Lainaus: Tivoli Audio Model Onen ääni häviää täysin subjektiivisessa vertailussamme
En ole kuunnellut Tivolia mutta olen lukenut siitä useitakin artikkeleita joissa hehkutetaan sen
erinomaista äänenlaatua ja kummastellut juurikin sitä miten se voi olla paljon parempi kun
parhaimmissa 60-luvun alusta 70-l. alkupuoliskolla valmistetuissa keskiluokan radioissa kuten
monet Saban, Schaubin, Nordmenden, Luxorin jne mallien, jopa muutamien Philipsienkin ääni on.
Tällä keskiluokalla tarkoitan esim Transita, Derby, Touring jne koko- ja laatutason malleja,
isoimmat, useita lyhytaaltoalueitakin peittävät huippumallit kuten Satellit, Globetrotter jne
ovat sitten oma lukunsa.
Olen näitä keräillyt, kunnostanut ja käyttänyt vuosikymmeniä, niitä on kertynyt varaosakoneet
mukaanlukien kymmenittäin, yhtenä suosikkinani on oheisen kuvan Nordmende Transita Automatic
jonka olen v.1964 hankkinut uutena, ns merimiestuontina noin puoleen hintaan normaalista.
Tämän radion vaiheet kokonaisuutena olisivat ehkä kertomisen arvoiset, se on ollut mm uponneena
kuraveteen maantienojassa parin tunnin ajan, siitä huolimatta on edelleen toimintakunnossa.
Nämä radiot, monet kotimaiset mukaanluettuna ovat yleensä helppoja korjattavia, varaosakoneita
löytyy niin että parista kolmesta samanlaisesta voi saada koottua jo ihan uudenveroisen yksilön.
Mielestäni nämä ovat erinomaisia käyttöradioita, esim Nordmende mainosti vuonna -64 näin:
Yhden koneen aikakausi on alkanut, sama radio käy sekä kotiin, autoon että matkalle.
Tässä ilmoitussarjassa oli kohdekoneena juuri tuo kuvan Transita Automatic.