"Asiakas on saatava vakuuttumaan siitä että hän saa laatua halvemmalla kuin ennen, tässä on se pointti."
Asiakas on saatava luulemaan (ja varmaan toisinaan saadaankin), että saa laatua maksaessaan enemmän, tässäkin on se pointti, näin kun ei suinkaan aina ja kaikessa ole. Koko vastenmielisen harhaanjohtavan ja arvotetun "halpis"-käsitteen lanseeraaminen ja jatkuva promovointi tukee kalliimman kuvitteelista laatua.
En suoraan sanoen usko, että esim. 1500 euron ja 800 euron läppärissä on mekaanista/valmistusteknistä laatueroa, joka takaisi kalliimmalle pitempää käyttöikää, tokko niissä on takuutakaan enempää, semmoinen näppituntuma nyt kuitenkin on. Sen verran noitakin on tullut sisältä ihmeteltyä (valitettavasti!) jostakin vuodesta -95 alkaen.
Miten eroavat esim. elintarvikkeiden "halpis-tuotteet" ja "brändi"-tuotteet, no eivät ne eroa, usein sama valmistaja, suorastaan sama tuote. Henkilökohtaisesti joissakin tapauksissa se paljon halvempi on osoittautunut paremminkin oman maun ja happotasapainon mukaiseksi, kuten joissakin cola-juomissa (ei en suinkaan ole eksessiivinen tämmöisten sotkujen litkijä, tuli nyt vain mieleen

Mutta mitäpä tässä näistä, maailma on joka tapauksessa seonnut ja mitä vähemmän on käytössä luonnonvaroja sitä raivokkaammin pyritään tuhlaamaan. Niin kauan kun aivan ensisijaisten asioiden framilla pitäminen on "parkumista" (koko elämää ylläpitävien mekanismien suojeluyritykset), ei kai ole toivokaan merkittävistä muutoksista.
H.
PS
Muokattu: Laitteiden huono kesto on kuulemma myytti, näin julisti paikallislehti eilen. Mielenkiintoista.
Taloudessa on aivan toimivat 44 vuotta vanhat jääkaappi ja pienoisliesi, ne ovat siis vanhempia kuin minä itse

Lapsuudenperheessä oli pesukone, joka poistetiin käytöstä 26-vuotiaana, eikä se ollut siinä vaiheessa millään muotoa rikki; sen jälkeen vanhukset ovat saaneet viidessätoista vuodessa hajalle 2-3 konetta. Heidän televisionsa kesti 17 vuotta (mekaaninen virtakytkinvika), sitä edellinen n. 20 vuotta (värit hajosivat kolmeen vyöhykkeeseen); jotenkin olen varma, että nykyiset eivät kestä. Olen nimittäin korjaillut lukuisia näyttölaitteita, jotka ovat kestäneet maks. 4-5 vuotta, osat ovat maksaneet tyypillisesti 1,5 euroa, huoltoliikeet ovat sanoneet, ettei kannata korjata(!). Kannettavia tieteokoneita on hajonnut lähipiirissä neljä-viisi, muutamien vuosien käytön jälkeen, ATX-virtalähteitä varmasti kuusi (ihan hintavia Nexuksiakin muutama). Ja niin edelleen.
Mutta artikkelin mukaan siis laitteet ovat kestävämpiä kuin koskaan. Miksi siis tuntuu aivan vastakkaiselta, miksi se ei vastaa nk. arkipäivän kokemusta?