Normaali aihe Grundig 7068/S (Luettu 3144 kertaa)
Paavo Kurkela
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Grundig 7068/S
15.10.2010 klo 08:34:35
Tulosta viesti  
Päivää kaikille!

Tässäpä uusi jäsen foorumilla ja ensimmäinen postaukseni, joten kevyehkö esittäytyminen on paikallaan.
Nimeni on Paavo Kurkela ja toimin yrittäjänä äänentoiston, tallentamisen ja lähettämisen parissa. Viimeisen parin vuoden aikana olen kunnostanut sekä rakentanut erilaisia pro-audio laitteita äänitysstudiossamme. Nyttemmin niin keittiöön kuin huoltopajaankin on ilmestynyt pari pientä Telefunkenia Radio Helsinkiä toistamaan ja radioiden sympaattisesta soundista ja olemuksesta innostuneena ostin Saarisen Heikiltä huuto.netin välityksellä olohuoneen viihdekeskukseksi komean Grundig 7068/S kaappiradion. Myös konservaattori vaimoni on tuosta innoissaan  Mahtava

Pientä laittoa Grundigille joutuu tekemään. Aseman virittäminen on millintarkkaa ja ääni tuppaa säröytymään ja äänenvärin säädöt pelaavat vähän fiiliksellä. Alkuun nyt ainakin kondensaattorit lähtevät vaihtoon ja uuden päätepillikaksikon ehdin jo tilaamaan. Olen myös tuota ULAn virittäminen ketjua lueskellut, mutta koko homman tointaperiaate ei ole oikein kunnolla vielä mennyt jakeluun. Skemoja radion mukana ei tullut, eikä minulla ole jäsenyyttä radiomuseum.orgiin.

Kyselenkin siis linkkejä (suomi/englanti) tai opastavaa luentoa ULAn toimintaperiaatteeseen sekä skemaa ko. radioon.
Huollossa minulla on käytössä 50Mhz skooppi, hyvä y-mittari, thd-mittari sekä pientaajuusgenis < 100kHz. Meninkin prkl jättämään sen halvan rf geniksen ostamatta Järkyttynyt

Tattistakeikkaa,
Paavo

- Liian paljon päätetehoa on aivan oikein -
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lasse Nirhamo
God Member
Poissa

SRHS #12

Sijainti: Nurmes
Re: Grundig 7068/S
Vastaus #1 - 15.10.2010 klo 09:07:21
Tulosta viesti  
Tervetuloa joukkoon Paavo!

Yv:llä viesti kaaviosta, kannattaa ensin laittaa hieno radio kuntoon ja sitten virittää,
se generaattori olisi kyllä silloin tarpeen...

Palataan asiaan

Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
Sivun alkuun

IP kirjattu

Paavo Kurkela
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Re: Grundig 7068/S
Vastaus #2 - 15.10.2010 klo 10:45:09
Tulosta viesti  
Mahtavuutta, kiitos Lasse skemoista!

Juurikin tässä järjestyksessä aion edetä, ensin perushuolto ja sitten katsellaan tarvitseeko radiota viritellä.
Jokatapauksessa ULA:n toiminnan ymmärtämisestä ei varsinaisesti ole haittaa näissä ympyröissä  Kieli

-Paavo

- Liian paljon päätetehoa on aivan oikein -
Sivun alkuun

IP kirjattu