Olen kotisivuillani tätä aihetta harrastuksen suhteen jonkin verran omalta kohdaltani käsitellyt:
http://ijl.fi/valokuvat_rakentelu.htmlTyöelämässä tein ennen sotaväkeä sekalaisia töitä sahatyömiehestä kirvesmieheen. Muutama omakotitalo tuli kolmen hengen porukalla rakennettua. Kävin sotaväen jälkeen yhden 18 kk sähköalan kurssin - jonka asiat tunsin käytännössä jo etukäteen koska olin lukenut mm. sähkötarkastuslaitoksen useat julkaisut niin moneen kertaan entuudestaan, että osin ne suurinpiirtein ulkoa.
Lyhyitä kursseja lukuunottamatta se on ainoa koulutus mitä minulla alalta on.
Sen jälkeen tein useamman vuoden asennustöitä joihin liittyi kaikki työt mitä voi kuvitella A-ryhmän asennusfirman töihiin kuuluvan, mukaanlukien keskusantennijärjestelmät.
Sittemmin halusin päästä sisätöihin kun välillä alkoi -25 asteen pakkasessa pylväissä killuminen kyllästyttämään (pikkufirmassa ei tunnettu pakkasrajoja ja linjahommiakin välillä oli)
Seuraava vaihe oli sitten siirtyminen teollisuuteen ja heti alkuunsa siirryin aika vahvasti elektroniikan puolelle työstökoneiden korjauksien, uudistuksien ja uusien laitteistojenkin valmistuksen muodossa. Siinä sivussa tehtiin kaikenlaista muutakin. Muun muassa testailin silloin tällöin T54 ja T55 panssarivaunujen sähkölaitteista latureita ja starttimoottoreita melkoisen vanhalla, mutta toimivalla testilaitteella. Laturit muuten kadottivat silloin tällöin jäännösmagnetisminsa ja semmoista ei voinut tietystikään ottaa käyttöön.
Toisen puolen 80-lukua olinkin sitten jo puhtaasti elektroniikaa valmistavan ja huoltavan yrityksen leivissä pääasiassa työnjohtajana, mutta myös mukana työssä.. Työalueena suurimmalta osin testilaitteiden teko alihankintana, ilmailuelektroniikan yms. valmistus. Jonkin verran oli joissain laitteissa myös RF-tekniikkaakin.
Sen jälkeen oli vielä pätkä yrittäjänäkin.
2000-luvun alusta olen (valitettavasti) työskennellyt ICT-alalla. Välillä kyllä tuntuu, että haluaisin vielä palata takaisin töissäkin enemmän elektroniikka-alalle vaikka eläkeikään ei olekaan kovin monta vuotta. Töitä vaan ei siltä puolelta kovin hyvin nykyään löydy.
Ilpo