Radion käyttöönotto vaatii ehdottomasti kunnostuksen / tarkastuksen ensin. Täällä on monessa ketjussa mainittu kirjallisuutta mistä asiaa voi opiskella jos meinaat itse alkaa kunnostamaan sitä.
Lainaus:- Mahtaako tämä olla niitä yleisvirtalaitteita joissa voi runko jännittyä ja mistä sen voi päätellä? Takana löytyy jännitteenvalitsin ja isoin putki (kaavion mukaan AZ1) on virtalähteen näköisen asian päällä...?
Ei ole yleisvirtakone. Tässä tapauksessa tyyppinumeron perässä oleva "A" kertoo tämän. Tietysti vian seurauksena verkkojännite voi päätyä runkoon missä tahansa koneessa.
Lainaus:-Minkäänlaista ropinaa ei tullut kun kanavavalitsinta pyörittelin, liekö rikki vai onko vaan niin hiljainen volyymit täysilläkin kun ei ole antenni kiinni?
Tässä voi olla monta asiaa vialla niin, ettei sitä näin yhtäkkiä osaa sanoa. Liikkuuko viisari asteikkolasin takana, siitä voi olla naru poikki. Jonkimoinen antenni olisi kyllä tarpeen, parin metrin johdonpätkä antenniliittimeen yleensä jo saa kuuluville jotain. AM-lähetyksiä kuuluu vielä ulkomailta mutta suomalaiset lähetykset ovat loppuneet. Radiossa voi olla myös jotain vikaa (hyvin todennäköistä) ja sen takia ei kuulu mitään.
Lainaus:-Ainakin alkuperäinen virtajohto on syytä vaihtaa uuteen. Takana on "vesiputkimaadoitus"-liitin, hyödyttääkö tämä kytkeä pistorasian maadoitusliuskaan? Aikoinaan siis on parantanut vastaanottoa tuo maadoittaminen jos olen oikein ymmärtänyt, mutta onko siitä jotain hyötyä sähköturvallisuuden kannalta? Ja varmaan kannattaa käyttää laitteen kanssa vikavirtasuojaa?
Vikavirtasuojan käyttö on ihan hyvä asia. Ei se maadoitusliitin ole sähköturvallisuuden takia siinä mutta kai sen voi maahan kytkeä. Sähköverkon maasta voi tosin tulla häiriöitä enemmän.
Lainaus:-Sivussa on ilmeisesti virtakytkin mutta takaa löytyy myös läheltä virtajohtoa kytkin jossa A ja B -valinnat. Se katkaisi myös virrat. Mikä merkitys sillä on?
Kytkentäkaavion mukaan radiossa näyttää olevan kytkin jolla asteikkolamput saa sammutettua ja samalla kytkimellä anodijännitejohtoon kytkeytyy ylimääräinen vastus kun lamput on sammuksissa. Tuon merkitys ei ainakaan heti avaudu minulle? Mutta todennäköisesti virrat eivät katkenneet vaan lamput vain sammuivat?
Lainaus:-Voiko levysoitinliittimeen kytkeä jonkun uudenaikaisen äänilähteen, esim. mp3-soittimen? Liittimenä on 2 banaania päällekkäin ja niiden välissä litteä liitin, mitenköhän napaisuudet menee? Minulle voisi riittää radion käyttö pelkkänä päätevahvistimena jos vaan saisi toimimaan.
Mp3-soittimen voi kytkeä siihen jos tekee sopivan välijohdon. Toinen banaaneista on maa ja toinen signaalijohtoa varten. Monesti napaisuudella ei ole väliä mutta signaaliliitin on se, josta sormella koskettamalla radio hurisee enemmän. Johtoja päikseen vaihtamalla voi valita järjestyksen jossa hurinaa on vähiten mikäli sitä esiintyy. Se keskimmäinen litteä reikä on ohjuritappia varten. Se alkuperäinen liitin mikä siihen tulee, sopii nimittäin myös verkkopistorasiaan ja sen takia siinä on ylimääräinen ohjuritappi estämässä väärinkytkennän. Verkkotöpselistä ei muuten kannata alkaa askartelemaan siihen liitintä vaikka se siihen sopisikin!
Timo