Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Carmen Celeston levysoitin kysymys (Luettu 10813 kertaa)
Daniel
Ex-jäsen

Carmen Celeston levysoitin kysymys
27.12.2011 klo 18:11:57
Tulosta viesti  
Hei!

Minulla on Celeston Carmen putkiradio 50-luvulta jossa on Philips AG 2004 levysoitin. Radio on ollut huoltamossa ja toimii hyvä, mutta levysoitin on minun mielellä heikkoa ääni. Tuntuu siitä että olisi liian vähä bassoa levyltä kun soitan niitä levysoitimella, verrataan kun kuulen radiolähetykset tai soitan saman levyn jonkun toinen levysoitimella. Tiedättekö jos tämmöisessä radio-levysoitin on jonkinlainen niin sanottu EQ-vahvistin johon tarkoitus on antamaan parempi korkeaääni vinyylilevyltä? Tiedän että neula on hyvä ja pick-upi näyttää hyvä sekin. On vaikeitta selittää, mutta ehkä joko ymmärtää. Ja anteeksi minun huonoa kirjoituskyky suomeksi jos on kirjoitusvirheitä.   

Sivun alkuun

IP kirjattu

Miniwatt
Senior Member
Poissa

SRHS 10

Sijainti: Janakkala
Re: Carmen Celeston levysoitin kysymys
Vastaus #1 - 27.12.2011 klo 18:40:10
Tulosta viesti  
Se on vähän kuulijan korvassa, mikä on hyvä. Äänirasian vaihto saattaa auttaa, mutta tämän ajan levysoittimissa oli hieman "karkea" ääni. Ikääntyminen on myös suuri syyllinen. Joskus olen saanut mukavia kuuntelutuloksia Ronette äänirasialla ja Salora Riviera -59 radiolla. Jos voit syöttää radioosi vaikka cd-soittimelta signaalia, niin soiko se hyvin? Täytyy vaan tehdä sopiva kytkentä, jotta stereosignaali, eli kaksi kanavaa yhdistetään yhteen. Siihen käy vaikka 2...6kilo-ohmiset vastukset, joilla yhdistetään oikea ja vasen kanava yhteen pisteeseen "kuumaksi" johdoksi. Mutta Philipsin äänirasioita on helppo vaihtaa, kun lähtevät vetämällä irti, jos on mahdollista kokeilla toista rasiaa.

K-P H
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #2 - 27.12.2011 klo 19:13:12
Tulosta viesti  
Ainakin Philipsin radioissa (joissa on monopääteaste) on äänirasialta tulevat johdot (L+R) ihan vaan kytketty yhteen din-liittimessä radion takana eli mitään vastuksia ei ole käytetty.

Onko äänirasia heikentynyt eli täytyykö äänenvoimakkuutta kääntää isommalle radiokuunteluun verrattuna? Jos rasia on heikko, niin äänenlaatu voi myös olla huonontunut.

Radiossa ei ole mitään erityistä "EQ"-kytkentää.

Auttaako radion omat äänenvärisäätimet yhtään?

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

LGL
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 27.12.2011 klo 19:21:29
Tulosta viesti  
Tässä soittimessa on kideäänirasia ja kuin edellinen kirjoittaja jo mainitsi,se olisi syytä vaihtaa. Mutta mutta.. näitä ei enää kasvaa puussa, ja ne jotka ehkä vielä hyllystä löytyisivät, ovat samassa kunnossa. Siispä, on saatava uusi kide rasialle tai sitten muutta rasia toisenlaiseksi esim  MC (moving coil) tai keraamiseksi rasiaksi.
Kiderasiat sulaavat ja pehmentyvät iän myöten.
LGL
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011 klo 02:33:31 Kirjoittaja LGL »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Miniwatt
Senior Member
Poissa

SRHS 10

Sijainti: Janakkala
Vastaus #4 - 27.12.2011 klo 19:25:23
Tulosta viesti  
Esitin tämän vastuskytkennän lähinnä siitä syystä, että esim. CD-soittimen anto on vahvistinlähtöinen ja suoraa kahden eri vahvistimen yhteen kytkentä saattaa aiheuttaa kuormittumista ja mahdollista säröä. Ei siitä muuta haittaa ole. Philipsin äänirasioinssa oli taas liuska yhdistämässä kytkentää stereo- tai monotarpeeseen. Muun ohjelmalähteen yhdistämisellä ajattelin vain tarkistaa, että levysoitinliitäntä toimii moitteettomasti. Yleensä se kyllä toimii, jos radio muutenkin soi hyvin.

K-P H
Sivun alkuun

IP kirjattu

Daniel
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 28.12.2011 klo 14:26:04
Tulosta viesti  
Unohdin mainita että olen kyllä kytkenyt muita äänilaiteet radioon kuten tietokone ja se on toiminut hyvää. Olen myös kytkenyt toinen levysoitin: Luxor-mallinen, joka on noin samasta aikaista kun radio, eli 50-luvulta ja se on myös toiminut hyvää. Olen ymmärtänyt että nämät vanhat levysoittimet, kuten tämä Philips, joilla on pietsosähköinen äänirasia pitää kytkettää suoraan äänirasiasta vahvistimeen. Kuitenkin tämä ei näyttää oleva tapaus täällä, vaan johdot jotka tulevat äänirasiasta menevät ensin johon vastukseen, tai muita elektroniset komponentit, ennen kuin johdot menevät radioon. Onko mahdollista että näitä on tullut huono? Tämä radio on minun vaarin vanha radio ja kun sain sitä niin siellä tuli kahdet äänirasiat mukaan, yksi joka oli paikalla ja yksi toinen. Äänirasiat on siis joskus vaihdettu koska toinen äänirasia on selvästi tullut huono, olen kokeillut sitä ja se ei toimi. Se joka oli paikalla kuin sain radio toimi mutta neula oli huono niin vaihdoin sitä toiseksi jotka ostin huutonettista. Molemmat äänirasiat, se joka oli ennen sillä, ja se joka minä ostin antavat melko samanlainen ääni, elikkä radio pystyy kyllä vahvistamaan ääni kovaksi, mutta se kuulusta nasaalilta ja bassoa kuulostaa huonosti. Ehkä lähipäivänä voin ottaa valokuva näistä komponentit joka on levysoitin ja radion välillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #6 - 28.12.2011 klo 14:53:42
Tulosta viesti  
Kyllä minä luulen, että syynä on juuri nuo ylimääräiset komponentit. Ehkä siihen on yritetty laittaa RIAA-korjain tms. vaikka siihen ei kuuluisi sellaista. Kokeile irrottaa ne komponentit ja laita johdot suoraan äänirasialta radioon.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #7 - 28.12.2011 klo 20:15:26
Tulosta viesti  
Tai sitten siinä on etuvahvistin ilman RIAA-korjausta. Tuo nasaali bassoköyhä toisto antoi syyn epäilyyn.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daniel
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 02.01.2012 klo 16:38:06
Tulosta viesti  
Tässä on kuvat niistä komponentit jotka minä kirjoittin

IMG_2227xd.jpg ( 143 KB | 0 latausta )
IMG_2227xd.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Daniel
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 02.01.2012 klo 16:41:09
Tulosta viesti  
Musta ja harma johdot tulevat levysoittoista, musta mene radioon.

IMG_2233xd.jpg ( 129 KB | 0 latausta )
IMG_2233xd.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Daniel
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 02.01.2012 klo 16:42:13
Tulosta viesti  
Toinen kuva

IMG_2235xd.jpg ( 126 KB | 0 latausta )
IMG_2235xd.jpg