Normaali aihe Maalarinteippi pois! Mutta miten? (Luettu 7658 kertaa)
Esa Salldén
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Petäjävesi
Maalarinteippi pois! Mutta miten?
03.01.2010 klo 14:11:44
Tulosta viesti  
Tarkastin kunnostettavia radioita ja kauhukseni huomasin 40-luvun kaappiradiossa olevan yhä kannessa 10 sentin mittaisen suikaleen leveää maalarinteippiä.

Miten ihmeessä saa tiukkaan kuivuneen teipin irti ilman, että samalla vetää kaistaleen lakkausta mukanaan? Kirppareilla olen jo oppinut kokeilemaan lähteekö hintateippaus irti siististi ennen kuin teen ostopäätöksen, mutta nyt oli pari vuotta sitten tulleeseen radiolevysoittimen kanteen unohtunut kiinni tuo radiokeräilijän pahin vihollinen. Itku

Hyvät neuvot ovat tervetulleita.

Radio- ja puhelinmuseo on avoinna tiistaisin 11-16 toukokuun loppuun saakka. Rompepäivä 23.5.2026.
Sivun alkuun
IP kirjattu

Nipa
God Member
Poissa

SRHS #477

Sijainti: Turku
Re: Maalarinteippi pois! Mutta miten?
Vastaus #1 - 03.01.2010 klo 16:12:20
Tulosta viesti  
Eräs konsti jota käytän liimattujen lappusten irroittamiseen on lämmittäminen.
Esimerkiksi kirppareiden liimalaput lähtevät jopa paperista irti, vahingoittamatta paperia, varovaisella lämmittämisellä.
Hieman lämpöä ja muutaman millin irroitus, lisää lämpöä ja homma etenee.
Lämmittämiseen käytän tavallista hiustenkuivaajaa, sitäkin varoen lämmittämästä liikaa.

Maalarinteippi voi olla ongelmallinen, varsinkin jos liima on ehtinyt kuivua "liikaa".
Kuumailmapuhallin on kokemukseni mukaan ehkä liian kuuma, varsinkin jos pinta on arka lämmölle.

Nipa

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tompuri
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 03.01.2010 klo 17:46:09
Tulosta viesti  
Tärpätilläkin lähtee aika hellävaraisesti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Dartagnan
Senior Member
Poissa

SRHS 1061

Sijainti: Turku
Vastaus #3 - 03.01.2010 klo 22:40:50
Tulosta viesti  
Mineraalitärpätti on ainakin hyvä aine kirpputorien hintalappujen irrottamiseen. Lähtee siististi jopa vinyylilevyjen kansista ja lehdistä vahingoittamatta kuitenkaan itse esinettä.
Itse olen tehnyt niin että olen kostuttanut tärpätillä ensiksi talouspaperin kulman ja sitten kevyesti tuputten kostuttanut vain pelkän hintalapun.
n. 15sekunnin odotus ja hintalappu varovasti irti.

Maalarinteippi voi olla kyllä huomattavasti kovemmin kiinni. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

eukkola
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #4 - 04.01.2010 klo 20:36:34
Tulosta viesti  
Nuo NIPA:n lämmitysohjeet ovat täyttä rautaa. Maalarinteipille myös sama lämmityskäsittely. Liima lähtee parhaiten 3M:n Citrus Cleaner´illa, joka ei yleensä vaurioita maali- tai lakkapintoja. Mutta varovaisuus on tarpeen. Sprayn ponnekaasu tai liuotinhöyry tuoksuu sen verran kovasti että suositan ulkokäyttöä lämpimänä vuodenaikana.

Sivun alkuun

IP kirjattu