Normaali aihe Moro ja Philips BSF652A ei hiljene? (Luettu 4586 kertaa)
maunujjanne
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Jyväskylä
Moro ja Philips BSF652A ei hiljene?
27.10.2009 klo 18:03:21
Tulosta viesti  
Nimittäin

Tämä radio jo esiintyikin eri keskustelussa, nyt paikallistui täsmäongelma: kun kääntää voimakkuuden nollalle, kone ei hiljene vaan jää rupattelemaan melkoisen kovaa.

Ihankuin olisi tämmöisestä ongelmasta täällä olisi joskus puhuttu, voisiko se paikallistua voimakkuussäätimen ympärillä oleviin kondensaattoreihin?

Muuten tässä ja toisessa Philipsissä, joka minulla on, on putkitasasuuntaus. Voiko olla, että se tekee äänestä jotenkin hivelevän? Erityisesti isompi Philipsini kuulostaa todella hyvältä.

Tiedoista kiitollisena

Maunujjanne

Sivun alkuun

IP kirjattu

Honkamäki
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

Sijainti: Häme
Re: Moro ja Philips BSF652A ei hiljene?
Vastaus #1 - 27.10.2009 klo 20:41:44
Tulosta viesti  
Oletko puhdistanut potikat asianmukaisella aineella? Tosin likaantunut potikka yleensä aiheuttaa äänen mykistymistä ja pätkimistä eli toisinpäin kuin sinun ongelmassasi.

Tasasuuntauksenhan ei pitäisi millään tavalla vaikuttaa äänenlaatuun, sillä suodatuksen jälkeen jännitteen tulisi olla täysin tasaista. Putkidiodissahan toki esiintyy kapasitanssia enemmän kuin esim pii tahi germanimdiodissa, mutta tällä tuskin on vaikutusta. Toki psykoakustiikka on vähintäänkin 50% kuuntelonautinnosta, joten voihan tuossa putken mystisessä hehkussa jotain piillä  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #2 - 27.10.2009 klo 23:12:33
Tulosta viesti  
Putkitasurissa tapahtuu ilmiö jota kitaravahvistin harrastajat sanoo "sagging" ilmiöksi,eli kovemmilla tehoilla se "kyykkii" ja anodijännite notkahtaa.En usko radion volyymeilla tätä ilmiötä niinkään tapahtuvan,parhaiten se selviää kun kokeilee,skooppi kiinni
suotoketjun jälkeen ja kunnon kuunteluvolyymillä humppaa tulemaan.

Onko tasurisi EZ80? sen max anodivirta saattaa ehkä jo aikaansaada tuon ilmiön,mutta kokeilemalla..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #3 - 28.10.2009 klo 00:18:08
Tulosta viesti  
Lainaus:
En usko radion volyymeilla tätä ilmiötä niinkään tapahtuvan,

Minulla on Philips radio (en nyt muista mallia, joku 50-luvun lopun radio), jossa tuon ilmiön näkee hyvinkin selvästi. Suuremmalla äänenvoimakkuudella virityssilmän EM80 kirkkaus vaihtelee musiikin tahdissa.

Tuohon volumeasiaan en oikein osaa sanoa mitään varmaa mutta itsekin olen saman ilmiön kanssa tapellut pariinkin otteeseen. Epäilin sen johtuvan EABC80:n kannassa olevasta vuodosta, joka ohittaa volumepotikan. Putken kannan vaihto uuteen auttoi minulla molemmissa tapauksissa. Ne vanhat kannat olivat sellaisia päällekkäisistä pertinax-levyistä koottuja joten niihin voi hyvinkin muodostua vuotavia kohtia.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

maunujjanne
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Jyväskylä
Vastaus #4 - 28.10.2009 klo 16:52:06
Tulosta viesti  
"Tuohon volumeasiaan en oikein osaa sanoa mitään varmaa mutta itsekin olen saman ilmiön kanssa tapellut pariinkin otteeseen. Epäilin sen johtuvan EABC80:n kannassa olevasta vuodosta, joka ohittaa volumepotikan. Putken kannan vaihto uuteen auttoi minulla molemmissa tapauksissa. Ne vanhat kannat olivat sellaisia päällekkäisistä pertinax-levyistä koottuja joten niihin voi hyvinkin muodostua vuotavia kohtia."

Hmmm, saattasipa olla perää tuossa. Minunkin kantani ovat levyistä koottuja, ja vieläpä tasuriputken kannan toinen niitti on irronnut, EABC.tä en vielä ole lähestynyt muuta kuin putsasin sen. potikassa itsesään voi tietysti kans olla vikaa, puhdistelin sitä ruskealla prf:n sumutteella eikä rutinoita tms ole. Vaan kannan vaihto on kyllä sillä rajoilla että alanko vai enkö... Kotona on pari puretuista vehkeistä otettua, saaneekohan noita uusia jostain?

Honkamäen mainitsemaan psykoakustiikkaan ja silmillä kuuntelemiseen, kuten rumpaliystäväni sanoo, olen törmännyt maata kiertäessäni ja humppaa soittaessani useamminkin Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #5 - 28.10.2009 klo 18:10:27
Tulosta viesti  
maunujjanne kirjoitti 28.10.2009 klo 16:52:06:
Vaan kannan vaihto on kyllä sillä rajoilla että alanko vai enkö... Kotona on pari puretuista vehkeistä otettua, saaneekohan noita uusia jostain?

Oli minullakin kynnys vaihtamiseen aika suuri. Mutta ei se loppujen lopuksi ole niin iso homma kunhan vain muistaa piirtää hyvän kaaviokuvan etukäteen, että osaa laittaa kaikki johdot takaisin. Myös uuden putkenkannan kiinnitysruuvien reiät olis hyvä olla suunnilleen samassa paikassa.

Noita olen käyttänyt hyvällä menestyksellä -> http://uraltone.com/kauppa/product_info.php?info=p954_Belton-noval--4--kanta.htm...

Se potikka kyllä kannattaa tutkia ensin. Jos otat potikalle menevät johdot irti ja ääni siltikin kuuluu niin vika on jossain muualla kuin potikassa.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu