Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Grundig 3095MLS (Luettu 24077 kertaa)
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #15 - 18.10.2012 klo 22:17:17
Tulosta viesti  
Lainaus:
Virtasyöppö saatta olla se verkkoelkon jälkimmäinen puolisko. Vastaava ongelma oli Telefunken Gavotte 1063:ssa ,siinä oli samoin kytketty vastus höyrystynyt totaalisesti.


Toi kannu on nyt vaihdettu, vastuksen yli mitattu jännite putosi 86 volttiin, eli taisi olla lähes ehjä?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2679
Sijainti: Vantaa
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #16 - 18.10.2012 klo 22:54:27
Tulosta viesti  
Hei T. Kaaviossa on annettu jännite- ja virta-arvot (220V~ ?). Toinen on Ulalle ja toinen muille aaltoalueille. Näissä on myös pääteputki mukana; suoto-kondensaattorin C80 + navalla 260 V 65 mA ja 273 V 73 mA (jos näin oikein). Nykyiset arvot riippuvat verkkojännitteestä (230 V~) ja radion verkkojännite asettimen asennosta. Vanha radio ei tietystikään pääse noihin tehdasarvoihin mutta niitä voi pitää referensinä. t. // Jukka
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #17 - 19.10.2012 klo 09:10:01
Tulosta viesti  
Tuossa minun kaaviossani annetaan samasta pisteestä 287V/281V (MW/FM), ilman antennisignaalia. Todellisuus on 304V FM-puolella. Radiossahan ei ole valintaa kuin 220V, ja täällähän, kuten tuossa aiemmin valitin, on verkkojännite toleranssien yläpuolella. Johtuuko toi nousu siitä, vai nostaako sitä vika jossain?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #18 - 19.10.2012 klo 10:28:14
Tulosta viesti  
Grundigissani on vastuksen R49:n yli 41 volttia.
Mittari kytkettynä vastuksen yli, poista putket vuorotellen. Aloita EL84:llä.
Tarkkaile jännite.

MUISTA OLLA VAROVAINEN!!!!!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #19 - 19.10.2012 klo 11:09:14
Tulosta viesti  
Lainaus:
MUISTA OLLA VAROVAINEN!!!!!


Aiheellinen varoitus! Tällä iällä saanut sen verran monta tälliä, että kohtuu hyvin muistaa varmistua laitteen virrattomuudesta ennen koskemista, mutta kuitenkin.

Joo, poistelin vuoronperää putket, ja ainut joka pudotti oleellisesti jännitettä oli toi EF89 (putki pois jännite oli 50V). Eli vikaa sen takana?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #20 - 19.10.2012 klo 11:39:33
Tulosta viesti  
Kokeile ekaksi uudella EF89. Sitten vain mittaamalla, ympäristössä on jossain oikkari

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #21 - 19.10.2012 klo 11:46:02
Tulosta viesti  
Joo, itseasiassa testasin heti perään "uudella" (käytetyllä) putkella, sama tulos.

Eilen tutkiessani huomasin että toi skemassa R17 merkitty 1k vastus oli myös käynyt kuumana, oli tosin vielä arvossaan. Ja toihan menee tuonne EF89:n suuntaan...

Tässä tämä vastus:

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #22 - 19.10.2012 klo 12:13:41
Tulosta viesti  
Voidaan olettaa että IF-purkit ovat ok jos radio toimii. Seuraavaksi tulee C51=8nF tai tai C47=10nF. Ovatko auki?

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #23 - 19.10.2012 klo 12:58:31
Tulosta viesti  
Mä alan epäilemään tuota omaa skemaa! Väittävät, että olisi myös tuohon 3095:een kattaa myös 3090 ja 3033.

Mulla oli kytketty tuon 60k vastuksen rinnalle toi konkka (c47?) eikä maihin kuten kuvasta voisi päätellä. Joka tapauksessa konkka oli liki oikosessa, paketin vastu oli vain 600 ohmia. Se kun nyppäsi kokonaan pois, tippui tuo ongelmavastuksen jännite 60 volttiin.
Seurauksena vaan se, että tuon viritysputken varjo ei enää sulkeudu?

Olisko sulla toi 3090:n skema?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #24 - 19.10.2012 klo 13:21:08
Tulosta viesti  
Joo, oli tulkintavirhe, noi konkat on kyllä niin kuin kuuluukin, tässä vaan oli 8n konkka vedetty tuon vastuksen yli, ja se oli tosiaan liki oikosessa.
Kaivoin varastoa, ja laitoin 10n konkan tuohon yli, nyt toimii myös viritysputki, ja toi ylimenojännite on 60V, eli tehoa menisi noin 2,5W, taitaa toi 4W vastus, joka siinä alkujaan oli, kestää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2679
Sijainti: Vantaa
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #25 - 19.10.2012 klo 21:16:00
Tulosta viesti  
Hei, jos anodijännite on yli 300 v, niin kannattaa tarkistaa myös hehkujännitteet. Hehkuille on annettu jännite esim. 6,3 V +- 5% ja jos jännite on jatkuvassa käytössä yli 6,62 V niin putkien käyttöikä lyhenee. Tämän voi tietysti korjata laittamalla etuvastuksen hehkulinjaan joka pudottaa hehkujännitettä. Yli oleva Anodijännite ei ole niin ratkaiseva.
Toinen juttu on sitten nuo kondensaattorit, kannattaa vaihtaa lähes kaikki piki-, vaha-, ja hartsipäällysteiset uusiin, kun äskettäin löysit jo yhden viallisen saattaa siellä olla niitä lisääkin. Aikaisempien viestien kuvissa oli ainakin vahapäällysteinen kondensaattori. t. // Jukka
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #26 - 19.10.2012 klo 21:40:40
Tulosta viesti  
Onko tässä Grundigissa vaihdettu tasasuuntajaa? Originaali on B250C100 joka on seleeni härveli. Tarkista onko vaihdettu piisillaksi. Jos on niin, kannattaisi kytkeä sarjaan 5 watin 150 ohmin vastus.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #27 - 19.10.2012 klo 22:58:02
Tulosta viesti  
Tasuri näytti samalta kuin tuossa edellisessäkin Grundigissa.
Hehkut voisi tietysti mitata, mutta eiköhän noi kestä meikäläisen parasta ennen päivään.
Ja tosiaan, toi ylimenojännite oli kanava sivussa toi 60V, oikein viritettynä 56V, ei tullut enää palaneen käryä edes tuon 1W vastuksen kanssa. 4W on kustin kyydissä, joten palataan asiaan, kun testataan pidempään.
Kiitokset tuosta putkien irrotusvinkistä, auttoi todella paljon!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tervo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 151
Sijainti: Joroinen
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #28 - 22.10.2012 klo 21:32:43
Tulosta viesti  
No niin. Kusti toi Uraltonesta noi 4W vastukset. "Yleisön pyynnöstä" juotin (itseni lisäksi) noita kondensaattoreitakin uusiksi. Suurin osa oli "hehtaarilla" yhdessä kapasitanssi oli romahtanut, ja yhdessä pirusti liikaa. Mitään näkyvää/kuuluvaa ei kuitenkaan noista tullut. Vaihtamatta jätin noi siniset (vaha)konkat, lähinnä sen takia, että ovat todella hankalissa paikoissa, ja toi mun kolvi ei riitä noihin runkoon tuleviin tinauksiin. Mikä/minkä tehoinen kolvi noihin riittää?
Hehkut voisi tosiaan vielä mitata, ovat varmasti yläkantissa näillä Joroisten jännitteillä.
Nyt on kuitenkin blues-ministeri kuunneltu ilman ongelmia/palaneen käryä. Eli laite riittänee ainakin tuohon etätyöhuoneen päivittäiseen viihdytykseen. Jatketaan jos ongelmia ilmenee.

Tässä vielä kuva tuosta "paremmasta puolesta", sori jos työn jälki ei kaikkia miellytä, tässä vasta opetellaan  Pyöritä silmiä

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2679
Sijainti: Vantaa
Re: Grundig 3095MLS
Vastaus #29 - 23.10.2012 klo 00:16:12
Tulosta viesti  
Terve taas, sinulla on siellä vielä alkuperäinen kondensaattori pääteputken katodin ja rungon (maan) välissä. Siitä on helppo mitata jännite sen konkan yli. Jos kaikki on kunnossa mittaus näyttä alta 8 V (tasajännitettä) jos menee paljon yli on kondensaattori syytä vaihtaa ja tarkistaa vastuksen arvo.
Muuten, olet tehnyt oikein siistiä työtä.
Jos kolvi lämpö ei riitä (mulla 30 W ja 50 W), voi johtimen katkaista komponentin juuresta ja tehdä tynkälankaan lenkki johon liittää uuden osan (lankaan taas koukku). t. // Jukka
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aiheTulosta