Normaali aihe Pienet metallisorvit (Luettu 9041 kertaa)
Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Pienet metallisorvit
05.03.2011 klo 01:09:49
Tulosta viesti  
Olen hankkimassa ns. minisorvia, tarjolla on monenlaista, onko kokemuksia
niiden toimivuudesta? Kelanauhuri-projekteissa sita kaipailisi silloin tällöin.
Pää-osin ovat kiinassa valmistettuja, niiden tarkkuus arveluttaa, tarkat kello-
sepänsorvit taas ovat liian pieniä. Mitä pitäisi ottaa huomioon valinnassa?

Markku   Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

balticsuper
God Member
Poissa

Sijainti: Tampere
Re: Pienet metallisorvit
Vastaus #1 - 05.03.2011 klo 14:28:22
Tulosta viesti  
Minulla ei ole noista kiinalaisista etc mitään kokemusta, sensijaan minulla on ollut jo abt 30 vuotta
WMW hobbymat Universal, enkä käsitä miten olisin tullut toimeen ilman sitä.
Olen korjannut ja huoltanut melko paljon mm kela- kasetti- ja videonauhureita ja sorvi on
ollut kyllä korvaamaton apu.

pahimpia puutteita omassani ovat:

- kierrosluvun säätö hihnojen vaihdolla, tulee yleensä ajettua sillä yhdellä (melko hitaalla)
 nopeudella. hanki mekaanisella vaihteistolla tai portaattomalla, elektronisella säädöllä varustettu malli.
- karaporaus on vain 12 mm, jää usein pieneksi, joku 20 mm antaisi jo pelivaraa.
- suurin pyörintähalkaisija 120mm, esim pidempien vetohihnojen tekoon ei riitä.
- teräkelkassa ei ole lukkoa, jolla sen voisi kytkeä syöttökarasta irti, on joskus melkoista
 veivaamista kun kelkkaa pitää siirtää pidempiä matkoja.

Tämmöisellä pikkusorvilla voi helposti tehdä erilaisia välipyörien kumeja, sekä 4-kulma-
että lattahihnoja, käyttäen eripaksuisia kumilevyjä aihioina. Niiden kestävyys riippuu
tietenkin saatavilla olevista kumilaaduista.

Kuvassa on kiinnitettynä muovista tehty porrastettu pidin erikokoisille välipyöräkumeille
joita on siinä malliksi kaksi kappaletta valmiina työstettäväksi.

WMW_Hobbymat_.jpg (Liite poistettu | 0 latausta )
Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 05.03.2011 klo 15:04:10
Tulosta viesti  
Minulla on pieni kiinalainen metallisovi, hiukan pienempi kuin linkissä oleva:

www.koneita.com/metallisorvit/metallisorvi_nova_cj-350.htm

Kyllä sillä sorvaa, tosin tuttavani kävi säätämässä kelkkojen välykset sopivaksi.

Nykyisin ilmeisesti pienet saksalaismerkitkin tehdään Kiinassa tai jossain siellä päin.

Sorvin lisäksi joutuu hankkimaan paljon teriä yms. lisävälineitä ja niistä muodostuu yllättävän iso hinta.

Mutta, sorvaamien on kivaa...

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5IJL
God Member
Poissa

SRHS, Hamina

Vastaus #3 - 05.03.2011 klo 16:14:13
Tulosta viesti  
Minulla on CQ9325 tyyppinen kiinalainen sorvi ja täytyy sanoa samoin kuin pikku jyrsinkoneestanikin, että en toista ostaisi.

Vaikea on sanoa tehdäänkö eurooppalaismerkkien halvempia malleja enää Euroopassa vai Kiinassa, mutta Kiinassakin tehdään sitä mitä tilaaja haluaa eli laatutuotteisiin sielläkin pystytään. Tänne vaan markkinoidaan ne halvimmat ja huonoimmat koska ihmiset eivät näytä oppivan sitä ettei halvalla saa hyvää. Itsekään en ole sitä oppinut.

Esimerkiksi työkaluliikkessä olen tutustunut Optimum merkkisiin koneisiin joista jo päältä näkee eron näihin halpoihin kiinalaisiin.
Tarkoitus on joskus uusia koneita ja esim. em. merkki on harkinnan alla.

Kiinalaisten halpakoneiden valmistustarkkuuden heikkouksien lisäksi ongelmia aiheuttavat huonot raaka-aineet. Työkaluliikkeen myyjä kertoi yhdestä pylväsporakonemerkistä jonka pylväsputki oli niin ruosteessa sisäpuolelta, että oli ruostunut puhki läpi kiiltävästä päällipinnasta. Sanoi, että ko. merkin edustus loppui siihen.

Kuvia verstaani härveleistä seuraavan linkin perästä. Ekoissa kuvissa eräs kaverini on tekemässä jotain aseen piippua.
http://koti.mbnet.fi/~ijl/metalli.html

Ilpo

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
IP kirjattu

esap
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS

Sijainti: Mikkeli
Vastaus #4 - 06.03.2011 klo 16:00:24
Tulosta viesti  
Kiinalaisissa on se ongelma että juuri tuo valmistustarkkuus on heikko. Tuollainen pikkusorvi pitäis olla tarkkuudeltaan hyvä koska osatkin on pieniä. Pelkät paperilla olevat ominaisuudet ei kerro vielä mitään. Jättäisin tuollaset hankkimatta.

Kannattaa seurata vaikka vanhempia pöytämallin pikkusorveja. Jos sellasen löytää kunnollisen niin kannattaa maksaa enemmän kuin uudesta kiinalaisesta. Tuttu osti kiinalaisen ja sanoi että se ei ollut edes hyvä aihio kun kaikki siihen piti tehdä uusiksi.

En muista mallia tai valmistajaa mutta virossa kerran katselin sorvia, sellaista pientä pöytämallia. Tais karakorkeus olla n. 100mm eli suht pieniin hommiin käypänen. Välityksen muuttaminen oli hihnoilla. Oli käytetty laite ja neukkuvalmisteinen. Oli vaan silloin rahat vähissä etten voinu ostaa sitä. Olis maksanu n. 150€. Se oli myytävänä lasnamäessä jossain pienessä työkalukaupassa, tie oli muistaakseni punane pst. Kerran kun sitä kauppaa etsin niin oli koko rakennus pistetty maantasalle ja rakennettu uutta tilalle.

Voihan se olla että muutaman vuoden päästä kiinastakin alkaa tulla kuranttia tavaraa kohtuu hintaan. Kyllähän tuo kiinalaisien laatu on koko ajan parantunut vaikka vieläkin suurin osa on täyttä pskaa niiden omista merkeistä.

Harrastuksen kohteena USSR / Venäläiset elektroniikkalaitteet kelloista telkkareihin.&&&&Email: larssi21074(ätmerkki)hotmail.com
Sivun alkuun

IP kirjattu

MartinT
Senior Member
Poissa

Sijainti: Varkaus
Vastaus #5 - 06.03.2011 klo 17:24:39
Tulosta viesti  
Oliko tämännäköinen? Kyllä tuosta 150€ maksaisin.
http://www.lathes.co.uk/russian/

Martin

Sivun alkuun

IP kirjattu

esap
YaBB Newbies
*
Poissa

SRHS

Sijainti: Mikkeli
Vastaus #6 - 08.03.2011 klo 21:01:38
Tulosta viesti  
Oli virossa nähty ehkä astetta kevyempi kuin tuo linkin malli. Siitä tosin puuttui nuo hihnavedon suojakotelot joka voi hämätä. Mutta myös istykka näytti pienemmälle.
Olisin kyllä itsekin maksanut siitä sen 150€ mutta silloin oli reissulla käteinen loppu eikä virossa vielä onnistunut rahan nosto pankista, puhumattakaan että automaatista.  Surullinen

Harrastuksen kohteena USSR / Venäläiset elektroniikkalaitteet kelloista telkkareihin.&&&&Email: larssi21074(ätmerkki)hotmail.com
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #7 - 09.03.2011 klo 22:27:44
Tulosta viesti  
Kiitokset vinkeistä

Olen katsellut noita pöytämalleja kärkivälillä 300mm, merkkejä löytyy, mutta
jos unohtaa värityksen koneista, erot ovat aika pieniä. DIN 8606 työkalutarkkuutta
ei luvata yhdellekkään mallille. Optimum 240 x 500 on pienin normin täyttävä malli,
jonka selaillessa olen löytänyt, mutta liian iso tarpeisiini nähden. Etsimäni 300mm:n
koneet valmistetaan nähtävästi kaikki kauko-idässä, merkistä riippumatta.

Käytetyt sorvit tässä kokoluokassa ovat kiven alla, etenkin jos kunnossa olevaa haes-
kelee.

Ylempänä kuvassa oleva Emco on euroopassa valmistettu kone ja tietämäni mukaan
tarkka kone, onko normitettu sitä en tiedä. Olen tutkaillut Bernardon 300V mallia, onko
kenelläkään kokemusta koneesta?

Markku  Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu