|
Tervehdys !
Periaatteessa skannaus kiinnostaa kyllä, olen itsekin skannannut aineistoa noin 8-9 v aikana jonkin verran, mm Radiosanomaa, Radio- ja TV- lehteä, Helvar-viestiä, alan esitteitä jne. On vain kovin hidasta ja työlästä puuhaa, eritoten viimeistely. Siis oikaisu, flippaus, croppaus, roskien putsaus jne jne, että jälki olisi jotenkin kelvollista, vrk:ssa pitäisi olla vähintäin 240 tuntia. Myös suurin osa SRHS:n jäsenlehdestä on skannattuna, mutta varsinkin alkuaikojen painojälki on senverran huonoa, ettei siitä oikein millään saa kelvollista. Skannaan siis aineiston kuvana, vaikkakin esim sisällysluettelot olisi hyvä saada ajettua OCR:llä tekstitiedostoksi, jolloin haku olisi paljon helpompaa. minulta vain puuttuu tarpeeksi hyvä OCR-ohjelma, niillä joita olen vuosia sitten kokeillut tuli liikaa virheitä.
En ole (enään) SRHS:n jäsen, joten se puoli on toistaiseksi auki, mutta olen sitä mieltä että aineisto olisi hyvä saada yhteiseen käyttöön, mutta en ole varma tavasta. Skannattavaa materiaalia minulla olisi kyllä melko paljon, tosin osa on kirjoiksi sidottuna, mm yhdeksi kirjaksi sidottu Langaton (kaikki numerot 1924..28) ja Kirja-osakeyhtiö Tiedon kustantamaa Radio- nimistä julkaisua, myös 20-luvulta. Tämäkin opus on niin paksu ja jäykkä että on mahdoton skannattava, jos sitä ei pura irtolehdiksi.
Markulle: jos katsot tarkemmin listaani, niin siinä on 1953 vsk sidottuna, eli sellainen on olemassa. Olen katsellut omiani joskus 10v sitten enkä enää muista onko ne sidottu omatoimisesti vai kirjapainossa mutta käyn lähiaikoina varastollani ja tutkin asian.
|