Normaali aihe Radion etukankaan osittainen puhdistus (Luettu 3034 kertaa)
Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Radion etukankaan osittainen puhdistus
05.11.2011 klo 00:27:23
Tulosta viesti  
Minulla olisi työn alla radio, jossa etukangas on muuten puhdas mutta siinä on pari tummaa läikkää. Olisikohan niitä laikkuja mahdollista vaalentaa mitenkään ilman kankaan irrottamista? Eli joko puhdistamalla jollain aineella paikallisesti tai sitten "meikkaamalla" tummat kohdat vaaleammaksi. Ehdotuksia otetaan vastaan...

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Re: Radion etukankaan osittainen puhdistus
Vastaus #1 - 06.11.2011 klo 23:31:46
Tulosta viesti  
Vastaanpa itse kun löysin ratkaisun. Lika näytti olevan lyijykynää tms. Sain lian pois jälkiä jättämättä asetonilla ja pumpulipuikolla.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

timpuktu
Senior Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulunsalo
Vastaus #2 - 29.03.2012 klo 12:41:03
Tulosta viesti  
Käytänpä tätä ketjua omaan tarkoitukseenikin.

Grammarissa on valkoinen helmiäishohtoisenoloinen (hohtoinen siellä missä on ollut suojassa) kangas, joka tietysti on tummentunut lian ja oletettavati auringonvalon vaikutuksesta. Uskaltaakohan siihen mennä suhauttamaan mitään tekstiilinputsausainetta ja onko kokemusta auttavatko ne?

T

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #3 - 29.03.2012 klo 13:46:04
Tulosta viesti  
Olen sittemmin käyttänyt tuota mainitsemaani asetonia uudestaankin ja se näyttää olevan aika hyvää kankaan puhdistamiseen. Se ei tunnu liottavan värejä eikä ainakaa kutista kangasta kuten vesi. Olen tosin käyttänyt sitä irrottamatta kangasta. Kun kostuttaa rätin asetonilla ja pyyhkii/painelee sillä niin lika lähtee aika hyvin ja asetoni haihtuu pois nopeasti. Ei siitä uutta tule mutta ulkonäkö paranee kuitenkin.

Tekstiilinpuhdistusainetta olen koittanut kerran eikä sillä ollut mitään vaikutusta. Se oli jotain autonpenkkien puhdistusainetta spraypullossa.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #4 - 29.03.2012 klo 19:59:23
Tulosta viesti  
Olen pähkäillyt tätä puhdistus ongelmaa, vesijohtovesi sisältää kalkkia, joka harmaannuttaa
hohtavan kankaan pinnan. Minulla on noita kankaita vanhoista radioista. Ajattelin kokeilla
seuraavaa tarvitaan lähdevettä, metalliritilä, ja laakea astia. Astian alle laitetaan muovilevy
ja sen alle kaiutinkotelo laajakaistaelementillä. Sitten syötetään kaiuttimeen siniaaltoa esim.
10kHz, 10W vahvistimella. Pesuaineeksi voisi käydä vaikkapa mieto Tolu-liuos suhteessa 1:10
noin alkuun, aika voisi olla 15min. Mikä mahtaisi olla tulos? Tuo ritilä on siitä hyvä että kangas
kuivuu sen päällä, eikä tule juotteita. Lisäksi kankaan voi kiristää ritilälle, ei kutistu kuivuessa.
Ajatukseni perustuu ultraäänipesuriin, kankaille modifioituna. Miltä ajatukseni tuntuu?

Markku  Täh Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu