Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) C-kaseteista ja Lp-levyistä. (Luettu 12766 kertaa)
PekkaM
Full Member
Poissa

SRHS

Re: C-kaseteista ja Lp-levyistä.
Vastaus #15 - 28.11.2011 klo 00:02:44
Tulosta viesti  
Minulla vanhat LP-levyt ovat käytössä toisaalta fiilistelyn vuoksi, mutta myös siksi, että useita äänitteitä en ole löytänyt hyvälaatuisina CD-painoksina, ts. vain harvoin on ollut hyödyllistä ostaa LP:n lisäksi CD. Levyjä säästääkseni olen nauhoittanut niitä toistuvaa kuuntelua varten, en niinkään digitoinut. Puhtaasti fiilistelyosastoon kuuluvat 78-kierroksen levyt, joita kuunnellaan kesäiltana vieterivetoista gramofonia käyttäen.

Vanhimmat C-kasettini on äänitetty niin huonolla kalustolla, että niitä ei enää huvikseen kuuntele, ja ehkä musiikkiinkin olen osittain kyllästynyt. Uudemmat nauhat ovat säilyneet kohtuullisen hyvin ja ovat yhä ajoittaisessa käytössä. Enemmänkin kuuntelen vanhoja kelanauhoja, jotka ovat vielä hyvässä kunnossa. Teen myös jonkin verran uusia nauhoituksia. Enimmäkseen teen ne kelanauhurilla siitä käytännön syystä, että minulla oleva kelanauhuri on kasettinauhuriani parempi.

Em. laitteiden kanssa ja muutenkin olen putkisoundin ystävä, verstaalla soi putkiradio ja soitinvahvistimeni ovat putkipelejä. Musiikintekoharrastuksessani olen tosin viime aikoina yllättänyt itseni käyttämällä kokonaan digitaalista tallennusta ja prosessointia sekä fettivahvistimia kuuntelussa.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011 klo 23:52:56 Kirjoittaja PekkaM »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #16 - 28.11.2011 klo 02:57:31
Tulosta viesti  

Äänittelin noita omiani 30-vuotta sitten ja muistan kuinka tarkkaa ja aikaa
vievää puuhaa se oli, mutta mukava niitä on kuunnella vieläkin, etenkin sen
aikaisia kuunnelmia ja dogumentteja.

Nykyään otan pidemmät ohjelmat 2-raitaiselle kelanauhurille ja sitten valmis-
tan sopivanmittaisen kasettinauhan, jolle se sitten päätyy. Kasettinauhaa kun
voi leikata siinä missä kelanauhaakin, yhdistysteippinä minulla on tarkoitukseen
valmistettu 3M lasikuituteippi. Otsaluuppia siinä tarvitaan ja pinsettejä, leikkaus
onnistuu kelanaurin leikkurilla ihan hyvin.

Äänitteiden saatavuudesta sen verran, on totta että maailman vinyylilevyistä on
aika pieni osa cd-versioina saatavissa, koska kaikkea ei cd-muotoon kannata kau-
pallisista syistä laittaa. Vielä suurempi ongelma on se että ns. remasterointi ei ole
oikein onnistunut cd-versioissa, nohdetaan se alkuperäisen kunnioitus.

Uudet vinyylilevyt, jotka tehdään cd-version rinnalle, tehdään usein suoraan cd-
masterista, joten ne eivät vastaa vanhoja levyjä siinä suhteessa.

Markku  Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

esap
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS

Sijainti: Mikkeli
Vastaus #17 - 02.12.2011 klo 19:32:53
Tulosta viesti  
Jonkin verran tulee kuunneltua musiikkia lp-levyiltä. Soittimena joko neuvosto vega-101 tai rigonda bolshoi. Vegalla olen monesti verrannut alkuperäisiä lp-levyjä ja cd versioita. Cd musiikki kun kuuluu läppäriltä vegan vahvistimen kautta.

Totta on että masterointi pilaa monesti nuo alkuperäiset hyvät levyt. Kyllä on aivan eriasia soittaako levyä cd:ldä vai vinyyliltä. Hyvänä esimerkkinä kotimaisesta tuotannosta teddy & the tigers levyt. Juuri nyt kuuntelen Rock hotellia lp-levyltä ja paremmalta sekin kuulostaa kuin uusilta cd-versioilta.

Kasetteja ei juuri tule kuunneltua mutta kaseteilla löytyy paljon harvinaista julkaisematonta materiaalia jota on tullut kopioitua radiosta. Löytyy esim paljon legendaarisessa tuttifrutti radio ohjelmassa julkaistuja live in radio keikkoja ja lähes kaikki kyseisen ohjelman agents joulutervehdykset. Nämä pitäis kyllä pikaisesti dikimuotoon muutella. Kasettisoittimena toimii neukku automaattidekki majak. Työn alla on saada kuntoon radiotehnika kasettisoitin. Se vaan vaatii vielä hienosäätöä ja huoltoa koska nauhanopeus heittää häiritsevästi.

Harrastuksen kohteena USSR / Venäläiset elektroniikkalaitteet kelloista telkkareihin.&&&&Email: larssi21074(ätmerkki)hotmail.com
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta