timo Nieminen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta