Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) putkitesterit (Luettu 15394 kertaa)
HeiT
Junior Member
**
Poissa

SRSH

Sijainti: Vähäkyrö
putkitesterit
12.01.2012 klo 14:46:44
Tulosta viesti  
Kertokaapa osaajat kuinka putkitesterit oikein toimivat. Putkien myyjät saattavat sanoa että testeri antoi tulokseksi "hyvä". Mitä se tarkoittaa? Onko mittausjärjestely niin että putkelle annetaan esim tubedata -sivuilla ilmoitetut anonijännite, hilajännite ja tietenkin hehku ja sitten katsotaan onko anodivirta datan mukainen? Entä jyrkkyyden mittaus, luulisi siihen tarvittavan ainakin 2 mittauspistettä?
Näitä kyselen koska kauan on tehnyt mieli ostaa putkitesteri, mutta kun katselen hintoja niin ei tee yhtään mieli.
Mitenkä on jos teen itse tubedata- tai radiomuseum -sivuston mukaisen kytkennän ja muuttelen sitä testattavien putkien mukaan, onko mulla silloin hyväksyttävästi toimiva testeri?
Voisiko testeri yksinkertaisimmillaan olla säätömuuntaja jonka perässa tasasuuntaaja ja suotokonkka, hehkujännite omalta muuntajaltaan ja hilajännite esim 9V neppariparistosta vastusjaon avulla?
Kuinka paljon mitatut arvot saavat poiketa putkivalmistajan käyristä että putkea voidaan vielä sanoa hyväksi?
kyselee Heikki

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkv
God Member
Poissa

SRSH

Re: putkitesterit
Vastaus #1 - 12.01.2012 klo 15:40:24
Tulosta viesti  
Kaikki putkiradioiden aikaiset putkitesterit ovat hankalia käyttää. Seuramme suunnitteluryhmä on kehittämässä nykyaikaista putkitesteriä, joka liitetään tietokoneeseen. Esittelykelpoinen laitteisto pitäisi olla valmiina tutkittavaksi SRHS:n vuosikokouksessa Kouvolassa 24.3.2012. Lisätietoja löytyy Radiot-lehdestä 4/2011 s. 23.

Kauko Viitanen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 - 12.01.2012 klo 15:46:17
Tulosta viesti  
Mä olen miettynyt esim emissiokyvyn mittauksen perustuvan putkivalmistajan dataan ja itse mittausmenetelmään.

Esim mitataan anodivirtaa ja seurataan anodivirran nousua hilan saama ohjauksen funktiona, ja sen perusteella voi päätellä onko putki tiensä päässä jos virta ei kulje vaikka kuinka hilalle tuuppaa ohjausta. Eli huono emissio.

Putkitestereissä on aika monta toimintoa, yllämainittu yhtenä esimerkkinä. Joissain kehittyneissä testereissä on mittariin suoraan raapustettu "Bad" -- "Good" ja näiden välissä joissain "Average" ,ehkä harjaantumattomalle testaajalle tarkoitettu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #3 - 12.01.2012 klo 16:08:55
Tulosta viesti  
Putkitestereitä on monenlaisia. Yksinkertaisimmat mittaavat vain putken emissiokykyä. Minulla on Sencore TC154 testeri, joka on sellainen. Sen toimintaperiaate on sellainen, että kaikki elektrodit paitsi hila (ja tietenkin hehkut) kytketään yhteen ja sitten katodin ja hilan välille kytketään muutaman kymmenen voltin vaihtojännite ja katsotaan paljonko virtaa kulkee. Eli kaikentyyppiset putket kytketään diodiksi. Tämäkin kertoo jo paljon putken kunnosta kun mittarin näyttämä on kalibroitu oikein vaikka lukema ei olekaan muuta kuin prosenttiosuus asteikolla hyvä-huono eikä lukemia voi verrata keskenään. Testerilläni saa lisäksi elektrodien väliset oikosulut mitattua ja myös hilavirran, joka on mielestäni hyvä ominaisuus. Muut emissiotesterit toiminevat samantyyppisillä periaatteilla.

Sitten on olemassa parempia testereitä, jotka mittaavat putken jyrkkyyden tai vahvistuksen tms. arvon. Niissäkin on usein kaikenmoisia patenttiratkaisuja joissa esim. käytettävät jännitteet eivät vastaa todellisia käyttöolosuhteita mutta tulos skaalataan tavalla tai toisella siten, että se on oikein. Todellisella toimintaperiaatteella ei ole sinänsä merkitystä, koska mm. AVO MK4 ja VCM163 ovat tällaisia ja niitä tietääkseni pidetään parhaimpina ja tarkimpina putkitestereinä mitä on olemassa. Lopputulos on sellainen kuin putki olisi kytketty todellisiin datalehden mukaisiin jännitteisiin ja siinä kulkevat virrat yms. mitattaisiin. Vahvistus mitataan siten, että hilalle kytketään signaali ja mitataan sen suuruus anodilta. Tämä on oikeaoppinen tapa mitata putki ja näin saadulla tuloksella on jotain arvoakin ja sen avulla voidaan putkia vertailla keskenään. AVOlla pystyy myös piirtämään ominaiskäyrän lukemalla arvoja eri jännitteillä ja piirtämällä käyrän käsin mutta se on suhteellisen hankalaa.

Vastaavan voi tehdä itsekin säädettävästä anodijännitelähteestä, hehkuvirtalähteestä ja hilavirtalähteestä. Hilalle kytketään hilaetujännitteen lisäksi vaihtovirtasignaali ja se mitataan anodilta (AC-mittarilla), jolloin saadaan selville vahvistuksen suuruus. Samaan testeriin voi sitten lisätä elektrodien välisen vuotovirran mittauksen yms. Minullakin on aikomuksena rakentaa pitkälti samanlainen mittari kuin AVO mutta täytyy nyt vielä katsoa millainen se SRHS:n mittari tulee olemaan ennen kuin alan rakentamaan. Kuten sanottu testerit ovat usein vaikeita käyttää eikä AVO ole tästä poikkeus. Kuitenkin tietyillä ratkaisuilla pystyy toimintaa yksinkertaistamaan jonkin verran.

AVOn manuaalin mukaan jos vahvistus on alle 50 % datalehden arvosta niin putki tulkitaan huonoksi (viisari menee "punaiselle"). Lopullinen testi putkelle on kuitenkin siinä laitteessa missä sen on tarkoitettu toimia. Eli putki voi toimia vaikka testeri hylkäisikin sen (tai päinvastoin). Putkitesterit eivät myöskään testaa putkia esim. RF-taajuuksilla, joten todellisuus voi olla vallan muuta mitä testeri sanoo.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Vastaus #4 - 12.01.2012 klo 17:59:59
Tulosta viesti  
Lainaus:
Joissain kehittyneissä testereissä on mittariin suoraan raapustettu "Bad" -- "Good" ja näiden välissä joissain "Average" ,ehkä harjaantumattomalle testaajalle tarkoitettu.

Tästä olen semmoistakin lukenut, että kauppiaat olivat onnellisia noista mittareista, koska asiakkaalle oli helppo näyttää että "putki on huono, osta uusi". Virnistys Tässä tulee kieroon mieleen kyllä selkeä väärinkäytön mahdollisuus... Mutta tosiaan myytiinhän putkia esihistoriallisella ajalla myös apteekeissa ja ties missä sekatavarakaupoissa joissa varmasti oli tarvetta juuri tuon tyyppiselle yksinkertaiselle testerille/testille.

EDIT: Itsellenikin riittäisi perusjuttuihin (eli juuri niihin mitä minä teen) oikein hyvin tuollainen Timon mainitsema emissiotesteri. Semmoisen rakentaminen itse ei pitäisi olla kovin ylivoimainen tehtävä. Luulisin.

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Vastaus #5 - 12.01.2012 klo 18:19:55
Tulosta viesti  
Tässä on muutaman vuoden aikana ttullut testattua AVO V.C.M.163lla reilut 6000 putkea, Erilaisia tukituuppejä on ollut n. 800 kpl. Uskoisin että jonkinlaista rutiinia on jo.

Homma on kuten Timo kirjoitti. Pahuksen montaa namikkaa pitää kääntää että laite on asetettu jonkin putken arvoille. Manuaalissa on erittäin laaja data, josta nuo arvot haetaan.

Erilaisia putkenkantoja on 14, mutta kymmenkunta adapteria on jo joutunut tekemään
Putken pinneille on 13 eri mahdollisuutta ja teoreettisesti suurin määrä pinnejä on 14. Vääntele ne nyt ehdottomasti oikeaan asentoon.
Henkut valitaan 3 säätönupilla, hilajännite kahdella, anodi yhdellä ja suojahilajännite yhdellä.
Anodi ja g2 virran alue yhdellä ja jyrkkyys yhdellä nupilla.

Tulokset luetaan kahdelta mittarilta, toiselta vuotovirrat ja anodivirta ja toiselta jyrkkyys.

Sitten on vielä neljä nuppia mittaustointojen tekemiseen. Mitataan vuodot kylmänä ja lämpimänä, testauksessa anpdivirta ja haluttaessa g2-virta ja samalla saadaan jyrkkyys arvo. Jyrkkyysmittariissa on aseteltavissa tuo "hyvä - huono" raja-arvo. Useamman toiminnan putkille kuten esim. ECH:t on omat nuppinsa ja tasureille vielä omansa.

Kyllä siihen oppii, mutta aina pitää olla tarkkana ettei satu polttamaan putkea.

Kyllä tiellä on suunnittelemista jos haluatte SRHS-testeristä "yleishyödyllisen" laitteen.

73 OH2FBX 

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #6 - 13.01.2012 klo 00:47:23
Tulosta viesti  
Lainaus:
Itsellenikin riittäisi perusjuttuihin (eli juuri niihin mitä minä teen) oikein hyvin tuollainen Timon mainitsema emissiotesteri. Semmoisen rakentaminen itse ei pitäisi olla kovin ylivoimainen tehtävä. Luulisin.

Ebayssa niitä on jatkuvasti myynnissä. Jos haluat Sencoren niin kannattaa valita TC162, joka on viimeisin ja kehittynein malli. Hinnat ovat olleet viime aikoina siinä vähän sadan dollarin päälle + postikulut, jotka valitettavasti ovat jopa 70 dollaria + mahdollinen tulli jos huonosti käy. Olen seuraillut hintoja kun mieli vähän tekisi hankkia toinen. Sencoressa ei ole vanhempia putkenkantoja eikä varsinkaan eurooppalaisia mutta 50-luvun putket sillä testaa kyllä. Oktal-kanta siinä on mutta ei muita vanhempia tyyppejä. Viritysputkia sillä ei voi testata. Käyttö on hyvin yksinkertaista ja nopeaa. Siinä on myös hilavirtatestaus, joka on aika kätevä ja kuulemma muissa vastaavissa testereissä ei sellaista ole tai se on epäherkempi.

Jos haluat kokeilla rakentamista itse niin voin lähettää Sencoren manuaalin. Siinä on kytkentäkaavio ja toimintaselostus yms. Rakenne on hyvin yksinkertainen joten sellaisen teko saattaisi jopa onnistuakin. Tosin siinä on pari vähän erikoista kiertokytkintä, jollaisia ei taida saada suoraan ostettua.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #7 - 13.01.2012 klo 11:29:45
Tulosta viesti  
Jos olisin itse kasaamassa putkitesteriä , katselisin Jogis'in sivuille. Varmaan testerin kokoonpano/ speksit kirkastuu itse kullekin rakentelijalle kun vetää ensin pari kuppia sumppia ja miettii mitä on haluamassa. Testerin ei varmaan tarvitse pystyä kaikkia eksoottisimpia putkia testaamaan, mutta tämähän on jokaisen oma asia sitten.

http://www.jogis-roehrenbude.de/

Vasemmasta sivuvalikosta löytyy testeri alue.

Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #8 - 13.01.2012 klo 11:45:26
Tulosta viesti  
Tosi hieno saitti!

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Vastaus #9 - 13.01.2012 klo 12:05:15
Tulosta viesti  
Valtavan hyvä, sieltä sai heti hyviä ideoita.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #10 - 13.01.2012 klo 13:22:17
Tulosta viesti  
Tässä lisää ihmeteltävää putkitesteri rintamalta.

http://www.jacmusic.com/Tube-testers/index.html

Nykyään on saatavilla Arduino kehitysalustaa eri versioita, esim robottikäytössähän näitä on paljon. Olisko Arduino mahdollisesti yksi potentiaalinen hyödynnettävä putkitesteri projekteissa? Arduinoon saa valmiin lcd-näppis modulin , eli ei pois suljettu mahdollisuus..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Arduino

Sivun alkuun

IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Vastaus #11 - 13.01.2012 klo 13:46:05
Tulosta viesti  
Arduino on kaikkiaan erittäin mielenkiintoinen, mutta aina on jäänyt perehtyminen tekemättä. Muutoin olen kyllä myös sillä linjalla, ettei omaan käyttöön ole mitään järkeä tehdä testeriä jossa on toistakymmentä putkikantaa käyttämättömänä ja pino ominaisuuksia joita ei käytä tai tarvitse. Itse tekemällä kun saa juuri sen mitä tarvitsee (ja juuri sitä mitä sattuu tulemaan). Järkevää tietysti olisi jättää laajennusmahdollisuus jos myöshemmin tulee tarvetta lisäominaisuuksille.

Saksaahan tässä pitäisi alkaa opiskelemaan. Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

kkv
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #12 - 19.01.2012 klo 15:44:36
Tulosta viesti  
Tässä on esittely putkitesteristä vuodelta 1928.

Kauko Viitanen

Tungsram_US_1928_02_22.jpg ( 102 KB | 0 latausta )
Tungsram_US_1928_02_22.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                
Vastaus #13 - 28.01.2012 klo 09:31:31
Tulosta viesti  
Hankin Ebay:stä viime keväänä tällaisen:

http://cgi.ebay.fr/MODULE-LAMPEMETRE-ANALYSEUR-VACUUM-TUBE-ANALYZER-/25096703043...

Tämä testeri kytketään tietokoneen sarjaportiin. Sen lisäksi tarvitaan n. 30 VAC jännitelähde sekä sopiva muuntaja, josta saa tarvittavan hekujännitteen sekä riittävän vaihtojännitteen, jota laite käyttää anodijännitteenä.
Mikäli haluaa mitata pentodit pentodikytkettynä, tarvitaan vielä tasasuunnattu ja suodatettu suojahilajännite.
Lisäksi pitää kytkeä eri jännitteet mitattavaan putkeen sopivan kannan kautta.

Varsinaisen anodijännitteen laite muodostaa puoliaaltotasasuuntaamalla muuntajasta otetun vaihtojännitteen. Tätä ei suodateta mitenkään, vaan testeri suorittaa mittauksen (ajallisesti) eri kohdissa positiivista puoliaaltoa, josta se ottaa jännitteet nollasta maksimiin.
Siis mitään ohjattavaa anodijänniteregulaattoria ei ole eikä tarvita.

Testerillä saa tulostettua vastaavat käyrät, kuin putkien valmistajat ovat julkaisseet, joten "good/bad"-tulkinnat pitää pystyä tekemään itse.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #14 - 28.01.2012 klo 09:58:06
Tulosta viesti  
Tuo vekotin ei piirikortin osalta ole monimutkainen, mutta toteutus tehty sumeasta kuvasta päätellen Microchip'in PIC-kontrollerilla. Olisi kiva nähdä tuo softa lähdekoodina , PIC'eistä saa softat saa näkyviin ellei siellä ole suojausbitit päällä ja downloudaus ei ole mahdollista.

Tämä po. "Lampemetre" liippaa sita aiemmin esilletuomaani Arduinoa ajatuksena aika läheltä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta