Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) C-kaseteista ja Lp-levyistä. (Luettu 12756 kertaa)
Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
C-kaseteista ja Lp-levyistä.
20.11.2011 klo 20:56:22
Tulosta viesti  
Vieläkö ym. formaatit on arkikäytössä radioharrastajien piirissä?
Omat kokoelmani ovat ihan päivittäisessä käytössä etenkin ka-
settien osalta, nauhoitan edelleen dokumentteja ym.
Lp-levyjä ostan edelleen ja kuuntelen, etenkin klassisella puolella.

Markku  Pyöritä silmiä
« Viimeksi muokattu: 20.11.2011 klo 22:26:14 Kirjoittaja Maja »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

LowTech
Senior Member
Poissa

Sijainti: JKL
Re: C-kaseteista ja niiden käytöstä.
Vastaus #1 - 20.11.2011 klo 21:51:00
Tulosta viesti  
Ei ihan jokapäiväisessä käytössä, mutta Tandberg TCD310 vuodelta 1973 tai 74 on jatkuvasti käyttövalmiina. Kaikki teininä (ja vähän isompanakin) ostetut kasetit taitavat olla tallessa ja joskus kirpputoreilta tulee ostettua mielenkiintoisuuksia, jos sattuu halvalla saamaan...

Vielä kun saisi dekille kaveriksi jonkun samanikäisen, paremmanpuoleisen Tandbergin vahvistimen tai viritinvahvistimen. Ehkä joskus... Huuto.netissähän niitä silloin tällöin on.

Tästäpä päästäänkin asiaan eli mistähän (Suomesta) saisi Alpine AL-65 -dekkiin välipyöriä? Se on samantyyppinen kuin videonauhureissa käytetyt, mutta paljon pienempi. Omistan kaksi tuollaista dekkiä ja kummassakin on välipyörä kovettunut ja kumi haljennut. Muita kumiosia eli hihnoja näyttää saavan aika hyvin. Alpinen nykyinen maahantuoja ei osannut auttaa asiassa.

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL
God Member
Poissa

SRSH

Re: C-kaseteista ja niiden käytöstä.
Vastaus #2 - 20.11.2011 klo 22:02:43
Tulosta viesti  
Kyllä mielestäni on hyvää laittaa vanhaa musiikkia CD:lle, koska ei kannata kuluttaa vanhoja medioita loppuun asti. Itse olen kääntänyt melkein kaikki vinyylilevyni ja myös osan  kaseteista.
Audio-ohjelmia on vaikka kuinka paljon Netissä. Itse olen käyttäny Sound Forgea joka on helppo ja hyvä.
Helpoin tapa mielestäni on vetää piuha kasettinauhurista vahvistimeen ja vahvistimesta PC:n äänikorttiin. Tällöin voidaan helposti säätää tasoa audio-ohjelman monitorista.

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

Miniwatt
Senior Member
Poissa

SRHS 10

Sijainti: Janakkala
Re: C-kaseteista ja Lp-levyistä.
Vastaus #3 - 20.11.2011 klo 22:40:18
Tulosta viesti  
Kuuntelen verstaalla c-kasetteja silloin tällöin Philipsin "lonksuturvalla". Siis sillä autosoittimella malli 2602.
Siinä vieressä on myös Pioneer 8-raitasoitin, sekä Blaupunkt linja-autoradio. Blaukkarista on kaiutinlinjoja pitkin taloa aina pihalle torvikaiuttimeen asti. Kuulutusmikrofonilla voi ohjelman ohessa sitten hihkaista uloskin, jos on tarvis.
Mutta c-kasetit soi hyvin Philipsillä. Jotain mihin ämpeekolmoset ei ikinä yllä!

K-P H
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #4 - 20.11.2011 klo 23:02:45
Tulosta viesti  
Tuo Tandberg TCD 310 on minulle tuttu kone, olen huoltanut niitä
aikoinaan, melkein ikuinen, jos puhdistaa ja huoltaa aika ajoin.

Olen miettinyt tuota digitointiakin, mutta se olisi melkoinen urakka,
varsinkin kasettien osalta. Lp-levyjen iän ratkaisee hyvin pitkälle
käytetyn soittimen laatu ja levyjen säilytys, tietenkin nekin voi
siirtää koneelle, mutta ääni ei ole enää sama kuin soittimella soi-
tettaessa. Kevyessä musiikissa tämä ei haittaa, mutta klassisella
puolella tilanne on hiukan toinen.

Markku  Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

plamminen
God Member
Poissa

SRHS: 610

Sijainti: Loviisa
Vastaus #5 - 21.11.2011 klo 09:12:13
Tulosta viesti  
Molemmat ovat käytössä. Pajalla C-kasetti ja radio. Olohoneessa Dual malli 300 kytkettynä Blaupunkt Veronaan. Soi päivittäin.

pentti

Pentti Lamminen
Sivun alkuun

IP kirjattu

jklaukka
God Member
Poissa

SRHS #490

Sijainti: Joensuu/Kajaani
Vastaus #6 - 21.11.2011 klo 09:39:37
Tulosta viesti  
Saloralla tulee vielä kuunneltua sekä levyjä että kasetteja. Satunnaisesti myös vanhoja kelanauhoja mm. Sonyllä.
Yllättävän hyvin on vanhatkin äänitykset säilyneet.
Harvoin tulee enää ostettua mitään uutta musiikkia, kirppareilta joskus vanhoja levyjä ja kasetteja. Radioiden tarjonta riittää uudemman musiikin kuunteluun. Äänityksiä ei enää juurikaan tule tehtyä. Pari LP:tä siirsin CD:lle autoon kuunneltavaksi.

-Jouko

salora_001.jpg ( 84 KB | 0 latausta )
salora_001.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

timpuktu
Senior Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulunsalo
Vastaus #7 - 21.11.2011 klo 10:28:53
Tulosta viesti  
Olkkarissa on tuo kuvan Centrum ja oikeastaan muuta levysoitinta ei tule käytettyäkään, paitsi Philipsin hatturasioita kesällä ulkona, joko soittamaan levyä tai vanhettamaan ämppärin ääniä. Hymiö

C- soitinkin on, mutta se on lähes kokonaan käyttämättömänä yläkerran yhdistelmässä....vai onkohan juuri nyt autotallissa räkissä.

Melkein se niin on, että nuo Olavivirrat ja Bäddingit ja Hiskisalomaat yms vaativat putkitoosan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #8 - 21.11.2011 klo 21:53:53
Tulosta viesti  
Lainaus:
Olen miettinyt tuota digitointiakin, mutta se olisi melkoinen urakka,
varsinkin kasettien osalta. Lp-levyjen iän ratkaisee hyvin pitkälle
käytetyn soittimen laatu ja levyjen säilytys, tietenkin nekin voi
siirtää koneelle, mutta ääni ei ole enää sama kuin soittimella soi-
tettaessa. Kevyessä musiikissa tämä ei haittaa, mutta klassisella
puolella tilanne on hiukan toinen.

Markku  Mahtava

Olen aina ihmetellyt tätä kevyen ja klassisen (jotkut innokkaimmat puhuvat jopa vakavasta musiikista) musiikin jakoa suhteessa laitevaatimuksiin.
En käsitä oletusta, että esim. sähköisiä instrumentteja käyttävässä musiikissa ei olisi tarvetta suurelle dynamiikalle yms.
Olen kuunnellut n.45 vuotta pääasiassa ns. raskasta rockia ja ajoittain muitakin lajeja - en kuitenkaan ns. iskelmämusiikkia.
Kuuntelemani musiikin alueella löytyy paljon esityksiä joissa tekniikka rajoittaa huomattavasti verrattuna konserttitilanteeseen. Toki löytyy myös tasapaksua musiikkia joka ei aseta suuria vaatimuksia.
Usein vika on vain ihmisen päässä siinä suhteessa, että korva ei kuule nyansseja musiikissa josta ei itse välitä.

Aikoinaan havaitsin melko heti, ettei c-kasetista oikeastaan ole paljon muuhun kuin siihen laatuun mitä voi odottaa kannettavasta soittimesta tulevan. Vertailukohteena kun oli kunnon kelanauhuri riittävällä nauhannopeudella.
Samoin oli havaintona se, että itse nauhoittamalla korkeampilaatuiselle kasetille pääsi usein parempaan tulokseen kuin kaupassa myytävien valmiskasettien taso oli.
Tämä johtui varmaankin sekä huonosta nauhamateriaalista että myös tarkoituksellisesta äänitteen muokkauksesta sellaiseksi, että se näennäisesti soisi hyvin esim. silloisissa autosoittimissa.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

jklaukka
God Member
Poissa

SRHS #490

Sijainti: Joensuu/Kajaani
Vastaus #9 - 22.11.2011 klo 08:12:47
Tulosta viesti  
Itse haen näillä laitteilla lähinnä nostalgista fiilistelyä. Rahisevan, jyrisevän levysoittimen tai surkean halvan kasettimankankin avulla voi tavoitella niitä nuoruuden mukavia muistoja mieleensä. Kotioloissa ainakaan meikäläisen vehkeillä ei pääse konserttitoistoon. Akustiikka ja kaiuttimet lienevät suurimmat esteet, eikä minulla nyt ole niin hyviä kuulokkeitakaan. Lisäksi vanhetessa alkaa omassa kuulossakin olla vikaa, ainakaan korkeita ääniä ei enää kuule niin hyvin. Joskus käytiin vierailulla Genelecin kuunteluhuoneessa Iisalmessa ja silloin saattoi kuvitella olevansa konsertissa. Kaiuttimilla oli hintaakin kymmeniä tuhansia euroja ja tilan akustiikkakin varmaan hyvää tasoa.

-Jouko

Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #10 - 22.11.2011 klo 20:31:03
Tulosta viesti  
Lainaus:Olen aina ihmetellyt tätä kevyen ja klassisen (jotkut innokkaimmat puhuvat jopa vakavasta musiikista) musiikin jakoa suhteessa laitevaatimuksiin.
En käsitä oletusta, että esim. sähköisiä instrumentteja käyttävässä musiikissa ei olisi tarvetta suurelle dynamiikalle yms.
Olen kuunnellut n.45 vuotta pääasiassa ns. raskasta rockia ja ajoittain muitakin lajeja - en kuitenkaan ns. iskelmämusiikkia.
Kuuntelemani musiikin alueella löytyy paljon esityksiä joissa tekniikka rajoittaa huomattavasti verrattuna konserttitilanteeseen. Toki löytyy myös tasapaksua musiikkia joka ei aseta suuria vaatimuksia.
Usein vika on vain ihmisen päässä siinä suhteessa, että korva ei kuule nyansseja musiikissa josta ei itse välitä.

Onhan klassisen ja viihdemusikin välillä huomattava ero. Konserttisalissa kuunneltaessa esim Stravinskia, kuulet korkeimmat äänet (jos kuulet) jopa 12-15 kHz ja harmoniset päälle plus vielä kaiut seinistä (akustiikkaa).
Ulkona esim. Black Sabbath konsertissa ( tai melskeessä) kuulet ainoastaan hirveänmoinen kakofonia lyömäinstrumenteistä, kitaran vibroista ja huudoista. Onhan tässä tietysti dynamiikkaa, jos lasketaan korkeat ja matalat, mutta dynamiikassa on myös hiljaiset ja kovat äänet. On siis kahdenlaista dynamiikkaa.
Tämä on äänentoistossa merkittävä ominaisuus.

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #11 - 22.11.2011 klo 21:25:34
Tulosta viesti  
Lainaus:
Onhan klassisen ja viihdemusikin välillä huomattava ero. Konserttisalissa kuunneltaessa esim Stravinskia, kuulet korkeimmat äänet (jos kuulet) jopa 12-15 kHz ja harmoniset päälle plus vielä kaiut seinistä (akustiikkaa).
Ulkona esim. Black Sabbath konsertissa ( tai melskeessä) kuulet ainoastaan hirveänmoinen kakofonia lyömäinstrumenteistä, kitaran vibroista ja huudoista. Onhan tässä tietysti dynamiikkaa, jos lasketaan korkeat ja matalat, mutta dynamiikassa on myös hiljaiset ja kovat äänet. On siis kahdenlaista dynamiikkaa.
Tämä on äänentoistossa merkittävä ominaisuus.

LGL

Tämä nyt menee tietysti kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta väännän ekaksi ikuisen ihmettelyni näistä musiikin nimityksistä. Jotkut käyttävät ns. klassisesta musiikista jopa nimitystä "parempi musiikki" vastakohtana "viihdemusiikille" jota sitten ilmeisesti kaikki muu on.... Minusta jokaiselle kuulijalle on parempaa musiikkia se josta itse pitää.  Mutta tätä ei kukaan tässä keskustelussa vielä tuonutkaan esille ennen minua Virnistys

Esimerkki Black Sabbath konsertista on hyvin monelta osin totta, mutta tarkoittamani musiikki on kaikkea alkaen Jimi Hendrixistä tämän päivän tuotantoon ja sieltä löytyy todella biisejä joissa on voluumitasojen dynamiikkaa. Yksinkertaisimpia esimerkkejä näistä löytyy vaikkapa The Whon 60-70-luvun konserteista ja hienostuneempaa hyvin monen tekijän uudemmasta tuotannosta.
Sitten kun mennään studiotuotantoon niin malliesimerkkejä on pilvin pimein. Kuuntelijoiden laiterajoitukset ja media lienevät rajoittavimmat tekijät mikä takia esim. dynamiikkaa joudutaan supistamaan studiossa.
Olen jo 80-luvulla sen verran studiossa kuunnellut, että aivan yllätyin kuinka paljon "kuluttajatuotetta latistetaan".
Silti pitää minunkin sanoa, että esim. Deep Purplen biisit kuullostavat kunnon kirkkouruilla soitettuina aika mahtavilta.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #12 - 22.11.2011 klo 21:43:35
Tulosta viesti  
Käytännön kokemuksesta tiedän, että klassisen musiikin kuuntelijat
valitsevat laitteitaan eri kriteereillä. Pop/Rock puolen kuuntelijat
halusivat "potkua" laitteistoon, klassisella puolella oli taas neutraali,
korvia rasittamaton sointi tärkeää. Tämä koskee siis tätä yleisimmin
myytävää keski-hintaluokkaa, varsinaiset huippulaitteet ovatkin
sitten jo ihan oma keskusteluaiheensa.

Kasettien suurin vihollinen on aurinko ja lämpö, kokoelmisssani on
30-vuotta vanhoja, säädetyllä Luxman K-8 äänitettyjä TDK-kasetteja,
ne ovat edelleen ihan ok. Säilytän niitä pimeässä ja viileässä ja kelailen
niitä ajoittain, dekit demagnetoin kerran viikossa noin, samalla pudistan
äänipäät.

Valmiiksi äänitetyissä kaseteissa on tuossa 120Hz:n paikkeilla korostus,
joka palveli 70-luvun kannettavien ja silloisten autostereoiden käyttäjiä.

Lp-levyjen kuluminen käytössä, jos on kunnollinen levysoitin ja siinä on
laaturasia ja soittimen säädöt kohdallaan, niin tuo kuluminen on todella
vähäistä, tämä riippuu myös levykokoelman koosta, lisäksi levyt on pi-
dettävä puhtaana. Neula on vaihdettava aika ajoi, sekin on kulutus-
tavaraa. Hyvässä soittimessa on vähintään Neulapainon- äänivarren
korkeuden- sivuttaisvedon säätö, rasia pitää myös säätää oikeaan kul-
maan, nämä säätöohjeet löytyvät levysoittimen manuaalista

Levyjen soittaminen matka- ym. soittimilla pilaavat ne kertasoitolla,
vanhoissa radioissa olevat levynvaihtajat kannattaa pitää vain ja ainoas-
taan koristeina, niillä tekee levykoelmasta entisen alta aikayksikön.

Markku  Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #13 - 23.11.2011 klo 08:26:10
Tulosta viesti  
Lainaus:
Käytännön kokemuksesta tiedän, että klassisen musiikin kuuntelijat
valitsevat laitteitaan eri kriteereillä. Pop/Rock puolen kuuntelijat
halusivat "potkua" laitteistoon, klassisella puolella oli taas neutraali,
korvia rasittamaton sointi tärkeää. Tämä koskee siis tätä yleisimmin
myytävää keski-hintaluokkaa, varsinaiset huippulaitteet ovatkin
sitten jo ihan oma keskusteluaiheensa.

Markku  Mahtava

Tuo on varmasti useiden osalta totta ja myönnänkin olevani poikkeus tässä.  En missään tapauksessa kaipaa järjetöntä bassonjytkytystä autostereoissakaan ja kotioloissa usein vääristän säätimillä äänilevyn toistoa kitaran äänialueen painotteiseksi varmaankin sen takia koska itse soitan kitaraa Virnistys

Aikoinaan tuli studiossa havaittua tarve käyttää kunnollisten studiomonitorien ja ns. normaalien pikkukaiuttimien lisäksi myös erittäin surkeita kaiuttimia sen takia, että voitiin hakea kompromissi jossa äänite soisi kohtuullisen hyvin kaikenlaisissa laitteissa. Tämä luonnollisesti tekee tuotteesta huonon hyvien laitteiden käyttäjälle.  Tätä tekniikkaa käytettiin pääasiassa sille osalle musiikkia jota on kutsuttu esimerkiksi "matkamusiikiksi".

Ilpo
« Viimeksi muokattu: 23.11.2011 klo 20:28:26 Kirjoittaja OH5IJL »  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Tomi Salonpää
Full Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kauhava
Vastaus #14 - 27.11.2011 klo 21:07:05
Tulosta viesti  
Itseltäni löytyy Kenwoodin stereot ja muutama LP-levy ja myös kasettinauhuri ja iso kasa C-kasetteja löytyy. Kelanauhurikin löytyy myös. Hymiö

Tomi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta