Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle? (Luettu 10666 kertaa)
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
22.02.2012 klo 19:52:58
Tulosta viesti  
Kunnostusvuoroon tuli 3098 ja siitä ei kuulu pihahdustakaan, eikä rutinaa aaltoalueita vaihtaessa tai grammariasennossa hurinaa. Eli tuossa alkutilanne.

Senverran ehdin mittailla, että voltit tulee tasurilta läpi ja hehkujännitteet pelaa kaikilla putkilla. Tai no hehku on 5,9 250V asennossa ja 6,8V 220V asennossa.

Konkat tilasin ja putket mitä minulta ei löytynyt, eli ekana vaihdan kaikki paperikonkat ja sitten etsitään lisää jos ei tokene.

No jos on vihjettä mistä alkaa tutkia niin otetaan vastaan. Hymiö

Olisiko havaintoja huolto-ohjeesta, kaaviosta tai muista tokumenteista?

T
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2962
Sijainti: Parkano
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #1 - 22.02.2012 klo 21:01:37
Tulosta viesti  
Ambassadörissä on tietääkseni kaiutinvalintakytkin jolla kaiuttimia saa kytkettyä eri kombinaatioihin tai kokonaan pois päältä. Eli tarkista ensin missä asennossa ko. kytkin on.

Jos em. asia on kunnossa ja jos hurinaa ei tule grammariasennossa niin vika on pääteasteessa. Eli etuasteputki + pääteputki epäilyksen alle sekä niiden yhteydessä olevat komponentit + päätemuuntaja yms. kaiuttimelle asti.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2776
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #2 - 22.02.2012 klo 21:55:05
Tulosta viesti  
Oliskohan tästä mitään apua vaikka tyyppinumero ei ihan täsmääkään:

https://sites.google.com/site/granumhemsida/dx-radio/luxor-service---huolto

eijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #3 - 22.02.2012 klo 22:43:26
Tulosta viesti  
Kiitos.

Pitää tutkia tuota kytkistä, paljon samaa siinä äkkiä vilkaistuna kyllä on.

Vääntelin nappuloita ja yhdessä asennossa kaiutinkytkintä käännellessä kaiuttimissa hiukan rusahtaa ja kun EL84:t kun nyppää pois ei enää rusahda. Eli jotain eloakin on.

Tästä on hyvä jatkaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #4 - 24.02.2012 klo 12:45:14
Tulosta viesti  
...tai no hyvä ja hyvä.

Tuo yllä ehdotettu 5512W skema näyttäisi olevan oikea tai ainakaan tähän mennessä en ole huomannut eroa.

Toistaiseksi olen vaihtanut paperosseja polkoihin ja mittaillut päätteen ympäristöä komponenttitasolla. Jokunen vastus on hiukan ryöminyt, mutta paperikonkat ovat olleet vaihtokunnossa.

Missään kaiuttimenvalintakytkimen asennossa kaiuttimista ei kuulu mitään, mutta huomasin, että yhdessä kohdassa, jossa kaiuttimista kuuluu rusahdus, kuuluu radiokin. Eli kun valintakytkimen kääntää sopivasti asentojen väliin kuuluu hiljaa ula ja kaikki muutkin aallot ja myös grammariasennon hurina. Samoin volyyminsäätö, kuin myös sävynsäädöt toimivat. Silmämäärin valintakytkin näyttää ehyeltä ja koskettimet taipuvat hiukan kun kytkintä kääntelee. 

Osa putkista on uusia ja loput kokeiltu ja todettu toimiviksi toisissa radioissa. Joitakin jännitteitä kerkesin mittailla ja esim ECC83:n ja EL84 putkien jännitteet ovat jonkin verran alakanttiin 220VAC asennossa. Hehku on 220V asennossa nippanappa 6V, mutta nousee 250VAC asennossa vähän yli, n 6,8V paikkeille. Tasuritötterö lämpenee jonkin verran.

Uusi mysteeri? Hymiö

Radion sisältä löytyi ruotsalainen huoltoliikkeen kuitti kuuskytluvulta ja jotain vaihdettuja komponentteja olen ollut havaisevinani. Esim 50u+50u elko on vaihdettu 32u+ 32u :uun.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2962
Sijainti: Parkano
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #5 - 24.02.2012 klo 13:18:26
Tulosta viesti  
Kyllä niissä kontakteissa taitaa olla likaa eli putsausta vaan. Hyvä konsti on esim. kontaktinpuhdistusainetta hammasharjaan ja sillä putsataan kontakteja ja samalla käännellään nuppia. Siis mikäli harja mahtuu sinne väliin...

Hehkuille ei oikein kumpikaan noista jännitteistä ole ideaalinen mutta se pienempi voisi silti olla parempi. Ja varmaan tarkoitit päinvastoin eli 220V asennossa hehkut ovat sen 6,8V ja 250V asennossa 6V ?

Pienempiarvoiset elkot -> enemmän hurinaa.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #6 - 24.02.2012 klo 14:19:57
Tulosta viesti  
Joo, toisinpäin se tietysti on loogista. Hymiö

Pitää ruutata pesuainetta ja harjata. Kyllä sinne ainakin jonkinlainen suti mahtuu, vaikka ahtaanlainen onkin. Ja suunnat vähän hankalia ettei pintoja oikein näe. Mineraaliöljyä sinne jo laitoinkin kun kytkin oli jäykkä ja pelotti, että nuppi halkenee. Kökkö ei ainakaan sillä näytä pehmenevän.

Toivottavasti valintasydeemi on kunnossa, koska tuollaista volyymi/valintakytkinpakettia ei taida löytyä kuin ruÅtsista, jos sieltäkään. Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #7 - 24.02.2012 klo 19:31:50
Tulosta viesti  
Vika ei ollut kontakteissa vaan....

Sen taakse tulevan magnetofon-liittimen tms pitää olla paikallaan. Nyt kuuluu valintakytkimen I ja II asennoissa. Ääni vain on melko kirkas. Bassoton.

Pitänee jatkaa paperossien vaihtoa potikoitten ympäristössä.

Seuraava probleemi on, että uuden EM80 keila ei elä, vaan pysyy kapeana soirona keskellä välittämättä asemista.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012 klo 20:10:39 Kirjoittaja timpuktu »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #8 - 25.02.2012 klo 21:20:34
Tulosta viesti  
Jonkin verran elämää EM80:ssa. Pari vähän muuttunutta vastusta löysin, mutta siltikään ei mene voimakkaimmallakaan asemalla kirkkaaksi kuin n. kolmasosa pinta-alasta.

EM80:n 9 nastalle tulee n. 260V mutta 7:lle 470k vastuksella jotain 60V. Kokeilin 390k vastuksella, jolla jännite nousi n. 80V seudulle, muttei se paljoa keilaan vaikuttamut. Ykköselle tuli voimakkaimmalla asemalla -2,8V. Konkat on vaihdettu.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #9 - 27.02.2012 klo 21:47:46
Tulosta viesti  
ECH81:n ykkösnastalle on kuvasta poiketen laitettu 33kohm ja 10u. Kuvan mukaan voltteja ykkösellä pitäisi olla 15 kun siinä on nyt jotain 1V luokkaa. Liekö kytkentää muutettu vai muuten vaan erilainen...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1155
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #10 - 28.02.2012 klo 15:49:47
Tulosta viesti  
Jos ECH81  (1)-nastan (hilat g2 ja g4) jännite on 1V, on vastaanotin varmasti epäherkkä. Oikea jännitetaso on 75- 120V. 33kohm vastus on oikea ja kondensaattori pitäsi olla noin 10 nanofaradia ei uF. Joko vastus, kondensaattori tai putki viallinen mikäli vastuksen toiseen päähän tule >200V jännite. Vastus on 1W ja olen huomannut sen usein viottuneen.

EM 80 ilmeisesti toimii oikein mutta ilmasimesta tuleva "ohjaus" (-2,5V) on alhainen mikä viittaa epäherkyyteen tai pielessä olevaan  vt- viritykseen. Tyypillisesti hyvällä signaalilla on ohjausjännite -10V +/- muutama voltti.

terv.
Åke
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #11 - 29.02.2012 klo 08:25:44
Tulosta viesti  
Kiitos

Joo, tutkimisen jälkeen 10n muuttui minulla päässä 10u:ksi. Ei ollut eka kerta ja pitää tästä lähtien koittaa muistaa käyttää muistiinpanoja eikä luottaa kuulaan. Hymiö

EM80 on uusi ja ECH81 on käytetty. Käytin vastuksen ja konkan irti ja ne olivat ihan mitoissaan. Kuitenkin kun juotin osat takaisin nousi jännite 80V tasolle. Olisiko ollut juotoksessa kylmävikaa. Kokeilin myös useammalla käytetyllä ECH81:lla ja vaikka niissä korvan mukaan pientä eroa olikin, ei jännitteet juuri vaihdelleet.  Osalla putkista asema meni vähän ''räkäiseksi'' mutta yhdellä soi melkolailla puhtaasti.

Vastaanotin olisi varmastikin säädön tarpeessa ja illalla myöhään kokeilin laittaa pidempää lanka-antennia jolla EM:n keila vähän levenikin, vaikkei täysin vihreäksi mennytkään. Parhaiten kuului ja isoimman kuvion teki radio suomi ja oikeastaan sitä kuuluu tuollaisesta kuunnellakin. Hymiö  Viritys saa nyt toistaiseksi odottaa kunnes saan mittalähettímen kunnostettua ja opiskeltua Töröä. Saa nähdä monenko vuoden projekti tuo on ja kauanko lanka-antenni kompensoi puutteita viritystekniikassa... Hymiö

Nyt vielä ne kaksi puuttuvaa painonappia jostain ja kopan pyyhkäisy finishing oililla  ja homma on bueno.

T
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1155
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #12 - 29.02.2012 klo 16:39:30
Tulosta viesti  
"Epäherkkyys" ei välttämättä johdu sivussa olevasta virityksestä. Mikäli vaihtoputkia löytyy, niin kannattaisi kokeilla myös ECC85, EF85 ja EF80 vaihtoa (yksi kerrallaan).

FM ilmasin on  harvemmin käytetty Foster -Seeley eikä yleisempi suhdeilmasin. EF80 toimii rajoitinputkena ja siinä on matalat jänitteet: anodi 12V (pin7) ja suojahila 35V (pin 8).
Oletan, että tämän Ambassadörin tyyppikoodi on 3398W? Olenko väärässä.

Terv.
Åke
**
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
timpuktu
Senior Member
****
Poissa


SRSH

Viestejä: 493
Sijainti: Oulunsalo
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #13 - 29.02.2012 klo 19:05:20
Tulosta viesti  
Vaihtoputkiakin on, mutta uudet ECC85, ECC83 ja EF80 ei paljoa vaikuttaneet. EF85:a ei ole uutta, mutta toisia käytettyjä kyllä, mutta korvalla en kuule eroja. Uuden EF85:n kyllä voisi hommatakin ja samoin ECH81:n.

Tyyppi on chassiksessa 3098W. Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1155
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Ohjeita/kytkistä Luxor Ambassadör 3098W:lle?
Vastaus #14 - 29.02.2012 klo 19:48:28
Tulosta viesti  
Tyyppi: Mielenkiintoinen tieto, saisitko kuvan siitä tyyppikilvestä.
Tähän asti on löytynyt tyypit 3398W ja 5512W, joskin nämä on ollut painettuna takalevyyn. Ensiksi mainittu on "Motalan koodi" ja jälkimmäinen "Iskumetallin".
Molemmmat mainitut löytyvät myös viestiketjun linkistä (kytkentäkaaviot).

Millä värillä on 3098 koneistossa asteikkolasissa Ula ja L3 painettu?

terv.
Åke
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta