Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Kontakti häiriöiden puhdistus (Luettu 39750 kertaa)
putkis
Senior Member
Poissa

OH5EAB

Sijainti: Lappeenranta
Kontakti häiriöiden puhdistus
24.06.2011 klo 14:14:43
Tulosta viesti  
Tuli mieleen kun luvin netistä radionentisöinistä ja kosketus kärkien puhdistuksesta.
Vuonna 1970 jouduin kertausharjoituksiin.Minulle soitetiin että viikon loppuna alkaa kertausharjoitukset ja minun pitäisi tulla sinne sanoin ei oikein jouva kun omakotitalokin on rakenteilla,minulle sanottiin mitkään syyt ei kelpaa sillä sotilaspiirin alueelta ei löydy muita radiomekanikkoja.Niinhän minä sinne menin ja hieno korjaamo mittalaiteineen pystytetiin keskelle mettää teltaan.Ensin yksi juttu mietitäväksi kun minulla oli loistevalaisin työpöydän yläpuolella ja teltan katonrajassa oli kuuma niin valaisin sammui aina muutaman tunnin kuluttua,joten toinen valaisin piti olla maasa jäähtymässä joka nostettiin samuneen tilalle toisin sanoen valaisin piti vaihtaa muutaman tunnin välein.Sitten radioiden korjaukseen siihen aikaan oli käytössä TOPI radiot joita pääasiassa korjattiin.Metsissä oli joitakin B-asemia ja suuntaradioasemia joilla piti käydä.Kerankin lähetti toi peitepiiroksen ja viestin että määräty asema on saanut osuma ja sine pitää lähteä.Soitin autokuskille että nyt lähdetään autokuski sanoi mine lähetään sanoi Haminaan päin päätietä.Kun olimme ajaneet Haminaan päin jonkun matkaa sanoin nyt pitäs päästä oikealle meillä oli UNIMOKKI kuoroma auto kun sanoin oikelle kuski veti ratin linkuun sanoin et kai sie tästä lähe menemään siinähän on oja ja pusikkoinen rinne kuski sanoi tää auto mene vaikka minne.Niinhän myö mentiin senkun pusikot ryski viereiseen metsään.Sen jälkeen sanoin jos tää auto menee umpimetässä ota kompansi suunan radioasemalle ja menään siten suorinta tietä.Myö mentiin läpi metsän sen kun pusikot rytki ja satuimme suoraan radioasemalle.Kun pääsimme asemalle kaverit sanoi hyö kuunteli mikä sieltä tulee kun kauhee rytinä vain kuului.Täytyy sanoa kyllä unimokki oli kunnon auto.Siten asiaan kun kertausharjoitukset päätyivät piti tehdä selvitys radiokorjaamon toiminasta yksi lause minulla oli siinä " Puolet radioista korjattiin CRC:llä " käytän tänäpäivänkin CRC:tä en tidä mitä muut käyttävät mutta minusta hyvä aine.

Putkis/Heimo

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkis
Senior Member
Poissa

OH5EAB

Re: Kontakti häiriöiden puhdistus
Vastaus #1 - 24.06.2011 klo 15:00:53
Tulosta viesti  
Putkis viellä.Edellisesä kirjoituksessa on virhe kun puhuin kuoroma autosta ei kysymyksessä olut unimokki vaan PROTOSISU anteeksi muistamattomuus.Muistan että auton runko taipui 45 astetta, että sillä oli aina kaikki tassut maasa.

Putkis

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Vastaus #2 - 24.06.2011 klo 15:14:30
Tulosta viesti  
Onpahan ollut reissu.

Ihmettelen yksistään CRCn käyttöä. Minulle se on usein levinnyt muuallekin ja aiheuttanut kontaktien välisen eristyksen. Loistava aina varon käyttäen mekaanisen liikkumattomuuden korjaukseen.

Elektr. koskettimiin olen käyttänyt esim. Partcon myymää PRF 7-78 voitelevaa kontaktien puhdistusainetta ja PRF 6-68 rasvatonta "kuiva"  puhdistusainetta. Parempiakin on olemassa.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Vastaus #3 - 24.06.2011 klo 15:23:31
Tulosta viesti  
Hauska tarina. Hymiö

PRF 7-78 "se ruskea" on varmasti yleisin aine, sekä tietysti lisänä muiden valmistajien vastaavat dödöt. Itse olen tehnyt soitin- ja soitinlaitehuoltoja ja varmasti vähintään se puolet on korjaantunut ihan vain 7-78:a suihkimalla. Erilaisia kontaktihäiriöitä ja likaantumista siis. Vieläkin tulee toisinaan vastaan laitteita jotka ovat olleet tupakansavuisissa ravintoloissa enempi tai vähempi kiinteässä asennuksessa vuosikausia, ja hajun lisäksi semmoinen kellertävä tökötti on kerääntynyt myös potikoihin. Toimii kunnes sitä kovasti jäykistynyttä potikkaa pyöräyttää... "Äskettäin" tuossa talvella putsasin 80-luvun mikserin kaikki 104 pyörivää potikkaa ja 16 liukuvaa potikkaa sekä liittimet. Kaikki PRF 7-78:lla. Olihan se hitollinen homma, mutta niin vain alkoi toimia täysin moitteetta!

Tämän ei pitänyt olla mainos tuota ainetta kohtaan, mutta ehkä vähän saattoi olla. Täh

Sivun alkuun
IP kirjattu

putkis
Senior Member
Poissa

OH5EAB

Vastaus #4 - 24.06.2011 klo 16:04:53
Tulosta viesti  
Kun kirjoitin CRC:n käytöstä niin siloin oli sateinen aika ja radiossa oli paljon kosteuden aihettamia vikoja.Varsinkin TOPISSA oli selainen erillinen ohjausyksikkö mikä oli aina sateelle altiina.Oli myös yksi B-asema josta pojat ilmoitti että saavat hirveitä sähköiskuja teltassa oli varmaan sen verran kosteutta että se aiheutti häiriöitä.Silekin asemalle hakasin maahan rautapuikkoja ja niistä vedin johdon aseman runkoon sähköiskut hävis.

Heimo

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #5 - 24.06.2011 klo 19:17:06
Tulosta viesti  

Tästä CRC 5-56:n käytöstä sen verran, että se on tarkoitettu lähinnä au-
to käyttöön, liittimiin yms. Laakereiden, kiertokytkimien tai potikoiden voi-
teluun en sitä missään tapauksessa käyttäisi.

Itse olen käyttänyt PRF-tuotteita, lähinnä 6-68 ja 7-78, yksi syy on aikaa
kestävät pulloventtiilit, mikään ei ärsytä enempää kuin puolillaan oleva märkä
purkki josta paineet ovat kadonneet.

Ostin kymmenisen vuotta sitten PRF 290 Turbo oil purkin, ainetta on vieläkin
jäljellä ja purkki kuiva ja paine ok. Tarve kun on lähinnä pisara kerrallaan eri-
laisiin liukulaakereihin, esim nauhurien moottorit, pisara parsineulan varteen,
juoksee kauniisti laakerin juureen ja taas tuli ikälisää moottorille, monasti on
välttynyt moottorin vaihdolta, etenkin kasettidekeissä.

Minkä valmistajan aineet ovat parhaita, en ota kantaa, mutta jos haluaa niin
parempia voiteluöljyjä löytyy kellopuolelta, hinnat vaan voivat olla ihan omassa
luokassaan.

Markku  Hymiö 
« Viimeksi muokattu: 24.06.2011 klo 23:14:17 Kirjoittaja Maja »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #6 - 24.06.2011 klo 21:15:48
Tulosta viesti  
AHAA

Vain on sellaistakin CRCtä. Mikähän on sen ala-tyyppi, muistatko?

Lisää tietoa kaaliin.

Ilmari

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #7 - 24.06.2011 klo 21:27:42
Tulosta viesti  
Noita spray-tuotteita on "kuivia" ja "voitelevia". Mikä sopii mihinkin (potikat, putkenkannat, kytkimet jne)?

Intin autoista tuli mieleen, että Hyrylässä meillä jäi suohon kiinni Protosisu. Toinen tuli auttamaan ja sekin jäi kiinni. Kolmas oli naapurin ihme, eli Ural. Kuski laski regaspaineita ja ajoi suolle ja nykäsi proton kerrallaan pois.

Urali kulki Lohjajalla metsikössä kuin metsäkone. Pienet puut ja pöheiköt eivät haitanneet.

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkis
Senior Member
Poissa

OH5EAB

Vastaus #8 - 24.06.2011 klo 22:12:19
Tulosta viesti  
Kun joku kysyi mitä crc:tä käytimme en muista mitä se lie ollut mutta intin korjaamon varusteisiin ei kuulunut muuta ainetta.CRC oli irtotavaraa isossa pullossa josta sitä kaadetiin sellaiseen pumppupuloon.Liekkö siten ollut crc:n valmistamaa erikoistuotetta radionkorjausta varten kyllä se ainakin toimi hyvin.En tiedä mistä intti sitä osti se oli irtotavaraa eikä missään painepurkissa.Kyllä sitä oli Hämeenlinna radiokorjaamosakin voi olla vielläkin intin radio korjaamoilla.Onko kukaan ollut intin radiokorjaamolla jos tietäisi paremmin mitä ainetta se loppujen lopuksi on.Ei koskaan tullut mieleen selvittä mitä se oli sitä sanotiin vain CRC.

Heimo

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #9 - 04.07.2011 klo 10:35:52
Tulosta viesti  
Minä siirryin 80-luvulla Kontakt Chemien tuotteisiin kun PRF:llä sai mm. jumiutettua liukupotikat joissain malleissa.
Voivat toki tuotteiden koostumukset olla nykyään erilaisia.

Onhan  noita täällä mainittuja PRF:nkin tyyppejä minulla olemassa, mutta pääsääntöisesti olen tilannut Saksasta noita Kontakt Chemien tuotteita samalla kuin saman firman kupari- ja grafiittiaerosolejakin.

Deoxit on myös mielestäni hyvä merkki puhdistusaineissa varsinkin vanhempaan ja "krouvimpaan" elektroniikkaan johon pääsee hyvin sivelemään puhdistusaineita.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #10 - 04.07.2011 klo 10:48:35
Tulosta viesti  
Voitko Ilpo kertoa lisää noista Kontakt Chemien aineista. Onko ne liuottavia jotka vaativat sitten pyyhkimistä tms. vai keniallisestivaikuttavia kuten Deoxit. 
Deoxit on muistaakseni ollut myös puhetta ja olisiko se ollut FinnHam palsta kautta yhteistilauksia.
Olisi hyvä lisätä tätä tietoutta täällä palstalla.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #11 - 04.07.2011 klo 12:29:28
Tulosta viesti  
Esimerkiksi tehdas suosittelee puhdistamaan ensin Kontakt 60:llä, sen jälkeen huuhtelu Kontakt WL:llä ja lopuksi suojaus/voitelu Kontak 61:llä.
Aina ei ole tullut näin hienosti meneteltyä vaan karkeammat puhdistukset on tullut tehtyä tuolla 60:llä pelkästään.
Tuotteista löytyy tietoa esim:
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=3&idx=786392&country=ALL&product=...

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #12 - 04.07.2011 klo 14:23:43
Tulosta viesti  
Kiitos

Netistä löytyi tietoa.  Hymiö Valmistaja CRC, myös suomalainen sivu löytyy ja myyjä. Taasen opin lisää.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #13 - 04.07.2011 klo 17:30:10
Tulosta viesti  
Olisikohan nuo yhtään vastaavia tuotteita kuin CRC kontaktinpuhdistaja ja CRC kontaktinsuoja? Noilla nimillä niitä myydään ainakin Motonetissä. Vissiin ainakin pyritään samoihin päämääriin kuin Kontakt Chemien tuotteilla joiden valmistaja nykyään on CRC, vai onko se päinvastoin?

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #14 - 05.07.2011 klo 08:25:29
Tulosta viesti  
Käsittääkseni Kontakt Chemie on kyllä ollut alunperin itsenäinen saksalainen tehdas.
Siinä on varmaan tehty yrityskauppoja jossain vaiheessa ja tuo CRC on ostanut saksalaisfirman?
Tilasin viimeksi noita joltain ( en muista firmaa laskumappeja kaivelematta) saksalaiselta tukkuliikkeeltä kun olivat edullisempia kuin kotimaassa tai Ruotsissa.
Mieleen vaan jäi, että myyjäliike kertoi minun olevan ensimmäinen asiakas Saksan ulkopuolelta, mutta että toimittaa mielellään minne vain EU:n alueella....
Taisi olla lisäksi niin, että kotimaassa ei ollut koko tuotevalikoimaa varastotavarana ja minulla oli silloin tarve noista johtavista pinnotteista.

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4
Lähetä aiheTulosta