Normaali aihe Kondensaattoreiden korvaaminen uusilla (Luettu 4151 kertaa)
Mikakoo
Full Member
Poissa

SRSH #661

Kondensaattoreiden korvaaminen uusilla
19.02.2012 klo 13:04:20
Tulosta viesti  
Tätä aihetta on varmaankin jo useaan kertaan täällä käsitelty, mutta en silti löytänyt haulla mitään.

Kun noissa putkiradioissa on yleisesti käytetty noissa PT-osissa aksiaalisia paperi/pikikuorisia konkkia ja niitä joutuu uusimaan, niin itselläni ainakin on ollut vaikeuksia löytää riittävän pitkillä jaloilla varustettuja polkoja/kerkoja tuohon tarkoitukseen.

Olen katsellut Bebekin, Partcon ja Uraltonen valikoimat.
Bebekillä löytyy aika hyvin tarvittavat kapasitanssit, uraltonella suppeampi valikoima.

Mistä olette löytäneet parhaiten konkat tähän tarkoitukseen ?
Voihan noita jalkoja tietenkin jatkaakin, mutta lopputulos ei ole niin siisti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Re: Kondensaattoreiden korvaaminen uusilla
Vastaus #1 - 19.02.2012 klo 13:41:51
Tulosta viesti  
Itse olen käyttänyt Uraltonen konkkia, kalliita. Pitää käydä katsomassa Bebekin tuotteet.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Vastaus #2 - 19.02.2012 klo 14:21:44
Tulosta viesti  
Lainaus:
Mistä olette löytäneet parhaiten konkat tähän tarkoitukseen ?

http://www.justradios.com/capkits.html Tuolta olen tilannut pari settiä, sekä vaaka- että pystymalleja. Satunnaisotannalla mittasin 10nF ja 100nF jalkojen pituudet, kymppi on 48mm ja satanen 43mm. Ovat riittäneet ongelmitta omassa käytössäni. Näiden, kuten varmasti kaikkien nykykonkkien koko on huomattavasti pienempi kuin paperikonkkien, joten näitä saa myös helposti soviteltua vanhojen osien pahvikuoriin. Nämä siis polkoja.

Keraamisien tilalla olen itse käyttänyt silver mica konkkia, myös samasta paikasta tilattuna. Tosin näissä jalkojen pituus on vakio. Uraltonella on siis samaa kamaa.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Mikakoo
Full Member
Poissa

SRSH #661

Vastaus #3 - 19.02.2012 klo 15:14:08
Tulosta viesti  
Bebekiltä tilasin kasan polkoja ja kerkoja.
Olen joskus ostanut kasan noita poistossa olleita vastuksia ja niistä pätkinyt jatkojalkoja konkkiin.
Johdoista olen kuorinut sitten suojasukkaa jalkojen päälle, jos on kriittisessä paikassa, niin ei tule oikosulkuja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #4 - 19.02.2012 klo 17:04:58
Tulosta viesti  
Kyllä noissa esim. Uraltonesta saatavissa aksiaalisissa keltaisissa polkoissa on yleensä riittävän pitkät jalat ja arvojakin löytyy. Eri asia on sitten laatikkomalliset piirilevykonkat, joissa voi olla jopa vain 5 mm jalat. Bebekissä ei tietääkseni ole edes aksiaalisia vaan vain noita piirilevymalleja.

Itse suosin aksiaalisia, koska ne näyttävät siistimmältä ja ovat enemmän alkuperäisen näköisiä. Jos ei keltaiset miellytä silmää niin niitä saa nykyään mustina ja valkoisina tuolta:

http://shop.antikradio-restored.de/

Esim: http://shop.antikradio-restored.de/index.php?cPath=5_8

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Mikakoo
Full Member
Poissa

SRSH #661

Vastaus #5 - 19.02.2012 klo 19:52:43
Tulosta viesti  
Silmät kiinni on tullut selattua noita uraltonen sivuja, nyt vasta huomasin siellä nuo aksiaaliset polkot.
Ehdin tilata Bebekiltä, mutta täytyy sitten tilata lisää  uraltonelta, kyllä noita konkkia kuitenkin aina vanhoihin putkiradioihin saa menemään  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu