sepporauhala kirjoitti 02.04.2010 klo 17:16:18:
Hei Jukka!
Kuulostaa hyvin 'tutulta' vialta putkiradioissa, eli kyseinen vastus kuormittuu liikaa...itseasiassa suurimmassa osassa putkiradioista mitä olen availlut, niin ko. vastus on ainakin tummunut jonkin verran.
Itse olen törmännyt moniin syihin ko. ongelmassa. Mm. seuraavia syitä olen havainnut: virtalähteen jälkimmäinen 50uF elko on kuivunut, tai jokin edellisen asteen maihin menevä konkka (tyypillisesti 0,1uF) on oikosulussa, joskus jopa rikkoontunut viritysilmä voi aiheuttaa oikosulun, joka kuormittaa ko. vastusta.
Kerropas miten vian etsiminen etenee... (saatko tänne kuvan siitä schemasta?)
-seppo-
Moi!
Tarkoititko tuolla vastuksen tummumisella Gavotte malleja vai yleensä putkiradioita? Arvelusi verkko-elkon jälkimmäisen osion kuivumisesta saattaa olla oikea,mittasin konkan puoliskot ja niissä oli pientä eroavaisuutta ESR-arvon suhteen mutta kuitenkin sallitun puitteissa.
Aikani ihmeteltyäni ja vastuksen vaihdettuani irroitin jälkimmäisen elko-osion anodipiiristä ja hopsan,EM84 alkoi näyttämään vihreät palkkinsa.Pärinä jatkuu ja seuraavaksi vaihdan elkon kokonaan.
Elkon vikaantumisen puolsesta puhuu myös se,ettei mistään nouse savua tai muuta maihin vuotavan komponentin ilmiötä ole,verkko-elko on sen verran massiivinen ettei se heti lämpene vaikka sen läpi kulkisi suurempikin vuotovirta maihin.
Otanpa muutaman kuvan ja skannaan sen skeman,periaatteessa 4063W on sama kuin 1063W,edellämainittu lienee skandinavian vientimalli,yksiputki eroavaisuus on,4063W:ssä on EM84 ja 1063W:ssä EM80.