Kauko Viitanen kirjoitti jokin aika sitten:
Lainaus:Radiolaitteita rakentamaan II kirjassa on ohje alusta loppuun asti omatekoiselle putkitekniikkaan perustuvalle ula-virittimelle. Ohje on kirjan mukaan laadittu "todellisille taitajille".
Mikäli näiden kirjojen hankkiminen tuottaa vaikeuksia, voin skannata niiden ula-radioihin liittyvät rakennusohjeet.
Minua kiinnostaisi kovasti juuri ULA-etupäätä koskevat asiat, joten jos saat skannattua, niin kiitos jo etukäteen.
Olen aikeissa ainakin kokeilla oman ULA-etupään suunnittelua ja rakentamista. Tarkoitukseni on rakentaa etupää, jossa on erillinen oskillaattori- sekoitus ja esivahvistinaste. Käynnistin jo homman rakentamalla kaskadikytketyn 6N14P ( ECC84 ) ULA-esivahvistimen. Homman arviointia vaikeuttaa osin se, että vahvistimen suuriohminen lähtö piti sovittaa takaisin 50 ohmiin, jotta pystyn analysoimaan mittalaitteillani mihin tulokseen on päästy. Tästä syystä asteessa on häviöitä enemmän kuin kytkettäessä suoraan toiselle putkelle suuriohmisesti. Aste oli muuten helppo saada toimimaan. Kun tulo ja lähtö oli sovitettu 50 ohmiin, oli vahvistus n. 17 dB ja kohinaluku sen verran hyvä, että referenssivastaanottimena käyttämäni Tivoli Radion herkkyys parani n. 1,5 ... 2 dB kun kytkin putkivahvistimeni antennin ja Tivoli Radion väliin. Voin laittaa skeman jos joku alkaa kiinnostua. Tosin muut etupään asteet ovat vasta "haudonnassa". Joka tapauksessa tulen käyttämään kolmikko-säätökonkkaa. Viritän siis esivahvistimen tulon ja lähdön sekä yksi osio tarvitaan oskillaattorille.
Raimo kirjoitteli stereokelpoisen vt-asteen mahdollisista erityisvaatimuksista. En keksi äkkiä muuta kuin hiukan suuremman kaistaleveyden. Vt-vahvistusasteita ei käsittääkseni tarvita kuin kolme, kun tehdään varman päälle.
Edellä esitetty saksalainen linkki, josta löytyy 10,7 MHz vt-muuntajia ja suhdeilmaisinkeloja on todella onnenpotku ja ratkaisi osaltani monta suurta ongelmaa. Etsin USA:sta vt-muuntajia, mutta yhtä enempää ei ollut yhdelläkään myyjällä ja näissä 30 euron postikulut/kpl.
Ajattelin kyllä kokeilla stereodekooderiakin putkilla tehtynä. Esimerkkinäni käyttämän RCA:n kytkennän mukaisia vt-muuntajatyyppisiä suodattimia ei ole helppo rakentaa, joten olen ajatellut kokeilla tavallisia LC-kaistanpäästösuodattimia.
Mutta tähän pisteeseen on vielä aikaa.