Kysessähän on häiriösuodin, jossa on kaksi käämiä, eli molemmat virtajohdot viedään kuristimen kautta, vastaavia on hyvin monien "nykyaikaisten" elektroniikkalaitteiden AC-jännitesyötössä. Jostain romutetusta 1980-2011 vuoden laitteesta voi löytää jopa sopivan? Autoradioissa on ollut ulkoisia, kutistemuovin tms sisään pakattuja kuristimia, jollaista voinee käyttää. Kuristimen voi tietenkin jättää pois, jos kuuluu ilmankin sitäkin hyvin. Asan napaisuudenvaihdon vuoksi tuossa on kuristin molemmissa johdoissa.
Mietin hiukan syytä kuristimen palamiseen, kun päätekivetkin näyttävät alkuperäisiltä, mutta kaavioon vilkaisu aiheuttikin "ahaa"-elämyksen. Koneen kaiutin on suoraan käyttöjännitteessä, joten kaiutinlinjan oikosulku runkoon päästää kuristimesta käyttö- savut ulos, jos sulakepesässä on tarpeeksi tukeva "ratakiskonaula".
Olen 70-luvulla rakennellut Asan eri malleista varsin hyvin toimivia poliisiradioita 40 MHz alueelle, mutta tuo kaiutinkytkentä oli täysi yllätys, en ollut silloin kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.
Edit: Asteikkonaru on talvella ollut kovilla, säätökonkan akselissa on rasvaa, joka antaa hyvän "tatsin" mutta jäykistää pakkasessa. Ei tainnut Asalla olla pakastekaappia labravaiheessa?
Edit 2: Katsoin 1084:n kaavaa uudelleen ja vertasin 995:n kaavaan, joka on päätesteen osalta vastaava, mutta eroa on kaiuttimen liitännässä. Näyttää siltä, että 1084:n kaavassa on virhe, kytkennässä ei oikein ole järkeä, jos se olisi oikeasti kaavan mukainen. Näinollen tuo palamisteoria menee kintuille, jäljelle jäänee ainoastaan käämilankojen välinen oikosulku?
|