Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Yleinen keskustelualue
› SORVAAMINEN
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
SORVAAMINEN (Luettu 1366 kertaa)
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Sijainti: Lappeenranta
SORVAAMINEN
23.08.2011 klo 06:14:33
Tulosta viesti
Tuli tässä lapsuus mieleen kun kerroin Timolle,että sorvasin metalisorvilla 7-8 vuotiaana.Meillä oli kunnon versta koton kun isä oli hienomekanikko ja keksijä.Se sai Parisin keksintöjen näyttelystä hopea mitalin vuonna 50 mainoskuva projektorilla.Se rakensi sota aikana rintamalle elokuvakoneita ja sodan jälkeen uusiin elokuva teatereihin.Elokuva koneissa oli aikoinaan kaarilamput ja se tarvi tasasähköa.Ne tasasuuntaaja putket oli ihan hirveitä jotain 15-20 cm paksuja ja oisko oleet puolmetriä korkeita.En ole sen jälkeen nähnyt selaisesta putkesta edes kuvaa.Semoisesta kaarilampun hiilisauvasta tein ensimäisen mikrohfoonini.Aikoinaan oli ilmestynyt sellainen lehti kuin VALO Tekniikanmaailmaa vastaava.Meillä oli niitä lehtiä sidottu kirjaksi monta kirjaa niisä oli esitetty kaiken maailman keksintöjä.Minulla jäi mieleen että kaikki suurimat keksinöt on tehty 1800 luvulla.Meillä oli kotona varmaan kaikki tekniikan kirjat joita oli saatavilla.Minulla on yksikin tekniikan kirja sarja jota on kirjastossa vain käsikirjaston puolella ja sieltä ei voi lainata voi olla arvokaskin.Niistä kirjosita sain kaiken laista tietoa kun rakentelin kaiken laisia laitteita.Muistan senkin kun olin alaluokalla koulussa kun rakensin puhelimet ja keskuksen.Puhelin yhdistyksen varastosta varastetiin johtoja kun vedettiin linjoja jokaisen kaverin kotia.Talon vintiltä toisen talon vintille ja kadun poikki upotettiin lipeelä kylästetyyn hiekka katuun.Silloin ei asvaltikatuja ollut olemassakaan.Oli kivi ja hiekka katuja.Kaupunki sai Kaukaan tehtaalta lipeää ilmaiseksi ja levitti sitä kaduille ja lipee hais. Muistan kun tein puhelimiin puhemuuntajia olin lukennut, että muuntajan sydän täytyy olla meltorautaa.Katkoin rautalangasta pätkiä ja saunan uunissa kuumensin ne punaseksi ja annoin hitaasti jäähtyä.Siitä mie sain satikutia kun rakensin ensin radion jolla sain polisiradion kuulumaan ja sitten lähettime polisia oli kiva kiusata isä kerran kuuli kun härnäsin polisia sain satikutia olin varmaan 10 vuotias.Silloin ei ollu saatavilla kuin niitä paksuja putken molikoita mitä nykyisin ei tahdo saada mistään.Isä rakensi 50 luvulla selisen elokuvakoneen joka näytti kolmeuloteista kuvaa siten se ei saanu rahotusta kun ois pitänyt hakea maailman laajuista patentia.Se purki sen koneen pieniin osiin poltti kaikki piirustukset ja sanoi jos hän ei sitä voi markinoida ei sitä tee kukaan muukaan.Isä kun purki sen koneen sain itselle hienon kolmikulmaisen prisman kun auringon valo sattu siihen hajosi valo spektriksi.Mie kun olen kertonut siitä kolmeuloteisesta kuvasta kukaan ei ole uskonut mutta minä olen nähnyt henkilökohtaisesti sen kuvan eikä siinä mitään lasia tarvinut.nyt täytyy lopetta tai tästä tulee romani.
putkis
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue ««
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.