Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Verkkomuuntajien ensiöjänniteasetukset (Luettu 10077 kertaa)
eukkola
Senior Member
Poissa

SRHS

Verkkomuuntajien ensiöjänniteasetukset
27.02.2009 klo 20:33:29
Tulosta viesti  
Putkiradiokaudella verkkomuuntajien ensiöissä oli riittävästi ulosottoja kunkin paikkakunnan verkkotilanteelle. Tuossa 50/60- lukujen paikkeilla valtakunnassa alkoi kaikki olla hyvin. Esim. Philips antoi muuntajilleen kaksi vaihtoehtoa 220 V (pienjännitejakonormi) ja ja 245 V muuntajan kyljessä asuville. Historia ei kerro kuinka moni radion ostaja osasi panna valintakiekon oikeaan asentoon.

Vaan kuinkas nyt on tilanne meillä entistäjillä. Verkkonormi onkin 230V jolloin 220V asento johtaa hehkuylijännitteeseen ja ylempi arvo vastaavsti alijännitteeseen. Sinänsä ei kaikkia näitä radioita päivittäin kuunnella ehken ularadioita lukuunottamatta. Mielestäni putken EABC80 triodin katodi on alimittainen (jää kylmäksi nimellisjännitteelläänkin) koska putkitestauksissani annettu 1 mA:n emissioarvo ei toteudu läheskään. Emissio jää 0,12-0,17 mA eli putki on hylky. Kyllä tuollakin arvolla radio kuuluu vain ei sillä rynkytellä maksimitehoja. Mitäpä pannaan tilalle kun ko. putkea ei löydy ei sitten niin mistään. Ratkaisuvaihtoehtoja ovat piidiodit ja/tai välikannalla uitetut EBC-yhdistelmät. Tai sitten kanta tinataan kokonaan uusiksi em vaihtoehdoille. Ehken joskus joku Itämaan putkitehdas alkaa tehdä EABC80.

Mitenkä olette nähneet tämän asetelman ja kuinka olette sen hoitaneet. Mielstäni hehkujännitteiden tulee olla sellaiset kuin papereihin on merkitty.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: Verkkomuuntajien ensiöjänniteasetukset
Vastaus #1 - 27.02.2009 klo 21:49:06
Tulosta viesti  
Minä olen laittanut tehovastuksen sarjaan ensiön kanssa, jotain väliltä 50 ja 100 ohmia riippuen radion ottamasta virrasta. Tai jos kiekosta löytyy 240 voltin asento, olen käyttänyt sitä jos toision jännitteet osoittautuvat riittäviksi. Se riippuu vähän radiosta mitä toisiosta löytyy, joissakin hehkujännite on riittävä ja joissakin ei. Meillä on muutenkin hieman korkeat jännitteet kotona, usein jopa yli 235 volttia joten 240 voltin asento on riittävän lähellä. Mieluummin vähän alle 6,3 volttia kuin yli.

En tiennytkään, että EABC80 -putketkin alkavat jo olla harvinaisia. Sillehän löytyy amerikkalainen vastinekin 6T8 vaikka en sitä olekaan itse kokeillut.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Miniwatt
Senior Member
Poissa

SRHS 10

Sijainti: Janakkala
Vastaus #2 - 28.02.2009 klo 11:44:11
Tulosta viesti  
Kuinkahan ne jännitteet oli ennen varsinkin maaseudulla kohdillaan, kun ei vieläkään tahdo olla. Nytkin asuinpaikassani eri vaiheista nollaa vasten mitattuna saattaa olla viiden voltin eroja. Esim. 225V, 230V, 235V. Sähköverkonhaltija tosin nostaa siirtomaksuja, koska se verkonhoito on niin kallista ja hyvää Silmänisku
Pitkän linjan päässä on joustavaa. Mutta eiköhän sitä pärjää, kun kääntelee muuntajan valintakiekkoa ja valkkaa pistorasian!
T: K-P

K-P H
Sivun alkuun

IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 28.02.2009 klo 15:18:28
Tulosta viesti  
Lainaus:
En tiennytkään, että EABC80 -putketkin alkavat jo olla harvinaisia. Sillehän löytyy amerikkalainen vastinekin 6T8 vaikka en sitä olekaan itse kokeillut.
Timo

Itse asiassa identtinen amerikkalaisvastine EABC80:lle on 6AK8 (joka tosin on sekin käymässä vähintään yhtä harvinaiseksi kuin EABC80).

Mainitsemasi 6T8 on hiukan vanhempi versio ja siinä on heppoisempi häiriösuojaus kuin EABC80:ssä. Olen toki itsekin käyttänyt 6T8:ja EABC80:n tilalla eikä noiden äänessä juurikaan eroa kuule - ainakaan meikäläinen. 

Sivun alkuun

IP kirjattu

eukkola
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #4 - 13.03.2009 klo 22:25:34
Tulosta viesti  
TÄMÄN VOI POISTAA

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #5 - 14.03.2009 klo 17:26:56
Tulosta viesti  
Toimiiko muuten PABC80 E-version tilalla jos erilaisen hehkujännitteen ottaa huomioon?

Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #6 - 14.03.2009 klo 17:36:35
Tulosta viesti  
Lainaus:
Toimiiko muuten PABC80 E-version tilalla jos erilaisen hehkujännitteen ottaa huomioon?

Ainakin PABC80:stä käytettiin vastaavaan tarkoitukseen töllöissä,joten toiminnee se radioissakin.
Sama idea siis kuin ECL82 ,ECL86 ,töllöissä vain P-versio

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #7 - 14.03.2009 klo 19:15:56
Tulosta viesti  
Lainaus:
Ainakin PABC80:stä käytettiin vastaavaan tarkoitukseen töllöissä,joten toiminnee se radioissakin.
Sama idea siis kuin ECL82 ,ECL86 ,töllöissä vain P-versio

Ilmeisesti noissa (E/P)ABC80-putkissa on erona vain triodiosan anodijännitteen kesto. P-putkessa se on alhaisempi, joten se ei varmaan sovi kaikkiin radioihin. Itselläni on sattumoisin laatikollinen noita putkia niin, että olisi mukava löytää niillekin jotain käyttöä. Sitäpaitsi PABC80 on aika halpa verrattuna EABC80:een. Mahtaakohan tulevaisuudessa P-sarjan putket löytää enemmänkin käyttöä radioissa kun E-sarjan putket tulee harvinaisemmiksi?

Mutta jottei kokonaan mentäisi alkuperäisestä aiheesta sivuun niin minulla olisi toinenkin kysymys. Minulla on ASA 1190 josta on päätetransistorit oikosulussa. Voiko niiden hajoaminen johtua siitä, että verkkojännite on nykyään isompi kuin 220 volttia jolle tuokin Asa on alunperin suunniteltu? Käsittääkseni jännitteet on tuossa mallissa muutenkin aika lähellä noiden AD161/AD162 transistorien maksimia. Vai hajoaako nuo vain ajan kanssa itsekseen?

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

eukkola
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #8 - 25.04.2009 klo 16:26:03
Tulosta viesti  
Mielestäni tämän voi poistaa!

terveisin aloittaja

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #9 - 05.01.2010 klo 23:02:03
Tulosta viesti  
Hankin jokin aika sitten muutamia 6T8 putkia ja tänään kokeilin sellaista ensimmäistä kertaa EABC80:n paikalla. Huomasin, että radion äänenvoimakkuus ei ollut yhtä iso 6T8-putkella vaikkakin täysin riittävä. Se voi mennä kyllä sattumankin piikkiin (toleranssit tms.). Onko kukaan huomannut samaa?

PABC80 on toistaiseksi vielä kokeilematta mutta ainakaan jännitteenkesto ei liene esteenä koska triodiosan anodijännite radiossa on ilmeisesti aina reilusti alle maksimin eli 250 volttia PABC80 putkelle. Huutonetissä joku myy välikantaa jolla saa ECL86 putken korvattua PCL86:lla. Kannassa on jännitteen kahdentaja (6,3 Vac -> n. 13 Vdc). Samalla tavalla voisi varmaan tehdä välikannan EABC80 -> PABC80? Tuo huutonetin kanta ei suoraan toimi kun PABC80:n hehku on vain 9 volttia. Voin kertoa tuloksista täällä jos joskus saan aikaiseksi kokeilla tuota.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 07.01.2010 klo 22:32:09
Tulosta viesti  
Lainaus:
Hankin jokin aika sitten muutamia 6T8 putkia ja tänään kokeilin sellaista ensimmäistä kertaa EABC80:n paikalla. Huomasin, että radion äänenvoimakkuus ei ollut yhtä iso 6T8-putkella vaikkakin täysin riittävä. Se voi mennä kyllä sattumankin piikkiin (toleranssit tms.). Onko kukaan huomannut samaa?

PABC80 on toistaiseksi vielä kokeilematta mutta ainakaan jännitteenkesto ei liene esteenä koska triodiosan anodijännite radiossa on ilmeisesti aina reilusti alle maksimin eli 250 volttia PABC80 putkelle. Huutonetissä joku myy välikantaa jolla saa ECL86 putken korvattua PCL86:lla. Kannassa on jännitteen kahdentaja (6,3 Vac -> n. 13 Vdc). Samalla tavalla voisi varmaan tehdä välikannan EABC80 -> PABC80? Tuo huutonetin kanta ei suoraan toimi kun PABC80:n hehku on vain 9 volttia. Voin kertoa tuloksista täällä jos joskus saan aikaiseksi kokeilla tuota.

Timo

Olet oikeassa. Myös minä olen havainnut samaa "ongelmaa" eli äänenvoimakkuuden pienenemistä 6T8:ia käytettäessä. Jotain tekemistä tuntuu olevan myös 6T8:ien toleransseilla, koska toisilla putkilla ilmiö on voimakkaampi kuin toisilla. Samoin toisissa radioissa ilmiö tuntuisi olevan voimakkampi kuin toisissa. En ole tutkinut asiaa sen enempää, koska kuten sanoit myös 6T8:lla saa aivan riittävästi ääntä ulos.

Tunnustan syyllisyyteni tuohon huutonetissä olevaan PCL86->ECL86 adapteriin. Uskallan tunnustaa myös tyypänneeni samaa ideaa tämän ketjun innoittamana PABC80 putkella (todettuani saman asian kuin sinäkin eli ettei tuo PABC80:n matalampi anodijännite ole ongelma). Prototyyppini toimi suht'koht' ok, mutta adapterissa käyttämäni tantaalikonkat olivat kapasitanssiltaan hiukan liian pieniä ja hehkujännitteen tehollisarvo jäi alakanttiin (käytännössä ongelma näkyi siten että PABC80 lämpeni häiritsevän hitaasti). En jatkanut kokeiluja sen pidemmälle, koska sopivia SMD tantaalikonkkia ei juuri silloin ollut käden ulottuvilla ja toisekseen totesin ettei maksa vaivaa koska 6T8:ja saa vielä edullisesti eikä itselläni ole noita PABC80:siä kuin 5 kpl (joten ei ole erityistä tarvetta päästä niistä vielä eroon).

Muistelisin käyttäneeni PABC80-adapterissa 2 * (220uF + 220uF) tantaaleja, joten siitä kannattaa hiukan korottaa kapasitanssia ylöspäin. Arvelisin että 2 * (220uF + 330uF) saattaisi olla aika passeli PABC80:lle, olettaen että käytät jännitteenkertojassa riittävän pienihäviöisiä (eli matalakynnysjännitteisiä) schottky-diodeja. Oleellista on myös lisätä adapteriin häiriösuojaus (esim. saman tyyppisellä alumiiniteippivirityksellä jota minä käytin), muuten tuollainen chassiksen yläpuolelle sijoitettava adapteri on suhteellisen herkkä keräämään häiriöitä.

Eli tällaisesta adapteristahan oli kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse (kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten en lähde selittämään rakennetta enempää):

Ja kyllä... aivan kuten tarkkaavaisimmat huomaavat tuo adapterin pohja on putkiradiohenkeen sopien ihka aitoa pertinax-piirilevyä  Silmänisku Virnistys
(Ainoastaan sisuskaluissa käytetty ohutta lasikuitupiirilevyä)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Vastaus #11 - 08.01.2010 klo 15:49:33
Tulosta viesti  
Kiitos vinkeistä. Tuo sinun adapterisi on hyvä idea ja toteutus on hieno. Olen ottanut koneelle talteen huutonettiin laittamasi kuvat malliksi siltä varalta, että itse innostuisin tekemään joskus vastaavan. Itse tein kerran vähän samalla tavalla välikannan jolla sain UL41:n tilalle UCL82:n. Se toimi kyllä mutta häiriönsuojaukset olisi pitänyt olla paremmat kun se hurisi jonkin verran. Hankin sitten uuden UL41:n tilalle vaikka se aika tyyris olikin. Häiriönsuojaus on varmaan vielä kriittisempää PABC80:n kanssa. Myös välikannan hinta ja sen takia nähty vaiva taitavat kyllä vielä ylittää uuden 6T8:n hankintahinnan, joten taitaa olla kannattavampaa käyttää 6T8 putkea toistaiseksi ennen kuin niidenkin hinnat nousevat. Eipä minullakaan muuten mitään suurempaa intoa PABC80:n käyttöön ole mutta minulla sattuu olemaan niitä 50 kpl varastossa. Olisi niillekin jotain käyttöä...

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

tunski
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 30.01.2010 klo 19:56:16
Tulosta viesti  
Vielä yksi lisähuomautus siltä varalta että joku joskus päättää rakentaa tuon tyylisen hehkujänniteadapterin. Tuossa minun ratkaisussani voi käyttää maksimissaan vain kokoa D (7.30 x 4.30 x 2.80 mm) olevia pintaliitostantaaleja. Kokoa E (7.30 x 4.30 x 4.0 mm) olevat tantaalit eivät sovi korkeutensa puolesta tuonne pinnien väliin!

Tämä tuli kokeiltua tänään kun olisin tarvinnut yhden uuden PCL86->ECL86 adapterin lisää ja olinpa tietenkin ostanut epähuomiossa E-kokoa olevat tantaalit. Eipä onnistunut adapterin teko tänään, ei...   Surullinen  

No onneksi on monta muutakin "projektia" menossa ettei tarvitse koko viikonloppua pyöritellä peukaloita  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu