Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
› Sonneberg Sekretär Super 697/57 WU
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Sonneberg Sekretär Super 697/57 WU (Luettu 10782 kertaa)
Pentti Paananen OH5ZK
Full Member
Poissa
SRSH#93
Sijainti: Pertunmaa
Sonneberg Sekretär Super 697/57 WU
24.01.2010 klo 18:57:50
Tulosta viesti
Löytyykö keltään seleeni-tasasuuntaajaa E250/C-60. Miten tuo korvataan nyky tekniikalla, jos ei löydy? Etuvastuksena on 160 Ohm ja seleenin yli 100nF.
Skype/VoIP
Facebook
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Sijainti: Parkano
Re: Sonneberg Sekretär Super 697/57 WU
Vastaus #1 -
24.01.2010 klo 20:05:21
Tulosta viesti
Itselläni on Super 697/62 GWU (Sekretär III), jonka juuri kaivoin esiin pitkän tauon jälkeen viime viikonloppuna. Siinä on myös seleenitasurin sisäinen resistanssi kasvanut liian suureksi. En tiedä mikä anodijännitteen pitäisi tässä mallissa olla kun sitä ei lue skemassa. Se oli n. 170 volttia vanhalla seleenillä ja se tuntui liian pieneltä. Korvasin seleenin diodilla 1N4007 ja lisäsin 5W / 100 ohmin vastuksen sarjaan sen kanssa. Konkan laitoin pelkästään diodin kanssa rinnan. Anodijännite nousi vähän päälle 200 volttiin. Onhan sekin vähän pienehkö mutta yleisvirtakoneissa ei yleensä ole kovin suuret jännitteet muutenkaan. Em. tapa on yleisesti käytetty tapa korvata seleenitasuri piidiodilla. Vastuksen arvo ei ole kovin kriittinen, olen yleensä valinnut sen niin, että anodijännite on samalla hehtaarilla skemassa olevan arvon kanssa jos se on saatavilla.
Jos sinun mallisi on yhtään samanlainen kuin minulla, niin siinä ei ole käyttöjännitteen valitsinta. Ainoa vaihtoehto on 220 volttia. Aion laittaa vielä 68 ohmin / 10W vastuksen sarjaan verkkojohdon kanssa joka mittaukseni perusteella pudottaa jännitteestä n. 10 volttia (230 -> 220), jotta putket eivät kävisi liian kuumina. Tarkemmin ajatellen se on ehkä kyllä parempi toteuttaa suoraan vaihtamalla isommiksi alkuperäiset hehkujen kanssa sarjassa oleva ja tasurin kanssa sarjassa oleva vastus, jolloin ei tarvitse lisätä erillisiä vastuksia. Täytyy pitää mielessä, että ylimääräisten vastusten lisäily ei oikeastaan ole edes sallittua sähköturvallisuusmääräysten mukaan koska se muuttaa radion alkuperäistä rakennetta. Ilmeisesti olemassa olevien vastusten vaihto isommaksi olisi kuitenkin sallittua? Tämä menee kyllä vähän ohi varsinaisesta aiheesta...
Timo
IP kirjattu
Pentti Paananen OH5ZK
Full Member
Poissa
SRSH#93
Vastaus #2 -
24.01.2010 klo 21:21:58
Tulosta viesti
Sinulla on varmaan U-putkilla oleva kone. Tämä on E-putkilla. Hehkujännitteile on muuntaja. Anodijännite otetaan samalla tavalla varmaan kuin sinun koneessa:etuvastus ( 160ohm), seleeni, 50µ maihin.
GWU koneessa 697/76 on 225V skeman mukaan UCL81:n pentodin anodijännite. Tästä minun koneesta löytyy 110V / 220v AC jännitevaihto.
Skeman mukaan on tasuria ennen 160 Ohminen etuvastus, joka puuttui. Kokeilin seleenin tilalle by500-1000v ja erikokoisia etuvastuksia, mutta kävivät kuumiksi. Kun ajoin säätömuuntajalta 230AC sisään, diodin jälkeen DC nousi 270V ? Elkona on 50+50 µF/385 V. Diodin jälkeen laitoin 120 ohm. / 5 W vastuksen, mutta silti anodijännite jää mielestäni liian korkeaksi. Minulla oli jännite seleenin jälkeen vain 56 V.
Skype/VoIP
Facebook
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #3 -
24.01.2010 klo 22:04:05
Tulosta viesti
Olisi näköjään pitänyt tarkistaa ensin mikä radio on kyseessä. Oletin, että se on hyvin samanlainen. Latasin RMorgista sen kytkiksen ja siinä on tosiaan muuntaja hehkuille mutta anodijännite otetaan suoraan verkosta. Eipä ole tullut sellaistakaan ennen vastaan. Omassani on 300 ohmin vastus diodin jälkeen, joten anodijännite on todennäköisesti pienempi. Onko sinulla siinä levysoitinliitäntää? Minulla on mutta sen kohdalla takakannessa olevaa reikää ei ole "avattu". Parempi niin, ettei tule vahinkoja kun siihen liittimeen tulee verkkojännite.
Kokeile suurempaa etuvastusta. Tarkistin vanhoista muistiinpanoista, että olen käyttänyt joskus 470 ohmin / 10 W vastusta + kahta 1N4007 diodia putken AZ1:n tilalla. Kyllähän se kuumana käy mutta kunhan sen laittaa sopivaan paikkaan niin ei kai siitä haittaa ole.
IP kirjattu
Pentti Paananen OH5ZK
Full Member
Poissa
SRSH#93
Vastaus #4 -
24.01.2010 klo 22:22:03
Tulosta viesti
Minulla on myös se levari -liitäntä ja myös peitetty. Täytyy kokeilla sitä 1N4007 sen BY500:sen tilalle ja passata sitä etuvastusta. Minulta löytyy isotehoisia pantasiirrola säädettäviä lankavastuksia. Ei siellä minusta pitäisi mikään kuormittaa, kun anodijännite nousee korkealle. Putkilta mitatut anodijänniteet ovat kuitenkin suunnille skeman mukaiset, vaikka diodilta lähtevä jännite on aika korkea. ECL81:sen datatietoja ei tunnu olevan noissa philipsin pocket-bookeissa eikä vertailutaulukoissa. Onkohan sille vastavaa? edes jenkkiä? Ei ole minulla myöskään EBF 80:ä.
Muuten, tiedätkö mista saisi Fenno F 258 V:n huolto-ohjeen? Tärkein olisi asteikkonarun kulku.
Heinon Jukalla on siitä tiedosto, mutta se ei kuulema aukea.
Skype/VoIP
Facebook
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #5 -
24.01.2010 klo 22:44:53
Tulosta viesti
Lainaus:
Täytyy kokeilla sitä 1N4007 sen BY500:sen tilalle ja passata sitä etuvastusta.
Ei se 1N4007 ole yhtään sen erilaisempi. Sen virrankesto on pienempi (1 A) mutta muuten ei varmastikaan eroa huomaa.
En tiedä ECL81:stä mutta minulla on EBF80-putkia parikymmentä kpl jos kiinnostaa. UCL81 kyllä olisi mutta...
Minulla näkyy olevan Fenno F257V:n huolto-ohje. Onkohan se yhtään sama? Tässä kuva asteikkonarun kulusta:
IP kirjattu
Jukka Rajala
God Member
Poissa
SRHS
Sijainti: Helsinki
Vastaus #6 -
24.01.2010 klo 23:04:27
Tulosta viesti
ECL81:n datalehti:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheetsE1.html
Vertaappa sitä ECL82:een,eroja tuskin on paljoakaan.Tuolta löytyy kaikkien putkien datat.
Jostain syystä tuolla saitilla oli vain yhden ECL81:n valmistajan datat (RFT) ,heräsi ajatus onko ko putkityyppi DDR:ssä ollut tuotannossa vain,samoin kuin mahd UCL81 myös? UCL81:n datoja ei sieltä löytynyt.
Timo: Onko tuo UCL81 putkesi mahdollisesti DDR:n tehtailta lähtenyt maailmalle?
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Vastaus #7 -
25.01.2010 klo 01:10:12
Tulosta viesti
ECL81:ssa ja ECL82:ssa on eri pinnijärjestys joten ei käy suoraan.
Lainaus:
Timo: Onko tuo UCL81 putkesi mahdollisesti DDR:n tehtailta lähtenyt maailmalle?
En nyt pääse katsomaan mutta minulla on lista putkistani koneella ja siinä lukee "Telefunken" tuon putken kohdalla (niitä on 3 kpl).
IP kirjattu
Pentti Paananen OH5ZK
Full Member
Poissa
SRSH#93
Vastaus #8 -
25.01.2010 klo 08:09:46
Tulosta viesti
Kiitos narunkulkukuvasta. Vaikuttaa samanlaiselta. Kiitti myös ECL81 infosta. Täytyy paneutua "sihteeriin" paremmalla ajalla.
Skype/VoIP
Facebook
IP kirjattu
Pentti Paananen OH5ZK
Full Member
Poissa
SRSH#93
Vastaus #9 -
25.01.2010 klo 09:06:20
Tulosta viesti
Sainkin kuva kopsattua.
Skype/VoIP
Facebook
IP kirjattu
krgn52
YaBB Newbies
Poissa
SRSH
Vastaus #10 -
25.01.2010 klo 13:21:01
Tulosta viesti
Minulta löytyy tarvittaessa käyttämättömiä ECL-81 putkia,vielä jopa Itä-saksalaisia Funkwerk merkkisiä.
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla ««
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2026. Kaikki oikeudet pidätetään.