Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Piirilevyn valmistus (Luettu 16490 kertaa)
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Piirilevyn valmistus
20.01.2013 klo 20:11:02
Tulosta viesti  
Muutama kysymys aiheesta...

Hankin taannoin nuo Abacomin ohjelmat, ovat ihan ok. Mutta miten
tuon valoherkällä kalvolla olevan levyn käsittely. Pitääkö siis ryhtyä
pimeisiin puuhiin vai riittävätkö hämärähommat?

Valotuksesta sen verran, yleensä neuvotaan valottamaan 75W
tavallisella hehkulampulla n 15 min. Mutta aion hankkia UV-lampun,
minkälainen sen pitäisi olla, riittääkö 4W putkella oleva käsivalaisin?

Markku  Epävarma  Hymiö


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #1 - 20.01.2013 klo 20:29:32
Tulosta viesti  
Se on sitten tietysti ihan makuasia haluaako käyttää valotusmetelmää vai siirtää laserilla tulostettu syövytyksenestomaski siirtokalvolla laminoimalla se levylle. Minä olen ainakin viimeiset käyttänyt 10 vuotta viimeksimainittua.

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1188

Sitten voi käyttää muitakin materiaaleja tuohon siirtoon kuten:
http://youtu.be/urv6jArKp6M

Syövytykseen mieluummin ammoniumpersulfaatti kuin ferrikloridi niin ei tahraa ainakaan niin paljon ja ei vaadi lämmittelyjä ja heilutusta tai ilmastamista. Levy muuten syöpyy paremmin ollessaan väärinpäin astiassa ainakin ammoniumpersulfaatissa.

Silloin kun tein vielä tuolla valotusmenetelmällä niin käytin postiv 20 lakkaa ja samaa värkkiä kuin eprom-piirien tyhjennyksessä eli kaapissa 125W elohopeahöyrylamppu josta oli rikottu ja poistettu lasi ja vain uv-putki oli jäljellä. Vaatii luonnollisesti kuristimen. Joskus käytin myös jotain ns. alppiaurinkolamppua. Epäonnistumisia tuli niin paljon kun teki paljon levyjä (puhdistus, levyn lakkaus, kuivaus, pöly ym ym), että katsoin helpommaksi vaihtaa menetelmää ja olen ollut tähän aika tyytyväinen. Valmiita valonherkkiä levyjä en ole käyttänyt koska piirilevyn jätepaloja on saanut halvalla.

Ilpo

  

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #2 - 20.01.2013 klo 21:07:31
Tulosta viesti  
Hyvä kun tuli kysyttyä, otan ilman muuta tuon kalvon käyttöön,
olen aika noviisi näissä tekniikoissa. Tällä tekniikalla ilmeisesti voi
myös tehdä etulevyt, hankkimalla sopivan ohjelman.

Tarkennatko tuota ensimmäistä kohtaa hiukan, video on vähän
turhan lennokas hitaalle hämäläiselle.

Markku  Hymiö Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #3 - 20.01.2013 klo 21:29:27
Tulosta viesti  
Tuolla piirilevysivuillani on jonkun verran tästä Press-N-Peel eli PNP Blue kalvon käytöstä. Sitä saa halvemmalla varsinkin isommissa erissä ulkomailta ja on erilaisia vaihtoehtoja juuri esim. etulevyjen tekoon.
http://koti.mbnet.fi/ijl/piirilev.html

Usein on ollut ainakin valmispakkauksissa myös ohjeita. En tiedä tuleeko irtoarkkeja ostaessa niitä. Haluan korostaa, että raudalla silittämistä on tehtävä aika pitkään ja joka puolelta. Varoen kuitenkin liikaa kuumuutta jotta kalvo ei ala sulamaan. vikapaikat maskissa voi sitten korjata tussilla ja ylimääräiset raaputtaa veitsenkärjellä ennen syövytystä kuten valotusmenetelmässäkin.

Ilpo
  

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #4 - 20.01.2013 klo 22:13:08
Tulosta viesti  
Kiitokset Ilpo, eiköhän tämä tästä lähde alkuun...

Olen aiemmin piirtänyt näitä käsin, siihenkin tulee rutiini ajan myötä.
Mutta nyt alkaa olla pikku hiljaa hankalaa kun erilaiset suurennuslasit
ym. alkavat viedä hommasta hohdon.

Markku  Surullinen Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #5 - 20.01.2013 klo 23:29:55
Tulosta viesti  
Minäkin olen jonkin verran käyttänyt press-and-peel kalvoa ja kyllä sillä tulee ihan hyvää jälkeä. Olen huomannut saman kuin Ilpo eli sitä saa aika reippaasti lämmittää silitysraudalla ennen kuin se tarttuu kunnollla kiinni. Reunoista voi varovasti koittaa joko muste alkaa tarttua. Jos ei, niin lisää lämmitystä.

Itse olen pyrkinyt käyttämään kalvoa todella nuukasti ja se onnistuu kun ensin tulostaa piirilevyn kuvan paperille (laserilla). Sitten teipataan kuvan päälle sopivan kokoinen palanen pnp-kalvoa ja tulostetaan kuva uudestaan samalle paperille (syötettynä koneeseen samoin päin) jolloin kuva tulee täsmälleen oikeaan kohtaan. Meidän tulostin ei ole pannut pahakseen vaikka paperi onkin yhdestä kohtaa paksumpi. Olen varmuuden vuoksi teipannut reunat täysin ympäri ettei pnp-pala jäisi esim. törröttävästä kulmasta jumiin.

Periaatteessa pnp:llä pystyy myös tekemään (yksipuolisen) levyn komponenttipuolelle tekstejä siirtokuvana, esim. komponenttien numerot yms. Kokeilin kerran, että se tarttuu myös suoraan piriilevymateriaaliin ja pysyykin aika hyvin kiinni.

Onko kukaan muuten kokeillut ns. nestemäistä tinaa (liquid tin)? Se on kirkasta nestettä (jotain tinan yhdistettä), johon piirilevy upotetaan. Neste reagoi kuparin kanssa jonka pinnalle muodostuu ohut tinakerros muutamassa hetkessä. Minun on monta kertaa pitänyt tilata semmoista mutta en ole raaskinnut kun se muka on liian kallista.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jari
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 805
Sijainti: Oulu
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #6 - 21.01.2013 klo 00:25:06
Tulosta viesti  
Minä olen kemiallisella tinalla piirilevyjä pinnoittanut. Sillä tulee siisti kiiltävä pinta folioihin. Kemiallinen tina sisältää tioureaa ja lisäksi liuos pitää kuumentaa, joten olen vetokaapin puuttuessa pinnoittanut levyt ulkona. Tiourea on kovasti myrkyllistä Järkyttynyt
Tilasin tuota ainetta (jauhetta) kerran pienen määrän mutta sitä tuli tynnyrissä, joten jos joku haluaa ostaa niin sitä on ylimääräisenäkin.

Jari
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #7 - 21.01.2013 klo 00:45:40
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tilasin tuota ainetta (jauhetta) kerran pienen määrän mutta sitä tuli tynnyrissä, joten jos joku haluaa ostaa niin sitä on ylimääräisenäkin.

Laitanpa YV:tä.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #8 - 21.01.2013 klo 06:18:39
Tulosta viesti  
Olen pinnoittanut kaikki tekemäni piirillevyt tinalla viimeiset 20 vuotta ihan käyttämällä tinapastaa joka on tarkoitettu SMD-komponenttien juottamiseen. Levitän ensin pastan sopivasti levylle (tarvitsee aika vähän sitä). Sitten olen sulattanut sen joko hieromalla juottimella (sopivan tekniikan oppii pian) Kallistamalla levyä ja samalla lämmittämällä voi ylimääräisen johtaa johonkin levyn kulmaa josta se on helppo ottaa juottimen avulla pois. Tai voi siinä käyttää muutakin lämmitystapaa.
Sen jälkeen harjaus tärpätillä juoksutteen poistamiseksi ja loputksi harjaus kuuman veden kera ja kiiltää kuin peili.

Kokeilin joskus 80-luvulla tuota kemiallista menetelmääkin, mutta mielestäni kerros tuli liian ohut.

Ilpo
  

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #9 - 21.01.2013 klo 10:11:35
Tulosta viesti  
Ilpo, millaista se ammoniumpersulfaatti on? En ole koskaan käyttänyt tätä ainetta, vaan tyytyin ferrikloridiin silloin vielä kun tein levyjä. Myin pois pari-kolme vuotta sitten valoitus- ja syövytyslaitteeni mutta jäi pussillinen valkoista sokerimaista ainetta, en tiedä edes mistä ja koska olen hankinnut sitä,  eikä ole käyttöohjeita aineesta.
Minulle riittä nykyään pelkkä DALO-kynä.

LGL

PS. ei ole sitä mikä ehkä voisi luulla!
  

Ammoniumpersulfaatti.jpg ( 169 KB | 0 latausta )
Ammoniumpersulfaatti.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #10 - 21.01.2013 klo 15:10:22
Tulosta viesti  
Olen itse käyttänyt ferrykloridia syövytys aineena, pidän sitä aika
aika turvallisena vaihtoehtona näin kotikäytössä. Käsitykseni mukaan
se ei itsessään haihdu, prosessissa siitä haihtuu ainoastaan vetyä,
sitäkään ei häiritsevässä määrin. Lisäksi samaa liuosta voi käyttää
lähes loputtomiin ja se on nopea ja siisti tapa, Suttaamaan pystyy
millä aineella tahansa, suojakäsineitä en ole vielä koskaan tarvinnut
tässä hommassa.

Tuolle Decondalo kynälle löytyy nykyään aika fiksuja vaihtoehtojakin,
joilla saa korokeviivaimen kanssa ihan ammattitasoista jälkeä. Dalo
on vähän turhan järeä nykyajan piirtelyyn.

Markku  Mahtava
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
plamminen
God Member
*****
Poissa


SRHS: 610

Viestejä: 1588
Sijainti: Loviisa
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #11 - 21.01.2013 klo 17:40:14
Tulosta viesti  
Ohoi Markku.

Olisitko laittanut jotain tuotetietoa millä olet Dalon kynän korvannut. Nythän tuota Daloa ei taida enään edes saada. Piirtämällä tehty pk on minustakin helppo tapa kun komponentteja on muutama ja isoja.

Ennen sai muuten ElektroFotosta Letraset piirikaavio siirtokuvia. Niillä pystyi tekemään aika hienojakin pk-levyjä. Tein niillä + Dalonilla ensimmäisen 6805 prosessori kortinkin  oheis piireineen. Ohjelma tehtiin suoraan hexalla. Oli muuten lämpötilan säädin savenpolttouuniin jossa oli erikoinen lämmitys ja jäähdytys funktio jotta kappaleet eivät hajonneet.

pentti
  

Pentti Lamminen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #12 - 21.01.2013 klo 18:10:24
Tulosta viesti  
Tuo pussissa oleva aine lienee ammoniumpersulfaattia - ainakin kovin sen näköistä. Valkoista se tietty lipeäkivikin on jota myös on käytetty valokuvausmenetelmällä kehitettäessä valottunut levy.

Minulla on tuota ammoniumpersulfaattia säkillinen. OH6MF tietää..

En ole harrastanut kovinkaan kynällä piirilevylle piirustusta koska usein levystä tarvitee tehdä useita kopioita.
Kyninä olen käyttänyt korjauksiin Pilot Ultra Fine kyniä joita on jokaisessa kirjakaupassa.

Ennen tietokoneita tein teippaamalla ja täplittämällä asiaan tehdyillä tarvikkeilla nuo valotuskalvot. Tein tosin joskus Rothringin tussipiirtimilläkin niitä. Tuota teippihommaa taisin aloitella 70-luvun puolivälissä.

Töissä oli jo 80-luvun alkupuolella piirilevynsuunnittelukoneita joilla piirilevysuunnittelijat tekivät noita . Myöhemmin tulivat ohjelmat sitten PC-koneisiin.
Aloittelin Protelilla ja Circadilla joskus 90-luvun puoliväliä ennen noita tekemään. Tässä on se hyvä puoli, että saa ohjelmasta tarvittavan dokumentaation kaikkiin tarkoituksiin.

Ilpo
  

Ilpo J LeppƤnen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #13 - 21.01.2013 klo 18:59:06
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 21.01.2013 klo 18:10:24:
Tuo pussissa oleva aine lienee ammoniumpersulfaattia - ainakin kovin sen näköistä.   

Ilpo


Ok, kiitos!
Taidanpa tehdä testin pienellä jännitteenalentajalla µTracerin poweriin. Saisi varmaankin diodeillakin järjestetyksi mutta saan samalla varmistetuksi onko se sitä.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
GaRadio
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 27
Re: Piirilevyn valmistus
Vastaus #14 - 21.01.2013 klo 19:10:45
Tulosta viesti  
Valoherkän levyn veteen sekoitettava kehityspulveri on myöskin valkoista sokerimaista jauhetta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 
Lähetä aiheTulosta