Normaali aihe Telestar vaihtovirta-Super Adagio (Luettu 8165 kertaa)
LasseV
Ex-jäsen

Telestar vaihtovirta-Super Adagio
30.10.2010 klo 12:40:44
Tulosta viesti  
Voiko joku valaista minua amatööriä, että koska tätä mallia on valmistettu ja oliko tämä Telefunkenin
rinnakkaismalli ? Ja jos oli, niin minkä mallin ?

tel_001.JPG (Liite poistettu | 0 latausta )
Sivun alkuun

IP kirjattu

jklaukka
God Member
Poissa

SRHS #490

Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: Telestar vaihtovirta-Super Adagio
Vastaus #1 - 30.10.2010 klo 14:56:25
Tulosta viesti  
Näyttäisi olevan aika lähellä tuo malli:
http://www.radiomuseum.org/r/telefunken_adagio_53w.html

Telestarista aikaisempaa keskustelua:
http://radiohistoria.fi/beta/yabb/YaBB.pl?num=1256661788/9#9

-Jouko

Sivun alkuun

IP kirjattu

LasseV
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 30.10.2010 klo 15:41:49
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista ! Olen yllättynyt radion hienosta äänestä.
Osaako kukaan täsmentää tämän mallin historiaa, esim. valmistuspaikkaa tai sitä, että kuinka paljon tässä on
kotimaista valmistusta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #3 - 30.10.2010 klo 16:02:18
Tulosta viesti  
Lainaus:
Osaako kukaan täsmentää tämän mallin historiaa, esim. valmistuspaikkaa tai sitä, että kuinka paljon tässä on
kotimaista valmistusta.

Telestar merkillä on oma historiansa jonka kertokoon ne jotka tuntevat sitä syvemmin.Veikkaisin tuon olevan Saloran kokoama,siinä itse asiassa on jotain Saloraa ulkomuodossakin.

Itselläni on Telestar Concertino -56:nen ,joka on sama kuin Telefunken Concertino 6 ,verkkomuuntaja juoruaa sen olevan Saloran tekemä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

LasseV
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 30.10.2010 klo 19:10:38
Tulosta viesti  
Itseltäni löytyy myös tuo Consertino -56 Siinä on myös mielestäni erinomainen äänenlaatu.
Mikä on näiden Telestar radioiden hyvän äänenlaadun takana ? Kaiuttimet vai joku muu ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #5 - 30.10.2010 klo 22:06:42
Tulosta viesti  
Concertinossa on kunnollinen kaiutin , ja varmaan myös pääteasteen kytkentä takaa kunnon soundit.
Jos viitsii nähdä vaivaa ja veivata äänensavysäätimillä haluamansa sävyt toistoon ,on kuunteluhetki mukava kokemus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lasse Nirhamo
God Member
Poissa

SRHS #12

Sijainti: Nurmes
Vastaus #6 - 31.10.2010 klo 00:23:16
Tulosta viesti  
Lainaus:
kotimaista valmistusta.

Tämän Telestar mallin valmistaja on Telefunken, suomalaista ei liene mitään.
Telestar-merkin osalta viittaan aikaisempaan linkkiin ja tulevaan laajempaan kirjoitukseen
(Radiot-lehdessä ?)

Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jorma Raita
God Member
Poissa

Vastaus #7 - 31.10.2010 klo 10:00:52
Tulosta viesti  
Lainaus:
Lainaus:
kotimaista valmistusta.

Tämän Telestar mallin valmistaja on Telefunken, suomalaista ei liene mitään.
Telestar-merkin osalta viittaan aikaisempaan linkkiin ja tulevaan laajempaan kirjoitukseen
(Radiot-lehdessä ?)

Olen tekemässä laajempaa tutkimusta Telefunkenin historiasta suomessa. Tällä hetkellä on erityistarkastelussa vuodet 1945-1955, johon Lasse Nirhamo viittaa.

On jo olemassa laaja luettelo Saksassa valmistetuista Telefunkeneista (putkiradiot) 1920-luvulta vuoteen 1948. Luettelo sisältää radiotten kytkentäkaaviot, putkiluettelot radiomalleittain, komponenttiluettelot radiomalleittain. Kesken on vielä varmistukset onko näitä kaikkia malleja maahantuotu virallisesti Suomeen. Kuvia ei vielä ole kaikista malleista. Itse radiolaitteita alkaa olla jo melkoisen runsaasti tuosta luettelosta.

Kaudesta 1945-1955 Telefunkenin historiasta Suomessa on nyt hakusessa mahdollisimman laajalti tietoa ja kuvia itse radioista. Em. vuosina ei saksasta tuotu Telefunken merkillä vastaanottimia suomeen, koska maahantuoja Sähkö osakeyhtiö AEG ja Telefunken tuotemerkki olivat valvontakomission hallussa.

Esitänkin pyynnön seuran jäsenille saattaa tietooni tuon ajan ja pari vuotta tuon aikajakson ulkopuoleltakin, tietoja Radioista joilla on Telefunken radioitten tuonti Saksasta korvattu muilla merkeillä, kuten:

- Telestar merkillä varustetut kaikki tuotteet (osa radioista valmistettu suomessa)

- Telefunken merkillä suomessa valmistetut radiot

- Oy Radioteollisuus Ab:n valmistamat Telefunken tai telefunken osista valmistetut radiot

- Lisäksi kaivataan tietoa onko joku muu radiotehdas valmistanut Telefunken radioita suomeen jollakin toisella merkillä.

Laitteiden kuvina olen pyrkinyt taltioimaan kuvan edestä, kuten nimimerkki "LasseV" Adagio-radio, kuva takalevystä ja kuva laitteen sisuksista takalevy avattuna. Tietenkin mallimerkinnän (useimmiten on jo takalevyssä näkyvissä) laitteen valmistenumero olisi tarpeen ilmoittaa.

Kaikki luovutettu materiaali ja tieto tulee Seuran käyttöön laajana tutkimuksena. Ensi vaiheessa tarkennusta tuohon nyt tutkittavaan ajanjaksoon.

Tietoja ja kuvia laitteista voi toimittaa yhteystietoineen sähköpostilla: jorma@raita.org

Jorma Raita
kohta 64v. radiohistorian keräilijä ja tutkija Helsingistä
radiotekniikan ja elektroniikan parissa jo yli 50-vuotta

jorma@raita.org

Sivun alkuun

IP kirjattu