Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Putkivahvistimen soundi? (Luettu 58478 kertaa)
tunski
Ex-jäsen

Re: Putkivahvistimen soundi?
Vastaus #15 - 15.03.2010 klo 21:51:19
Tulosta viesti  
Hmm... jos nyt vähän pienemmällä vaivalla haluaisi päästä, niin ihan aluksi tarkistaisin pääteputkien biasoinnit. Jos DiyAudio-foorumin horinoissa on perää, niin tuo saattaa olla biasoitu aivan liian "kuumaksi" ja silloin en ihmettelisi yhtään mikäli vahvistin kuulostaakin "kireäsoundiselta".

Seuraavaksi sitten tuo poweripuoli kuntoon (selkeästi puolijohdeaikakauden suunnittelijan käsialaa...).

Ja siinäpä ne helpohkot korjaukset sitten hyvin pitkälle ovatkin, varsinkin jos et usko että konkkien eristemateriaaleilla on vaikutusta ääneen...  Virnistys (Leikki leikkinä!)

Sivun alkuun

IP kirjattu

JouK
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Lahti
Vastaus #16 - 15.03.2010 klo 22:47:17
Tulosta viesti  
Joo, sama vahistintyyppi ja  lueskelin sen koko litanian.
Siellä oli vaihdettu lähes kaikki konkat , maadoituksia "parannettu" jne.
Eikä mistään / kenelläkään ollut mitään  perustetta. Tai dokumentoitua tietoa.
Vain mutua.  Siis sellaista "merkonomitietoa".

Kun katselin sen hurisevan vahvistimen valokuvia, huomasin, että sen verkkomuuntaja on toisinpäin, kuin minun laitteessani. Minun laitteessa päätemuuntajan kelat ovat "poikittain" verkkomuuntajaan nähden. Siis käännetty niin, ettei sen hajakentä pääse suoraan tunkeutumana päätemuuntajan kelan sisään. Morgan Jonesin kirjassa: Building Valve Amplifiers, s. 39 on esitetty ko hajakenttäongelma ja muuntajien asentaminen 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden.
Luulen, etta tuossa on tullut kiinalaisille valmistusvirhe ja se on pääsyy sen yksilön hurinaan (jätin sinne DIY-palstalle kommentiinin ko asiasta).

Mutta minulla ei hurina ole ongelma!
Kyse on enemmän akateeminen ja haen soundia ja sen lähdettä. Ostin tämän pelin Shanghaista ihan koe-ja tutkimusmielessä (200 e).
Nyt olen  mitannut ( & kuunellut) sen myös Reflektorin(Saratov) putkilla. (mitatut & valikoidut parit)
=> korvani ei kuule mitään eroa.
Äsken muutin pääteasteen ultralineaariseta triodikytketyksi.
Nyt ääni  (ehkä) on hieman pehmeämpi.

Teho aleni 25 W:sta 15W:iin (Reflector) ja kinukkiputkilla 13W:iin. Se ei  ole ongelma, jopa 1...2 W riittää normaaliin kuunteluun.

Mittauksieni mukaan powerin rippeli on aika pieni. Tähän samaisella DIY-palstalla ehdotettiin lisäksi kuristinta!
Se iso elko on asennettu pitkien johtojen perään ja siksi lisäsin printille suoraan foliohin yhden lisäkonkan.  Ei sillä kuitenkaan ole merkitystä, kuin vasta suurila tehoilla.
Ymmärtääkeni push-pull-vahvistimessa rippeli kumoutuu pääteasteessa, joten sen suodatuksen hiominen ei ole vaivan arvoista.

Se hehkujen alennusvastus oli asiallinen korjausvinkki. 

Mutta mitähän komponentteja siihen tulisi mielestäsi vaihtaa?    Epävarma
Toivon myös asiallisia perusteluja!
Ei tosiaa mitään, että "pyöreät konkat on hyviä audiokäyttöön". 

Sivun alkuun

IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #17 - 16.03.2010 klo 10:56:20
Tulosta viesti  
Ole huoleti, Morgan Jonesin (ja monen muunkin) opukset on kyllä tullut luettua (ja niitä plaraillaan nykyäänkin vähän väliä), eli tiedän kyllä ettei push-pull päätteelle tarvitse olla niin "tasaista" sähköä kuin SE-päätteelle. Minua ei kuitenkaan huolestuta nyt ensisijaisesti rippelin taso vaan jokin aivan muu seikka. Mietitäänpä hiukan missä mennään? Ollaanko samaa mieltä että normaali musiikki on täynnä "transientteja"? Minusta tuollaisen powerin (jos kytkentä on vähänkään siinä kuosissa kuin DiyAudio-foorumilta löytynyt skema näyttäisi) toiminta transienttitilanteessa on vähintäänkin kyseenalainen. Kuten itsekin jo melkein suoraan totesit, se poweri "nyykähtää" heti suuremmilla tehoilla. Musiikissa olevat nopeat transientit vaativat - oikein toistuakseen - hetkellisesti merkittävästi enemmän tehoa kuin se 1 - 2 watin perustaso. Kykeneekö vahvistimesi poweri sitten hetkellisesti syöttämään tuon tehon "nyykähtämättä"? Mielestäni ei. Pelkkä suotokapasitanssin lisäys ei luonnollisestikaan auta, mikäli et halua kasvattaa sitä aivan merkittävästi suuremmaksi! Tarvitaan siis jotain muuta. (Koska sinulla on Morgan Jonesin kirja, niin sieltä löytyy kyllä vastaus siihen mitä nyt ajan takaa). Tarvitaanko kuristinta? Itse en ainakaan ole tarvinnut, vaan olen etsinyt apua puolijohteista (halvempaa ja tehokkaampaa - ei välttämättä yksinkertaisempaa)...

Toinen seikka, mikä tuossa virtalähteessä mättää, on etten ainakaan minä näe missään ensimmäistäkään "snubber"-konkkaa, joka "söisi" puolijohdediodien virtapiikkien aiheuttamia häiriöitä, vaan minusta näyttäisi vahvasti siltä että ne pääsevät aivan vapaasti päätemuuntajalle. Elkojen suurtaajuusominaisuudet eivät riitä tuollaisten häiriöiden poistoon, mutta tässäkin Morgan Jones osaa auttaa, mikäli oikea keino ei löydy heti selkäytimestäsi...

Eli jos minulla olisi tuollainen vahvistin työn alla, niin minä lähtisin laittamaan aivan aluksi perustan kuntoon ja vasta sitten miettimään mikä muu vielä kusee kun vahvistin ei kuulosta siltä kuin sen pitäisi. Eri valmistajien putkien kokeilu tässä vaiheessa on mielestäni juuri sitä keskustelufoorumeilla pyörivää peruspotaskaa, joka kannattaa unohtaa ainakin niin kauaksi aikaa kun vahvistin ei meillytä korvaa alkuunkaan. Kuten jo hiukan vihjasin, minusta noiden piirilevyjen leiska näyttää siltä että se aiheuttaa aivan tarpeettoman paljon ylimääräistä kapasitanssia (putken omien kapasitanssien "seuraksi"), mutta tuon asian korjaus ei olisi minulla ensimmäisenä edessä, vaan minä lähtisin rakentamaan vehjettä uusiksi järjestyksessä: virtalähde, pääteaste, jne...

Jaa-ah... Mitähän jos selvennettäisiin tässä vielä ihan lopuksi muutama asia?

Niin hullulta kuin ihan puhtaana huuhaana pitämäsi jutut kuulostavatkin (vaikkapa "pyöreät konkat on hyviä audiokäyttöön" - ottamatta lainkaan kantaa tuon lauseen sisältöön), kannattaa pitää kirkkaana mielessä että noissa on taustalla monesti aivan muut asiat kuin geometria tai estetiikka. Konkan fyysinen ulkomuoto määräytyy hyvin pitkälle konkan rakenteen perusteella ja konkkien rakenteella on vuorenvarmasti vaikutusta niiden sähköisiin ominaisuuksiin! Audiokäytössä konkissa on paljon muutakin merkityksellistä kuin pelkkä kapasitanssi. Tämä on raakaa faktaa ja siitä tuskin tarvitsee kinata. Toisaalta... kun nyt konkissa ollaan... niin voisit varmaankin lukaista uudelleen mitä kirjoitin tuossa edellä polyesteri-filmikonkista? Puhuinko siinä sittenkään pohjimmiltaan eristemateriaalista vaiko oliko kritiikkini kohteena sittenkin kyseisten konkkien mielestäni hyvinkin puutteellinen häiriösuojaus? (Ulkoisen hurina-/häiriölähteen vaikutus eri tyyppisiin konkkiin on mielestäni paitsi järkeenkäypää, myös mittauksin todistettavissa.)

Toisaalta, aistin selvästi kirjoituksiesi rivien välistä jotain sellaista josta en todellakaan "diggaa" enkä viitsi jatkaa tätä yhtään kauempaa (onneksi on muitakin "projekteja" menossa, niin ei välttämättä tarvitse tälläkään foorumilla koko aikaa notkua). Mielestäni myöskään omalla koulutuksellaan elvistely - suora tai rivien välistä luettava - (ja muiden alojen edustajien alaspolkeminen) ei sekään ole tarpeellista. Minusta tällekin foorumille on tervetullut ihan jokainen - koulutusalaan tai -tasoon katsomatta. Lisäksi olisin melkein valmis väittämään ettei putkivahvistimen suunnittelu välttämättä edes vaadi insinöörikoulutusta. Fiksu kaveri pystyy hyväsoundisen vahvistimen suunnittelemaan esim. ihan  asentajakoulutuksellakin. Kysehän on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta ja itseopiskelusta, eikä vastaan tule yhtään sellaista laskutoimitusta johon ei pelkkä peruskoulun pitkä matematiikka riittäisi. (Nyt kun koulutus tuli puheeksi, niin eiköhän ne inssin paprut vielä tuolta jostain löytyisi, mutta koska en ole niitä enää ainakaan 10 vuoteen tarvinnut, niin saavat olla missä ovat... En minä noille papruille kovin suurta arvoa anna - varsinkin kun ainakin itse olin vähintäänkin pettynyt sen aikaiseen elektroniikan opetukseen "tekussa"...)

Ei vaan, kyllähän tässä varmaankin tuli sanottua suunnilleen kaikki mitä tähän ketjuun enää ajattelin sanoa (jos ei tule eteen jotain sellaista uutta johon minulla vielä olisi kommentoitavaa), eli taidanpa poistua takavasemmalle ja keskittyä enemmänkin tuohon työpöydällä olevaan prototyyppiin...

Ai niin... oletin että sinulla on molemmat Morgan Jonesin kirjat ("Valve Amplifiers" ja "Building Valve Amplifiers"). Muistelisin että muutama viittaamani asia löytyy paremmin käsiteltynä tuosta "Valve Amplifiers"-opuksesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mieite
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Parainen
Vastaus #18 - 16.03.2010 klo 11:00:40
Tulosta viesti  
Tämä ei varmaan ole sellainen asiallinen peruste mutta jos laite A kuulostaa paremmalta kuin laite B niin en aivan esimmäiseksi lähtisi korjamaan laitetta B vaan vertaisin laitteen A:n (Pioneer)ja laitteen B:n (Made in China) kytkentäkaavoja.
Sieltä se ero löytyy ja myös se että laitteen A:n suunnitteluun on käytetty parempia suunnittelijoita ja kompponentteja kuin laitteeseen B.

Nisse

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun

IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 16.03.2010 klo 11:07:29
Tulosta viesti  
mieite kirjoitti 16.03.2010 klo 11:00:40:
Tämä ei varmaan ole sellainen asiallinen peruste mutta jos laite A kuulostaa paremmalta kuin laite B niin en aivan esimmäiseksi lähtisi korjamaan laitetta B vaan vertaisin laitteen A:n (Pioneer)ja laitteen B:n (Made in China) kytkentäkaavoja.
Sieltä se ero löytyy ja myös se että laitteen A:n suunnitteluun on käytetty parempia suunnittelijoita ja kompponentteja kuin laitteeseen B.

Nisse

Ehdottoman hyvä pointti.

Varoittaisin kuitenkin - kiinalaisesta halpistuotteesta kun on kyse - ettei todellisuus täsmää välttämättä edes laitteesta piirretyn skeman kanssa. Tarkennetaan siis että esim. Music Angelini skemassa oli piirrettynä aivan eri induktanssitason kuristin kuin se mittaamani 30 uH! Silkaa kusetustahan tuo on, mutta minkäs teet... Kiinalaisilla on monesti aivan omat moraalikäsityksensä (tämä on tullut kantapään kautta opittua).

Sivun alkuun

IP kirjattu

JouK
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #20 - 16.03.2010 klo 15:49:36
Tulosta viesti  
En nyt tiedä mistä tunski noin itsessi otit.
Luulin puhuvani vahvistimista ja niiden ominausukksista, en tarkoitanut sitä mitenkään sinun henkilöösi kohdistuvaksi.
Anteeksi, jos siellä jokin loukkasi.    Nolostunut

Sitte taas noihin vahvistinasioihin.
Jos ajatellaan sen suotokonkan virransyöttökykyä, niin onhan siellä reserviä muutaman sadan millisekunnin ajaksi.
Musiikin hetkelliset huiput tuskin kestävät niin pitkään?
Lisäksi vielä tuo mainittu tehoresrvi. Nimellisteho on 25W j akäytetty 1...2 W.

Kuten sanoin se huomaamani virhe oli, että konkka oli pitkien (2*10 cm) johtojen päässä!
Siksi lisäsin sinne  printin foliolle (virtatielle) yhden pienehkön elkon. Mutta sekin oli enemmän mutu -pohjainen lisäys, kuin mittaukseen perustuva.
Mitä tulee elektronisiin regulaattoreihin tms, eivät hän ne tuo reserviä.
Ei tuossa Pioneerissakaan ole mitään muuta, kuin kondensaattorisuodatus. Tasasuuntaus on tehty piidiodiella. Eikä ole konkkia diodeilla!
Mutta koko topicin teemana oli analysoida putkivahvistimen soundia verrattuna puolijohdevahvistimiin.
Mistä niiden "lämmin soundi" tulee?

Sivun alkuun

IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #21 - 16.03.2010 klo 16:28:59
Tulosta viesti  
JouK kirjoitti 16.03.2010 klo 15:49:36:
En nyt tiedä mistä tunski noin itsessi otit.
Luulin puhuvani vahvistimista ja niiden ominausukksista, en tarkoitanut sitä mitenkään sinun henkilöösi kohdistuvaksi.
Anteeksi, jos siellä jokin loukkasi.    Nolostunut

Tämä vaatii siis selkeästi vielä yhden tarkennuksen...  Hymiö

En ottanut itseeni tai loukkaantunut, en todellakaan! Totesinpa vain, ettei minulla taida olla tähän keskusteluun enää mitään annettavaa. Tapanani ei nyt vain yksinkertaisesti ole lähteä mukaan mihinkään juupas-eipäs väittelyihin. Eli siinä vaiheessa kun omat käsitykseni (joiden en usko olevan kovinkaan kaukana esim. Morgan Jonesin tai Bruce Rozenblitin esittämistä - pohjautuvathan ne mm. kyseisten herrojen kirjallisiin tuotoksiin) poikkeavat liian ratkaisevasti toisen osapuolen "varmasta tiedosta", katson parhaimmaksi tehdä jotain muuta. Niin se vain menee, ja tästä päätöksestäni on turha etsiä mitään ylimääräistä dramatiikkaa, koska tässä ei sitä oikeasti ole!

Aika nyt vain on sen verran rajallista, että katson tämän keskustelun jatkamisen olevan omalta osaltani puhdasta ajanhaaskausta.

No hard feelings, ok?  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

JouK
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #22 - 17.03.2010 klo 08:27:56
Tulosta viesti  
mieite kirjoitti 16.03.2010 klo 11:00:40:

Nisse

Vertailin eilen tuota mainittua poweria.
Pioneerissa on diodikertojalla nostettu anodijännite 450V:iin. Suotokondensattoreiden kapasitanssi 330u.
Kiinalaisessa on kokoaaltotasasuuntaussilta ja 280V anodijännite, suotokonkka 4700u!

Rippeli tuossa kiinalaisessa on 700mV (pp). Eikä juurikaan muutu tehon  mukaan. Tarkoita kai sitä, että vahvistin otta saman tehon powerilta riipumatta ulostulotehosta?
Suotokonkka on siis todella iso:vahvistin soi vielä 5 sekuntia virrankatkaisun jälkeenkin.

Sitten Pioneerissa on  kolme hehkupiiriä, joista esivahvsitimen tasasuunnattu ja suodatettu. Kiinalaisessa vain yksi (se on vain päätevahvistin).
Pioneerissa on erillien bias-säätö, kiinalaisessa hoidettu katodivastuksilla.
Kyllä Pioneer on ratkaisuiltaan selkeästi hienostuneempi, mutta on varmasti aikoinaan ollut luokkansa parhaita. Joskin silloin japanilaiset tuotteet kärsivät samasta maineestamaineen kuin kiinalaiset nyt!
Mitä siten on maineen taustalla, jääköön jokaisen omaksi arvioksi!

Tuolla bias-säädöllä voi olla tietysi vaikutusta soundiin.
Hehkupiireillä kai vain häiriöihin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

yrjomaki
YaBB Newbies
*
Poissa

TY

Sijainti: Suolijärvi
Vastaus #23 - 29.06.2010 klo 12:37:21
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen keskustelu putkivahvistimista  Hymiö

KOndansaattoreihin liittyen löysin tällaisen suomenkielisen sivuston:

Tuolta löytyy täysin selkeitä teknisiä perusteluita miksi erilaisilla eristemateriaaleilla tehdyt kondensaattorit ovat sähköisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia. Onkin täysin ilmeistä, että putkivahvistimessa käytettynä eri materiaaleista tehdyt kondensaattorit soivat eri tavalla. Kondensaattoreita vaihtamalla voikin helposti muokata putkivahvistimen soundia.

Jos vielä katselee tuota sijaiskytkentää niin on täysin selvää että käytännön kondensaattori on aika kaukana ideaalikomponentista.

Virnistys Virnistys Virnistys

Sivun alkuun
IP kirjattu

raimoj
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #24 - 24.09.2010 klo 17:05:13
Tulosta viesti  
Olen rakentanut, suunnitellut ja kuunnellut putki- ja transistorivahvistimia yli 50 vuoden ajan. Omassa HIFI-järjestelmässäni on Fisherin putkivahvistin X-101-C. Vahvistin oli käytössä pitkään ja olin siihen pääpiirteissään tyytyväinen. Joskus vain yläpää riipi korvia. Sitten vahvistin sanoi yhteistyösopimuksen irti. Tilalle hankin latvialaisen Audes-merkkisen (= Priboi) putkivahvistimen. Sen äänenlaatu ei kuitenkaan tyydyttänyt ja kunnostin Fisherin, joka on ollut siitä asti järjestelmän tehovahvistimena.

http://www.hovirinta.fi/audio/akustiikka/kaiuttimet/aktiivikaiuttimet/aktiivikai...

Työelämässä suunnittelin transistorivahvistimia ja onnistuinkin mielestäni hyvin (esim. Salora HIFI STEREO 6600). Nyt olen palannut juurilleni ja suunnitellut ja rakentanut viime vuosina putkivahvistimia. Olen pannut tuotoksiani näytille kotisivuilleni

http://www.hovirinta.fi/

Viime aikoina olen yrittänyt perehtyä vastavaihevahvistimien (Köykän vahvistimien) saloihin. Kehittelin kytkentää PCL84-putkilla. Sain ratkaistua kaksi vastavaihevahvistimen pahinta heikkoutta. Verkkomuuntajan käämien väliset kapasitanssit tulevat päätemuuntajan rinnalle ja vahvistimen ohjaus on ongelmallinen. Muodostin riippumattomat anodijännitteet yhdestä verkkomuuntajan käämistä ja käytin ohjaimena ja vaiheenkääntäjänä kaskodia. Molemmat ratkaisut toimivat hyvin.

Kehitetyn kytkennän pohjalta rakensin hiukan isotehoisemman proton ECL82 putkilla. Lisää juttua tuolla

http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/HIFI_vahvistimet/tehovahvistimet/va...

Vahvistin on varmasti paras jonka olen suunnitellut tai rakentanut tai jota olen kuunnellut. Varsinkin yläpään toisto on erittäin hyvä. Korvien riipimistä ei esiinny edes oopperadiivoja kuunnellessa (Karita Mattila, Maria Callas, Miliza Korjus). Paljon puhutaan putkivahvistimen lämpimästä korviahivelevästä saundista. Tämä vahvistin on juuri sellainen perustuen Köykän lähes 60 vuotta sitten kehittämään perustekniikkaan. Onkin tullut mieleen ettei äänentoisto ole mennyt viimeisten 60 vuoden aika laadullisesti juurikaan eteenpäin.

Jossakin vaiheessa on vuorossa suuritehoinen 6550 putkilla toteutettu vastavaihevahvistin. Luultavasti puran Audeksen ja rakennan vastavaiheisen sinne. Seuraavassa hiukan tietoa vahvistimesta

http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/HIFI_vahvistimet/tehovahvistimet/va...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #25 - 21.11.2010 klo 02:50:12
Tulosta viesti  
JouK kirjoitti 13.03.2010 klo 19:20:07:
Lainaus:
Itse en kyllä nykyään juurikaan käytä vahvistimissa polyesteri-filmikonkkia, koska ainakin oman kokemukseni mukaan ne ovat suhteellisen herkkiä keräämään hurinaa ja muita häiriöitä (tämä kaikki siis aivan puhtaasti kuvien perusteella arvioituna - en voi 100% varmuudella sanoa mitä noiden kittien konkat oikeasti ovat).

Näistä erilaisita komponeteista on myös kovaa sananvääntöä tuolla Hifiharrastajien palstalla.  Insinöörimäinen lähestymine nsaa siellä myös aika myrskyn, joten ajattelin kysellä tällä palstalla näitä. Täällä kun se ehkä on perusedellytys.
Vastuksista uskon, että niillä on väliä. Siis kohinan suhteen.
Mutta onko todella konkkien eristemateriaaleillakin? Siis polypropyleeni, polyesteri jne?
Myös elkoista kysyisin.
Jos elkolla on ESR ja ESL ilmoitettu ja lämpöluokka sekä elinikä. eikö silloin jo voi olettaa että ne ovat samanarvoisia?

Kaitinkaapeleista en vielä kysy mitään!!   Järkyttynyt

Konkkien laatujärjestyksestä, ensin on polyesteri(filmi), seuraavaksi tulee polykarbonaatti,
ja kolmanneksi polypropeeni joka on paras mahdollinen. Digi-tekniikassa  käytettävät isot
keraamiset pakkakondensaattorit eivät sovellu audiokäyttöön lainkaan.

Kokemukseni elkoista viittaa vahvasti siihen että mitä kalliimpi kannu, niin parempi on
laatukin, itse suosin Rifan kannuja kun tarvetta esiintyy. Halpojen kaukoidän pikku elkojen
käyttöiän olen todennut vaihtelevan aika lailla, niissäkin ilmeisesti kannattaisi maksaa vähän
enemmän, voisi saada parempaa laatuakin. Käyttöikä on selkeästi pidempi merkki-tuotteilla.

Philipsin 70-luvun stereoyhdistelmissä käytetyt siniset elkot joissa oli "lommotut" kyljet olivat
laadukkaita, olen mittaillut niitä ja todennut että ei kannata heittää pois, jos niitä jostain löytää.

Entisenä Hifistinä toteaisin että 2 x 4mm2 OFC-kaapeli riittää, jos kyse on musiikin kuuntele-
misesta. kun cd-formaatti tuli niin silloin hifistit alkoivat kuunnella kaapeleita. Tästä johtuu että
en katso kuuluvani enää hifisteihin, koska kuuntelen musiikkia.

Markku  Pyöritä silmiä 

Sivun alkuun

IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #26 - 21.11.2010 klo 17:44:05
Tulosta viesti  
Maja kirjoitti 21.11.2010 klo 02:50:12:
Konkkien laatujärjestyksestä, ensin on polyesteri(filmi), seuraavaksi tulee polykarbonaatti,
ja kolmanneksi polypropeeni joka on paras mahdollinen.

No jaa...

Tuo on toki yksi mielipide muiden mielipiteiden joukossa - mutta kuitenkin pelkästään mielipide. Monet vannoo esim. neuvostoaikaisten, metallikuoristen PIO-konkkien nimeen. Myöskin siitä, onko polypropyleeni lopulta se "paras mahdollinen" materiaali vai häviääkö sekin tefloneristeiselle, metallikoteloidulle konkalle, voidaan olla montaa mieltä.

Tokihan se hifisteille on selvä, että jos joku konkkavalmistaja ilkeää pyytää "maailman parhaasta Xyzåäö-merkkisestä polypropyleenikonkasta" vaikkapa 100 euroa kappale, niin hyvähän sen konkan täytyy olla (vaikkei kyseinen hifisti sitten tiukan paikan tullen sokkotestissä kuulisikaan mitään eroa).

Hmm... sadan euron kappalehintaan konkkaan voisi jo leimata vaikka yksilöllisen sarjanumeron ja laittaa kullatut liitäntäjohtimet, niin a'vot! Kyllä sitten kelpaisi hifistellä! Pyöritä silmiä

Oman mielipiteeni konkkien paremmuudesta jätän sanomatta, koska sekin on vain pelkkä mielipide.

Kylmä totuus on, että esim. konkkien "paremmuudesta" voidaan vääntää vaikka hamaan maailman tappiin saakka ja siltikään se ei muuta lopputulosta yhtään miksikään. Nuo ovat lähes kokonaan kuuntelijan korvien välissä tapahtuvia henkimaailman asioita...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #27 - 21.11.2010 klo 23:24:05
Tulosta viesti  
Tarkoitin sähköisten ominaisuuksia paremmuus järjestysta noissa perusmateriaaleissa.

En halua ottaa mitään kantaa siihen miltä ne missäkin sovelluksessa kuullostavat,
enkä siihen mitä audiofiilit käyttävät tai arvostavat

Elkoista mielipiteet ovat ihan omia havaintoja, varmasti löytyy Rifan lisäksi muitakin
laadukkaita merkkejä. Jokainen voi valita näkemyksiensä mukaan. Olen itse pettynyt,
etenkin halpoihin elkoihin, niissä kun käyttöikä tuntuu jäävän aika lyhyeksi.

Markku   Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

JouK
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #28 - 12.01.2011 klo 10:45:50
Tulosta viesti  
En usko, että noita konkkia voi asettaa absoluuttiseen paremmuusjärjetykseen.
Konkilla on erilaisia ominausuksai, katso kopio.
Eri käyttökoheissa tarvitaan eri ominaisuuksia.

Page0001_003.jpg ( 88 KB | 0 latausta )
Page0001_003.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

lapinparta
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #29 - 12.01.2011 klo 23:22:27
Tulosta viesti  
Olen löytänyt monesti vanhoista putkivahvistimista tällaisia kolmijalkaisia konkkia joissa tuo sivulle käännetty jalka on kytketty maihin. Ilmeisesti konkassa on vaippa joka voidaan maadoittaa. Tämähän on mahdollista tehdä itsekin sellaiseen kondensaattoriin joka voi imeä mahdollisia hurinoita. Onko kukaan kokeillut?

konkka1.jpg ( 110 KB | 0 latausta )
konkka1.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 
Lähetä aiheTulosta