Normaali aihe Ohjeita (Luettu 4657 kertaa)
qwerty
Full Member
Poissa

Ohjeita
14.09.2012 klo 23:28:52
Tulosta viesti  
Etsin Stentorian HF1012-tyyppiselle elementille kulmakaappiohjeita, Ilmeisesti jossain Wiion ja Somerikon kirjassa on tästä ohje. Mutta missä?
Olen Wigon elementille nähnyt vastaavat, eli ei kannata niitä tarjota.

Kelpaa myös ulkomaan kieliset ohjeetkin Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

balticsuper
God Member
Poissa

Sijainti: Tampere
Re: Ohjeita
Vastaus #1 - 15.09.2012 klo 01:11:30
Tulosta viesti  
Saattaisi löytyä 1957-59 Tekniikan Maailmasta, kaiuttimesta on ainakin v. 1959
useissa numeroissa mainoksia. TM sisällysluetteloni kuten lehdetkin ovat yli 10 km
päässä joten etsintä ei juuri nyt ole oikein mahdollista. Numerossa 12 v. 1955
on parikin kulmakaapin ohjetta mutta ovat lähinnä Goodmansin Axiom-sarjan
kaiuttimille tarkoitettuja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 15.09.2012 klo 07:56:36
Tulosta viesti  
Kirjahyllyssäni on Wiio-Somerikko Uusi Radiokirja, tai niitä on oikeastaan kaksi, vuodelta -58 ja -60.

Näisä löytyy ohjeet ko. kaiuttimille sopivalle kaapille.

Paperikopiot lähtee postiin, kun saan YV:nä postiosoitteen.

terv. Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

balticsuper
God Member
Poissa

Sijainti: Tampere
Vastaus #3 - 15.09.2012 klo 10:36:28
Tulosta viesti  
On minullakin samat painokset mutta en löytänyt niistä kulmakaapin piirustuksia
HF 1012 kaiuttimelle. Radio-Mikron luettelossa v. 1956 on muutamia kulmakaappeja
mutta nekin ovat Goodmans kaiuttimille, osa näistä on samoja kun 1955 TM-lehdessä.
Painoasu ei ole kaksinen, mitat erottuvat aika huonosti, voin kyllä skannata ne jos haluat
ja laitat meiliosoitteen minulle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 15.09.2012 klo 20:49:31
Tulosta viesti  
Hei qwe... Mulla oli aikanaan kulmakaappi tuolle HF 1012  ja torvidiskantille, mutta olen sen hävittänyt - samoin kajarit lahjoitin pois. Kaappi oli 120 litran jaloilla seisova ja bassorefleksiaukko oli pohjassa kolmion mallinen isohko keskilevyllä varustettu. Sain kaapin vaihtamalla sen 8" Wharfedale kajariin. Komistus soi kyllä hyvin, tosin mulla oli vain 10 W mono putkivahvari.
Tää kaappi oli hartaudella tehty puusepänliikkeessä joka teki koteloita Elektrofoto Oy:lle ja sitä oli viritelleet sen ajan hifistit kuuntelukokein. Runkomateriaali oli viilutettu 26 mm kimpilevy. Elettiin ehkä vuotta 1962?  // t. Jukka

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

qwerty
Full Member
Poissa

Vastaus #5 - 16.09.2012 klo 12:16:37
Tulosta viesti  
VjpA kirjoitti 15.09.2012 klo 20:49:31:

Tää kaappi oli hartaudella tehty puusepänliikkeessä joka teki koteloita Elektrofoto Oy:lle ja sitä oli viritelleet sen ajan hifistit kuuntelukokein. Runkomateriaali oli viilutettu 26 mm kimpilevy. Elettiin ehkä vuotta 1962?  // t. Jukka

Et satu muistamaan, millä piirustuksilla teetit tuon?

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #6 - 16.09.2012 klo 23:21:09
Tulosta viesti  
No se boxi oli sen puusepänliikkeen omistaja tehnyt itselleen ja nyt (silloin) oli tietysti kiikarissa uusi malli. Aikaisemmin mainitsin, että vuosi olisi ollut -62 mutta se on ollut -66-67. Minä lähtisin suunnittelemaan sitä nykytietämyksen perusteella ja laskentaohjeilla - vois tietysti pitää lähtökohtana 120 litraa ja bassoreflesi kaappia. Kaappi oli hieman korkeampi kun leveä naamastaan en kuitenkaan osaa antaa mittoja. Se verran oli juttua, että heillä oli ollut monta erilaista refleksiaukkoa kokeilussa. t. Jukka

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

qwerty
Full Member
Poissa

Vastaus #7 - 28.09.2012 klo 21:49:12
Tulosta viesti  
Tässä projektissa kaiutinkaapin teko ei ole mikään ongelma. Melko monimutkaisen kaapin tekee osaava puuseppä vaikka käsisahalla. Nämä "vintage" elementit ovat kyllä omassa sarjassa. Jos niitä joku sattuu myymään, ovat mieltä ja älyä vailla olevissa hinnoissa. Esim. Goodmansin Axiom 80 joku myi ebayssa n. 2500 dollarin hintaan. Siihen kun lisää tullit yms. niin hinta olisi euroissa sama. Puhumattakaan siitä, että mikä on sitten lopputulos. Eli onko hintansa väärti.

Uudemmilla elementeillä pääsisi varmempaan lopputulokseen, ja hintakin olisi järjellä perusteltavissa. Tosin omat haasteensa näissäkin liittyy kaapin malliin.

No joo. Ei heitetä venäläistä sinkkiämppäriä vielä mereen

Sivun alkuun

IP kirjattu