Normaali aihe Putkidiodin mittaaminen (Luettu 3510 kertaa)
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Putkidiodin mittaaminen
22.02.2011 klo 17:40:52
Tulosta viesti  
Olen jo vähän aikaa suunnitellut putkitesterin tekemistä ja yksi asia mikä minua askarruttaa on diodien mittaaminen. Mikä on paras tapa mitata diodin kunto (emissio)? Itse olen miettinyt sellaista, että diodin läpi laitetaan menemään virtaa virranrajoittimen kautta, joka on säädetty datalehden mukaiseen maksimiarvoon (tai vähän alle). Sitten luetaan diodin yli oleva jännite ja verrataan datalehden käyrään. Tällainen käyrä löytyy ainakin niistä muutamista datalehdistä mitä katselin. Kuulostaako tämä järkevältä vai onko olemassa jokin muu parempi konsti? Tarkoitus olisi saada jonkinmoinen indikaatio onko putki hyvä/kohtalainen/huono. Mitään ominaiskäyriä ei tarvitse selvittää vaikka em. tavalla sellaisen varmaan helposti saisikin piirrettyä. Ilmeisesti mitään automaattista hyvä/huono indikaattoria ei pysty tekemään?

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2477
Sijainti: Perniö                
Re: Putkidiodin mittaaminen
Vastaus #1 - 22.02.2011 klo 20:55:58
Tulosta viesti  
Miksi niin monimutkaisesti ?
Minä mittaisin diodin läpi kulkevan virran suoraan datojen antamalla jännitearvolla.
Tämä tietysti edellyttää säädettävää jännitelähdettä, mutta kaikilla radiomiehillähän sellainen on. Mahtava
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Putkidiodin mittaaminen
Vastaus #2 - 22.02.2011 klo 21:39:42
Tulosta viesti  
Voihan sen tietysti noinkin päin tehdä Hymiö Enpä tullut ajatelleeksi. Minulla oli alun perin jokin toinen idea jossa oli virtarajoitin mutta se ei ollut järkevä ja siitä jäi tuo nurinkurinen ajattelutapa. Testeriin tulee joka tapauksessa säädettävä anodijännite ja jonkinmoinen virranrajoitinkin siihen tulee.

Onko tuo nyt sitten paras tapa mitata diodeja?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Putkidiodin mittaaminen
Vastaus #3 - 23.02.2011 klo 12:32:46
Tulosta viesti  
Hei Timo

Mulla on AVO V.C.M. 163. Perinnevarikolla. Siinä valitaan mukana olevan putkitaulukon mukaan virta-arvo ja mittari näyttää onko putki hyvä vai vaihdettava. Voi tietysti lukae myös "rajalla" arvon.
Manuaali on jos haluat mailinä. Kytkis senverran monimutkainen että en rupea selostamaan.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Putkidiodin mittaaminen
Vastaus #4 - 23.02.2011 klo 14:25:05
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 23.02.2011 klo 12:32:46:
Hei Timo

Mulla on AVO V.C.M. 163. Perinnevarikolla. Siinä valitaan mukana olevan putkitaulukon mukaan virta-arvo ja mittari näyttää onko putki hyvä vai vaihdettava. Voi tietysti lukae myös "rajalla" arvon.
Manuaali on jos haluat mailinä. Kytkis senverran monimutkainen että en rupea selostamaan.

Minulla on kyllä noita AVOjen manuaaleja, kiitos vaan. Niiden kytkennät ovat tosiaan aika monimutkaisia. Täytyy koittaa ottaa selvää miten se on toteutettu AVOssa ja yrittää matkia jos ymmärrän skemasta yhtään mitään. Testeri mikä minulla on suunnitteilla perustuu tuolta -> http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=48853 löytyneisiin ohjeisiin. Tuo Sussex Valve Tester on periaatteessa vastaava kuin AVO ja käyttää samoja taulukoita mutta sen kytkentä on yksinkertaisempi. Sussex tekee mittaukset "oikeilla" jännitteillä ja virroilla kun taas AVOssa käytetään pienempiä (AC?) jännitteitä joista sitten tietyllä kaavalla saadaan "laskettua" oikeat arvot eli kytkennät on siten tehty, että se toteuttaa em. kaavan. Varmasti hyvin toimiva ratkaisu mutta vaatii aika paljon paneutumista, että siitä ymmärtää jotain.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu