Normaali aihe Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin (Luettu 5043 kertaa)
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1614
Sijainti: Turku
Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin
06.09.2012 klo 19:42:17
Tulosta viesti  
Tuollainen Unkarilainen Telefongyar (ilmeisesti R-1)putkahti päivänvaloon ja tietysti kiinnostaisi tulla sillä ääneen.
Radio on hyvässä kunnossa mutta hieman tutkisin sielunelämää ennen kuin laitan tulille.Eli löytyyköhän tuollaiseen kytkentäkaaviota?
Kysyin schemaa Unkarilaiselta radiokeräilijältä mutta viittasi vain rm.org sivustolle ja sinne ei satu olemaan lisenssiä..

Nipa
oh1cm@sral.fi
  

r-1_1.JPG ( 52 KB | 0 latausta )
r-1_1.JPG
r-1_2.JPG ( 101 KB | 0 latausta )
r-1_2.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin
Vastaus #1 - 06.09.2012 klo 21:47:10
Tulosta viesti  
Oi Nipa, mistä sinä sen löysit ja onko muutenkin tausta tiedossa. TS. pitäisikö Anteron lisätä se sivuilleen??

Kerro mulle ainakin yksityisesti,

2FBX
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1614
Sijainti: Turku
Re: Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin
Vastaus #2 - 06.09.2012 klo 22:13:50
Tulosta viesti  
Hahaa, koulutus tuottaa tulosta eli olen tyttärelleni(!)kertonut, että kuten on huomannut, isä on kiinnostunut kummallisista radioista..
Tänään tyttäreltäni tuli tekstiviesti "haluuks jonkun sodanaikaisen saksalaisen radion tai viestivehkeen tjsp?".
Pikainen vastaus, "kelpaa, tottakai".
Parin tunnin kuluttua radio kannettiin ovesta sisään ja vaikka ei ollutkaan saksalainen niin mukava yllätyshän tuo oli.
Kaverin autotallin perältä löytyi ja selvittelen historiaa lähipäivinä.
Laitan sulle Ilmari viestiä kun saan jotain selville.

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 140
Re: Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin
Vastaus #3 - 01.10.2012 klo 08:58:54
Tulosta viesti  
Heitän ihan ulkomuistista. Radio tuli Suomeen ilmeisesti muiden unkarilaisten mukana (mm. P-12-18, VRFU) välirauhan aikana. Se sai P-merkiksi P-12-17 (sama kuin ilmavoimien hävittäjäradiolla). Samaan aikaan valmistui kotimaista P-12-12 "kukkopilliä", eikä vähälukuista unkarilaista koskaan jaettu joukoille. Tätä puoltaa sekin, että ne Telefongyarit, joita olen nähnyt, ovat huomattavan hyväkuntoisia. Koska radiot ovat välttäneet varaosiksi purkamisen, ne on todennäköisesti poistettu vasta sotien jälkeen ja jostain romuhuutokaupasta niitä on sitten kulkeutunut siviiliin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1614
Sijainti: Turku
Re: Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin
Vastaus #4 - 01.10.2012 klo 14:34:30
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista.
Tuo P-12-17 on minulle uusi tieto.
Tuon oman radioni historia taitaa jäädä selvittämättä, koska henkilö jolta radio tuli minulle, ei tiedä/muista asiasta enempää.

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 140
Re: Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin
Vastaus #5 - 29.01.2013 klo 09:51:39
Tulosta viesti  
Satuin törmäämään radion historiaan selatessani erästä päämajan sotapäiväkirjaa. Siinä selostettiin heinäkuussa 1941 suoritettua pienen hallja-radion (mikrofonissa ja monen radion kotelossa on teksti "Elg. is hallja", eli "vihollinen kuuntelee") kokeilua. Maastossa saatiin puolen kilometrin ja vesillä kilometrin yhteys. Radio todettiin kelpaamattomaksi suomalaisiin olosuhteisiin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1614
Sijainti: Turku
Re: Telefongyar R-1 lähetin/vastaanotin
Vastaus #6 - 29.01.2013 klo 13:46:01
Tulosta viesti  
Vaikka tieto hieman lisäsi tuskaa radion laadusta niin mukava tuollainen lisäinfo asiaan liittyen kuitenkin on, kiitos.

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu