Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 5 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Putkiradioiden hinnat (Luettu 51453 kertaa)
RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Putkiradioiden hinnat
03.02.2011 klo 18:28:45
Tulosta viesti  
Minkähänlaisia käsityksiä foorumin jäsenillä on sopivasta hintatasosta vanhemmille radiolaitteille? Minusta esim. Huuto.netin hintataso on pompsahtanut aika ylös, putkiradioista pyydetään aika yleisesti 100...300 Euroa. Tosin ei noilla hinnoilla näytä kauppa juuri käyvän. Ei kai alan harrastajia kuitenkaan ole niin paljoa että kysyntä nostaisi hintatason noinkin korkealle.

Itse en ole valmis maksamaan vanhemmasta projektikuntoisesta tavallisesta kotiradiosta ainakaan 50 Euroa enempää, jos malli on yleinen ja töitäkin täytyy tehdä vähän enemmän, en sitäkään. Toimintakuntoinen hyväpintainen radio ehkä venyttää tason sataseen, harvinaisuuksia en ostakaan. 60-luvun matkis ehkä pari- kolmekymppiä, jos lyhytaallot löytyy.

Olenko siis saituri vai hölläkätinen?

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Re: Putkiradioiden hinnat
Vastaus #1 - 03.02.2011 klo 19:20:01
Tulosta viesti  
Samoissa suuruusluokissa kieppuu oma ajatukseni kuin Reijolla.

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #2 - 03.02.2011 klo 19:26:08
Tulosta viesti  
Olen seurannut huutonetin hintoja muutaman vuoden ja kirpputorejakin on tullut kierreltyä. Aika usein kirpputoreilla on vähintään 50 euron hintalappu vaikka toimintakunnosta ei ole mitään tietoa ja osiakin voi puuttua yms. Alle kolmenkympin radioita näkee todella harvoin ja usein sellaiset ovatkin aika raatoja. Minä olen varmaan saituri (=köyhä) mutta jo 40 euroa tuntuu minusta kalliilta ellei sitten kyseessä ole jokin "harvinainen" tai muuten haluttava yksilö. Olen vain pari kertaa ostanut 50 euron hintaluokassa olevan radion. Usein niin kirpputoreilla kuin huutonetissä näkee monen sadan euron hintaisia radioita mutta ei niitä kai kukaan osta. Kaappiradiot ne vasta kalliita ovatkin vaikka niillä luulisi mahdollisia ostajia olevan vielä harvemmassa.

Huutonetissä aika monet myytävät radiot ovat "harvinaisia". Käytän lainausmerkkejä siksi, että yleensä näin ei asia ole vaikka myyjä niin väittääkin. Hinnat ovat minunkin mielestäni vähän yläkantissa ja siihen tulee vielä yleensä postikulut päälle. Olen kyllä tehnyt muutaman kerran löytöjäkin suhteellisen halpaan hintaan huutonetissä (pienellä riskillä tosin).

Olen joskus suunnitellut myyväni muutamia "ylimääräisiä" huoltamiani radioita lähinnä harrastuksen rahoittamiseksi mutta jos niistä haluaisi hankintakustannusten ja varaosien hinnan päälle jotain vaivanpalkkaakin saada niin hinta menee semmoiseksi ettei sitä saa helpolla myytyä. Sijoitusmielessä ei kannata nykyhinnoilla radioita ostaa.

Nettiä selailemalla saa sellaisen kuvan, että ulkomailla hinnat ovat huomattavasti halvempia. Tosin saatavuuskin voi olla toista luokkaa kuin Suomessa.

Tähän voi todeta vanhan viisauden sanoin:  ei se hullu ole joka pyytää vaan se joka maksaa.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

1hilavitkutin
Senior Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Petäjävesi
Vastaus #3 - 03.02.2011 klo 21:01:46
Tulosta viesti  
Kun ostat em, huutokaupalla jonkin koneen ja sen myyjä vakuuttaa laitteen olevan kunnossa, kannattaa kysyä, missä kunnossa ? jolloinka myyjä voi sanoa että " siinä kunnossa, kuin se myyntihetkellä on " Ota siitä sitten selvää, päätös on sinun, huudatko vai et.
Monesti radio saattaa olla kaunis päältä, mutta silppua sisältä, kun sitä on peukaloitu perin juurin ja pilalle. Osia puuttuu, kytkentöjä on muunneltu. Maksat siitä sitten em, 80 eukkia ja kiroat kotona tyhmyyttäsi, kun ostit kalliilla 10 eukin vehkeen.

Pääsääntöisesti voidaan sanoa että hinta muodostuu asiantuntija piireissa monesta tekijästä.
1) Merkki ja tyyppi, ulkoinen kunto.
2) Vuosimalli.
3) Rakenne ; vv superi, yleisvirta, suora, patteri, kidekone, muu.
4) Sisäinen kunto, siisteys, onko puutteita, mahd, näkyvät kunnostuket.
5) Mahdollinen toimivuus.
6) Harvinaisuus aste: Yleinen, vähemmän harvinainen, harvinainen, todella harvinainen, uniikki.
7) Onko myyjä tunnettu/tuntematon / antiikkiliike/ yksityinen.
8) Hintapyyntö.
9) Ostajan oma tuntuma laitteesta.
10) Täysin alkuperäisessä kunnossa oleva laite on aina ehtaa, joten huomioi se.

Ainakin jotain näistä eväistä on syytä pureskella ostohetkellä.

KKO

Sivun alkuun

IP kirjattu

AriH
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Turku
Vastaus #4 - 03.02.2011 klo 22:50:13
Tulosta viesti  
Itse olen suunnilleen Timon linjoilla ja aika nuuka nykyisin. Olen keräillyt näitä noin 6 vuotta ja alku innostuksessa tuli maksettua vähän turhankin paljon. Pariin vuoteen en muista juuri 50:stä pulittaneeni, keskihinta taitaa olla tuossa 35 e hujakoilla, paitsi tietysti juuri viimeksi, kun pulitin satasen ISOSTA levysoitin kaappiradio ASA:sta (928LMK).

Netistä en ole enää ostanut mitään, tulee rahteineen tyyriiksi, ja on epävarmaa.  Kierrätyskeskuksessa oli muuten tänään just yksi 40-luvun siisti asa ilman ulaa, mulla oli yksi jo täällä ja kun 30 ei kelvannut vaan 35 olisi tarvittu niin sinne jäi. Olkaa hyvä vaan kaverit, Turun Kirkkotiellä.
Ularadioitakin saa 40-50 kymppiin vaikka niistä pyydetäänkin ihan mitä sattuu...

Mielestäni  radioista nettiä lukuunottamatta pyydettiin 2-3 v. sitten selvästi enemmän nousukauden aikaan.

Bisnekseksi tästä ei tosiaan ole, omansa ja joskus ehkä osat voisi saada, mutta eihän harrastuksen kuulukaan tuottaa vaan kuluttaa.
Tsemppiä vaan sielunveljet...niin kauan, kun liksaa riittää Hymiö
t.Ari

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Vastaus #5 - 04.02.2011 klo 15:13:00
Tulosta viesti  
Heippa

Te olette vielä onnellisia.
Perinneradioista pyydetään ihan mahdottomia, vaikka kunnosta ei tiedä mitään. Vasta oli ebayssä ns. unkarilainen kenttäradio jonka lähtöhinta oli 100€ sekä hintavaraus. Tuo varaus oli sitten yli 380€, oli jonkun hurjan huuto.. Kunto mikä nyt sattui olemaan, ei poweria, eikä varusteita jne.
Tiedän kyllä että huippu hyvään kuntoon kunnostettu VRFKC ja sen erittäin hyvin tehty verkkopoweri maksoi 500€. Ostajana olisi mielestäni liikaa mutta kun powerin ainekset maksavat n. 200€, VRFKCn kunnostuksen osat 50 - 100€ ja laitteen ostohinta on ollut vaikka 100€, niin eipä työlle jää paljon arvoa tuossakaan kaupassa.
Se siitä

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

jklaukka
God Member
Poissa

SRHS #490

Sijainti: Joensuu/Kajaani
Vastaus #6 - 04.02.2011 klo 15:52:04
Tulosta viesti  
Samalla lailla käy myös esim. museoauton laittamisessa, ei siinäkään työstä saa yleensä palkkaa. Tietenkinhän se kunnostaminen onkin harrastusta, hupia ja ajankulua. Radioharrastus on myös vanhojen/uusien asioiden opiskelua ja perinteen tallentamista. Jospa se dementian tuleminen siirtyisi muutamalla kuukaudella tai vuodella, kun joutuu vaivaamaan päätään. Olen ostanut myös riskillä suurempia kiinnostavia eriä, jolloin yksikköhinta on jäänyt pienemmäksi sekä toimituskuluissa säästää. Etupäässä kylläkin matkaradioita, joita mahtuu enemmän hyllyyn. Tosin laadukkaammat matkaradiotkin maksavat putkiradion verran. Putkiradioissa ulkoinen kunto tai kunnostuskelpoisuus ratkaisee.
Yleisimmistä raadoista ei kannata maksaa kuin hyödynnettävien osien arvon korkeintaan. Museokelpoiset harvinaisuudet sitten erikseen arvostuksen mukaan. Itseäni ei ole vielä ruvennut nuo perinneradiot kiinnostamaan, vaikka tulihan niitä Veeroja, Berttoja, Topeja, Tykoja ja Raimoja rassattua Riihimäellä ja Pääskyvuoren uumenissa joskus silloin keppi ja kirves.

-Jouko

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #7 - 04.02.2011 klo 18:30:17
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 04.02.2011 klo 15:13:00:
Heippa

Te olette vielä onnellisia.
Perinneradioista pyydetään ihan mahdottomia, vaikka kunnosta ei tiedä mitään. Vasta oli ebayssä ns. unkarilainen kenttäradio jonka lähtöhinta oli 100€ sekä hintavaraus. Tuo varaus oli sitten yli 380€, oli jonkun hurjan huuto.. Kunto mikä nyt sattui olemaan, ei poweria, eikä varusteita jne.  ....

Minäkin olen sattuman kautta yhden perinneradion onnellinen omistaja. Kyseessä on saksalainen Tornister Funkgerät d2 vuodelta 1941 (suomalainen merkintä VRKS tai VRUS). Katsoin viime keväänä huvikseni Saksan Ebaysta millaisissa hinnoissa ne mahtavat liikkua. Siellä oli myynnissä pelkkä tuohon radioon kuuluva antennin jalusta (ilman antennin jatkopaloja), joka kiinnitetään hahloon radion päälle. Sen lopulliseksi hinnaksi muodostui 350 euroa! Seurasin vielä mielenkiinnon vuoksi myyjän palautteista, että ostaja oli todella lunastanut sen. Kyllä siinä kieltämättä meinasi syttyä euronkuvat itselläkin silmiin mutta eipä tuollaisia hintoja taida ihan joka päivä saada. Vaikka eipä tuo kyllä ole myynnissäkään...

Kirpputorilla oli joskus epäkuntoinen Salora Riviera josta joku oli irrottanut kulmissa olevat kaiuttimien ritilät ja ties mitä muuta sisäpuolelta. Hinta taisi olla jotain 60 euron luokkaa. Minulla oli silloin tiedossa mistä sellaiset ritilät saisi joten kyselin mahtaisiko hintaan saada (tuntuvaa) alennusta. Myyjän mukaan todellinen arvo oli 600 euron luokkaa toimivana, joten alennusta ei herunut. Jäi sitten minulta ostamatta.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

LGL
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #8 - 04.02.2011 klo 18:57:24
Tulosta viesti  
Ei tämä putkiradioharrastus lyö leiville,(mikä muukaan harrastus lyö leiville??) sehän on selvää, eikä mielestäni ole tarkoituskaan, vaikka joku pyytää astronomisia summia jostain "kunnostetusta" radiosta.  He eivät yleensä ole harrastajia.
Toisaalta on jokaisen oma asia, mitä maksaa radiosta ja voi olla niinkin että halutaan vain jokin osa siitä esim.  EM34/EM4 joka jo NOS:na maksaa 40+ euroa. Jos radiossa on hyväkuntoinen sellainen, se on jo -20 e.  Mutta, mutta.. siinähän se kysymys onkin, hyväkuntoinen vai -- tämä tekee huutokaupat vaikeaksi arpapeliksi.
Sitten on radioita joilla saattaa olla tunnearvoja. Jos esim. tavallinen "kunnossa" oleva Philips vuodelta 1953 ilman ULA:a on arvoltaan noin 40-50 euroa, joku haikeamielinen voi maksaa siitä vaikkapa satasen ilman kysymyksiä, jos  vain päältäpäin on hyvänäköinen.
On tietenkin vaikea sanoa minkä hintainen vanhan radion pitäisi olla, se on subjektiivinen arviointi, joku maksaa, joku ei.

Itse en ole vielä myynyt yhtäkään radiota! Otan varmaan mukaan hautaan.

terv
LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #9 - 04.02.2011 klo 19:18:46
Tulosta viesti  
Hei Timo

Torn.Fu.d2 on meikäläiten manuaalien mukaan VRKS / P-12-14 (vanha merki). Se on siitä hankala että taajuusalue on VHFn puolella 33,8 - 38 MHz. Siispä eipä sillä pääse ääneen ellei tee merkittävää mudausta. VRFU on tuo unkarilainen.
VRUS tyyppiä ei liene olemassa. VRUH, VRUK, VRUM, VRUN ja VRKH ja VRKN ovat Kukkopillin (Vhf taajuuksinen radiopuhelin) tyyppimerkintöjä ajankohdan ja valmistajan mukaan. Katso Antero Tannisen kotisivua.

Jos haluat käyttömanuaalin ja kaavion niin sulla on mun mail-osoite. Pistän tulemaan.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #10 - 04.02.2011 klo 19:37:35
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 04.02.2011 klo 19:18:46:
Torn.Fu.d2 on meikäläiten manuaalien mukaan VRKS / P-12-14 (vanha merki). Se on siitä hankala että taajuusalue on VHFn puolella 33,8 - 38 MHz. Siispä eipä sillä pääse ääneen ellei tee merkittävää mudausta. VRFU on tuo unkarilainen.
VRUS tyyppiä ei liene olemassa. VRUH, VRUK, VRUM, VRUN ja VRKH ja VRKN ovat Kukkopillin (Vhf taajuuksinen radiopuhelin) tyyppimerkintöjä ajankohdan ja valmistajan mukaan. Katso Antero Tannisen kotisivua.

Jos haluat käyttömanuaalin ja kaavion niin sulla on mun mail-osoite. Pistän tulemaan.

Juuri tuon Antero Tannisen kotisivun mukaan (http://personal.inet.fi/koti/antero.tanninen/Radiotaulukko.htm#P-12-14) radion tyyppimerkintä on VRUS ja virtalähde on VRKS. Minulla on tosin pelkkä radio ja siinä lukee kannessa VRKS (liekö kannet vaihtuneet?). Virtalähdelaatikkoa ei minulla ole. Minulla ei ole tarkoitusta kunnostaa radiota kun minulla ei ole radioamatöörilupaakaan vaan annan sen olla koskematta. Kaavio ja käyttöohje voisivat silti olla mielenkiintoiset jos siitä ei ole liiaksi vaivaa. Lähetän sinulle sähköpostia...

LGL kirjoitti 04.02.2011 klo 18:57:24:
Itse en ole vielä myynyt yhtäkään radiota! Otan varmaan mukaan hautaan.

Vähän samaa vikaa minulla. Kaksi radiota olen myynyt mutta aina tulee jälkikäteen mieleen, että olisiko sittenkään pitänyt... No, onhan noita hyllyyn kertynyt ettei ihan heti lopu.

LGL kirjoitti 04.02.2011 klo 19:35:29:
?????
Kuuluuko tämä nyt aiheeseen???

Vähän mennään aiheen sivusta, täytyy myöntää....

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #11 - 04.02.2011 klo 21:28:44
Tulosta viesti  
Niin pahkeinen on. Manuaalissa on käsinkirjoitettuna väärä tyyppi. Sorry. Kaavio lähti.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

timpuktu
Senior Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Oulunsalo
Vastaus #12 - 04.02.2011 klo 21:33:54
Tulosta viesti  
Minä en ole montaa ostanutkaan, mutta nuo mitä olen ostanut ovat olleet siinä 50 paikkeilla. Pidän onnistuneena ostoksena Ergo-Festivoa joka oli täysin kunnossa ja melko hyvä päältäkin. Huonoin oli Muuan ASA, josta jäi jäljelle kotelo ja osa koneistosta.

No tuosta olkkarin monoyhdistelmästä tuli maksettua puolitoistasataa, mutta ei tässä paljoa puutteita ole, ja kuntokin niin toiminnaltaan kuin optiikaltaankin oli melko ok. Oikeastaan ainoa puute on vasen avaushantaaki. (pullakahvit valitsemallaan paakelsilla löytäjälle)

Saksan ebay on ollut seurannassa muutaman vuoden ja sieltä kyllä saa hyviäkin jos viitsii seurailla. Olen ostanut pari hatturasialevysoitinta siinä parin kolmen kympin seutuvilla ja yksi taisi tulla vitosella. Mutta kyllä niillekin hintaa huollettuna tulee rapiat toistasataa. (ensiviikolla alkaa yhden kunnostus).

Sivun alkuun

IP kirjattu

1hilavitkutin
Senior Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Petäjävesi
Vastaus #13 - 04.02.2011 klo 23:18:06
Tulosta viesti  
Näkyypihä tuolla huutonetissä olevan parhaillaankin melkoisella lähtöhinnalla radioita muutamakin kappale.
Saahan sitä kauppaa käydä ja pyytää mitä sattuu, erikseen sitten, tuleeko kauppoja noilla hinnoilla, vai jäävätkö myyjän kotia koristamaan. Ehkä ne joku ostaakin, ehkä ei.
Itse en ole ostanut pitkään aikaan minkäälaista radiota, sillä eukko toppuuttelee aina, kun näkee minun vilkuilevan kirpparilla jotain konetta, että "joko taas tekee mieli ?"  Ei toki, muuten vain katselen.. eihän tuo, jne..

Mutta en ole valmis maksamaan hyvästäkään -50 luvun koneesta juurikaan 60 euroa enempää, sillä jos en saa, antaa olla. Tokihan siihen on hyvä syykin, raha ei minulla kasva puissa ja sitäpaitsi ennestäänkin on jo riesaksi asti roinaa nurkissa. Pitäisiköhän pistää pystyyn entisaikojen mallinen huutolaishuutokauppa, eli se saa joka tekee halvimman tarjouksen, niin ennen.

Tulevilla museon rompepäivillä, jos luoja suo, yritän ainakin osasta radioita päästä eroon ja halvoilla hinnoilla, jotta varautukaa että ehditte jotain saada, ennenkuin muut vievät parhaat päältä. Tai saatampa pian tullakin katumapäälle, enkä pura kuormaa, vaan vien takaisin kotiin ja ajattelen että, kel aarre on, se aarteen kätkeköön. Jäävätpähän eukon riesaksi sitten jossakin vaiheessa, kun varpaitteni kynnet lakkaa kasvamasta.

KKO

Sivun alkuun

IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Vastaus #14 - 04.02.2011 klo 23:28:37
Tulosta viesti  
Piti ihan alkaa miettimään että mits nää on omalla kohdalla menneet...

Ensimmäisen radioni sain ilmaiseksi. Se on Asan 1092, karhulan pumppulaitoksen vahtimestarin kopista remontin aikana pelastin (tähän radioon liittyy pidempikin tarina omasta lapsuudestani). Tämän Asan kunnostin ja lahjoitin siskolleni, kun hän tykkää kuunnella aamukahvinsa kanssa. Nyt se alkaisi taas olla vuosihuollon tarpeessa, ja ehkäpä siitä tulevaisuudessa kirjoittelen ainakin blogiini.

Kaksi seuraavaakin sain ilmaiseksi, joku fenno (en muista enää mikä) ja sitten joku celeston:n malli. Annoin nämä pois ilmaiseksi tuttavalleni, enkä tiedä niiden seuraavista vaiheista mitään.

Sitten ostin phipsin 60-luvun(?) radion raadon 20€:lla. Korjauskelvoton se oli, mutta sain ihan hyvin osia siitä, mm. paljon putkia. ECL82 nelikko onkin jo kitaravahvistinkäytössä jatkamassa elämäänsä parin eri vahvistimen muodossa. Hienoja putkia ne. 800Ω kaiuttimet otin omaan käyttööni ja ovat nyt 2xEL86 päätteen perässä itsetehdyssä radiossa.

Sitten emäntä osti kirpparilta etenkin ulkoisesti priimakuntoisen Philips B5SF62A radion ja siihen kuuluneen LK4 levysoitinkaapin soittimineen 150€:lla. Radio toimii päivittäisessä käytössä radio-suomea kuunnellen loistavasti. Vain tasasuuntaajaputki sekä elektrolyyttikonkat piti vaihtaa. Levysoitinta en ole alkanut katselemaan vielä.

Sitten tuli toinenkin fenno, taisi olla fenno-seppo jonka lahjoitin postikulujen hinnalla tämän palstan kautta eteenpäin.

Yhden radion myin vahingossa tämän palstan kautta. Kliseinen

Mutta niin, aiheeseen. Minulla on enemmän noita asan transistori-ajan radioita (1189, 1101, 1102 jne.) Noista olen maksanut 10-30€ per kipale. 1196 matkaradion kerrottiin olevan rikki, hinta 15€, sain joulunpyhinä toimimaan ilman lisäkustannuksia ja lahjoitin vanhemmilleni. Ja nyt käynnissä oleva milde 511 projekti maksoi 39€ ja tarvikkeisiin on mennyt varmaan nyt toinen mokoma. Mutta etenkin tästä viimeisestä olen oppinut paljon uutta.

Eli käytännössä yli 50€ en ole maksanut "aihiosta". Tuo philipsi yli 100€ hinnallaan vahvistaa poikkeuksen. Tosin jos se levysoittimen saa kuntoon, niin en koe rahojen menneen ollenkaan hukkaan.

Yleinen hintataso etenkin huuto.netissä on lähtenyt jo ihan käsistä. Asa:n car-ulaa siellä kaupattiin pitkään 80€ hintapyynnöllä... Olisin semmoisen halunnut, mutta max. puoleen hintaan, niin sinne se jäi. Putkiradioita ei sieltä mielestäni kannata ostaa, ellei sitten jotain ihan kunnon säkää käy loppusumman suhteen. Kurjaa.  Surullinen

Sivun alkuun
IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 5
Lähetä aiheTulosta