Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Yleinen keskustelualue
› VANHAT MUISTOT
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
VANHAT MUISTOT (Luettu 6344 kertaa)
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Sijainti: Lappeenranta
VANHAT MUISTOT
01.07.2011 klo 04:57:31
Tulosta viesti
Heikkovirta ala oli aikoinaan unelma ammatini.Luvinkin 60 luvun alussa radiotekniikaa minulla on radioteknikka ykösen ja kakosen loppututkinto.Mutta kun olimme köyhiä ei minulla ollut mahdolisuus jatkaa opintoja vaan ajauduin vahvavirta puolelle ja olen sähköteknikko.olen toiminut ikäni vahvavirta puolella ja viimeiset 20 vuotta ravintoloitsijana.Muistan kun aikoinaan työpaja päivänä opettaja sanoi jokainen tulee vuorolaan selittämään mikä on radion herkyys enen ei pääse syömään tänään jäisi syömättä sillä en muista mikä on herkyyden määritelmä.Ja siten jutuissa vilahtelevia sanoja kuten skemma vai mikä lie sana ei kuulu radiohistoriaan.Jos puhumme radiohistoriasta tulisi myös käyttää sen ajan sanoja eikä lähteä muutamaan radiohistoriaa.Tai muutakaa nimikin sekaseuraksi.Jos puhumme radiohistoriasta tulisi myös käyttää sen ajan nimityksiäkin.Minä nään punasta kun sotketaan radiohistoriaan uusia nimiä.
Putkis
IP kirjattu
Perunapiirakka
Senior Member
Poissa
Sijainti: Suomi
Re: VANHAT MUISTOT
Vastaus #1 -
01.07.2011 klo 07:49:42
Tulosta viesti
Lainaus:
Jos puhumme radiohistoriasta tulisi myös käyttää sen ajan sanoja eikä lähteä muutamaan radiohistoriaa.Tai muutakaa nimikin sekaseuraksi.Jos puhumme radiohistoriasta tulisi myös käyttää sen ajan nimityksiäkin.Minä nään punasta kun sotketaan radiohistoriaan uusia nimiä.
Tästä on joskus aiemminkin ollu puhetta, tai ainakin mainintoja mm. komponenttien nimien yhteydessä. Vielä en ole nähnyt suomi-radiohistoria-suomi sanakirjaa tai edes listaa "sallituista termeistä". Joten ehkä semmoinen sitten olisi paikallaan koostaa, jos kerran saa ihan punaista näkemään.
Mielestäni kannattaa kuitenkin ensin miettiä mitä tällaiset (ja vastaavat) vaatimukset tekevät pienelle foorumille, joka käsittelee erittäin marginaalista asiaa. Lisäisivätkö tällaiset vaatimukset ihmisten halua kirjoittaa ja liittyä keskusteluun, tai lisäisikö se ihmisten yleistä kiinnostusta radiohistoriaa kohtaan? Tekisikö se foorumista tai srhs:tä helpommin lähestyttävän? Mitä lisäarvoa tällainen "oikeakielisyys" toisi internetin keskustelupalstalle? Helpottaisiko se ihmisiä löytämään tämän keskustelupalstan tai radiohistoriallisen seuran esimerkiksi Googlella tai muulla hakukoneella?
IP kirjattu
Jukka Rajala
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 -
01.07.2011 klo 08:17:01
Tulosta viesti
Tuo ehdotus kielenhuollosta forumilla on ihan ok,itse käytän päivittäin ko. termejä asiakkaille kun "väännän rautalangasta" selvitystä eri telepuolen asioista.
Käytänkin näissä uutta termistöä ja laitan sulkuihin vanhan termin tai nimen jos tuntuu ettei lukija ole ihan jyvällä (ei ymmärrä asiaa) .
Olen tainnut muutamalla musiikki-instrumentti vahvari forumilla tästä mainita kun siellä välillä aika kummallisilla termeillä,esimerkkinä hila-vastus, siitä oli monta varianttia,oli grid-vastus ,anodia sanottiin "plate" ,eli selvästi oli suomenkieliset nimet kateissa. Olipa kerran katodyne konkka jonka ajattelin olevan perinteinen pääteputken katodikonkka.
Putken elektrodien osalta ehdotin että laittavat sulkuihin sen merkinnän mikä on yleisesti käytetty esim putkidatoissa.Pentodissa esim:Suojahila (g3) , jarruhila (g2) ,ohjaushila (g1) .. olkoonkin sitten termit ja nimet väärin niin tiesi mistä on kyse.
IP kirjattu
Perunapiirakka
Senior Member
Poissa
Sijainti: Suomi
Vastaus #3 -
01.07.2011 klo 08:47:27
Tulosta viesti
Oikeakielisyys
on
hyvä ja tavoiteltava asia. Mutta minusta huomattavasti isompi ongelma foorumeilla on välimerkit, kappalejaot, isot alkukirjaimet yms. kuin oikea termi jarruhilalle. Tyvestä puuhun...
Mutta mitä tuossa yritin sanoa on se, ettei julkinen keskustelufoorumi varmaankaan ole oikea paikka radiohistoriallisen termistön tallentamiseen tai käyttämiseen. En näe mitään lisäarvoa sillä, että keskustelufoorumin tekstit ovat kuin 40-luvun sähköoppikirjasta.
Ja joo, nuo musiikki-instrumenttipalstat on kyllä välillä mahtavia ja ihan omaa luokkaansa. Etenkin kitaristit termeineen.
Nimim. "soitinkaupassa töissä".
IP kirjattu
OH2FBX
God Member
Poissa
Sijainti: Hanko
Vastaus #4 -
01.07.2011 klo 10:00:56
Tulosta viesti
Ah taasen oikeakielisyyttä. Kovasti vaihtelevaa termistöä saapi tälläkin palstalla lukea ja välillä äidinkielen koulukurssin oikeinkirjoitus on unohtunut tai jäänyt omaksumatta. Ei mahda mitään, jokainen taaplaa (pinoaa puita) tavallaan.
Itse opin termistön 50-luvulla emeriitus prof O.A. Wiion ja Unto V. Somerikon kirjasta. Se tieto on sitkeässä joskin uudempaa termistöä olen omaksunut alan kirjallisuudesta esim. tuoteluettelot yms.
Tätkeintä lienee että lukijat ymmärtävät vaikka "Viestintä epäonnistuu aina paitsi sattumalta" sanoo Wiion laki.
Tällaisella palstalla on myös se hyvä puoli että jos ei ymmärrä niin voi kysyä palstalla tai YVn kautta.
Ilmari Nikander
IP kirjattu
putkis
Senior Member
Poissa
OH5EAB
Sijainti: Lappeenranta
Vastaus #5 -
01.07.2011 klo 11:17:36
Tulosta viesti
Tarkoitin lähinnä että käytetäisiin mahdolisuuksien mukaan suomenkielisiä sanoja. Seuran nimikin alkaa SUOMEN jos joku haluaa kirjoitella vierailla kielillä on näitä ulkolaisia seuroja. Ulkolaiset kyllä ymärtää sivuille tulessa että siellä puhutaan suomea Suomen kieli on muutenkin alenusmyynissä joten sitä pitäisi kanustaa. Suomalaistenkin pitäisi ymärtää että kyyseesä on SUOMALAINEN seura.
Putkis
IP kirjattu
OH2FBX
God Member
Poissa
Sijainti: Hanko
Vastaus #6 -
01.07.2011 klo 12:45:20
Tulosta viesti
Kielitoimisto eli virallisesti Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kielenhuolto-osasto vastaa suomen kielen huollosta.
Muistelen lukeneeni joskus että heidänkin mielestä puhelieli on täynnä erilaisia vierasperäisiä ja slangisanoja, enemmän tai vähemmän yleisiä tai jonkun erikoisalan . Kannattaa katsoa mallia kuinka joustava suomenkieli nykyään onkaan Kielitoimiston sivuilta
http://www.kotus.fi
Tuntuu siltä että melkein kaikki on sallittua.
Ilmari Nikander
IP kirjattu
LowTech
Senior Member
Poissa
Sijainti: JKL
Vastaus #7 -
15.07.2011 klo 19:35:51
Tulosta viesti
Tuli mieleen, että termistöähän voi kerätä talteen. Esim. joku sanakirja -tyyppinen listaus eri aikakausilla käytetyistä sanoista ja sanonnoista selityksineen sekä esiintymisaikakausineen (ja ehkä maantieteellisine sijainteineen murretapauksissa). Tehtävä vain on työläs ja termejä varmasti löytyy koko ajan lisää. Lisäksi ongelmana on ihmisen muisti, joka on välillä lyhyt ja valikoiva.
Kirjallisuudessa esitetyt termit on helppo liittää oikeaan aikakauteen, mutta puhekielessä esiintyneiden asioiden kanssa on vaikeampaa ja niissä tulee "muisti-ilmiö" vastaan.
Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue ««
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.