Normaali aihe Paras kotimaisista ? (Luettu 7631 kertaa)
artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                
Paras kotimaisista ?
17.08.2011 klo 14:14:29
Tulosta viesti  
Onko foorumilaisilla yhteneväinen käsitys mikä olisi "se paras" putkiaikakauden suomalaisista radioista ?

Näkisin mielläni ehdotuksia parhaasta perusteluiden kera.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: Paras kotimaisista ?
Vastaus #1 - 17.08.2011 klo 15:15:40
Tulosta viesti  
Yhteneväistä käsitystä tuskin löytyy. Perusteitakin voi olla monia, äänen laatu, ulkonäkö, korjauksen helppous (tässä kohtaa Philips ei saa monta ääntä), tms.

Itse kallistuisin Salora Metropolin puolelle. Olen yhden sellaisen korjannut ja ääni oli kyllä hulppea. Ulkönäössäkään ei ole valittamista. Kyseinen yksilö oli Metropol 57 mutta luulisi muidenkin mallien olevan yhtä hyviä. Oma yksilö on 58 mutta se odottaa vielä entisöintiä.

Parhaat radiot äänenlaadultaan yms. lienevät muutenkin näitä mallistojen kärkipään malleja 50-luvun jälkipuoliskolta jolloin ula oli jo vakiintunut. Salora valikoitui minulle parhaaksi sen takia, että en ole päässyt vielä kunnolla kuulemaan muiden valmistajien vastaavia malleja paitsi yhtä Asan kaappiradiota (koneisto Asa 1029 vuodelta 1956) mutta se ei säväyttänyt samalla lailla. Tuossa olisi korjattavana yksi Asa 1060 (vm.-59) joten sen jälkeen tiedän paremmin sen äänen laadusta mutta ulkonäön puolesta se kyllä häviää Metropolille.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

lapinparta
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 17.08.2011 klo 21:01:21
Tulosta viesti  
Rastui kaikki höyryratiomiehet.
Minulla on neljä isoa konetta hyllyssä ja ne kaikki ovat hyviä.
Celeston Royal on äänenlaadultaan paras ja myös helppo korjata. Pääteasteessa on sovitettu neukku 6P14P-EV pari.

Seuraavaksi tulee Salora Metropol samoilla putkilla.

Celeston peittoaa Saloran paremmilla kaiuttimilla.
Yksi todella iso Basso eteenpäin, kaksi velodroomia molemmilla sivuilla ja kaksi Audax staattista diskanttia törröttää eteen.

Metropol on kyllä komea vaalealla viilulla pinnoitettuna, mutta ei Celestonkaan ruma ole.
Tuossa kuva Celestonista.

celeston_etu.jpg ( 84 KB | 0 latausta )
celeston_etu.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

lapinparta
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 17.08.2011 klo 21:02:18
Tulosta viesti  
Tässä kuva vielä Celestonin sisuskaluista.

celeston_sisus.jpg ( 101 KB | 0 latausta )
celeston_sisus.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                
Vastaus #4 - 17.08.2011 klo 21:50:21
Tulosta viesti  
Kaiutinarsenaali on ainakin vakuuttava. Ja muutenkin Celestonisi näyttää kuin uudelta. Hieno radio.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkv
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #5 - 18.08.2011 klo 16:48:32
Tulosta viesti  
Muistin virkistämiseksi tällaisen radion etsijälle: Celeston Royal on sama radio kuin Helvar Jubilé. Radiomalli on esitelty Helvar viestissä 3/1956.
Isojen kotimaisten 1950-luvun putkiradioiden pientaajuusvahvistimia on Åke Nyholm käsitellyt Radiot 1/2008. Luxor Ambassadörin, Salora Metropolin ja Celeston Royalin äänentoistoa on vertailtu TM 12/1957. TM:n numerossa 1/1958 oli esillä Asan 1148 malli.

Kauko Viitanen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #6 - 18.08.2011 klo 18:22:31
Tulosta viesti  
Minulla on tuo Celeston Royal ja siinä on todella hyvä ääni,
suunnittelu on onnistunut hyvin. Laitoin siihen sovitetun EL84
putkiparin pääteasteeseen. Kuinka sitten soi Sinfonia, joka on
työn alla, mielenkiintoista vertailla mikä on ero äänessä. Tuosta
huollosta sen verran, että näitä on ilo laitella verrattuna ulkomai-
siin kilpailijoihinsa.

Markku  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkis
Senior Member
Poissa

OH5EAB

Sijainti: Lappeenranta
Vastaus #7 - 21.08.2011 klo 10:06:17
Tulosta viesti  
Ajatelin minäkin antaa komentin.Sillä kaunein ja paras ääninen radio mikä minulla tällä hetkellä on VENNO F 265 V Super 3 sointi.Siivojatkin jotka käyvät kotonnani kehuivat miten hienot äänet radiosta kuuluu.Siten tyttäreni tuli käymään ja näki radion käänteli nuppeja ja sanoi minä haluan tämän radion.Näin olle joudun näköjään luopumaan radiosta.

putkis

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ville-Matti
God Member
Poissa

SRSH<br />

Vastaus #8 - 10.10.2022 klo 22:56:51
Tulosta viesti  
Nostanpa tätä vanhaa keskustelua. Olisi mielenkiintoista kuulla lisääkin näkemyksiä ja pohdintaa tästä aiheesta. Kokoelmassa on useampikin radio, jotka soivat ainakin omaan korvaan hienosti: Salora Metropol 57 ja 58 -mallit, Helvar Jubilé ja Jubilé DeLuxe, Philips B6SF62A, ASA 1135A jne.

Mutta kaikkein eniten olen mieltynyt Luxor Ambassadör 3398W:n ääneen. Muutaman pienen kytkentämuutoksen tekemällä Ambassadörin äänestä saa hyvän ja tasapainoisen. Ambassadörin äänessä ei ole mitään häiritsevää, johon kiinnittäisi huomiota. Sen sijaan voi keskittyä kuuntelemiseen.

Olen muihinkin radioihin tehnyt päätteisiin pieniä kytkentämuutoksia, joilla olen säätänyt ääntä omaa korvaa miellyttäväksi. Ambassadöriin tehdyt muutokset ovat kuitenkin kaikkein vähäisimmät ja helpoimmat tehdä.

Sivun alkuun
IP kirjattu