Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
› Celeston Cadet Stereo ja ULA-ongelma
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Celeston Cadet Stereo ja ULA-ongelma (Luettu 3446 kertaa)
LowTech
Senior Member
Poissa
Sijainti: JKL
Celeston Cadet Stereo ja ULA-ongelma
13.12.2012 klo 07:43:49
Tulosta viesti
Otsikonmukainen radio aiheuttaa ongelmia... ULA ei suostu kuulumaan perinteisillä taikatempuilla eli olen vaihtanut ilmaisimen elkon ja kaikki ilmaisimen ympärillä olevat Televoxit. Vastusten arvotkin ovat hiilimassavastusten toleransseissa ja jännitteet näyttävät olevan oikeaa luokkaa. Putkia olen vaihtanut, ECC85 on uusi ja EABC80:n paikalla on käynyt kolme eri yksilöä, jotka on muissa radioissa todettu toimiviksi. ECH81:n vaihto sai AM-alueet kuulumaan varsin hyvin, ilman antenniakin kuuluu veli venäläisen puhetta. EF89:n vaihtaminen ei tunnu vaikuttavan mitään.
Jotain kuitenkin ULAllakin tapahtuu, koska kohinan sävy muuttuu niissä kohdin, joissa pitäisi kuulua voimakkaita asemia. ULA-purkin avaaminen lienee seuraava operaatio, mutta onko tuossa joku tyyppivika?
Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Sijainti: Parkano
Re: Celeston Cadet Stereo ja ULA-ongelma
Vastaus #1 -
13.12.2012 klo 12:51:19
Tulosta viesti
Tyyppivikana lähes kaikissa radioissa on painonäppäinkoneiston kontaktiviat. Ulapurkkia ei kannata alkaa heti aukomaan, siellä on harvemmin vikaa. Näissä Celestoneissa ja vastaavissa Helvareissa olen kohdannut tosi sitkeitä kontaktihäiriöitä painonäppäimissä mutta on niihin toistaiseksi auttanut puhdistus-sprayt yms. niin ettei ole tarvinnut alkaa purkamaan koneistoa.
Timo
IP kirjattu
LowTech
Senior Member
Poissa
Vastaus #2 -
13.12.2012 klo 13:23:24
Tulosta viesti
Contact Cleaneria olen suihkutellut muutamaan kertaan ja naksutellut kytkimiä, mutta ei ole vielä auttanut. Täytyy kokeilla iltasella lisää.
Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
IP kirjattu
PekkaM
Full Member
Poissa
SRHS
Vastaus #3 -
13.12.2012 klo 16:09:43
Tulosta viesti
Ehdotan, että mittaat seuraavaksi ULA-purkille menevän anodijännitteen suuruuden.
t. Pekka
IP kirjattu
Reijo Nuutinen
Full Member
Poissa
SRHS jäsen 14
Sijainti: Jyväskylä
Vastaus #4 -
14.12.2012 klo 00:41:41
Tulosta viesti
Kuten PekkaM totesi, se ula-purkin jännitteiden mittaus olisi tässä avuksi. Minulla ei ole kytkentäkaaviota eikä radiota käsillä, mutta ulkomuistista sinne ula-purkille tulee jännite n. 250 V yhtä johtoa pitkin ja siellä juotoskorvien välissä on 2 vastusta, joilla se 250 V jännite alennetaan kummallekin triodin puoliskolle. Siellä vastusten toisessa päässä pitäisi olla jotakin 150 V luokkaa. Olen joskus joutunut vaihtamaan niitä vastuksia tämän tapaisen vian takia, kun ovat palaneet poikki.
IP kirjattu
VjpA
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Vantaa
Vastaus #5 -
14.12.2012 klo 23:28:52
Tulosta viesti
Tässä Ula-purki kuva ja Celeston radion kaaviota pala. En ole tässä koneessa mitannut jännitteitä, mutta TFK:n Opuksenkaavioon on merkitty 1= 175 V ja 2= 155 V (tästä saa vähän suuntaa) - kuva puhukoon puolestaan.
t. // Jukka
Reg-Ulapurkki_779-1.JPG
( 214 KB | 0 latausta )
t. // Jukka
IP kirjattu
LowTech
Senior Member
Poissa
Vastaus #6 -
15.12.2012 klo 20:48:35
Tulosta viesti
Kiitoksia kaikille neuvoista ja VjpA:lle hyvästä kuvasta. Jännitteet tulevat ainakin ULA-purkin vastusten yhteiseen päähän. Joudun ottamaan koneiston muutenkin vielä irti (muun levällään olevan rojumäärän takia en ole sitä vielä irrottanut) ja sitten mahtuu todentamaan noiden vastusten arvot. Kontaktisumutteella ei tuntunut olevan vaikutusta.
Kontaktivika on siinä mielessä todennäköinen, että metalliosissa on useissa kohdissa hapettumia. Radioparka on tainnut saada kosteutta jossain vaiheessa, vaikka sitä ei todella siististä kotelosta uskoisikaan.
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet ««
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.