Lainaus:Lainaus:Kiitos tiedoista ! Olen yllättynyt radion hienosta äänestä.
Osaako kukaan täsmentää tämän mallin historiaa, esim. valmistuspaikkaa tai sitä, että kuinka paljon tässä on
kotimaista valmistusta.
Tämän Telestar mallin valmistaja on Telefunken, suomalaista ei liene mitään.
Telestar-merkin osalta viittaan aikaisempaan linkkiin ja tulevaan laajempaan kirjoitukseen
(Radiot-lehdessä ?)
Olen tekemässä laajempaa tutkimusta Telefunkenin historiasta suomessa. Tällä hetkellä on erityistarkastelussa vuodet 1945-1955, johon Lasse Nirhamo viittaa.
On jo olemassa laaja luettelo Saksassa valmistetuista Telefunkeneista (putkiradiot) 1920-luvulta vuoteen 1948. Luettelo sisältää radiotten kytkentäkaaviot, putkiluettelot radiomalleittain, komponenttiluettelot radiomalleittain. Kesken on vielä varmistukset onko näitä kaikkia malleja maahantuotu virallisesti Suomeen. Kuvia ei vielä ole kaikista malleista. Itse radiolaitteita alkaa olla jo melkoisen runsaasti tuosta luettelosta.
Kaudesta 1945-1955 Telefunkenin historiasta Suomessa on nyt hakusessa mahdollisimman laajalti tietoa ja kuvia itse radioista. Em. vuosina ei saksasta tuotu Telefunken merkillä vastaanottimia suomeen, koska maahantuoja Sähkö osakeyhtiö AEG ja Telefunken tuotemerkki olivat valvontakomission hallussa.
Esitänkin pyynnön seuran jäsenille saattaa tietooni tuon ajan ja pari vuotta tuon aikajakson ulkopuoleltakin, tietoja Radioista joilla on Telefunken radioitten tuonti Saksasta korvattu muilla merkeillä, kuten:
- Telestar merkillä varustetut kaikki tuotteet (osa radioista valmistettu suomessa)
- Telefunken merkillä suomessa valmistetut radiot
- Oy Radioteollisuus Ab:n valmistamat Telefunken tai telefunken osista valmistetut radiot
- Lisäksi kaivataan tietoa onko joku muu radiotehdas valmistanut Telefunken radioita suomeen jollakin toisella merkillä.
Laitteiden kuvina olen pyrkinyt taltioimaan kuvan edestä, kuten nimimerkki "LasseV" Adagio-radio, kuva takalevystä ja kuva laitteen sisuksista takalevy avattuna. Tietenkin mallimerkinnän (useimmiten on jo takalevyssä näkyvissä) laitteen valmistenumero olisi tarpeen ilmoittaa.
Kaikki luovutettu materiaali ja tieto tulee Seuran käyttöön laajana tutkimuksena. Ensi vaiheessa tarkennusta tuohon nyt tutkittavaan ajanjaksoon.
Tietoja ja kuvia laitteista voi toimittaa yhteystietoineen sähköpostilla: jorma@raita.org
Jorma Raita
kohta 64v. radiohistorian keräilijä ja tutkija Helsingistä
radiotekniikan ja elektroniikan parissa jo yli 50-vuotta
jorma@raita.org