Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Asa Car-Ula (Luettu 18311 kertaa)
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1160
Asa Car-Ula
04.01.2010 klo 05:02:44
Tulosta viesti  
Teksti liittyy Asa Ulastori-otsikon kohdalla olevaan kysymykseen, onko Ulastori matkaradiossa ja Car-ula autoradiossa sama koneisto.

Asa Radio Oy valmisti vuosina 1966-71 suosittua autoradiota, jonka kauppanimi oli Car-Ula. Kyseessä on kolme eri radiomallia, jotka myytiin tällä yleisnimellä. Radiomallit ovat 1084 TA, 995 ja 1197. Yhteistä näille on, että näissä autoradioiksi alunperin suunnitelluissa radiomaleissa on vain ULA-aaltoalue. Muuten radiot ovat selkeästi eri konstruktioita, sillä transistorit ja transitoriradioiden valmistus kehittyivät voimakkaasti 1960-luvun loppupuolella. Car-Ula malleissa on luonnollisesti yhteisiä piirteitä ja yhteisiä komponentteja Asa Radio Oy:n vastaavana aikana valmistamien matkaradiomallien kanssa. Ne on kuitenkin suunniteltu kiinteiksi autoradioiksi, joissa on suljettu metallikotelo ja virtajohdon kautta tulevien häiriöiden vaimennus.

Mainittujen kolmen autoradiomallin kuvat, tekniset tiedot ja kytkentäkaaviot huolto-ohjeineen ovat SRHS:n Asa CD-levyllä.
Vanhojen Asa Radio Oy:n työntekijöiden muistitiedon mukaan kolmea Car-Ula mallia valmistettiin yhteensä lähes 90 000 kappaletta. Näitä radioita vietiin myös ulkomaille, eniten Ruotsiin ja Itävaltaan. Asa Radio Oy:n tuotantotilasto 3/1971 on tallella Turun museokeskuksen Asa/Finlux-kokoelmassa. Sen mukaan viimeinen 1197:n valmistussarja oli 13 500 radiota perusmallia + 500 kpl 24 V versiota.

Autoradion kuulumiseen 1960-luvun loppupuolella vaikutti ratkaisevasti asennuksen oikea ja huolellinen teko. Amatööriasentajien pahimpia virheitä olivat väärin valittu ja asennettu antenni sekä auton sähkölaitteiden häiriönpoiston laiminlyönti. Oman muistikuvani mukaan Asa Car-Ula kuului ainakin Tampere - Helsinki välillä ihan hyvin. Autoradioita ammatikseen asentaneilla on Car-Ulan kuuluvuudesta varmaan tarkempaa tietoa.

Kauko Viitanen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #1 - 04.01.2010 klo 07:06:26
Tulosta viesti  
Melko vaatimaton kaiutinteho yhdistettynä sen aikaisten kansanautojen meluun ei tietenkään ajon aikana suonut kuuntelunautintoa.
Täysillä piti huudattaa ja sitten liikennevaloissa ruuvata pienemmälle.
Tuossa esite:
http://www.mattikaki.fi/automobiilimuseo/hauskaa.htm

-Jouko
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
qwerty
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 165
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #2 - 09.01.2010 klo 10:28:53
Tulosta viesti  
Aikanaan erään radioliikkeen omistajan, joka oli toiminut Asan myyjänä, kertoi että viimeinen myyntierä olisi ollut vialllinen. En muista kertomusta, mutta ilmeisesti konkat olivat vialliset jne. Näistä syistä johtui nämä ongelmat toiminnassa. Asennuksessa tuskin oli mitään ongelmaa, koska vaihdoin tilalle  trankku-blaupunktin, joka toimi erinomaisesti. En muista enää Blaupunktin mallia, monoradio se oli. Ostin sen käytettynä, taksimersun entinen soitin.

Itseasiassa tuo blaukkari oli yksi parhaita radioita joita autossa oli ollut.Radiolla kuuli häiriöittä joka paikassa, paitsi ehkä kellarissa. Sen jälkeen menin  ostamaan halpahallista stereosoittimen. Kun piti saada reteot autoon. Kurjempaa radiota ja mankkaa sai etsiä. Mikä lie haista paska-merkkinen se oli. Hyvin suunniteltu monovastaanotin päihitti 1-0 sen ajan stereosoittimet aika pitkän ajan.

Toisin on nykyään. Autot ovat vaihtuneet ja niin on soittimetkin. Nykyajan soittimet, ainakin laatumerkit, soivat tasaisen hyvin paikassa kuin paikassa. Jos antenni ja asennus on hyvä, niin ei niillä pitäisi ongelmia olla kuuluvuuden suhteen.

Aiemman kirjoitukseni ei ollut tarkoitus mollata Car-ulaa. Kyllä niitä suomalaisessa sen ajan laatukontrollissa on tapahtunut lipsauksiakin.


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #3 - 16.01.2010 klo 22:58:58
Tulosta viesti  
Asan huollossa ollessani Car-Ulaa ei hirveästi ollut potilaana,tosin ajankohta oli 1976-77,sen aika lienee ollut silloin jo ohi ja stereot valtasivat markkinoita.Yleinin vika oli asteikkonaru,ja sen luistaminen.

Asalla oli myös autoradiopuolella stereomallikin tyrkyllä,tosin se oli tyypillinen OEM-tuote ,Beltekin tekemä radiokasetti soitin.En nyt muista oliko se ihan omalla nimellään vai Asan merkillä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Perunapiirakka
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 449
Sijainti: Suomi
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #4 - 23.08.2011 klo 15:41:31
Tulosta viesti  
Ketju on vanha mutta otsikko sopiva, joten tästä varmaan voi jatkaa.

Minulla on tämmöinen car-ula 1084TA jossa on yksi kärähtänyt kela ja lisäksi jotain muuta pikkuvikaa. Käsittääkseni tuo kela on poistamassa auton sytytystulppien aiheuttamaa häiriötä ja on merkattu kytkentäkaavioon "Ke401". Kuinka yleistä tämän kelan hajoaminen on? Nimittäin RMorgin yksilöstäkin se puuttuu. Sen verran tuo on kivasti kuumentunut, että muovi johon kela on kieputettu on aika muodottomaksi sulanut, joten uudelleen käämintä ainakin vähän vaikeutuu. Ympärillä on mustunutta tai ruskehtunutta väriä, mutta mitään muuta ei onneksi vaikuta olevan rikki. Mitään vinkkiä millä tuon voisi korvata jos radion aikoo harraste-autoon laittaa?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
balticsuper
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 888
Sijainti: Tampere
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #5 - 23.08.2011 klo 16:22:56
Tulosta viesti  
Kysessähän on häiriösuodin, jossa on kaksi käämiä, eli molemmat
virtajohdot viedään kuristimen kautta, vastaavia on hyvin monien
"nykyaikaisten" elektroniikkalaitteiden AC-jännitesyötössä.
Jostain romutetusta 1980-2011 vuoden laitteesta voi löytää
jopa sopivan? Autoradioissa on ollut ulkoisia, kutistemuovin tms
sisään pakattuja kuristimia, jollaista voinee käyttää.
Kuristimen voi tietenkin jättää pois, jos kuuluu ilmankin sitäkin hyvin.
Asan napaisuudenvaihdon vuoksi tuossa on kuristin molemmissa
johdoissa.

Mietin hiukan syytä kuristimen palamiseen, kun päätekivetkin
näyttävät alkuperäisiltä, mutta kaavioon vilkaisu aiheuttikin
"ahaa"-elämyksen. Koneen kaiutin on suoraan käyttöjännitteessä,
joten kaiutinlinjan oikosulku runkoon päästää kuristimesta käyttö-
savut ulos, jos sulakepesässä on tarpeeksi tukeva "ratakiskonaula".

Olen 70-luvulla rakennellut Asan eri malleista varsin hyvin toimivia
poliisiradioita 40 MHz alueelle, mutta tuo kaiutinkytkentä oli
täysi yllätys, en ollut silloin kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.

Edit: Asteikkonaru on talvella ollut kovilla, säätökonkan akselissa on rasvaa,
joka antaa hyvän "tatsin" mutta jäykistää pakkasessa. Ei tainnut Asalla olla
pakastekaappia labravaiheessa?

Edit 2: Katsoin 1084:n kaavaa uudelleen ja vertasin 995:n kaavaan, joka on
päätesteen osalta vastaava, mutta eroa on kaiuttimen liitännässä.
Näyttää siltä, että 1084:n kaavassa on virhe, kytkennässä ei oikein
ole järkeä, jos se olisi oikeasti kaavan mukainen.
Näinollen tuo palamisteoria menee kintuille, jäljelle jäänee ainoastaan
käämilankojen välinen oikosulku?
« Viimeksi muokattu: 23.08.2011 klo 19:36:50 Kirjoittaja balticsuper »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Perunapiirakka
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 449
Sijainti: Suomi
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #6 - 24.08.2011 klo 08:42:14
Tulosta viesti  
Vähän tuossa eilen illalla tuli puuhasteltua, ja raksin sen palaneen kuristimen pois. Ei tässä ole moista kuin toisessa virtapiuhassa, vaikka kytkentäkaavio tosiaan tarjoaisi sitä molempiin. Eikä tässä vielä kaikki: vaihdoin myös elkot ja osasijoittelukuvassa yksi niistä on piiretty väärinpäin. Olikohan C5 jossa osasijoittelussa on plus maassa ja kytkentäkaaviossa miinus. Kumpi lienee oikea, mutta laitoin miinuksen maahan. Nyt tuntuu radio taas toimivan tai ainakin ääntä tulee enemmän kuin aiemmin.

Täytyy nyt sitten yrittää seurailla tuota kaiuttimen kytkentää. Se ei ole kovin helppoa, kun radio on pakattu niin pieneen tilaan. Ehkä tiedostivat ongelman tuon kytkennän kanssa (oletetaan että kaavio on oikein) ja muuttivat sitä sitten seuraaviin malleihin? Sulakettahan tässä yksilössä ei ole, vaan virtapiuhat on katkottu. Pyöritä silmiä

Yllätyin muuten vähän tuosta säätökondensaattorista. Jostain olin saanut päähäni, että autoradioissa olisi viritys tehty aina säädettävällä kelalla juuri tämän sääongelman takia.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
balticsuper
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 888
Sijainti: Tampere
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #7 - 24.08.2011 klo 10:04:24
Tulosta viesti  
Oikeassa olet, C5 on osakuvassa piirretty väärinpäin, kaavassa oikein.
RMO:n Asassa on ollut kuristin, mutta poistettu kärähtämisen takia,
käryjäljet näkyvät kyllä kuvassa, mutta lievempinä kun sinulla.

Osa/langoituspiirroksessakin kaiutin on jännitelinjassa, pitänee
joskus katsoa miten omissa yksilöissä on kytketty.

Outoa tuo kuristimen yksi kela, olisikohan tuotantoa "virtaviivaistettu"
mutta dokumentointia ei?
Kuvastasi tarkemmin katsoen näkyy kyllä yksikelaisuus, oletin kaavan
perusteella että olisi molemmat samalla rungolla.

Edit: Nykyisen asuntoni vintillä olikin yksi poliisiradioksi muunnettu kone,
kuristin on tässä yksikelainen ja kaiutinkytkentä on kaavan mukainen,
toinen napa suoraan jännitesyötössä. Asia on varmistettu langoitusta
seuraten ja mittauksin. Oheisena kuva kuristimesta.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011 klo 10:57:33 Kirjoittaja balticsuper »  

1084TA_kuristin.jpg ( 62 KB | 0 latausta )
1084TA_kuristin.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Perunapiirakka
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 449
Sijainti: Suomi
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #8 - 25.08.2011 klo 00:50:29
Tulosta viesti  
Oi aikaa kun poliisiradiota sai kuunneltua. Se oli pikkupojille jännää puuhaa kun paikallisella kioskilla kuunneltiin moista tämän tapauksen aikana http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=103&t=700&a=4062. Tai no olisihan se kuuntelu jännää vieläkin.

Oma car-ulani on siinä pisteessä, että korjata pitäisi enää kaiutinliitin ja sitten jostain hommata sopiva kuristin. Jos ei muuten niin perfektionismi ei ehkä anna myöden jättää sitä pois. Samaan sarjaan menee myös jännitevalintaan käytettävien piirilevyjen tekeminen ja toinen säätönuppi on liimattu hyvin, mutta liimattu silti... Äh. Tämän takia en saa koskaan mitään valmiiksi. Aina on jotain pientä mitä voisi vielä tehdä osastolla: "tuo ruuvinkanta on vääränlainen".
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #9 - 25.08.2011 klo 09:20:36
Tulosta viesti  
jklaukka:n hienon kuvasarjan viimeinen kuva varmaa VALO nimisestä lehdestä.Aikoinaan oli ilmestynyt VALO niminen lehti Tekniikan maailmaa vastaava, meillä oli kotonna (ja on minulla vielläkin jossain) sidottun näitä monta kirjaa.Muistan niitä lukiessa että kaikki merkittävät keksinnöt on tehty 1800 luvulla.Kuvassa oleva yksipyöräinen mootoripyörä on keksitty 1800 luvulla.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
laurikotilainen
Ex-jäsen
*



Car-Ulalla toinenkin valmistaja?
Vastaus #10 - 19.09.2011 klo 16:32:54
Tulosta viesti  
Muistaakseni Asan Car-Ulalla oli myöhemmin toinenkin valmistaja. Työskentelin toimituspäällikkönä HIFI-lehdessä 1970-luvun lopulla ja 80-luvun alkuvuosina. Kävin haastattelemassa Espoon Nukarissa monitaitoista radiomiestä Lauri Pyry Lehtistä HIFI-lehteen muistaakseni vuonna 1979. Hän esittelin yrityksensä Pyry Tuote Oy:n valmistamaa autoradiota, joka oli muistikuvani mukaan tehty Asan Car-Ulan piirustuksilla ja valmistustyökaluilla. Pyry Tuote oli siis ostanut työkalut ja valmistuslisenssin silloiselta Asalta.

Muistelen sellaistakin, että mahdollisesti joku entisistä työtovereistani Posti- ja Telelaitoksen Radiolaboratoriosta Lauttasaaresta olisi murissut minulle, kun oli lukenut jutun lehdestä. Jotain sellaista, että tämä myöhäisvalmisteinen Car Ula ei olisi ollut kaikilta osiltaan viranomaisvaatimukset täyttäväksi hyväksytty. Radiolaboratoriohan siihen aikaan testasi ja hyväksyi mm. vastaanotinten häiriösäteilyn. En muista, oliko laitetta testattu heillä lainkaan, vai oliko niin, että se oli testattu ja havaittu silloin siinä joitakin puutteita.

Saatan muistaa ihan väärinkin. En nyt pysty tarkistamaan juttuani yli 30 vuoden takaa, vaikka tuonaikaiset HIFI-lehdet ovatkin minulla tallessa. Vuosikerrat kun ovat lapsuuskotini vintillä Lieksan Egyptinkorvessa, mutta itse olen nyt Teiden mäjen juurella Puerto de la Cruzin saaristokunnassa.

Googlaamalla äsken huomasin, että Pyry Tuote Oy myy edelleen nettikaupassa http://www.pyry.fi/ autoradioita (muun komponenttipaljouden ohessa), mutta nyt radiot lienevät muiden valmistamia.
Lauri Kotilainen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1160
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #11 - 19.09.2011 klo 17:57:08
Tulosta viesti  
Kirjoituksesi on julkaistu Hifi-lehti 7/1979.
Tämä artikkeli oli esillä, kun aikanaan teimme SRHS:n ASA-CD levyä. Maininta Pyry-tuotteesta Car-Ulan valmistajana tuli mukaan vain yhteen kohtaan, Radiot-kansiossa olevaan tiedostoon "Radiotuotannon linjoja". Olisi tietysti ollut järkevämpi laittaa se ainakin viimeisen Asa Radio Oy:n valmistaman Car-Ulla mallin 1197 kohdalle.

Mukava, että jaksat matkojen päästä seurata keskustelupalstaamme.

Kauko Viitanen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #12 - 19.09.2011 klo 19:11:23
Tulosta viesti  
Lueskelin tuon Hifilehden artikkelin, Asaa on tehty myös
merkillä "Do-Re-Mi", mutta minne, sitä ei ole kerrottu.

Artikkelista en löytänyt mainintaa noista PTL:n tarkastuksista
tai niihin liittyvistä ongelmista.

Terveiset L. Kotilaiselle ja kiitokset mainioista artikkeleista.

ps. Nuo Hifi-lehden vuosikerrat (78/1) + 79-84 kannattaa
laittaa talteen jos niitä näkee, sisältävät myös radiohistoriaa
sivuavia artikkeleita, sekä yleistä radioteknistä tietoutta.

Markku  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jorma Raita
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1654
Sijainti: Helsinki
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #13 - 19.09.2011 klo 20:37:29
Tulosta viesti  
Pyry Tuote Oy on toiminut Espoo Nupurissa jo vuosikymmeniä. Yritys on perustettu 1964 ja alkuvuodet toimi Helsingin Oulunkylässä Mäkitorpantiellä, oisko ollut numerossa 16 tai 18 kerrostalon alakerran autotalleissa.  1960 luvun alussa yhtiön perustaja Lauri Pyry Lehtinen oli yhtenä kolmesta osakkaasta kommadiittiyhtiössä Telepeikko, jolla oli autoradioasentamo Mäkitorpantie 4.

Autoradioitten asennus jatkui Laurin yrityksessä ja innokkaana ja yritteliäänä kehittelijänä alkoi autoradiotarvikkeiden valmistus ja myynti ympäri suomea autoradioasentamoihin.

Myöhemmin Pyry Tuote Oy osti ASA Car-ulan työkalut ja tuoteoikeudet ASA :lta ja ryhtyi valmistamaan muistaakseni PYRY-merkkisenä tuota autoradiota. Nämä PYRY-merkkiset autoradiot ovat tiettävästi viimeiset kotimaista valmistetta olevia autoradioita.

Kaivakaapa veteraanit varastojanne, jos vaikka löytyisi tuollainen harvinaisuus, kuin PYRY autoradio. Tämän autoradiotuotannon tarkkaa aloitus- ja lopetusaikaa en tiedä, mutta 1970-luvulla niitä ainakin valmistettiin. Pienteollisuusrakennus Nupuriin valmistui 1970-luvun alkupuolella.

terveisin Jorma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Asa Car-Ula
Vastaus #14 - 20.09.2011 klo 07:53:03
Tulosta viesti  
Pyrytuotteella on aika mielenkiintoista valikoimaa puolijohteissa ja kirjoissa. Tehotransistoriosastilla en tunnistanut TK-?-? tyyppistä transistoria,tuli mieleen vanhat neuvosto-transistorit menneiltä vuosilta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta