Normaali aihe Käytettyjä putkia (Luettu 5460 kertaa)
lapinparta
Full Member
Poissa

SRSH

Käytettyjä putkia
20.11.2010 klo 11:01:10
Tulosta viesti  
Oletteko ostaneet koskaan huutokaupoista käytettyjä putkia?
Usein niitä näkyy olevan myynnissä ja joskus menevät ihan ilmaiseksi.
Mullekkin on tuotu laitteita ja käsketty laittaa putket uusiksi vaikka kaikki ovat kunnossa.
Varsinkin nuo muusikot ovat siinä uskossa että putkista lähtee saundit kun tietty tuntimäärä tulee täyteen.

Ajattelin huutaa yhden 20 putken satsin kokeeksi koska myyjä ilmoittaa että kaikki on mitattu ja OK.
Saispahan tuolle putkitesterillekin jotain käyttöä.
Yli kympin en kuitenkaan huuda.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Perunapiirakka
Senior Member
Poissa

Sijainti: Suomi
Re: Käytettyjä putkia
Vastaus #1 - 20.11.2010 klo 13:11:09
Tulosta viesti  
Lainaus:
Varsinkin nuo muusikot ovat siinä uskossa että putkista lähtee saundit kun tietty tuntimäärä tulee täyteen.

Ei ole uskon asia tämä. Etenkään pääteputkien kohdalla. Kitaravahvistimissa nuo (pääte)putket on monesti huomattavasti kovemmalla käytöllä kuin perus radiossa jossa käyttö on huomattavasti konservatiivisempaa.

Ja mitä itse kysymykseen tulee, olen joskus ostanut käytettyjä putkia mutten sitä mielelläni tee.

Sivun alkuun
IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #2 - 20.11.2010 klo 13:19:23
Tulosta viesti  
Lainaus:
Oletteko ostaneet koskaan huutokaupoista käytettyjä putkia?

Olen ostanut ja käytän niitä vahvistinprojekteissani. Pääsääntöisesti niillä ei ole ollut ongelmia, sillä käytössäni on putkitesteri. Huutonetissä on joitakin myyjiä, jotka myyvät hyviä käytettyjä putkia. Jos putket on mainittu testatun, en näe mitään estettä hankinnalle.

Olen hankkinut melko paljon P-sarjan putkia, joita saa puoli ilmaiseksi ja ovat hyviä erilaisiin kokeiluihin. Tuolla on vahvistimia, joissa olen käyttänyt käytettyjä putkia

http://www.hovirinta.fi

Muusikoitten laitteet ovat oma lukunsa. He hakevat sitä elämää suurempaa särösaundia. Pienet muutokset putkien ominaisuuksissa muuttavat säröspektriä ja pilaavat muusikon saundin. Tähän muutokseen riittää pelkästään putken sisäänajo, muutoin putki voi olla vasta elinkaarensa alussa. Muusikot käyttävät putkia mielellään myös väärin metsästäessään sitä makeinta säröä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lapinparta
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 20.11.2010 klo 14:17:25
Tulosta viesti  
Minulla oli -60 luvulla kitravahvistin VOX AC30 jossa oli päätteessä 4 kpl. EL84.
Se vahvistin oli pirun perso juuri pääteputkille.
Vahvistimessa oli hyvät saundit mutta putket kävivät tosi kuumina.

Ajattelin ostaa käytettyjä E-sarjan ratioissa käytettyjä putkia.
Jos 20 putkea saa muutamalla eurolla niin eihän siinä paljoa häviä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #4 - 20.11.2010 klo 15:39:04
Tulosta viesti  
Olen pari kertaa ostanut käytettyjä putkia ja suurin osa niistä on ollut hyviä tai kohtalaisia kun olen ne mitannut Sencore Mighty Mite TC154 putkitesterilläni. Kyllä ne käytetytkin kestää vielä vuosia radiokäytössä varsinkin jos radiota ei aivan päivittäin käytä. Putken ECC85 käyttöikä tosin tuntuu olevan jonkin verran lyhyempi kuin muiden. Liiallinen hilavuotovirta näyttää olevan aika yleinen vikaantumisen syy ECC85:llä (putkitesterissäni on herkkä mittausalue hilavirralle).

Olen usein sanonut, että on mielestäni tuhlausta kun jotkut sanoo, että kaikki putket on vaihdettu kunnostuksen yhteydessä. Kunnostin juuri Blaupunkt Sultanin, jossa oli mukana alkuperäiset takuukortit putkille vuodelta 1959 (ECC85 oli Telefunken ja muut Lorenz-merkkisiä). Näytti siltä, että kaikki putket olivat vielä alkuperäisiä ja jouduin vaihtamaan ainoastaan EM84:n.

Jos putket ovat peräisin puretuista laitteista niin niissä lienee suurin osa vielä käyttökelpoisia. Jos ne taas ovat jonkun korjaajan rikkinäisten putkien varasto niin sitten kaikki ovat susia. Se on aina vähän arpapeliä putkien kanssa.

Käytetyissä putkissa tuntuu olevan yleisesti paljon P-sarjaa mukana. Radion korjaushommissa niistä ei ole paljon apua.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

lapinparta
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #5 - 30.12.2010 klo 11:31:20
Tulosta viesti  
Ostin saksan E-Baysta 10 kappaleen satsin venäläisiä 6P14P (EL84) putkia.
Putket maksoi 21 Euroa.
Myyjä kertoi että kaikki on testattu ja hyvissä arvoissa.
Olen nyt itse testannut putkitesterillä ja kaikki putket näyttää tosi hyvät arvot.
Voi näitä ilman tunnonvaivoja ainakin omiin laitteisiin laittaa.
Joskus meikäläistäkin onnistaa.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 klo 12:01:42 Kirjoittaja lapinparta »  

6P14P.jpg ( 47 KB | 0 latausta )
6P14P.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu