Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
› AITO VENÄLÄINEN RADIO
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu:
[1]
2
Lähetä aihe
Tulosta
AITO VENÄLÄINEN RADIO (Luettu 16068 kertaa)
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Sijainti: Lappeenranta
AITO VENÄLÄINEN RADIO
15.08.2011 klo 18:03:28
Tulosta viesti
Minulle tuli semmoinen radio joka painaa kun synti siinä on 7 putkea ja levysoitin.Minä en osaa kirjoittaa venäläisillä kirjaimilla,mutta suomensin sen cooglen kääntäjällä ja sain nimeksi RADIOGRAM-WEF-SOINTU.Siinä ei ole missään muuta kuin venäjän kieltä.Asteikossakin on ihmeelisiä nimiä en ole aikaisemmin nähnyt moisia aseman nimiä missään.Näinköhän kukaan ymärtää mikä vehje tämä on.Laittaisin kuvankin mutta minulla ei ole sellaista kameraa jolla saisi nettiin kuvan.Eikä tähän varmaan löydy minkään laisia papereitakaan.Mutta jos joku ymärtää mikä tämä on kirjottelisi
putkis
IP kirjattu
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Re: AITO VENÄLÄINEN RADIO
Vastaus #1 -
16.08.2011 klo 07:22:49
Tulosta viesti
Tästä radiosta viellä.Se on varmaan isoimpia radioita mitä minulla on.Siinä on hieno otratun näköinen pinta.Sisällä 2 kpl isoja kaiuttimia ja mahtava säätökondensaatori.Radiossa on neljä aaltoaluetta 12-9 MHz /9-4 MHz/1500-400 kHz ja 400-150 kHz.Levysoittaja näyttää päälisin puolin olevan kunnossa aino siitä on kuivanut kuminen veto hihna sen saisi varmaan leikattua polkupyörän sisä kumista.Äänivarressa on kääntö neula liekkö aidoilla timanteilla.Ihmettelen mistä ja minävuonna näin hieno radio tänne tullut.Ei se ainakaan minkään työntekijän radio ole ollut.Kyllä se on jonkun ison herran radio täytynyt olla.
putkis
IP kirjattu
MartinT
Senior Member
Poissa
Sijainti: Varkaus
Vastaus #2 -
16.08.2011 klo 08:07:43
Tulosta viesti
Hei! Venäläiset radiot on mulle vähän vieraita, mutta tälläinen sivusto on netissä:
http://oldradio.onego.ru/
Kannattaa vilkaista jos sieltä löytyisi lisää tietoa.
Martin
IP kirjattu
MartinT
Senior Member
Poissa
Vastaus #3 -
16.08.2011 klo 08:20:27
Tulosta viesti
SEn verran vielä, että WEF on Latvialainen radiotehdas, ei venäläinen. RMO:n sivuilta myös löytyy WEF:n radioista tietoa.
Martin
IP kirjattu
balticsuper
God Member
Poissa
Sijainti: Tampere
Vastaus #4 -
16.08.2011 klo 10:26:12
Tulosta viesti
Pieni korjaus?
Merkki lienee VEF, ei WEF
Olisiko koneesi tuollainen: VEF Akord (tai Akkord)
VEF_Akord.jpg
( 8 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Vastaus #5 -
16.08.2011 klo 12:32:44
Tulosta viesti
balticsuper on laittanut just samanlaisen radion VEF Akord kuvan kuin minulla on.Kun tutkin radiota tarkemmin huomasin ensimmäisenä,että pääteputkelta menee vastus välijaksoputkelle mikäli osasin oikein tulkita.Tämä vastus ehkä yhden watin on palannut ihan mustaksi ja arvoa ei saa mistään.Minkä hiton kokoisen vastuksen minä siihen laitan.Jos tähän ei löydy kytkentä kaavaa niin tämän kunnostaminen on ihan arpapeliä.Jänitteet radiosta löytyy ja pääteputkelta hiukan anto ääntä,että kajaritkin toimivat muute radio on ihan mykkä.Tämä on niin hieno radio ja levysoitajakin varmasti kunnossa,että on surku jos tätä ei saa korjattua.
Löysin muuten semmoisen paikan mistä saa venäläisiä putkia virma on TV-RADIO-VIDEOHUOLTO M KOPONEN KY Heinola.Virmassa näyttää olevan tuhottomasti kaikkea elktrooni alan tuotetta kaikkia hihnojakin löytyy varmaan satoja.Radioputki luettelokin oli pitkä kuin nälkävuosi.
putkis
IP kirjattu
MartinT
Senior Member
Poissa
Vastaus #6 -
16.08.2011 klo 14:21:04
Tulosta viesti
Linkki mistä löytyy kytkis:
http://elektrotanya.com/ussr_vef_akord.djvu/download.html
Tiedoston avaamiseen pitää koneella olla ohjelma jolla djvu tiedostot aukeaa. Ohjelman saa ladattua ilmaiseksi.
IP kirjattu
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Vastaus #7 -
18.08.2011 klo 18:10:31
Tulosta viesti
Radio toimii balticsuperin lähettämän kytkentäkaavan ansiosta.Radiosta oli pääteputken katodi vastus palannut.Vaihdoin samalla muutaman konkan kun niiden arvot oli nouseet kolminkertaisiksi toisin sanoen niisä oli vuotoa.Mutta siten minulle tuli ihmettelyn paikka.Kun mittasin pientaajuus putken anodi jännitteitä ne oli pilvissä.Ne piti olla kytkiksen mukaan 40 ja 28V mutta ne oli 186 ja 174V.Ihmettelin vähän aikaa ja siten muistin onhan minulla toinen radio missä on samanlainen putki vaihdoin putken ja radio lähti toimimaan.Sitten soi puhelin TELEMESTÄ yks kaveri soitti,että teidän karoke laitteiden langaton migrohvooni järjestelmä on kunnossa.Kysyi mikä siinä oli hän sanoi piti juotoksia korjailla.Kysyin mikä niisä oli hän sanoi painetun piiri juotos pisteissä on kolmenlaista ainetta ja niiden lämpökertoimet on erilaiset siitä johtuen niihin syntyy katkoksia.Kerroin samalla että korjailin venäläistä radiota ja ihmettelin kun pientaajuus putken anodijännitteet oli pilvissä.Hän sanoi heti , kun putki ei johda sen jännitteet nousee pilviin.En voi muuta sanoa , että opin taas kaksi uutta asiaa.
putkis
IP kirjattu
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Vastaus #8 -
19.08.2011 klo 20:41:02
Tulosta viesti
Kävin ettimässä ravintolan varastosta vanhoja savikiekkoja en tiedä miksi niitä sanotaan savikiekoiksi minusta ne on pakeliittia.Levyt olivat hirmu kulunneita ja naarmusia ajattelin ei nää voi enää soida.Kun laitoin vanhan Malmsteenin levyn soimaan se soi hienisti ei hyppinyt ekä paljon rahissukaan.Kun kuuntelin levyjä tuli vanhat ajat mieleen ajattelin tälläistä musikkia pitäisi soittaa putkiradio museossa.Näitä levyjähän voisi äänittää esim.DVD:lle ei tarvisi olla vaihtamassa levyjä.
Sitten tuli ogelma levyjen soiton jälkeen sammutin radion ja läksin katsomaan yhtä TV ohjelmaa.Ohjelman jälkeen laitoin radion päälle ajattelin kuunella viellä niitä levyjä mutta radio ei pihahtanutkaan.Mittasin pientaajuus putken 6zh8 jännitteet ne oli taas pilvissä ajattelin olin vaihtanut sen putken eilen ja nyt se on taas pimhtanut.
Nyt kuuluu kysymys mikä sen putken tuhoaa.Eikä minulla ole siihen uuta putkeakaan ja vaikka olisikin niin se olisi taas huomenna mykkänä.Nyt minulla on kaksi radiota jotka tarvitsisivat kyseisen putken.
putkis
IP kirjattu
Perunapiirakka
Senior Member
Poissa
Sijainti: Suomi
Vastaus #9 -
19.08.2011 klo 23:04:50
Tulosta viesti
Lainaus:
Kävin ettimässä ravintolan varastosta vanhoja savikiekkoja en tiedä miksi niitä sanotaan savikiekoiksi minusta ne on pakeliittia.
Oikeasti ne levyt ovat sellakkaa + jotain lisäainetta.
Ja se ensimmäinen keinotekoinen polymeeri on
B
akeliitti.
IP kirjattu
artosalo
God Member
Poissa
Sijainti: Perniö
Vastaus #10 -
20.08.2011 klo 11:52:32
Tulosta viesti
Aito venäläinen siis osoittautui latvialaiseksi VEF Akordiksi.
Tässä linkki aika laajaan esittelyyn ko. radiosta. Sieltä löytyy myös kytkentäkaavio.
http://radiopagajiba.lv/VEF/baltika/vefakord.htm
Kannattaa myös käydä etusivulla
http://radiopagajiba.lv
.
Sieltä pääsee RRR:n ja VEF:n moniin malleihin, joista skemat ym. Kytkikset löytyvät klikkaamalla tekstiä: "Cxema"
IP kirjattu
artosalo
God Member
Poissa
Sijainti: Perniö
Vastaus #11 -
20.08.2011 klo 11:59:24
Tulosta viesti
Pääteputken 6P6S anodijännitteen pitää kytkentäkaavion mukaan olla n. 280 V ja sitä ohjaavan pentodin 6J8 vain 40 V.
Lainaus:
Eikä minulla ole siihen uuta putkeakaan ja vaikka olisikin niin se olisi taas huomenna mykkänä.
Minulta saat kyllä uusia 6J8:ja jos on tarvis.
IP kirjattu
balticsuper
God Member
Poissa
Sijainti: Tampere
Vastaus #12 -
20.08.2011 klo 12:34:21
Tulosta viesti
Katkos pientaajuusputken katodipiirissä nostaa anodi- ja suojahilajännitteen ylös, kun
anodivirta ei kulje. Voi olla että katkos putken kannassa tai juotoksissa korjautuu
tilapäisesti putken vaihdon yhteydessä. Tutki putken pidin ja koko katodipiiri, joka kulkee
nastasta 5 päätemuuntajan ja kelojen L19, L20 ja L21:n kautta maihin.
Ehjänä piikistä 5 maihin vastusta saa olla vain vähän, ehkä muutamia kymmeniä
ohmeja, noiden kelojen arvoista kun ei ole tietoa. Voi olla että putkesi on ehjä.
Toinen mahdollisuus, tarkista, että putki hehkuu, jos katkos on hehkujännitepiirissä
niin tietenkin jännitteet nousevat myös.
IP kirjattu
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Vastaus #13 -
20.08.2011 klo 12:57:39
Tulosta viesti
artosalo tarjoaa putkea 6J8 onko se sama kuin 6 ja siten on X jossa viiva keskellä pystyssä ja sitten 8.Toisin sanoen
6 häkyrä 8 .Tälläista putkea kaipaan en tidä mikä 6J8 on.Kun en osaa kirjoittaa niitä venäläisiä kirjaimia mutta venäläisten aakosten mukaan HÄKYRÄ on suomeksi zh.Tämän putken jänitteet on pilvissä.
balticsuper antoi kyllä seikka peräiset ohjeen minun pitää siltä pohjalta tutkia radio.
putkis
IP kirjattu
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Vastaus #14 -
20.08.2011 klo 13:39:34
Tulosta viesti
balticsuber kiitos seikkaperäisestä ohjeesta miten tässä pärjäisikään ilman hyviä ystäviä.Katodipiirissä oli katkos olin kondensaatoria juottaessa juottanut putken nastan huolimattomasti ja kelalle menevä johto oli irronnut.Nyt radio toimii taas.Mutta sellaisen putken minä tarvitsisin siihen toiseen radioon josta lainasin putken.
putkis
IP kirjattu
Sivu:
[1]
2
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet ««
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.